Inlägg från: Dame2017 |Visa alla inlägg
  • Dame2017

När ringer du 112 ?

Mariell 8 skrev 2017-12-11 12:07:53 följande:
    Att det finns sjuktransporter i Sverige vet jag men det är vanliga ambulansen som gör dessa.

Det jag talar om är vita transportambulanser om jag hand om bla sjukgransporter utan vård behov endast vilket innebär att ambulanserna är lediga till det de är till för. Dessa har inge jag sett i Sverige.

Finnas på Fl efter alla dessa år?
    Men du, varför ska du alltid lägga dig i och skriva om saker du har noll koll på. Det finns liggande sjuktransporter i Sverige, det finns lättambulanser, det finns en massa olika lolkala lösningar över hela Sverige. Sjuktransporter för prio 4 patienter med enbart ambulanssjukvårdare/sjuktransportör, dom kan få ge syrgas vid behov och har en deff. Det finns lättambulanser som kör ex prio 3. Kom inte och påstå att du vet allt om alla Sveriges lösningar för patienter som inte kan sitta, inte har något direkt vårdbehov men behöver åka liggande. Du är ju bara pinsam!
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 12:09:12 följande:
    Och vart finns dessa landsting och privata uppdragstagare? Jo, just det i olika KOMMUNER runt om i Sverige!
    Dom finns i landstigen. Det är fri dirigering så kommun/kommungränser har inget med detta att göra! Skriv om och skriv rätt!
  • Dame2017
    Mariell 8 skrev 2017-12-11 12:20:08 följande:
    Jag har inte sagt att det inte finns men att det fortfarande är vanliga ambulanser. Har svårt att läsa?

Det jag talade om som finns i grannlandet är vita transportambulanser som inte har blåljus, inte kan göra någon prio, inte har deff eller möjligt att vårda under transport. De har inge ens kompetens till att vårda under transport.
    NEJ, har du svårt att fatta. Vissa av svenska sjukstranspoter har inte ambulanskompetens. De är inga ambualnser och kommer aldrig att bli ambulanser. Du vet väl att det finns en lag som styr vad en ambulans är? Läs den innan du börjar jiddra! 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:00:03 följande:
    Men då riskerar den ju att dö om jag förstår det rätt.
    Ja, det är risken man tar om man sätter sig i en bil. 
    Du riskerar alltid att dö! Men om du låter patienten sitta kvar i bilen och bara lyfter hakan så ökar du chansen att patienten överlever!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-19 19:35:36 följande:

Jag har alltid sagt att juridiska frågor är viktiga.

Är någon som hjälper till vid en olycka skyddad mot skadeståndskrav om något går fel? 
    Kan sen sjukhuset eller patienten skylla på mig och påstå att viss hjälp inte är förenlig med rekommendationerna som finns från vissa organisationer t.ex.?

Sjukhuset skulle kanske alltid skylla på någon annan om något inte blir optimalt.

Fallet Lanzinger visar att det kan bli aktuellt med rättegång i samband med olyckor. Så är det bara. Det får man även fundera över innan man hjälper. 

www.expressen.se/sport/alpint/familjen-lanzinger-vill-ha-det-kapade-underbenet/

Matthias Lanzingers fot var så illa skadad att läkarna amputerade den.
    Nu vill familjen ha det kapade underbenet.
    - Det måste bevisas att allt har gått rätt tillväga medicinskt sett, säger stjärnadvokaten Manfred Ainedter

Men vad gäller nu här? Är det vanligt med tvister efter olyckor? Skulle någon t.ex. kunna kräva ut ett protokoll från när någon larmade SOS larm? Vad första hjälparen t.ex. har sagt om skador eller situationer osv.? 
    Det skulle kunna bli diskussion kring varför man inte har skickat en ambulanshelikopter till olycksplatsen osv. 

Sådana frågor ÄR mycket intressanta. 

Vad kan hända om jag hjälper? 

Just det bör vi diskutera!

Men herregud, de som skulle hjälpa den där skidåkaren var ju där som personal. Det var inga lekmän som gjorde första hjälpen. 

Största problemet vi har i Sverige är att folk larmar utan att stanna och se vad de larmar om, att folk inte går kurser i första hjälpen och vet vilka BASALA saker de ska lära sig och sen kunna utföra på riktigt. 

Vi har diskuterat i flera månader och du tar inte till dig! Skriv till hälso och sjukvårdsministern och fråga om det är det största bekymret du har i världen!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-19 19:05:07 följande:
    Det var en reportage. Hur polisen i Tyskland arbetar.

De skickar till och med en helikopter för att filma olyckor för ytterligare utrednigar och rättegånger.

Så vad är ditt problem?

Det hade mycket väl att göra med tråden. Min fråga var ju när SOS larm skickar ut en helikopter med läkare till olyckor/ en skadad i Sverige.

Vi har ju sagt att man inte skickar ut en helikopter trots att en skadad har hjärtestillstånd och starka blödningar. Man får då inte ens en läkare utan en sjuksköterska.

En sjuksköterska kan dock t.ex. inte göra ev. nödvändiga akutåtgärder på plats som ev. är nödvändiga för att rädda liv. Förstår jag det rätt?
    Varför får man inte en helikopter om den skadade har hjärtstillestånd? Du häver ur dig saker som inte passar in i något sammanhang. 
    Du är så OT i den här tråden, du får återgå till din egen om du ska prata Tyskland vettdu! OT betyder Off Topic, utanför ämnet. Läs trådstarten igen så kanske det går upp ett ljus för dig. 

Vill du hellre ha ut en psykiatiker eller en erfaren ambulanssjuksköterska? Du skriver läkare, hur många läkare i Sverige har kompetens att arbeta på en skadeplats? Dom brukar mest vara till besvär om dom dyker upp. Sjuksköterskor med utbildning och erfarenhet däremot, det är dom som gör rätt bedömningar och åtgärder prehospitalt. De tämligen få läkare som har utbildning kring detta gör självklart mkt nytta dom med. Men då de är få och de saker de gör på skadeplats utöver sjuksköterskornas kompetens inte är speciellt många (för man kan inte göra spec mkt mer, man opererar inte, man röntgar inte (UL finns) man borrar inte.....) Det är få patienter som KRÄVER den kompetensen för att överleva på väg till sjukhus. 

Så vilka åtgärder saknar du prehospitalt? Tell us!!!! Vi inkompetenta sjuksköterskor som vet mkt mindre än dig......
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 10:58:40 följande:
    Men det gör ju en LÄKARE som 112 skickar ut i så fall. Helikoptern har ju utrustning för att kunna bedöma patienter.

Mitt "jobb" som första hjälpare är ju bara att larma in att jag bedömer att personen troligtvis har svåra skallskador. Då skulle jag undvika att lägga personen i chockläge. 112 vet ju inte hur det ser ut på plats!

Därför kommer man ju fram att man alltid ska skicka en läkare vid svåra olyckor. Vad jag har förstått så görs nödoperationer av akutläkare på kritiska patienter direkt t.ex. på ambulanshelikoptern i Tyskland. Det är ingen skämt alls! Men jag kan kolla igen.
    Vilken utrustning har helikoptern? 
    Man larmar ut helikoptern pga skadescenariot, inte pga enskilda skador initialt. 
  • Dame2017
    sextiotalist skrev 2017-12-20 11:03:45 följande:
    Nej, en helikopter har ingen MR eller röntgenutrustning. Helikoptrarna är vad jag förstått utrustade på samma sätt som en ambulans och orsaken till att man använder helikopter är av två orsaker, snabbare in till sjukhuset och/eller områden som inte går att nås med bil.

Läkare är inte med, deras arbete är att ta hand om patienten när den kommer till sjukhuset, personalen i helikopter/ambulans ska hålla patienten i liv tills de kommer till sjukhuset.
    Sedan kan det undantagsfall finnas med läkare, men vid just olyckor så är det viktigaste att få patienten till sjukhuset.
    Du har sett för mycket på Cityakuten helt enkelt (för där är ju läkare med).
    Vissa helikoptrar har läkarbemanning. Inte alla. 

Skulle vara spännande att se en helikopter med en CT....då krävs väl flygplats för att kunna landa
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 11:06:22 följande:
    Okej, då är systemet i Sverige ett helt annat som i D och A. Det är ju det "amerikanska" systemet vad jag förstår.
    Baserat på vad? Vad går det amerikanska "systemet" ut på? Något du hittat på? Vad menar du är skillnaden i det prehospitala omhändertagandet? 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 13:32:28 följande:

Idag är de

Tror det finns vissa standarder kring det.

EN 13718-2:2015-05
    (engelsk beteckning: Medical vehicles and their equipment - Air ambulances - Part 2: Operational and technical requirements for air ambulances)

Tidigare fanns även en standard som hette EN 13230-10, men vet inte om den inte är dragen tillbaka.

Det finns möjlighet till ultraljudundersökningar på vissa helikoptrar vad jag har förstått.
    Vissa standards? I vilket land snackar du nu? 

Ja, jag skrev att det kan finnas tillgång till ultaljud, så ange gärna mig som referens där!
Svar på tråden När ringer du 112 ?