Ewald01 skrev 2018-01-14 22:43:59 följande:
SOS larm är ett företag som sköter nödnumret vad jag förstår och med har haft problem. I regel har de inte ens sjuksköterskor på plats.
(se mina tidigare inlägg).
Viktigt är att ringa in när man har svar på frågorna. Missbruk kan vara straffbart (se Tyskland).
Att uppta ett nödnummer i onödan kan ta liv på andra.
Skickar de sen inte hjälp trots att man har agerat enligt räddningskedjan och hjälp behövs skulle jag dokumentera detta.
Agera enligt räddningskedja är väl bäst? Prata med experter i Tyskland och Österrike t.ex.
Jag har haft denna frågställning tidigare. "Men om ngt händer där uppe och jag är ensam och rädd för "vägpirater" då kan jag ju ringa nödnumret och säga att jag misstänker och vill kolla upp det snart och ....
svaret: NEJ, devinitivt inte i en sådan situation.
SOS ALARM svarar på nödnummret 112 i SVERIGE! Där svarar alltid en operatör som bedömmer vilket behov som finns. Sjukvård, polis, brand etc. Identifierar operatören ett livshotande behov så går det snabbt tills ambulans, räddning är på väg. Samtidgit som det ställs frågor hamnar en dirigent på medlyssning och kan snabbt bestämma vilken ambulans som är närmast, eller om det behövs fler än en. På så vis spar man tid, operatören kan fortsätta ställa frågor under tiden ambulans redan är på väg. Identifieras inget akut livshotande tillstånd kan man i mer lugn och ro diskutera vilket behov som finns och vilken prioritet ärendet får. Den som ringer in upptäcker okcså att det inte är livshotande och bråttom och kan i lugn och ro ta reda på svaret på frågor.
Om en person har ont i bröstet och är blek och kladdig och jobbigt att andas, RING direkt! Så kan man ta ev bakgrund sen eller när ambulans är på plats. Då har du tid att ta reda på saker.
Rapporterar du in en trafikolycka är det alltid prio 1 och vi får mkt dåligt med info till att börja med. Typ tre viktiga saker, antal personer, om de andas/är vakna och om någon sitter fastklämd. Mer behövs inte för att dra ut bilar på rulle!
Missbruk av 112 i Sverige är svårt att bevisa. Men om man uppenbarligen ringer och ljuger om en trafikolycka som inte ens hänt, då riskerar man straff. Ringer man om en trafikolycka som faktiskt har inträffat, kan man aldrig bli straffad. Säger du däremot att det är fem döda, och alla är oskadda, då är det ett gränsfall. Om du ringer och säger att det sitter en person kvar i bilen oklart andning,, då är det INTE straffbart. Du har större problem att ta tag i än risken att du falsklarmar!