Inlägg från: Dame2017 |Visa alla inlägg
  • Dame2017

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2017-12-20 18:20:04 följande:
    En duk under lårben (det skrev jag ju i en anna tråd). 

Nja, det finns en metod hur man kan bära/flytta en person, men denna metod används vid lårbensbrott vad jag har förstått. I min kurs beskrevs den nogrannt, men jag hittar ingen film/beskrivning på den nu.

Men jag har fått en förklaring till den.

Men det är en metod som är 100 % medicinsk korrekt. Flyttar man en person på så sätt måste man vara två.

Hjälparna ger sig handen och den skadade sätter sig ovanpå.

Funderingen var ju att man inte ska slipa fötterna på marken när man misstänker ryggskador. 

Men Rautek repp fungerar förstås alltid när man tar ut folk. Finns även alternativ där man formar en boja med en duk (t.ex. sängkläder) och sen drar ut personen.
    Äsch, du vet inte skillnad på lårben och röv ändå! Mkt tacksam du inte hittar nån hemsk tysk hitlerfilm. 
    Så den skadade med lårbensbrotttet sätter sig lite käckt där på två armar..jo tjena...du har inte mött nån med lårbensbrott du inte. Ni lär få vara tre fyra, för pat lär tuppa av....
    Vadå var ju...Enda gången du ska flytta nån som lekman, det är när det är ritkigt jävla akut fara för liv och då drar du, lyfter, ja bara gör nåt så du får bort människan....VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:25:35 följande:
    Det kan alltid göra ngt fel.

Chockläge, bedömningar om medvetlöshet/ behov av HLR, skador i samband med NÖDVÄNDIGA förflyttningar, fram för allt aspiration om du inte flyttar.

Sen: vad gör du om personen med nack/ryggskador kräkar?

Att luta den framåt i bilen måste ju vara det sämsta för nacken och ryggen!!

Kan bara vara en skämt!

Stabilt sidoläge är rätta metoden. Låter man personen ligga på ryggen måste man kanske suga bort hela tiden (ha en sugare).
    OM personen KRÄKS (inte kräkar, märker vi får börja notera dina ordval) ser man till att säkert vända den på sidan, få bort kräket och sen åter ryggläge. Någon håller nacken stabil och man vänder enligt stockvändningsmetoden. Den du! Den får du goolga! Men jag vet hur man gör så du behöver inte lägga upp nån film! 

Så om du väljer att inte göra nåt, då dör patienten för ingen bedömde behovet av HLR. Om du försöker göra HLR och det inte lyckas, då har du försökt och alla är tacksamma. Om du sket i det, då lär ditt samvete gäcka dig resten av livet....

Att luta framåt är inte det sämsta...ska jag berätta en hemlis? Det är vridningen som är det sämsta, som man bla gör när man lägger i stabilt sidoläge...Den du, den kan du suga på ett tag!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 18:52:02 följande:
    Vi har diskuterat det med nackkragen i en viss situation som du känner till.

Det finns ingen blödning! Och vi diskuterar inte situationen som visas i videon utan hur göra OM förflyttning behövs!

Visst ska man immobilisera hela kroppen, men en spineboard har man ju inte.
    En nackkrage kan transporteras mycket platssparande i en bil och kostar kring 100 kr.

Stifneck skyddar emot:

nervus-phrenicus-Pares 

att dens axis går in i medulla oblongata 

(min översättning)

Den kan man sätta på när "hon klagar på ont i ryggen" (förklaring för lekmän).
    Så blev förklaringen (till när "DU" ska/kan sätta på den).

Sen även vid extremitettraum osv. ... men tror han ville inte att jag sätter på det när hon är medvetslös.

Så vad är problemet? 

En nackkrage utan immobilisation är bättre än ingenting alls vad jag förstår.

Så varför blir du arg? Så uppför sig ingen expert!

Varför inte skydda nacken om man kan göra det på ett så enkelt sätt? Varför inte ta chansen att minska ryggskador med 30 %?

Sen verkar du vara samma person som modsey . För att ditt smeknamn var inte med i den första tråden vi hade .
    JAG TITTAR INTE PÅ VIDEOFILMER UPPLADDADE PÅ YOUTUBE, när ska du lära dig det? Det enda jag gör är att anmäla dom! 

Jo, det finns blödningar, som du tänker stoppa genom att lägga på fler och fler tryckförband om de inte stoppar. Det är blödningar som kan stoppas med hjälp av avsnörande förband (om de sitter på en extremitet). Du snackar risk att förlora betnet, jag snackar risk att patienten dör! Vad väljer du?

Men du, nackkrage och vad det skyddar mot, det är en vetenskap som du inte drar igenom med några latinsa ord på FL. Det forskas och det sätts riktlinjer utifrån vilken typ av kinetik kroppen varit utsatt för. Det finns mängder med saker som kan gå sönder i nacken och neråt ryggen. Vad som ev gått sönder kan vi inte veta, förräns patienten åkt genom CT maskinen. 

Har patienten ont i ryggen...ja då lär inte nackkragen hjälpa...eller hur tänkte du?

Jag blir förbannad för att folk som du går lösa på stan och riskerar att förstöra för mina patienter! När du vägrar lyssna, när du envetet hävdar saker som inte stämmer. Du har ju för fan hållt på i flera månader! 

Du minskar inte ryggskador med 30% om du sätter på en nackkrage. Möjligen att kragen skyddar 30% av ryggraden, men då du aldrig vet exact var skadan sitter skall enpatient ALLTID helkroppsimmobiliseras. Och så länge den inte är det, så säkerställer en person att nacken ändå hålls stilla även om nackkrage är på. 

Mao, en nackkrge som en ovan skall krångla på, ger större risk för skada (för den ovane sätter sig i falsk trygghet) än att hålla nacken manuellt och inte röra patienten öht. 

Nej, Modsey är narkossköterka, hon intuberar! Jag är ambulanssköterska och jobbar i ambulans. 5 år har jag pluggat. och många fler har jag jobbat. Jag VET, tillskillnad mot dig, vad jag pratar om. Modsey har också koll på läget! Lyssnar på oss! gör som vi säger, det kan inte bli helt fel, även om du är inblandad. 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:51:43 följande:
    Då låter man bli det här. Enkelt!
    Men tanken var bara att man kan minska risken för blivande skador med ca. 30 % och då är det bra att göra.

Men modsey ville aldrig förklara varför man inte ska sätta på den. 

En expert tyckte att man inte kan skada en person med det. Risken är ytterst låg.
    Fast du är ju inte precis duktig på att hänvisa och berätta varför vissa experter säger så....

Du minskar inte risken för blivande skador med 30%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skadan finns redan, det handlar om att inte förvärra den! Du kan inte veta var den sitter. Sätter man på en nackkage och sen låter patienten vara, då har man inte gjort nåt! Du måste hålla nacken tills patienten ligger helkroppsfixerad om det skall vara till nån nytta öht! Och sitt då still och håll nacken med händerna, och joxa inte till det med att försöka sätta på en krage. VARFÖR? För att du vill vara duktig?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 20:48:10 följande:
    1. Jepp, ok. Inget jag gör i alla fall, men det är logiskt 2. Fel enligt vissa experter. Intubering (med larynxtubus) görs om en läkare bedömer att en patient med andning inte har livsnödvändiga skyddsreflexer kvar. Här finnsd det en risk att patienten aspirerar/ risk för tyst aspiration.
    Vid svår skallskada med medvetandegrad under 9 enligt Glasgow Coma Scale ska man troligtvis/ ska man intubera patienter även om de har andning.

3. Ok. Men so sagt, redan att kunna bedöma om en skadad har NORMAL andning kan vara svårt enl. vissa läkare. Därför är avgörande om patienten är medvetslös. men om du måste göra HLR ska ju hjälmen av ändå. 

Jag säger inte att en läkare är bättre, men jag hade bara uppfattningen att man alltid skickar ut en läkare vid sådana situationer. Men det är inget jag kan och vill bestämma. Någon som kan ska komma till plats och någon som får ge nödvändig medicin om det behövs. Enkelt.

Jag kan också göra bra HLR och köra inblåsningar,
    1. Men du pratade om att du borde få det....
    2. NEJ, man intuberar inte med larynxmask. Larynxmasken ger ingen säker luftväg. Jag har redan berättat detta för dig. Och vet du, även en narkossköterska kan intubera prehosptialt. 
    3. Hjälmen skall av om man måste assistera andningen eller skapa en fri luftväg. Annars ska inte hjälmen av!

Vilken läkare skickar man ut då? Vem som helst? Den som har lust? Är alla läkare experter på prehospital vård? 

Så sjuksköterskor ger inte läkemedel prehosptialt i Sverige? 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:05:49 följande:
    Men som du skriver verkar du inte så seriös som t.ex. tyska experter.

Hjälmen ska alltid av vid medvetslöshet. Det är en rekommenation. Men vill du att motorcyklisten riskerar att dö kan du låta sitta kvar den.

Det finns statistik från rättsmedicinare.

Däremot ska man vara försiktigt med att strypa. 
    Haha, tyskar....jobbade med en tysk ambulanssjukvårdare och jag har fortfarande mardrömmar...hahaha

Jag stryper hellre än tar av hjälm i ondödan. Strypande kan jag avbryta om jag ser att extremiteten börjar bli blek men nacken kan jag inte reparera....
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:33:12 följande:
    OM DU MåSTE FLYTTA PATIENTEN! t.ex. pga bilbrand!

Precis det diskuterade vi!

Annars låter man sitta kvar den.

Du kan inte flytta den och samtidigt hålla nacken. Det går inte!
    Åh, har du äntligen fattat detta! 
    Tror du gjorde det nån gång i förra tråden också, men så började du om. 
    Din inställning var ju att ALLTID flytta medvetslösa patienter ut ur bilen. För dom KAN ju kräkas utan att du märker. Du menar alltså att du köper vad jag säger numera? Och inte vad sk tyska experter har påstått?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:46:51 följande:
    Nja, 3 tydliga andningsljud inom 10 sek.

Om du är osäker ska ju hjälmen av.

Sen kan det alltid bli en diskussion om vad du har bedömt osv. .... som sagt.

Alltid en risk om inte juridiken skyddar dig (vilket den gör i D och A).
    Samma sak med att strypa en stark blödning. 
    Jag vet hur man bedömer en stark blödning .... upp till 1 l = inget problem; 2 l = troligtvis chock. (beror alltid på).

Att strypa kan sluta med amputation. Är du då skyddad av lagen? 

100 % säkerhet finns det inte här.
    Men ge dig! Att inte stoppa blödningen leder till döden! Jag tycker det är svårt att bedömma hur mkt någon ha blött genom att bara titta. Blod ser mkt ut. Men om du trycker, högläge och det bara fortsätter rinna (spruta, pumpa), då är det läge att strypa. Annars kommer patienten att blöda ur. Nu är det få tillfällen, men tänk dig någon som ex får sitt ben uppfläkt av ett bildäck, med mass dubb i. Det kan blöda på flera ställen. Ska du sitta där och tryck aoch lassa på mer och mer förband (hur mkt trycker dom eg, mest samlar dom upp blod). Ska patienten dö, eller ska du riskera benet? Svar på det tack!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-20 21:51:56 följande:
    Nja, avbryta.

Det kan finnas risker för trombos.

Har du strypt ska bara läkaren öppna strypningen igen. Det är rekommendationen/ kravet.
    Hahaha, du är allt bra rolig du! 
    Du vet väl inte vad jag har för riktlinjer att jobba efter? 
    Ja, herregud, en liten trombos, fortfarande DÖR patienten om du har långt till sjukhus och INTE stryper! Hur fan tänker du?
  • Dame2017
    modsey skrev 2017-12-20 22:03:43 följande:
    Tre andetag eller vad pratar du om?

Hlr rådets rekomendationer som vi utgår i från i Sverige då. Säger att bedömning av andning får ta max 10 sekunder. Är du osäker så bedömmer du mycket riktigt det som att HLR ska börjas. Dock efter att du larmat.

Solklart.

så har patienten andning så kan hjälmen med fördel sitta kvar.
    Haha, du är allt narkossyster du modsey

Lite gurglande agona andningsljud....det är ju också 3 på 10 sek!
Svar på tråden När ringer du 112 ?