Inlägg från: Dame2017 |Visa alla inlägg
  • Dame2017

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2018-01-15 00:09:20 följande:

Men samtidigt så säger de att det kanske inte är nödvändigt att ha en massa försäkringar.

Egentligen i hela Skandinavien har man inte det där 

"jag drar dig inför rätten eftersom du har hjälpt mig och gjort ett fel" tänkande.

Däremot är det vanligare i Tyskland och Österrike - men där skyddar ju lagen.

Stämmer det?

Har någon blivit åtalad i Svergie för att inte ha hjälpt?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:03:56 följande:

Ja, det verkar logiskt.

Varför ska man fråga när de blev av med oskulden?

Däremot så tyckte tyska experter att man ska fundera på en privat skadesförsäkring innan man kanske hjälper till i olyckor.

Om rättsläget är oklart och man vill hjälpa.

Vad tycker du om det??

I A och D är det inte nödvändigt. Där är man hur som helst skyddad av lagen!

Vilket rättsläge är oklart?

Jo du förstår. Oskulder kan bli mer rabiara och mkt fixerade vid första hjälpen. Så en oskuld kan stämma dig.....
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 10:20:04 följande:
    Vad är en oskuld?

Du får bara röra en person enl. "välkända och beprövade" metoder. Alla metoder jag tänker använda är det.

Kan du förklara mer tydligt?
    Nån som aldrig gjort nåt bra i hela sitt liv! Men som har jävla mycket synpukter på nåt den inte vet ett dugg om, egentligen.....

Du får bara...nja...var läser du det? 

Förklara mer tydlig???? Ja gärna, en gång till

EWALD, satsa på att larma och säga att det har hänt något och det ser inte bra ut. Resten kommer du inte att fixa ändå för du kommer kissa ner dig av känslan att ÄNTLIGEN!!!!! Det kommer lixom inte att funka för dig! Du kommer inte i ett akut läge att ha förmågan att utföra nånting alls! För du står där och funderar på vilket land du är i, vad gäller här, ska jag lyfta si eller så, eller ska jag inte lyfta alls, och vem sa nu detta så jag vet när jag blir åtalad......suck och dubbelsuck....
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 11:38:40 följande:
    DU sk ainte kxxxxa ngn, men definitivt "röra" dvs. uttag ur en bil enligt det som lärs ut.

Men visst, om brandkåren får använda en metod så får även du använda den t.ex. ... så uttag är okej?

Sen: Vet man vad Rautek grepp är för ngt i Sverige?
    Om du berättar för en operatör att du har använt Rautek greppet så kan den tycka att du ligger på någon ... men alla i Europa vet vad det är för något.
    Nej, uttag är INTE att göra för privatpersoner då de inte har de hjälpmedel räddningstjänst och ambulans använder sig av. Det finns enbart två tillfällen privatpersoner får ta ut ur bil och det är när bilen börjar brinna eller riskerar att fall utför ett stup, då drar man så fort det går. För det finns inga sekunder till godo, och det är när personen har ett hjärtstopp och man måste göra HLR. Andas inte personen när man lyfter hakan så är det ett hjärtstopp och HLR ska påbörjas. 

Alla i Europa vet inte! jag lovar på heder och samvete! Bara för att Ewald tror, så har han aldrig visat källa på nånting! Youtube duger inte!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 12:38:01 följande:
    Exakt.

... och i samma sekund gör du kanske 10 bedömningar samtidigt ...
    Vilka då? 

Enda bedömningen som behövs på dig är den psykiska statusen...du vet....
  • Dame2017
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-15 12:41:55 följande:
    Jo, men det blir nog mer polisen och tvångströja här.
    Får ha ut en doktor också, för ett LPT han är ju faktiskt fara för både sig själv och andra...
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 18:23:42 följande:
    du menar vad man bedömer när man pratar?

- är personen medvetslös?
    - hudfärg (chockad kanske?)
    - andning
    - är den rädd
    - puls på handen (men jag har ibland problem att tasta den på mig själv)
    - kallsvett?
    - har den smärtor
    - har den synliga skador, blödningar
    - kan den röra armar och ben
    - ont i nacken/ ryggen
    - har airbag utlöst?
    - otäta bensinledningar? lukt?
    - rök ur motorn?
    - andra som kan hjälpa
    På en sekund? 

Det där gör INGEN, inte ens jag som erfaren ambulanssjusköterska som varje dag på jobbet gör bedömningar. 
    Och skall du bedömma allt det där innan du ringer, ja du har du sådär 15 minuter som du schabblat bort av GOLDEN HOUR!!! Vill du bidra med det?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 19:27:10 följande:
    Ring 112 till exempel om: ? du ser en bil som brinner utanför ditt fönster. ? du har kört på en älg med bil, och älgen lever. ? du ser flera människor som bråkar och slåss med varandra. ? du ser en person som blöder från huvudet och personen inte vet var han eller hon är.

www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467286d20136a7999839/nar-ska-man-ringa-112.pdf

För att kunna bedöma om en person vet var den är måste jag väl har gått fram till den och pratat med den? ... och frågat den var han eller hon är .... 

ja om JAG kör mot en älg och den lever, men då har JAG orsakat en olycka och VET vad sm har hänt.

Helt logiska saker .... 
    Ja, man går fram, frågar: kan jag hjälpa dig, personen pratar galamatias och då kan man ganska snart dra slutsatsen att den här har dunkat i huvudet hårdare än vad som är nyttigt. ELLER, så är patienten stenfull. Vad gör du då?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 21:53:27 följande:
    Alla rekommendationer kan du läsa på t.ex. tyska och österrikiska Röda Korsets hemsidor.  Flört

Har du svensk forskning på hur stor risken är att dö av tyst aspiration/ aspiration om ngn medvetslös person (medvetandegrad under 9 enl. Glasgow Coma Scale) sitter kvar i en bil?

Vissa ryggskador är så stabia att man till och med kan riskera stabilt sidoläge - men inte alla förstås. (Det jag har hört - har inte fördjupat mig).

Så skulle du t.ex. böja in dig i en bil till en sittande person om Aigbag inte har utlöst eller skulle du kanske agera på annat sätt eller kolla upp om personen har en bältesmärke (bilbälte på - vissa Airbag utlöser bara om bilbältet var på) eller skulle du koppla bort bilbatteriet innan du böjar in dig? 

Du skulle även ringa SOS larm om en bil har hamnat på järnvägsspår och ett tåg närmar sig och du har 40 sek för att ta ut ngn ur bilen?
    Snart anmäler jag dig till kungen...du är i SVERIGE!!!! Vi kör svenska regler här och vet hur svenskar beter sig. Kan du inte anpassa dig så flytta hem! 

Du ska inte plocka ut någon ur en bil om det inte är livshotande. Jag har berättat x 10 minst. Varför tar du inte till dig vad en erfaren ambulanssjuksköterska säger? Amatörer i Tyskland väger tydligen tyngre. 

Hur ska du veta hur stabil ryggskadan är? så det är värt att riskera lägga i framstupa sidoläge? 

Varför skall jag som civil som först på plats på olycka kolla efter märken efter bilbälte? Jag skulle gå in via baksätet, hålla nacken så en vaken person inte sitter och vrider på huvudet, lätt hänt om man bara kör in huvudet vettdu! Inte så smart. 

Om jag har 40 sek på mig, då är det en jävligt lång raksträcka så jag ser tåget. Brukar sällan vara att man ser så långt i Sverige....Men varför kommer du med en sån fråga. Har den varit på tapeten? Att man skulle ringa SOS före man gör något riktigt praktiskt för att rädda liv? Men eftersom jag aldrig står precis brevid en järnväg har jag en transportsträcka fram. Hinner ringa vettdu!
Svar på tråden När ringer du 112 ?