Inlägg från: Dame2017 |Visa alla inlägg
  • Dame2017

När ringer du 112 ?

modsey skrev 2017-12-20 22:19:34 följande:
    Typ.

:)

Jag förstår så klart att noviser som Ewald inte kan bedöma antingen lika lätt som jag, eller du. Men i ewalds fall tror jag mer det handlar om drömmen om att få vara hjälte och att slita av en hjälm vid en mc olycka är hans våta dröm....att han där och då inser att personen faktiskt andas ok men att det knakar i käkbenet när han drar av den samtidigt som han knäcker en instabil nacke....tja låt oss be att han aldrig kommer fram först. Men jan äe säkert den typ som kommer berätta för dig som är ambulanssjuköterska vad och hur du ska göra.....
    Amen på det! 
    Han är ju stolt över att få hålla en droppåse, så att verkligen få vara hjälpte kommer ju stiga över hans förstånd. Och så blir det helt fel istället. 
  • Dame2017
    Anonym (Hjälp) skrev 2017-12-21 12:59:38 följande:

Vad kan den berörda patienten bestämma?

Vad kan egentligen patienten bestämma?

Är det inte patienten som avgör om den vill ha att någon sätter på nackkragen om nu en sådan finns på plats?

Vad kan då tjejen bestämma i filmen som visades? Kan hon kräva att den ska sättas på innan man tar ut henne vid brandrisk?
    Patienter kan neka vård, men aldrig kräva! Om man ser till relationen med sjukvårdspersonal (ffa legitimerad). 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-21 13:29:35 följande:
    Det kan man träna hemma med vatten om man vill.

Men som sagt, stypningar kan i vissa fall leda till ambutation. Men visst, finns det inget alternativ ska man göra det.

Hur en person reagerar om stypningen leder till amputation är okänt.
    Och vatten har samma densitet som blod? Beter sig likadant? Ser likadant ut? Nja....hur tänkte du där? 

Är säkert inte alls okänt. Ffa militären borde veta! Där används det mer frekvent än inom den civila vården. 
  • Dame2017

Lagen om skydd mot olyckor: 

Skyldighet att varna och tillkalla hjälp

1 § Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand eller om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. Detsamma gäller den som får kännedom om att det föreligger en överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.

Så nej, du kan inte bara åka förbi! Jag är så förbannad på alla miljoner det kostar samhället att folk larmar utan att kolla vad det är man larmar på! Iditoti! Och hur vet du att någon inte är allvarligt skadad om du inte stannar och frågar? Det är väl för fan normalt folkvett att göra det mot en medmänniska? Det är i Svergie värre att inte stanna och hjälpa än att göra det! Men man använder sitt vett och sunda förnuft i hur man hjälper! 

• Dame2017
    Ewald01 skrev 2017-12-21 23:10:16 följande:

"Varna" behöver man ju inte om en bil hamnade i en äng bredvid motorvägen.

Man ringer 112 utan att stanna och uppger att en bil ligger ute på en äng och var det är (motorväg, km stolpe, färdriktning). Det räcker.

Att bromsa abrupt skulle innebära en fara för andra som kör på motorvägen i detta fall.

Sen skickar de - troligtvis - ngn polispatrull och sen om det behövs ngn ambulans och eventuellt brandkår.

Då bryter Ewald mot lagen, och det vet vi ju att han är mkt rädd för att göra! Har du tänkt på tidsförlusten för den som ligger i bilen och har svårt att andas? Stanna vid första bästa avfart, så himla långt är det inte emellan och sen kan du gå på andra sidan räcket. Du löser det ska du se! Du som är så duktig! Chansen att bli hjälte finns ju för 17!
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-01 18:24:46 följande:

I det här fallet var det väl "SOS larm" som skickade helikoptern. De bestämmer ju vad som larmas ut .... jag försökte påpeka att problematiken finns!

Men okej, i Sverige är det generellt ovanligt med helikoptrar och läkare på olycksplatsen ....

Och du betalar 150 kr för helikoptern...
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-01 19:50:00 följande:
    @Dame2017 och andra

Ni måste läsa det för att förstå vad jag menar. En SOS operatör bestämmer ju vad den skickar ut till olycksplatsen. 

Om jag larmar och SOS larm skickr ut en helikopter trots att patienten "bara" har ett brutet ben så kan det nog bli diskussion med partienten om vad jag har sagt till SOS larm .... min bedömning.

vem vill betala 38 000 kr för en transport till sjukhuset. (SOS larm i Sverigeverkar ju satsa på språk, då kan man ju läsa vad som står i länkarna respektive vilken problematik jag menar).

Men: om helikopterinsatsen är "medicinskt försvarbar och nödvändigt" (t.ex. hjärtestopp och stark blödning) betalar ju försäkringskassan (gäller i alla fall i A). 

Så allt beror på.

Vanligtvis betalar ju den som behöver hjälp - inte den som larmar.
    Men jag skulle nog aldrig larma om jag inte vet vad som har hänt respektive vilka skador en person har etc.

Men hur det fungerar i Sverige i detalj är oklart för mig.
    VI har ännu inte förstått vad du menar, 3-4 månader senare...

Men om du skulle ta och lyssna på oss som jobbar med det här och faktiskt VET vad vi pratar om så skulle allt bli mkt enklare. 

SOS operatören har ansvaret för att utlarmningen och ska därför ställa rätt frågor. DU GÖR ÖHT INGEN BEDÖMNING ANG VILKET BEHOV SOM FINNS: Det gör operatören efter vilka svar som fås. 

Många gånger rådgör även operatören med läkaren på helikoptern, ibland avvaktar helikoptern tills de fått rapport från ambulanspersonal på plats om behov finns. Jag tror aldrig jag tagit ner en helikopter utan att behov funnits. Då har de kunnat vända i luften alt tagit annat uppdrag. Men många gånger man velat ha den men inte fått den. 

Vi har förklarat detaljerna gånger många, inte vårt fel att du inte kan ta till dig! 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-01 18:24:46 följande:

I det här fallet var det väl "SOS larm" som skickade helikoptern. De bestämmer ju vad som larmas ut .... jag försökte påpeka att problematiken finns!

Men okej, i Sverige är det generellt ovanligt med helikoptrar och läkare på olycksplatsen ....

Sverige har mkt välutbildad ambulanspersonal, så vi reder utan problem ut det mesta. Mkt pat som måste sövas på plats och helikpter kan många gånger användas endast som tidsvinst. Inte för kompetensen. 
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-03 22:34:19 följande:
    Exakt!

Frågorna man måste/bör kunna svara på är ju:

- Vem ringer
    - Vad har hänt
    - Var har det hänt 
    - Hur många inblandade/ skadade finns det
    - Vilka skador har personerna
    - Övriga frågor (t.ex. ska man uppge om ngn lastbil/bil med farliga gods är inblandad)

Visst gör SOS larm bedömningen, men man måste ju kunna uppge om personer är medvetslösa eller inte t.ex. eller om personer är fastklämda i bilen eller om alla personer kunde lämna bilen, om drivmedel läcker ut osv. 

Optimalt är det ju om flera personer kan hjälpa till vid en olycka, då kan en larma omgående medan den andra tar hand om skadade t.ex.
    Du kan berätta vilka synliga skador du se, INGEN förväntar sig något annat. Ambulanspersonal gör sen den riktiga bedömningen, det skall inte någon lekman göra. Och är du själv, så larmar du och sen tar du hand om skadade.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-03 22:36:43 följande:
    Ja.

Men får patienter smärtstillande infusioner eller sprutor på plats? Om det behövs eller om de har smärtor?

Är bara nyfiken. 

Så kan en sjuksköterska ge infusioner/ smärtstillande behandlingar och ev. blod (om blodgruppen etc. är känd) direkt på plats?
    Men snälla Ewald01...har du inte tagit till dig någonting under de här månaderna?

Nej, mkt sällan en patient får smärtstillande infusion eller smärtstillande sprutor Däremot får dom intravenösa injektioner med smärtstillande läkemedel. De kan även få detta nasalt i vissa landsting. Eller subcutant/intramuskulärt. Eller peroralt. Patienter kan få infusioner med ffa Ringer-Acetat, ibland med Glucos om det behövs. Vissa landsting har även andra vätskor för snabb volymersättning vid ex blödningschock. 
    Däremot är det mkt svårt att ge blod då förvaring av blod ställer till problem. 
Svar på tråden När ringer du 112 ?