• Ewald01

När ringer du 112 ?

... ambulansen behöver kanske 10 till 12 minuter tills att den är på plats.

Det klarar kanske inte personen som satte i halsen.

Viktigt allts
    å att försöka lösa problemet med ryggslag och buktryck ... och helst ska ngn annan larma efter 5 ryggslag och 5 buktryck om fåremålet inte har kommit ut.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-10 19:04:49 följande:
    Vad händer om man gör sex ryggslag och sex buktryck?
    Föremålet ska komma ut - förhoppningsvis. Glad

Det ger väl ingen skillnad .... skulle jag säga .... men man har kommit överens om att det ska vara 5 ryggslag och 5 buktryck ... 

• Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-10 19:28:48 följande:

Hur orkar du skriva all denna skit?

Ring direkt om andningsvägar är obstruerade, så tappar man ingen tid om det visar sig att man inte får ordning på det.
    Speciellt om man är långtifrån vart ambulans kommer ifrån, så än mer viktigt.

Sällan man träffar på mer besatthet än detta, hur mår du själv?

Men en person klarar sig ändå inte utan luft i 15 minuter. Så om du larmar 1 minut tidigare eller senare spelar ingen roll i princip. 

Skulle väl tro att man ordnar det i vissa fall.

Fr
    ågan är ju alltid om man är ensam eller om det finns flera som kan hjälpa till.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-10 19:33:43 följande:
    Så är det ok med sex slag och tryck eller kan man bli stämd? Man gör ju fel.
    Haha, jag skulle säga att det är okej med sex slag.

Nja, det med att göra fel .... ofta är det ju du som avgör om t.ex. en person är medvetslös eller har andning eller om det finns risk för brand.
    Är det nu nödvändigt att omedelbart flytta en person osv.

Sen kan jag tänka mig att du delvis kan bli ansvarig om du har stannat vid en olycksplats och inte satt upp en varningstrangel eller har varningsblinkers på om det händer en olycka på grund av detta. Bilisten som kanske inte märkte att du har stannat kan försöka skylla på dig t.ex.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-10 20:03:12 följande:
    Hur många slag är inte ok, när blir det fel?

Om nu sex slag är ok varför skriver du fem? Är fem slag fel?
    Eftersom 5 slag är det som gäller enligt rekommendationerna och riktlinjerna. Enkelt. Glad

Så det är 5 slag som gäller. Cool
  • Ewald01

Rekommendationerna utomlands och i Sverige är att inte ringa nödsamtal i onödan.

Jag skulle som sagt förtfarande föredra om andra ringer. Är den som är skadad inte allvarligt skadad ska den ringa själv.

Vid bilolyckor måste man ändå genomföra akuta åtgärder innan man ringer. Det är egentligen det som är viktigt.

Att ringa nödsamtal ska man vara försiktigt med. 

Men som sagt, om n
    ågon har satt i halsen ska man ringa in efter att man har gett 5 ryggslag och 5 buktryck om föremålet inte har kommit upp. Det känns okej.

Att ringa innan man ens har kollat hur allvarlig situationen är hjälper ingen. Blir bara en massa diskussioner.

• Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-11 14:06:40 följande:
    Är det ok med sex slag och dunk eller har man väntat för länge då. Kan man bli stämd?
    Om du sparkar mot någon kan det bli diskussioner.

Ingen seriös operatör skulle ge ett sådant råd.

Det är lite riskant att följa sådana råd om de ges anonymt.
    Vem som helst kan kalla sig operatör.

Men vi har ju sagt att det är frivilligt att hjälpa. Så känner man sig osäkert ska man väl andra låta göra först.

Annars ska man ju larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge osv. ... som det står i riktlinjerna (som ju verkar vara desamma i hela Europa).
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-11 15:14:44 följande:
    Eller så larmar man direkt och sen ber om råd.
    De på SOS larm kommer att ställa frågor till dig inte tvärtom.

Jag ser ingen nytta med att ringa in om man inte kan ange något.

De skulle bara uppfatta dig som oseriös och avsluta samtalet.

Logiskt också att det skulle ta för lång tid att bolla något. Det kommer ju eCALL nu, så bilen larmar ju själv i framtiden.
  • Ewald01
    Anonym (asdt) skrev 2018-01-11 15:14:44 följande:
    Eller så larmar man direkt och sen ber om råd.
    Vad händer om du gör som du har lärt dig och sen ringer och väntar tills att de kommer?

Man ringer när man kan ge konkreta uppgifter.

Vill en skadad inte att man ringer så gör man inte det. Svårare än så här är det inte.
  • Ewald01
    Kjell2 skrev 2018-01-11 15:22:03 följande:
    Men är det ok att ge sex ryggslag och sex bröstdunk? Blir man stämd då? Vad händer om jag bara ger fyra och sen ringer?
    Fråga tillbaka:

Vad händer om du inte gör något utan låter andra göra? Kan du bli stämd?

Allt är ju frivilligt? Så varför ta risken att ge in sig i onödiga diskussioner ...
Svar på tråden När ringer du 112 ?