När ringer du 112 ?
I Österrike betalar bilister som är inblandade i en olycka (inte vittnen till en olycka) en avgift om de larmar polisen vid olyckor där ingen blev skadad. I Tyskland diskuterades det, men tror där är det fortfarande "gratis" att larma - för inblandade bilister.
(Om förarna är överens om vem som gjorde fel meddelar den som har gjort olyckan/skadan till sin försäkringsbolaget. Den betalar skadan på motpartens bil. Ofta krävs det även att en konsult bedömer skadan t.ex. på verkstaden innan bilen repareras.)
I Sverige är det ju ungefär samma sak. Man larmar inte polisen om ingen är skadad. Samma sak i Sverige.
Är föraren uppenbarligen oskadad så kan den ju ringa själv och larma. Då ringer inte jag om jag inte är inblandad i olyckan. Polisen vill troligtvis inte ens ha det. Det är inte min uppgift att bedöma om någon är/var alkoholpåverkad eller inte.
www.carfax.se/information-om-fordon/bilolycka
Något många inte vet är att man inte är tvungen att informera polisen efter att en olycka skett. När det gäller mindre olyckor där ingen kommer till skada kan det hända att polisen inte har tid att komma till platsen.
I regel måste man ju få bort bilen också. Föraren kan ju ringa assistance kåren själv. Om sen assistance kåren larmar vet jag inte.
Tippset som jag har till alla som vill hjälpa:
Om ingen är skadad se till att du åker vidare. Annars kan det bli diskussion med t.ex. en bilist som vill att du hjälper att bärga bilen med hjälp av din bil.
Då kan även du bli inblandad t.ex. köra fast i snön osv. .... eller så går ngt sönder udner bärgningen.
Är en bilist skadad och behöver den medicinsk vård säg att du ringer ambulansen. (Ambulansen larmar automatiskt polisen om någon blev skadad i samband med en bilolycka). Säg inte till bilisten/den skadade att du larmar polisen!!!
Jag blev ju vittne till mindre olyckor där ingen blev skadad och då är man ofta ensam med någon ute i skogen när det snöar.
Därför mitt tipps: Vill någon inte ha hjälp och är den inte skadad utan springer runt och ringer andra låt bli att blanda in dig!