• Nosslin

Att vara introvert

Jag hör ofta att det är bra att vara introvert, att det skulle vara något positivt och en gåva. Kan någon förklara detta? Jag är så introvert man kan vara och det leder bara till problem. Jag anser att det är en förbannelse som har gett mig stora problem. Världen är byggd utav extroverta människor (med några undantag) där introverta människor inte tas i beakt över huvud taget. 

På arbeten ska man vara utåt, drivande, social och passa in i gänget, trots att man arbetar helt ensam. Osociala arbeten kräver extroverta egenskaper. Man ska gå på after works och hela köret. Det räcker inte med att bara vilja kunna gå till jobbet och göra ett bra jobb.

Få tag på en partner i livet blir automatiskt otroligt mycket svårare när du blir halvt deprimerad och rejält trött utav att vara social. På dejtingsajter har man inte heller dem egenskaperna som oftast efterfrågas. Man vill inte resa världen runt eller vara supersocial hela tiden och antalet alternativ att ens försöka dejta reduceras rejält.

Rent socialt anses man som udda för man inte vill dricka sprit varenda helg och hamnar väldigt lätt utanför när andra gör det och på det viset umgås mer. Man får svårare att knyta band till människor och får som resultat mycket mindre vänner. Oftast brukar de man få kännas som starkare vänner, beroende på hur introvert du är. Är du extremt introvert så orkar du inte ens med det. Trots att vi som människor är sociala flockdjur, så kommer den introverta biten och förstör. 

Det finns inget positivt med att vara introvert. Att man är mer konstnärlig, artistisk etc är inte en fördel. De kända introverta personerna är inte kända för att vara introverta. Just att dem var introverta kan ha hjälpt dem på just det området de är kända inom, men förstört enormt mycket för dem på alla andra områden. Isaac Newton dog som oskuld. 

• Svar på tråden Att vara introvert
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (J.R.) skrev 2017-12-14 05:08:30 följande:

Extrovert vs introvert är en flytande skala. Du är precis som alla andra både introvert och extrovert.

Hur gör du bedömningen att jag också är extrovert?
  • Anonym (Ambivert)
    LFF skrev 2017-12-13 10:47:59 följande:

Jag jobbar inom reception/social administratör. Har haft ett drygt år (nyligen avslutat) där jag till stor del var lite mer enskild och det funkar inte det heller (fakturaansvarig för vår receptionsgrupp). Nu är jag tillbaks i en mer social roll (telefonisupport etc) och det är skitbra så länge jag mår bra i övrigt. 

Sambon är också rätt så introvert, dock har vi inte tv i sovrummet (jag vägrar eftersom han gärna somnar till tvn) så vi sitter i varsin ände av soffan istället :) Sen tar jag mina stunder när jag hittar dem helt enkelt (ibland så enkelt som att jag är närvarande fysiskt men inte helt mentalt). 

Det där med dejten känner jag inte igen men mycket annat :) Och just detta att känna sig helt slut mentalt efter en dag med socialt umgänge. 

En annan lösning på att få mental fritid är att läsa en bok (iaf för mig). Sågs ju som väldigt udda i högstadiet när jag satt på golvet i korridoren på alla raster med näsan i en bok istället för att vara "som alla andra".

Ditt första jobb lät så fyrkantigt tråkigt att jag fick lite klaustrofobi av tanken. Telefonist däremot, lät ju givande förutsatt att du mår bra som du skrev :)

Ja så kan man också fördela det, haha känner igen det där att man kan vara närgången men i huvudet vet man inte riktigt var man är och svävar bort.

Slut mentalt men på ett skönt sätt, ungefär som efter ett härligt träningspass.

Jag måste börja läsa igen, när jag flyttade till andra sidan landet var det inga böcker som fick komma med, men har varit sugen, fast jag blev inte inne i att läsa förrän efter skolan, under skolan kopplades det mest till press och prestation. Me No like. Men jag börjar få en bild av dig nu och förstår att du kan ha uppfattats som annorlunda för hur ofta läste elever självmant? Förutom på film där alla ska läsa böcker på fritiden som är introverta. Men Them books me want Them books. Vad för genre gillar du att läsa?

(Nä att somna hos en dejt inte så många som gör de flesta vill väl ligga haha men inte jag!)
  • Anonym (J.R.)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-14 05:17:48 följande:

Hur gör du bedömningen att jag också är extrovert?

Hade du velat leva ensam i skogen utan umgänge?

Den här uppdelningen i extrovert och introvert är destruktiv eftersom människor tenderar att sätta sig i fack. Att umgås med människor och tanka energi som du kallar det, är en förmåga man kan bli bättre på.

Gemene man behöver öva på att umgås med människor på ett avslappnat sätt. Det är extra viktigt för den som tror sig vara introvert.
  • Anonym (Ambivert)
    DeathByPickles skrev 2017-12-13 13:25:31 följande:

Jag är också en glad introvert! Det har aldrig påverkat mina chanser att få jobb, tvärtom verkar de flesta arbetsgivare rätt nöjda när jag berättar att jag vill gå hem och ladda batterierna för mig själv efter jobbet. Att min mest spännande hobby är vildmarkscamping och oljemålning och att jag gärna jobbar självständigt. 

LFF har verkligen lyckats beskriva hur jag känner det i stora drag. Jag kan också kliva in i roller, dra igång teamet och jogga igenom dagen. 

Det kostar visserligen på, för det ÄR verkigen en fasad, åtminstone för mig. Tydligen är jag llite För bra på det, då de gärna sätter ny personal med mig för träning och efter en sådan heldag med en människa jag inte känner men som jag samtidigt hemskt gärna vill försöka få känna sig bekväm och välkommen, är jag KÖRD. 

Det finns dock inte en chans att jag skulle klara av samboliv och heltidsarbete. Barn kommer absolut inte på fråga! Men personligen är jag glad i det. Mitt är mitt och jag gör som jag vill. Jag går inte på avdelningens sporadiska middagar och skippar alla företagsfester, det är aldrig någon som ifrågasätter det. 

Känner ett par extroverter som genuint uttryckt det som att en av de bästa komplimangerna man kan få, är en introvert som kommer förbi och sitter i soffan. 

Sitter i soffan eller vill komma dit för att sen bli helt slut och behöver lägga sig och vila, det är min roll det :D
  • Anonym (Ambivert)
    Anonym (J.R.) skrev 2017-12-14 05:22:20 följande:

Den här uppdelningen i extrovert och introvert är destruktiv eftersom människor tenderar att sätta sig i fack. Att umgås med människor och tanka energi som du kallar det, är en förmåga man kan bli bättre på.

Gemene man behöver öva på att umgås med människor på ett avslappnat sätt. Det är extra viktigt för den som tror sig vara introvert.

Bra input.

Det är därför jag håller med de som sagt att vi alla är ambiverta. Vi har lite av båda men man lutar oftast mer åt ett håll. Jag och min kompis brukar säga på skoj "nu är jag i introvert-mode" och då vill man vara i lugn och ro ifred

- för stunden.

Håller med att mycket handlar om att landa och slappna av. Var har du tankarna, bygg de så de ger energi. För fel tankar tar också energi.

Det är lika lättlurad hjärntvätt om extrovert introvert etikett som alla andra etiketter, diagnoser, "duktig, stark" etc.

Du blir det som du kopplat till etiketten. Går jag runt och ser mig som introvert fokuserar jag också bara på de bitarna , min hjärna tränger undan att jag också har sociala utbyten och extrovert beteende. Därför trivs jag bäst att vara Ambivert om jag nu vill ha någon lapp i pannan hur jag är.

Det viktigaste är att du vad du än gör alltid ha schyssta tankar om dig själv. Var en bra vän i ditt huvud det ger dig mest energi av allt. Lyssna på det du behöver behöver du lugn och ro dra sig undan sitt i din egen värld med hörlurar på lunchen t.ex. Vill du ha socialt utbyte sitt med kackelhönsen på lunchen. Vill du ha lite av båda sitt en bit bort men ändå så du hör vad som händer och sägs.
  • Anonym (Hanna)

Jag menade hur du gjorde den bedömningen utifrån det jag skrev, men du menade alltså utifrån vad som var mest sannolikt utifrån hur folk är mest?
  • Anonym (J.R.)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-14 05:36:14 följande:

Jag menade hur du gjorde den bedömningen utifrån det jag skrev, men du menade alltså utifrån vad som var mest sannolikt utifrån hur folk är mest?

Som jag tolkar ditt inlägg har du har stort behov av att vara själv men också behov av att vara med andra.
  • Anonym (Hanna)

Du menar för övrigt att introvert handlar om att vilja vara helt ensam? Det var ju nån annan här som skrev att man kan vara social samtidigt som man ör introvert, så det verkar finnas olika bilder vad introvert innebär.
  • Anonym (J.R.)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-14 05:45:42 följande:

Du menar för övrigt att introvert handlar om att vilja vara helt ensam? Det var ju nån annan här som skrev att man kan vara social samtidigt som man ör introvert, så det verkar finnas olika bilder vad introvert innebär.

Fast du kan vilja vara ensam och ändå vara social.

Det jag säger är att det är en flytande skola och att en introvert är delvis extrovert och vice versa. Varje människa är dessutom i sin nivå av att vara introvert/extrovert.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (J.R.) skrev 2017-12-14 07:15:50 följande:

Fast du kan vilja vara ensam och ändå vara social.

Det jag säger är att det är en flytande skola och att en introvert är delvis extrovert och vice versa. Varje människa är dessutom i sin nivå av att vara introvert/extrovert.

Om introvert är önskan att leva ensam i skogen utan umgänge har jag lite svårt att se att det samtidigt kan innefatta önskan att tex vara elevrådsrepresentanter eller något annat där man har ett publikt ansvar. Det känns ju lite som varandras motpoler.

I de test jag var inne och gjorde var det tydligt att introvert också innebar att man var tystlåten pch inte gärna stod i centrum, men i tråden menas ju att man kan vara introvert och samtidigt var den som frivilligt hörs och syns mest.

Tycker att det verkar lite luddigt vad introvert står för, det verkar inte vara ett glasklart begrepp.
Svar på tråden Att vara introvert