• Nosslin

Att vara introvert

Jag hör ofta att det är bra att vara introvert, att det skulle vara något positivt och en gåva. Kan någon förklara detta? Jag är så introvert man kan vara och det leder bara till problem. Jag anser att det är en förbannelse som har gett mig stora problem. Världen är byggd utav extroverta människor (med några undantag) där introverta människor inte tas i beakt över huvud taget. 

På arbeten ska man vara utåt, drivande, social och passa in i gänget, trots att man arbetar helt ensam. Osociala arbeten kräver extroverta egenskaper. Man ska gå på after works och hela köret. Det räcker inte med att bara vilja kunna gå till jobbet och göra ett bra jobb.

Få tag på en partner i livet blir automatiskt otroligt mycket svårare när du blir halvt deprimerad och rejält trött utav att vara social. På dejtingsajter har man inte heller dem egenskaperna som oftast efterfrågas. Man vill inte resa världen runt eller vara supersocial hela tiden och antalet alternativ att ens försöka dejta reduceras rejält.

Rent socialt anses man som udda för man inte vill dricka sprit varenda helg och hamnar väldigt lätt utanför när andra gör det och på det viset umgås mer. Man får svårare att knyta band till människor och får som resultat mycket mindre vänner. Oftast brukar de man få kännas som starkare vänner, beroende på hur introvert du är. Är du extremt introvert så orkar du inte ens med det. Trots att vi som människor är sociala flockdjur, så kommer den introverta biten och förstör. 

Det finns inget positivt med att vara introvert. Att man är mer konstnärlig, artistisk etc är inte en fördel. De kända introverta personerna är inte kända för att vara introverta. Just att dem var introverta kan ha hjälpt dem på just det området de är kända inom, men förstört enormt mycket för dem på alla andra områden. Isaac Newton dog som oskuld. 

• Svar på tråden Att vara introvert
  • Anonym (Feliccan)
    Velouria skrev 2017-12-14 15:04:42 följande:
    Du har rätt i sak. Men samtidigt kan ju inte du veta vem som är introvert eller extrovert härinne. Jag är introvert, har noll tävlingsinstinkt, hörs väldigt lite men syns. Just för att jag är den tyste. Då blir jag mer intressant fast jag inte är så speciell egentligen. Och jag hatar strålkastarljuset på mig. Försöker föra över ljuset på någon annan så jag slipper prata i en grupp. Vill inte ha uppmärksamhet. Vill liksom bara vara i gruppen för att inte känna mig helt ensam men prata bara när jag känner för det.

Jag ÖNSKAR att jag var mer bekväm i större grupper men nu är jag som jag är.
    Jag tror ändå att det är ganska lätt att skilja på de som aktivt söker strålkastarljus och självmant tex är med i en massa tävlingar, röstningar, debatter osv eller de som kanske måste hålla ett föredrag, gör det för att de har kunskapen och inte gillar själva uppmärksamheten. Om man självmant gör sig tillgänglig för att stå i centrum är det ju inte så att man tycker det är jättejobbigt, men om man som du bara vill smälta in i en grupp men andra "tvingar fram" en är det ju en helt annan sak. Jag tycker det är ganska lätt att skilja dessa två personlighetstyper åt.
  • Anonym (Nova)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-14 04:56:48 följande:
    Det borde väl i så fall innebära att majoriteten av (åtminstone den svenska) befolkningen är introverta i ganska hög grad. De flesta jag känner i alla fall behöver tid för sig själva just för att tanka energi, många uppskattar ju naturen, långa promenader, svampplockning mm eftersom det ger frid och ny ork. Om man är introvert måste man vilja vara helt själv eller innefattas även partnern/faniljen i detta? De flesta jag känner umgås främst med sin partner eller familj till vardags och vill inte ha så mycket andra aktiviteter eftersom man inte orkar det efter jobb.

Jag själv har stort behov av ensamhet, gör gärna mycket själv allt ifrån promenader till att gå på bio. Efter jobbet, när jag umgåtts med folk vill jag gärna ta det lugnt med en bok tex. Jag vet att jag har större behov av ensamtid än de flesta andra, dessutom är jag mer trygg med att vara ensam än många andra. Innebär det att jag är introvert?

Nej, familjen innefattas inte i det så som jag förstår det. Jag är dock ingen expert men kan ge dig ett exempel. Min pappa är extrovert medan jag, hans sambo och min lillebror är introvert. Efter en lång och jobbig dag på jobbet kan han fortfarande ha ett stort behov utav andra människor, dvs oss. Han blir trött för att han jobbat, han blir inte trött för att han varit kring energisugande människor hela dagen utan när han kommer hem vill han fortfarande umgås med människor. Om jag eller hans sambo varit på jobbet hela dagen så drar vi oss undan när vi kommit hem. Vi vill inte umgås med familjen innan vi fått återhämta oss. Jag kan sätta mig i mitt rum och vilja se på en serie, vila en stund, mysa med min katt eller läsa en bok och hans sambo gör samma sak. Jag har en vän som är extremt extrovert också, motsatsen till mig på alla sätt. Hon blir trött och uttråkad av att vara själv, hon klarar inte av att vara i sin lägenhet en hel dag utan måste ut och träffa andra människor om det så bara är att gå till affären och säga hej till kassörskan. Hon har ett helt annat behov av att umgås med folk för att hon laddar upp energi på det sättet. Jag kan vara helt själv och sitta inne i min lägenhet flera dagar, om inte veckor i rad innan jag känner att jag kanske skulle träffa en vän. Men efter jag har träffat vännen så är jag åter igen slut på energi och måste vara i fred. Till exempel brukar jag har för och efterfester hemma hos mig, mina vänner kommer hit och förar och precis när dom går ut till krogen är jag helt slut på energi. Det är roligt att träffa dom men människor suger ut min energi något enormt snabbt. Så när dom går ut laddar jag mina batterier och är redo att umgås igen när dom kommer hit för efterfest. 

Som svar på din fråga, jag tror absolut att sverige är dominerat av introverter men trots det är samhället utformat för extroverter. Lite konstigt, men ja :) Jag tror att du är introvert :)

• Anonym (Nova)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-14 07:47:03 följande:
    Om introvert är önskan att leva ensam i skogen utan umgänge har jag lite svårt att se att det samtidigt kan innefatta önskan att tex vara elevrådsrepresentanter eller något annat där man har ett publikt ansvar. Det känns ju lite som varandras motpoler.

I de test jag var inne och gjorde var det tydligt att introvert också innebar att man var tystlåten pch inte gärna stod i centrum, men i tråden menas ju att man kan vara introvert och samtidigt var den som frivilligt hörs och syns mest.

Tycker att det verkar lite luddigt vad introvert står för, det verkar inte vara ett glasklart begrepp.
    Introvert är inte önskan att leva ensam i skogen... Och jo, den som skrev det. Man kan vara introvert men vilja stå i centrum, armbåga sig fram och vara elevrådsrepresentant som introvert. Jag har samma personlighetstyp som Vin Diesel, Beyonce, Selena Gomez osv. INFJ, I:et står för introvert, så alla dessa personer är introverta. Alla dessa personer tar mycket plats, står på scener av olika slag och befinner sig framför kameran istället för bakom den. Man är inte blyg för att man är introvert, man är inte osocial eller socialt handikappad, det är inte det som det handlar om. www.16personalities.com/sv/isfj-personlighet
  • Anonym (J.R.)
    Anonym (Nova) skrev 2017-12-14 17:07:54 följande:

Introvert är inte önskan att leva ensam i skogen... Och jo, den som skrev det. Man kan vara introvert men vilja stå i centrum, armbåga sig fram och vara elevrådsrepresentant som introvert. Jag har samma personlighetstyp som Vin Diesel, Beyonce, Selena Gomez osv. INFJ, I:et står för introvert, så alla dessa personer är introverta. Alla dessa personer tar mycket plats, står på scener av olika slag och befinner sig framför kameran istället för bakom den. Man är inte blyg för att man är introvert, man är inte osocial eller socialt handikappad, det är inte det som det handlar om. www.16personalities.com/sv/isfj-personlighet

Ge dig. Myter Briggs personlighetstest är rena skämtet.
  • Anonym (Nova)
    Anonym (J.R.) skrev 2017-12-15 07:22:16 följande:
    Ge dig. Myter Briggs personlighetstest är rena skämtet.
    Bättre källa än en anonym person på familjeliv som kallar sig "J.R." :)
  • Anonym (.......)

Jag är introvert, INTJ, enligt MBTI, jag trivs bäst i mitt eget sällskap. Jag har ett fåtal människor i min umgängeskrets som jag trivs väldigt bra med. Jag är 90 % introvert men har inga problem med att hålla en introduktion på jobbet. Jag är bra på det jag gör och trygg i min roll på jobbet. Jag har heller inga problem med att gå på sociala tillställningar med kollegorna efter jobbet, jag håller mig lite i utkanten och hittar alltid något att fundera på, och efteråt behöver jag vila så jag brukar tacka nej om jag ska jobba dagen efter.

Jag har inte detaljläst alla inlägg. Visst skulle man kunna hävda att det är lite inne att vara introvert, men är det verkligen något att provoceras över, vill människor som är extroverta förvirra sig själva genom att lura sig själva att tro att de är introverta är det ingenting som i slutändan påverkar någon annan än dem.

Det är många som inte riktigt förstår vad det handlar om. Enligt jumg fanns det fyra grundläggande psykologiska funktioner. Hos varje person har en eller flera av dessa mer tyngd. MBTI Myer-Briggs type indikator bygger är ett personlighetstest baserat på Jungs teori om personlighetstyper. Man kan vara introvert och ändå vilja befinna sig i sociala sammanhang, man kan också, som någon påpekade, vara introvert och vilja stå i centrum. Enligt Mbti finns det 16 olika kombinationer.

Det är också viktigt att påpeka att ingenting är svart eller vitt. Om man som introvert växer upp med föräldrar som är extroverta kan man ha ett inlärt beteende mer likt en person som extrovert. Det kan uppstå förvirring, det måste inte nödvändigtvis handla om att man hävdar något för att det är inne och dessutom kan man som introvert, av andra uppfattas som jag extrovert och tvärtom.

Jag skulle råda ts att göra ett test baserat på MBTI om någon månad och sedan läsa om sin personlighetstyp. Då kan man lära sig mer om sig själv och på så vis kanske bli tryggare i sig själv. Jag tror att man genom insikt och förståelse för varför man är som man är kan känna sig ryggare i situationer man kanske inte är superbekväm i. Jag tror också att det handlar mycket om acceptans.

Om man får ångest och upplever sociala situationer som jobbiga och psykiskt påfrestande kan det vara så att man är blyg, istället för introvert?

• Velouria
    Anonym (Feliccan) skrev 2017-12-14 15:15:27 följande:

Jag tror ändå att det är ganska lätt att skilja på de som aktivt söker strålkastarljus och självmant tex är med i en massa tävlingar, röstningar, debatter osv eller de som kanske måste hålla ett föredrag, gör det för att de har kunskapen och inte gillar själva uppmärksamheten. Om man självmant gör sig tillgänglig för att stå i centrum är det ju inte så att man tycker det är jättejobbigt, men om man som du bara vill smälta in i en grupp men andra "tvingar fram" en är det ju en helt annan sak. Jag tycker det är ganska lätt att skilja dessa två personlighetstyper åt.

Okej. Jag förstår och håller med.
    Integrerbart DNA
  • reLisa
    Anonym (Nova) skrev 2017-12-14 16:56:16 följande:

Nej, familjen innefattas inte i det så som jag förstår det. Jag är dock ingen expert men kan ge dig ett exempel. Min pappa är extrovert medan jag, hans sambo och min lillebror är introvert. Efter en lång och jobbig dag på jobbet kan han fortfarande ha ett stort behov utav andra människor, dvs oss. Han blir trött för att han jobbat, han blir inte trött för att han varit kring energisugande människor hela dagen utan när han kommer hem vill han fortfarande umgås med människor. Om jag eller hans sambo varit på jobbet hela dagen så drar vi oss undan när vi kommit hem. Vi vill inte umgås med familjen innan vi fått återhämta oss. Jag kan sätta mig i mitt rum och vilja se på en serie, vila en stund, mysa med min katt eller läsa en bok och hans sambo gör samma sak. Jag har en vän som är extremt extrovert också, motsatsen till mig på alla sätt. Hon blir trött och uttråkad av att vara själv, hon klarar inte av att vara i sin lägenhet en hel dag utan måste ut och träffa andra människor om det så bara är att gå till affären och säga hej till kassörskan. Hon har ett helt annat behov av att umgås med folk för att hon laddar upp energi på det sättet. Jag kan vara helt själv och sitta inne i min lägenhet flera dagar, om inte veckor i rad innan jag känner att jag kanske skulle träffa en vän. Men efter jag har träffat vännen så är jag åter igen slut på energi och måste vara i fred. Till exempel brukar jag har för och efterfester hemma hos mig, mina vänner kommer hit och förar och precis när dom går ut till krogen är jag helt slut på energi. Det är roligt att träffa dom men människor suger ut min energi något enormt snabbt. Så när dom går ut laddar jag mina batterier och är redo att umgås igen när dom kommer hit för efterfest. 

Som svar på din fråga, jag tror absolut att sverige är dominerat av introverter men trots det är samhället utformat för extroverter. Lite konstigt, men ja :) Jag tror att du är introvert :)

Man har gjort studier, orkar inte leta reda på länk. Men du kan googla, en majoritet av befolkningen är extroverta, studierna är gjorda i Sverige. De introverta är således inte i majoritet. Samhället ser ut som det gör av just denna anledningen.
  • Anonym (sirap)
    Anonym (Feliccan) skrev 2017-12-14 11:06:03 följande:

Det är tydligt hur många vill försöka tänja ut och förvanska detta begrepp så att det gynnar dem, nu har det blivit lite "inne" att vara introvert och då kallar sig alla det fastän de inte är det egentligen, de vill bara ha en del av kakan som de egentligen inte har rätt till. Det är svårt nog som introvert att få gehör, förståelse eller den minsta lilla plats, utan att andra icke-introverta ska ta upp även vårat utrymme. Är man introvert på riktigt så vill man inte stå i centrum eftersom det kostar på väldigt mycket känslomässigt. Visst, det är inga skarpa linjer utan en skala, men vill man gärna stå i centrum, armbågar sig fram för att bli elevrådsrepresentant, lucia, den som håller tal osv, så är man per definition inte särskilt introvert. Däremot har ju de allra flesta människor både introverta och extroverta drag, eftersom det är en skala. Men att de som tex är 10% introvert och 90% extrovert ska börja hojta att de är så introverta, det tar enbart plats och utrymme från de som är introverta på riktigt, alltså tex 80-90% introverta. De som är introverta på riktigt har per definition svårare att ta upp plats som de extroverta eftersom de ju får energi av ensamhet och inte  av att stå i centrum med en massa andra människor. Därför är det ganska elakt av dem att ta upp den här platsen, med sitt extroverta beteende och försöka ha tolkningsföreträde på hur introverta är, att de vill stå i centrum osv, det är helt enkelt inte sant och det gör bara livet ännu svårare för oss introverta, vi blir ännu mer missförstådda eftersom folk "har hört att" introverta egentligen är som extroverta (eftersom de ju tycker sig ha tolkningsföreträde)

Själva definitionen av introvert är att man får energi inifrån. Man kan klara att agera extrovert, exempelvis jobba som lärare eller skådespelare, bara man får lugn återhämtning för sig själv sen.

Definitionen av extrovert är att man får energi utifrån.
  • Anonym (sirap)
    reLisa skrev 2017-12-27 19:57:27 följande:

Man har gjort studier, orkar inte leta reda på länk. Men du kan googla, en majoritet av befolkningen är extroverta, studierna är gjorda i Sverige. De introverta är således inte i majoritet. Samhället ser ut som det gör av just denna anledningen.

Jag läste nånstans att i USA är 2/3 extroverta. Andelen extroverta lär vara något lägre i Sverige. Det är alltså fler extroverta (vad man vet nu) men ändå väldigt många introverta.
  • Skalmans

Jag Älskar att vara den jag är.

Vem är jag jo jag är en introvert person som inte är som alla andra och är stolt över den jag är.

Jag kan lätt se mig själv utifrån som om jag är någon annan i rummet, med detta medföljer att jag ser mina brister och har svårt att acceptera alla fel jag jämt gör, men detta är positivt då jag som människa kan förbättra mig själv.

Kommer det till sociala sammanhang så kan jag bara gå in och sätta mig/stå och lyssna på omgivningen, jag behöver inte ställa mig i centrum och ändra mig själv och vara som alla andra, jag är den jag är och det är en tyst person enligt många men dom som känner mig vet att jag säger bara saker då jag hinner tänka efter och inte bara pratar för att man måste utan man vet att här kan jag säga något som medför något.

Jag var på bio i veckan och då mådde jag dåligt både innan under och efter biobesöket, detta är jag själv som måste lära mig att stänga av vilket inte går men fokusera bättre på viktigare saker, inte se andra människor som är så stressade och inte kan sitta och koppla av, dom kan inte bara sätta sig ner utan måste äta,pilla med telefon, flamsa,prasla m.m.

Jag var trött efteråt men det accepterar jag för jag är den jag är och gillar att vara som jag är.

Jag är inte bara introvert utan också HSP högkänslig personlighet som gör att jag är väldigt känslig.

Andra människor går enligt mig i en dimma och känner inget, jag är vaken ser allt och missar inget, detta tycker jag själv är fantastiskt för jag kan känna av hur en människa mår, det jag inte gillar är att jag även mår som personen som jag umgåtts med.

Låter som dom flesta i tråden har problem med sig själva och att acceptera att dom inte är som alla andra, hur skulle samhället se ut om alla var lika, så tråkigt det skulle bli.

Nu handlade tråden om att vara introvert och det är inte något negativt som alla får det att låta, acceptera er själva som ni är för ni gör samhället bättre, man måste inte prata och vara utåtriktad hela tiden, stanna upp och fokusera på er själva, vad vill jag själv få ut av livet, inte vill man stressa runt och prata strunt, vi stannar upp tänker efter och säger något genomtänkt för det är sånna vi är.

Det är samhället det är fel på som inte kan anpassa sig efter alla våra olikheter, vi är som vi är och kan inte ändra på oss men man kan bli bättre.

Utan oss introverta vilka skulle då lyssna på extroverta som gillar att prata och vara i centrum?

Jag har en underbar flickvän sedan många många år tillbaka så att ha ett förhållande som introvert går utmärkt. Hon tar oftast den sociala biten så jag slipper :) .

• JML12

Hej! Jag brukar inte skriva i forum (kanske för att jag också är introvert :P), men jag ville så gärna tipsa om en bok som har förändrat hela mitt sätt att tänka och se på mig själv.

Boken heter 'Quiet: The Power of Introverts in a World That Won't Stop Talking' (jag länkar till Amazon, men den kanske finns på svenska också).

Det finns många bra egenskaper hos oss introverta, men det är viktigt att lyssna på sig själv och var försiktig med vad (och vem) man lägger sin energi på.

Läs boken! Och var snäll mot dig själv.

www.amazon.co.uk/Quiet-Power-Introverts-World-Talking/dp/0141029196/ref=sr_1_1&ie=UTF8&qid=1517505484&sr=1-1&keywords=quiet+the+power+of+introverts+in+a+world+that+can%27t+stop+talking

• Anonym (Introvert kille)

Lånar tråden och startar om här...

Har upptäckt alla mina fel och brister på senare tid. Trodde jag bara var blyg, osocial, och fel tjejer i förhållande.

Men kom in på ämnet introvert och precis allt stämmer på mig.

Hatar kallprat, svårt i sociala sammanhang, är i förhållande med barn men bara längtar till min egentid. Kvävs av tjejen tyvärr.

Blir slutkörd efter ledig helg med tjejen! Behöver tid att tänka/ta beslut som ibland tjejen hatar att jag är så passiv. Är frånvarande när jag är med henne. Har jag vart själv lite så blir jag som en annan människa.

Allt detta beror på min personlighet nu, hur förklarar jag för tjejen? Hon är extrovert

• Kermit1561
    Anonym (Introvert kille) skrev 2020-03-17 19:28:27 följande:

Lånar tråden och startar om här...

Har upptäckt alla mina fel och brister på senare tid. Trodde jag bara var blyg, osocial, och fel tjejer i förhållande.

Men kom in på ämnet introvert och precis allt stämmer på mig.

Hatar kallprat, svårt i sociala sammanhang, är i förhållande med barn men bara längtar till min egentid. Kvävs av tjejen tyvärr.

Blir slutkörd efter ledig helg med tjejen! Behöver tid att tänka/ta beslut som ibland tjejen hatar att jag är så passiv. Är frånvarande när jag är med henne. Har jag vart själv lite så blir jag som en annan människa.

Allt detta beror på min personlighet nu, hur förklarar jag för tjejen? Hon är extrovert

Skaffa en bok eller artikel som förklarar och sätt i händerna på henne.
Svar på tråden Att vara introvert