Wskskd skrev 2018-02-05 20:29:57 följande:
Chat och mail finns förutom telefon på självmordslinjen
mind.se/hitta-hjalp/sjalvmordslinjen/
Jag har inte personlig erfarenhet av dem men det verkar som flera landsting hänvisar till dem så kan vara värt ett försök. Sedan finns såklart psykakuten. Eller samtalsstöd hos vårdcentral. Vuxenpsykiatrin är ofta hårt belastad men är såklart de som egentligen borde hjälpa. Diakonin inom kyrkan är också förvånansvärt bra även för hängiven ateist :)
Försökte kolla lite på nån chat där på den sidan eller vad det var, men det var lite krångligt men får kanske testa det igen framöver. Med mejlen vet jag inte riktigt då de kändes lite som att det tog så lång tid att få svar kändes det som. Men kanske oxå kan vara ett alternativ någon gång.
Man måste inte berätta allt för alla man möter. Det är skönt att slippa hemligheter och kunna få vara den man är. Men det kan ibland vara påkallat att bara beskriva sig med mindre laddade termer. "Jag är väldigt introvert" är ju tex mer socialt accepterat. Eller bara vinkeln "Det är väl trevligt att vara social men ett intrimmat team av kända medarbetare levererar mycket mer för sin lön än om vi måste lägga tid på att lära känna nya. Vi får inte betalt för att fika".
Lite fler exempel på vinklar:
"Ett kvalitetssäkrat arbete förutsätter planering och ordentliga rutiner" = kom inte dragande med spontana grejer och "många bollar i luften".
"När du pratar med mig så förutsätter jag att du vågar säga vad du menar och stå för det. Det vi gör här är för viktigt för att hängas upp på underförstådda saker - säg tydligt vad du menar istället, jag orkar med det" = jag fattar faktiskt inte underförstådda saker. (Min fru säger att enda sättet för mig att förstå när någon flörtar är om de kysser mig. Vilket hon också gjorde)
Det är klart man behöver ju visserligen inte berätta allt för alla. Men jag är ju liksom rädd att det ska märkas på mig att jag är autistisk och att folk ska tycka illa om mig för det. Sen är det ju även mycket just själva vetskapen att jag har en diagnos som jag mår dåligt av, bara tanken på inte fungera på rätt sätt är det ju som får mig att hata mig själv och känna att jag inte alls duger. Då spelar det ju inte så stor roll vad andra vet och vet, utan det viktiga är ju vad jag tycker och känner. Sen är det ofta just människor som jag träffat i pedagogiskt syfte som jag känt det som att behandlat mig illa, varit fördomsfulla, ej tagit mig på allvar osv på grund av min diagnos. Och de vet ju.
Kort sagt - det går att se våra egenskaper på många olika sätt. Att kommunicera med de med AST är väldigt utvecklande och premierar tex ärlighet och precision. Hur kan det vara ngt dåligt?
Vet inte precis om det är speciellt utvecklande att kommunicera med mig eller om jag för min del premierar ärlighet och precision, jag är mer bara allmänt störd och konstig helt enkelt, och det går egentligen knappt att kommunicera med mig.
Och för det andra VILL jag INTE ens heller att det ska vara utvecklande att kommunicera med mig på grund av en sån sak som en funktionsnedsättning, jag vill vara en normal människa helt enkelt.