• Anonym (Mamma)

    Får skolan kräva att läxorna görs?

    Nu börjar jag lessna hårt. Vi är inte hemma förens runt fem och då ska det hinnas laga middag, umgås, varvas ner och sen nattas på två timmar och på nåt sätt ska läxorna göras också. Oftast två i veckan som de får guldstjärna på vid alla rätt.

    Mitt barn går i fsk-klass och det här känns helt sinnes. Har varit så sen start, men nu har jag fått nog av den här stressen.

  • Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?
  • tobbe01
    aerial skrev 2018-03-06 19:31:30 följande:

    Jag jobbar i förskoleklass och vi har inte läxor. I ettan har de ett kapitel i läseboken per vecka och ibland några sidor i matteboken. Läxorna ges ut på fredagar och lämnas in på torsdagar.


  • LFF

    Alltså, jag förstår inte vad det är för onödiga läxor som lärare ger ut. Jag gick i skolan under perioden 83-95 (om vi räknar in gymnasiet) och alla läxor vi fick var kopplade till det vi just gått igenom. Det var aldrig på tal om att vi skulle lära oss några nya saker på egen hand utan allt hade gåtts igenom av läraren under lektionstid, vi fick jobba med uppgifterna under lektionstid och det man inte hann med som skulle hinnas med fick man med sig hem i läxa.

    För egen del innebar det att de första 4-6 åren hade jag tex alltid matteläxa med mig hem eftersom jag inte gjorde det på lektionstid (inte för att jag inte förstod utan för att det var för enkelt och ingen utmaning så jag drömde mig bort i fantasin istället).

  • sextiotalist
    LFF skrev 2018-03-07 08:36:41 följande:

    Alltså, jag förstår inte vad det är för onödiga läxor som lärare ger ut. Jag gick i skolan under perioden 83-95 (om vi räknar in gymnasiet) och alla läxor vi fick var kopplade till det vi just gått igenom. Det var aldrig på tal om att vi skulle lära oss några nya saker på egen hand utan allt hade gåtts igenom av läraren under lektionstid, vi fick jobba med uppgifterna under lektionstid och det man inte hann med som skulle hinnas med fick man med sig hem i läxa.

    För egen del innebar det att de första 4-6 åren hade jag tex alltid matteläxa med mig hem eftersom jag inte gjorde det på lektionstid (inte för att jag inte förstod utan för att det var för enkelt och ingen utmaning så jag drömde mig bort i fantasin istället).


    Sonen, när vi bytte skola, kunde få hem rätt rejäla hemuppgifter. Saker som de absolut kunde göra under skoltid. Det som ställde till det för oss i början var att flera uppgifter krävde datorsökning, vi stod mitt i en flytt och bodde provisoriskt väldigt trångt, datorn stod uppe. Så uppgifterna fick vi lösa via min jobbtelefon. Det var alltså femteklassare och de skulle söka efter information (som dessutom var väldigt luddigt förklarat) och jag misstänker att vi inte var de enda föräldrarna som fick gråa hår och fick hjälpa till rätt bra.
    När han gick i lågstadiet så kunde det också komma hem rätt konstiga läxor, vissa läxor krävde även föräldra-arbete.

    De fånigaste läxorna var när de skulle laga mat hemma, bara det de skulle laga innehöll ingredienser som ingen av oss äter hemma.
    Jag kan absolut inte förstå varför man ska köpa ingredienser för över 100 kronor som sedan skulle slängas. Inte för pengarna utan principen
  • Mrs Moneybags
    Alexi skrev 2018-03-06 20:33:55 följande:
    Fast det kan inte vara i en vanlig svensk förskoleklass det här? I förskoleklass har man inte läxor eftersom man inte ens har några mål att arbeta mot. Alltså man kan ju ha läxa enstaka gång att rita en gubbe eller ta med en pinne eller liknande men klassiska läs- och skrivläxor kommer ju först i ettan.
    I min sons förskoleklass har de läsläxa ibland, men bara över loven. Det kan vara att läsa 10 minuter om dagen.

    Så det varierar nog stort mellan skolorna.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-06 12:11:37 följande:
    De flesta lärare idag har en gedigen modeutbildning i bagaget. Därför är det rimligt att anta att läraren i allmänhet har bättre kunskaper om lärandeprocesser, mål, nytta och syfte än vad föräldrar generellt har och intuitivt förstår.

    Att ifrågasätta läxor bara för att man som förälder inte förstår eller får ihop livet är bara fel. Visst kan man ifrågasätta mycket i skolan men frågan är hur många som skulle vara beredda på att förbättra? Tex genom att uppfostra hemma, genom att ställa krav på politikerna?
    Nej, lärarutbildning på många ställen har faktiskt fått en rejäl kritik. Däremot så har lärarhögskolan blivit en lekplats för folk som vill testa nya pedagogiker.
    Snälla du jag har mött på lärare som inte ens kan stava, inte klarar grundläggande grammatik (man kan ändra termer på grammatiken, men det är totalt meningslöst om man inte ens kan använda grammatiken)
    Sonen läser nu till civilingenjör och de elever som kommer in har så dåliga grunder i matematik (då gäller det elever med A i matte från gymnasiet) så över 50% kör på de grundläggande mattetentorna (sonen har klarat samtliga med rejäl marginal). Det räcker inte med att räkna rätt eller förstå, man måste använda olika algoritmer på olika typer av problem. Så du har fullständigt fel med att det räcker med att räkna rätt och förstå när det gäller högre matematik (i högre matematik är det algoritmer man lär sig, att räkna fel är det minsta problemet, en felräkning kan ge lågt poängavdrag, men om man inte behärskar algortimen så kan det ge 0 poäng).
    Och du, man räknade väldigt lite i matematiken på högre nivå, det svåraste var att se vilken algoritm man skulle använda.

    Sonen ansågs för övrigt vara väldigt väluppfostrad, men en del lärare kunde bli lite irriterade, då han ställde frågor de inte kunde svara på (som rörde ämnet) och även sa ifrån när de hade fel.

    Lite OT, det har han från sin mor, som fick matteläraren att bjuda hela klassen på glass, då jag kunde påvisa att han hade gjort fel när han visade ett tal på tavlan. Nu tog han det på rät sätt tack och lov (och min femma var säkrad ;) )
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2018-03-07 11:18:12 följande:
    Nej, lärarutbildning på många ställen har faktiskt fått en rejäl kritik. Däremot så har lärarhögskolan blivit en lekplats för folk som vill testa nya pedagogiker.
    Snälla du jag har mött på lärare som inte ens kan stava, inte klarar grundläggande grammatik (man kan ändra termer på grammatiken, men det är totalt meningslöst om man inte ens kan använda grammatiken)
    Sonen läser nu till civilingenjör och de elever som kommer in har så dåliga grunder i matematik (då gäller det elever med A i matte från gymnasiet) så över 50% kör på de grundläggande mattetentorna (sonen har klarat samtliga med rejäl marginal). Det räcker inte med att räkna rätt eller förstå, man måste använda olika algoritmer på olika typer av problem. Så du har fullständigt fel med att det räcker med att räkna rätt och förstå när det gäller högre matematik (i högre matematik är det algoritmer man lär sig, att räkna fel är det minsta problemet, en felräkning kan ge lågt poängavdrag, men om man inte behärskar algortimen så kan det ge 0 poäng).
    Och du, man räknade väldigt lite i matematiken på högre nivå, det svåraste var att se vilken algoritm man skulle använda.

    Sonen ansågs för övrigt vara väldigt väluppfostrad, men en del lärare kunde bli lite irriterade, då han ställde frågor de inte kunde svara på (som rörde ämnet) och även sa ifrån när de hade fel.

    Lite OT, det har han från sin mor, som fick matteläraren att bjuda hela klassen på glass, då jag kunde påvisa att han hade gjort fel när han visade ett tal på tavlan. Nu tog han det på rät sätt tack och lov (och min femma var säkrad ;) )
    Att utbildningen får kritik betyder inte att lärarna är dåligt utbildade utan att det är vissa moment i utbildningen som brister. Att du sen blandar ihop det med dina egna subjektiva omdömen är riktigt illa. Du framstår mer och mer som direkt studiefientlig.

    Jag är ytterst medveten om hur det klagas på nya teknologer, det har varit samma klagolåt i 30-40 år, exakt samma gnäll. Det är tom på ordet samma gnäll. Därför har civilingenjörsutbildningar anordnat prepkurser i matte - i 30 år. Alltså långt innan svenskars matematiska resultat i pisa började sjunka.

    Resultaten på mattetentorna beror på vilken utbildning han går. Delvis beror det på att tentorna är olika för olika utbildningar. Mattekurserna kan ha samma beteckning, samma innehåll och samma mål men tentorna och undervisning är fortfarande olika för olika utbildningar. Sånt har med betygskriterier och överinskrivningar att göra.

    Du kan självklart inte uttala dig om hur och vad man räknar på "högre nivå" eftersom det varierar så otroligt mycket. Det kan vara utRÄKNINGAR på flera sidor och det kan vara mer filosofiska resonemang och allt däremellan. "Högre nivå" är helt enkelt inte en enhetlig grupp.

    Så var det med det. Det är bra om du vet vad du pratar om. Innan du tycker och tänker ska du kanske ta reda på hur det förhåller sig och inte bara gå på hörsägen.

    Du argumenterar bara för att lärare och allt de gör är dåligt, din son lyckad tack vare dig och din mamma. Du är osaklig och subjektiv och kommer med falska påståenden så ja, du är studiefientlig. Om det sen är undermedvetet eller ej ska jag låta vara osagt.
  • ABC73

    Ser inte hur Sextiontalist skulle vara studiefientlig.

    Att inte vara för dåliga läxor, eller vara kritisk mot lärarutbildningen och nivån på en del lärare är inte att vara studiefientlig.

    Min far som arbetat som civilingenjör i många år gick en pedagogisk påbyggnadsutbildning på Malmö Lärarhögskola för ca 15 år sedan, och växlade därefter mellan att kalla den för Lärarlågskolan och Lärarlekskolan. Har hört liknande kommenterar från en del lärare i bekantskapskretsen.

    Det finns fantastiska lärare, men bara för att man blivit lärare betyder det inte att man automatiskt är en duktigt lärare, eller ens en kompetent lärare.

    I många år har intagningsbetygen på lärarutbildningen varit rätt så låga.  Det innebär krasst sett att ett relativt stort antal personer på lärarutbildningen kan ha knappt godkända betyg i t.ex. matematik och svenska från gymnasiet.

    Ska man undervisa riktigt bra är det en fördel om man har en djupare förståelse för ämnet, vilket faktiskt inte alla lärare har.

  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 11:39:33 följande:
    Att utbildningen får kritik betyder inte att lärarna är dåligt utbildade utan att det är vissa moment i utbildningen som brister. Att du sen blandar ihop det med dina egna subjektiva omdömen är riktigt illa. Du framstår mer och mer som direkt studiefientlig.

    Jag är ytterst medveten om hur det klagas på nya teknologer, det har varit samma klagolåt i 30-40 år, exakt samma gnäll. Det är tom på ordet samma gnäll. Därför har civilingenjörsutbildningar anordnat prepkurser i matte - i 30 år. Alltså långt innan svenskars matematiska resultat i pisa började sjunka.

    Resultaten på mattetentorna beror på vilken utbildning han går. Delvis beror det på att tentorna är olika för olika utbildningar. Mattekurserna kan ha samma beteckning, samma innehåll och samma mål men tentorna och undervisning är fortfarande olika för olika utbildningar. Sånt har med betygskriterier och överinskrivningar att göra.

    Du kan självklart inte uttala dig om hur och vad man räknar på "högre nivå" eftersom det varierar så otroligt mycket. Det kan vara utRÄKNINGAR på flera sidor och det kan vara mer filosofiska resonemang och allt däremellan. "Högre nivå" är helt enkelt inte en enhetlig grupp.

    Så var det med det. Det är bra om du vet vad du pratar om. Innan du tycker och tänker ska du kanske ta reda på hur det förhåller sig och inte bara gå på hörsägen.

    Du argumenterar bara för att lärare och allt de gör är dåligt, din son lyckad tack vare dig och din mamma. Du är osaklig och subjektiv och kommer med falska påståenden så ja, du är studiefientlig. Om det sen är undermedvetet eller ej ska jag låta vara osagt.

    Nåja, jag hade ett långt samtal med den studiesekreteraren som arbetade på Chalmers när jag började och även arbetade 25 år senare, det har blivit en väldigt stor försämring.


    Vi hade förvisso en repetitionskurs, men vi hade även ett "prov" och det provet så kunde man jämföra, det har blivit sämre.
    Repetitionskursen var ingen traditionell undervisning, utan man gick igenom, på två veckor, gymnasiematten, det som var väsentligt vill säg.

    När det gäller lärarkvaliteten, så är det inte min erfarenhet endast, då jag är omgiven av lärare (på min mammas sida finns många lärare på olika nivåer) och de arbetar i olika delar av landet och har ändå en samsyn (ja, vi träffas varje år hela släkten på den sidan, så vi har en rätt bra kontakt).
    När det gäller matematiken, så är den så gott som identisk för alla teknologer i hela Sverige och var även under min tid.
    Hörsägen och hörsägen, men jag är uppvuxen med lärare omkring mig, jag omges av lärare än idag (med då i min generation) och alla säger samma sak, lärarutbildningen har blivit sämre och mer flum mindre substans

    Flera sidor långa uträkningar har jag aldrig haft i någon mattekurs, däremot i fysik-kurser och elinriktade kurser (och inte förglömma reglerteknik) där man använder matematik. Det jag lärde mig var att "har du för långa uträkningar, så har du tänkt fel någonstans". Varken i analytiska funktioner eller fourieranalysen så hade man mer än en sida uträkningar. Däremot kunde ett bevis/härledning vara långt.

  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2018-03-07 12:03:28 följande:

    Nåja, jag hade ett långt samtal med den studiesekreteraren som arbetade på Chalmers när jag började och även arbetade 25 år senare, det har blivit en väldigt stor försämring.


    Vi hade förvisso en repetitionskurs, men vi hade även ett "prov" och det provet så kunde man jämföra, det har blivit sämre.
    Repetitionskursen var ingen traditionell undervisning, utan man gick igenom, på två veckor, gymnasiematten, det som var väsentligt vill säg.

    När det gäller lärarkvaliteten, så är det inte min erfarenhet endast, då jag är omgiven av lärare (på min mammas sida finns många lärare på olika nivåer) och de arbetar i olika delar av landet och har ändå en samsyn (ja, vi träffas varje år hela släkten på den sidan, så vi har en rätt bra kontakt).
    När det gäller matematiken, så är den så gott som identisk för alla teknologer i hela Sverige och var även under min tid.
    Hörsägen och hörsägen, men jag är uppvuxen med lärare omkring mig, jag omges av lärare än idag (med då i min generation) och alla säger samma sak, lärarutbildningen har blivit sämre och mer flum mindre substans

    Flera sidor långa uträkningar har jag aldrig haft i någon mattekurs, däremot i fysik-kurser och elinriktade kurser (och inte förglömma reglerteknik) där man använder matematik. Det jag lärde mig var att "har du för långa uträkningar, så har du tänkt fel någonstans". Varken i analytiska funktioner eller fourieranalysen så hade man mer än en sida uträkningar. Däremot kunde ett bevis/härledning vara långt.


    Jag säger inte emot gnället som sådant. Jag konstaterar att det varit exakt samma gnäll i 30 år. Gnället stämmer inte överens med faktiska förhållanden utan är en Platoneffekt om dagens ungdom minsann...

    Jag vet att du har en tradition av lärare, du upprepar det i var och vartannat inlägg. Du får inte mer tyngd bakom du säger för det utan istället undrar man varför du bara grundar dina åsikter på hörsägner. För det är en röd tråd i detta, att du aldrig grundar åsikterna på fakta utan på att någon annan sagt någonting.

    Matematiken är inte identisk. Det vet teknologerna själva. Knappast du som bara har hörsägner att gå på. Sprid inte lögner kring dig för det du säger är inte sant. Pröva att prata med fler än din son och få fler åsikter än hans uppfattning.

    Att du inte haft det betyder inte att det är så i andra kurser. Du påstår att man inte räknar så mycket på högre nivå - vilket självklart också är ett falskt påstående eftersom högre nivå innebär så mycket mer än just det du upplevt och det du hört din som upplevt.

    Som jag sa tidigare, du är direkt lärar- och studiefientlig tack vare att du grundar dina åsikter på allt annat än fakta.
Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?