sextiotalist skrev 2018-03-07 11:18:12 följande:
Nej, lärarutbildning på många ställen har faktiskt fått en rejäl kritik. Däremot så har lärarhögskolan blivit en lekplats för folk som vill testa nya pedagogiker.
Snälla du jag har mött på lärare som inte ens kan stava, inte klarar grundläggande grammatik (man kan ändra termer på grammatiken, men det är totalt meningslöst om man inte ens kan använda grammatiken)
Sonen läser nu till civilingenjör och de elever som kommer in har så dåliga grunder i matematik (då gäller det elever med A i matte från gymnasiet) så över 50% kör på de grundläggande mattetentorna (sonen har klarat samtliga med rejäl marginal). Det räcker inte med att räkna rätt eller förstå, man måste använda olika algoritmer på olika typer av problem. Så du har fullständigt fel med att det räcker med att räkna rätt och förstå när det gäller högre matematik (i högre matematik är det algoritmer man lär sig, att räkna fel är det minsta problemet, en felräkning kan ge lågt poängavdrag, men om man inte behärskar algortimen så kan det ge 0 poäng).
Och du, man räknade väldigt lite i matematiken på högre nivå, det svåraste var att se vilken algoritm man skulle använda.
Sonen ansågs för övrigt vara väldigt väluppfostrad, men en del lärare kunde bli lite irriterade, då han ställde frågor de inte kunde svara på (som rörde ämnet) och även sa ifrån när de hade fel.
Lite OT, det har han från sin mor, som fick matteläraren att bjuda hela klassen på glass, då jag kunde påvisa att han hade gjort fel när han visade ett tal på tavlan. Nu tog han det på rät sätt tack och lov (och min femma var säkrad ;) )
Att utbildningen får kritik betyder inte att lärarna är dåligt utbildade utan att det är vissa moment i utbildningen som brister. Att du sen blandar ihop det med dina egna subjektiva omdömen är riktigt illa. Du framstår mer och mer som direkt studiefientlig.
Jag är ytterst medveten om hur det klagas på nya teknologer, det har varit samma klagolåt i 30-40 år, exakt samma gnäll. Det är tom på ordet samma gnäll. Därför har civilingenjörsutbildningar anordnat prepkurser i matte - i 30 år. Alltså långt innan svenskars matematiska resultat i pisa började sjunka.
Resultaten på mattetentorna beror på vilken utbildning han går. Delvis beror det på att tentorna är olika för olika utbildningar. Mattekurserna kan ha samma beteckning, samma innehåll och samma mål men tentorna och undervisning är fortfarande olika för olika utbildningar. Sånt har med betygskriterier och överinskrivningar att göra.
Du kan självklart inte uttala dig om hur och vad man räknar på "högre nivå" eftersom det varierar så otroligt mycket. Det kan vara utRÄKNINGAR på flera sidor och det kan vara mer filosofiska resonemang och allt däremellan. "Högre nivå" är helt enkelt inte en enhetlig grupp.
Så var det med det. Det är bra om du vet vad du pratar om. Innan du tycker och tänker ska du kanske ta reda på hur det förhåller sig och inte bara gå på hörsägen.
Du argumenterar bara för att lärare och allt de gör är dåligt, din son lyckad tack vare dig och din mamma. Du är osaklig och subjektiv och kommer med falska påståenden så ja, du är studiefientlig. Om det sen är undermedvetet eller ej ska jag låta vara osagt.