inteesextiotalist skrev 2018-03-06 12:18:23 följande:
Så detta med att man har erfarenhet av skoltiden, inte bara egen, utan även lärare under flera årtionde har ingen betydelse. Ingen släkttradition, utan erfarenheter av flera generationers lärare. Så du tror inte att dessa lärare har pratat med andra lärare, delat erfarenheter, diskuterat skolan.
Jo, det var precis det jag skrev. Du uppfattar det som att all erfarenhet ska tolkas positivt men det är inte sant. Har man erfarenhet och ändå snabbt och ogenomtänkt drar slutsatser är det illa, riktigt illa.
sextiotalist skrev 2018-03-06 12:18:23 följande:
Så än en gång, läxor är ett bra sätt att repetera och lära sig att studera på egen hand, men de ska vara meningsfulla.
Jag skriver samma sak. Vi lägger dock olika betydelse i begreppen "meningsfullt" och "genomtänkt". Att lärare, fastän de inte tillhör din bekantskapskrets är mycket medvetna och jobbar aktivt med det idag. Glappet mellan lärares yrkesutövande och föräldrars inställning beror då snarare på att föräldrar inte riktigt ser och förstår att och hur det är både genomtänkt och meningsfullt.
sextiotalist skrev 2018-03-06 12:18:23 följande:
Som vuxen så väljer jag bort så mycket meningslöst jag kan, vissa saker göra jag för att man måste (men då finns det ett syfte), men jag veckostädar inte, jag gör inte saker "bara för att man måste", jag tycker det är sorgligt att barn måste göra saker bara för att man måste, vissa saker kan man inte komma undan, det vet jag om, allt går inte att motivera en trulig sexåring, men låt de sakerna vara så få som möjligt
Bra att du hittat en fungerande vardag men det kan man inte applicera i skolan. Det funkar för dig och enbart dig. Skolan består av otroligt många andra än dig. Här måste DU jämka dig och din vardag så att det funkar tillsammans med många andra.
Det är precis så skolor funkar idag. Barn vet ända in i ryggmärgen att lärare inte kan tvinga dem till tråkiga saker för det är något som föräldrarna gnuggar in i barnen. De tråkiga ska vara så få som möjligt för elev 1,2,3...24,25,26. Kommer Kalle kommer undan något HAN tycker är tråkigt måste Svea också det. Resonemanget funkar på DITT barn men inte i en skolklass.
sextiotalist skrev 2018-03-06 12:18:23 följande:
Målsättningen med skolan måste ändå bland annat vara att ge barnen inspiration till kunnandet och självklart de verktyg som behövs. Att se glädje med att kunna saker och lära sig saker.
Om ovanstående fungerar, så är det lättare att få barnen att lära sig saker.
Bland annat men huvudsyftet är att ge barnen kunskap. Det skulle vara en katastrof om vi nöjde oss med att skolans uppgift är att inspirera och ge verktyg. Det betyder i förlängningen att vi lägger ansvaret på barnen själva att hämta in kunskaper.
Här är föräldrarna otroligt viktiga - deras roll är att tillföra inspiration oavsett hur man tycker att skolan lyckas men biten och att ge barnen glädje i lärandet för lärande sker mycket utanför hemmet.
För att skolan ska fungera måste föräldrar jobba med skolan och inte mot. De måste inse att De har stort ansvar i lärandet och att de inte kan kräva att skolan ska fixa allt.
sextiotalist skrev 2018-03-06 12:18:23 följande:
Just detta att alla inte har samma förutsättningar är det viktigaste argumentet att läxor ska vara genomtänkta. Just de elever som inte har studietradition, inga föräldrar som kan stötta och hjälpa, just för dom eleverna är det än viktigare att man kan motivera läxorna. Vi som har studietradition och kan stötta våra barn, vi kan ge våra barn bra förutsättningar, oavsett om det är läxor eller inte.
Det är så lärare jobbar idag alldeles oavsett vad du tror, det är genomtänkt. Det trista är att du, trots dina traditioner, dömer ut läxor som företeelse. Att dra så snabba slutsatser är direkt studiefientligt. Då kommer vi tillbaka till punkten ovanför om inspiration. Det spe ingen roll hur mycket lärare anstränger sig, har en förälder bestämt sig för att det bara är trist och meningslöst så kommer barnet att uppfatta det så. Och barn ska inte tvingas göra trista saker?
Världen är inte rättvis. Vi kommer aldrig, oavsett skolsystem, få alla med oss. Men att lägga oss på en lägstanivå av en missriktad solidaritetstanke som inte finns i samhället i övrigt blir bara galet fel. Det är varken omtanke om de som har sämst förutsättningar och inte om de som har bättre. De enda det gagnar är söndercurlade föräldrar som kräver att alla andra ska fixa allt jobbigt och tråkigt för sånt ska man göra så lite som möjligt av.
sextiotalist skrev 2018-03-06 12:18:23 följande:
För en sak är säkert, när barn gråter och avskyr skola/läxor redan under första åren, då är det något som inte fungerar i skolmiljön.
Inte nödvändigtvis nej.
Har barnet en förälder som bara ser meningslöshet, tråkigheter så kommer att ha STÖRST betydelse för hur barnet uppfattar det. Börjar dessutom föräldern ifrågasätta lärarens yrkesskicklighet och kommer med synpunkter hur just det barnet ska behandlas så har föräldern skapat studiefientlighet.