zdudmwml skrev 2018-03-07 12:48:33 följande:
JA pratar om mattekurser och inte prepkurser. Tror du på fullt allvar att det provet visar att all annat matteutbildning är i stort sett identisk? För det är vad du påstår.
sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
Ja, kurserna det första året var så gott som identiska, det spelade ingen roll om du gick i Luleå, Lund, Göteborg, Uppsala, KTH, Linköping, hur jag vet det. För att vi faktiskt hade kontakt.
Studieansvariga i de olika kårstyrelserna pratade med varandra, man jämförde, kollade av, dessutom skickade examinatorerna tentor mellan varandra. Så första mattekursens tenta på Chalmers, kunde två eller tre år senare vara tenta på KTH, LiTH, LTH eller LuTH.
Seriöst?
Universiteten byter inte tentor med varandra på det sätt du påstår.
De kan ha ett visst samarbete men universitetsvärlden använder inte ett gemensamt material som du påstår.
Det här är faktiskt helt absurt.
Du vet inte hur universiteten arbetar så du sitter bara och hittar på för att du saknar argumentation.
Du har gett minst ett exempel på där du inte förstått pedagogik och lärandeprocesser och indirekt kallat lärare inkompetenta.
Du är studiefientlig då du fördömer allt som du inte förstår.
sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
Lärarfientlig är jag inte heller, jag har själv haft toppenlärare och sonen hade underbara lärare under gymnasiet framför allt, men även ett par guldkorn under högstadiet. Däremot så är jag så förbaskat trött på lärare som har kunskapsbrist. Jag har råkat ut för lärare som varit pinsamt okunniga och lärt ut felaktigheter, faktamässiga felaktigheter, lärare som inte kan stava, lärare som blivit sura för att man inte accepterar en text med massor av grammatiska fel och stavfel, sonen fick inte ett enda felstavat ord rättat, det var jag som lärde hur man sätter ut komman, ny mening etc.
Du är lärarfientlig då du hela tiden i generella ordalag förklarar att lärare gör ett dåligt jobb. Då du inte har kunskap att bedöma det utan bara har en enda upplevelse bakom, mycket grundat på ditt oförstånd, så är du lärarfientligt inställd.
Tycker du ska fundera mer på varför du är det istället för att försöka bortförklara dig.
Nähä, visst samarbetar dom, de kanske inte tar hela tentor, men nog sjutton har de utbyte när det gäller uppgifter. De återanvänder även uppgifter när de skriver tentor och hämtar uppgifter från andra lärosäten. Och du, eftersom vi är tre generationer som nu läser/läst på tre olika lärosäten så kan jag absolut jämföra. Sambons äldsta och jag hade samma kursmaterial i en kurs (jag hade boken kvar och han hade också den). Sonen prepmatte var samma som min (ja, jag har boken , så jag kunde jämföra).
Ja, eftersom skolan har många gånger blivit sämre (började med kommunaliseringen) och svenska elever presterar betydligt sämre än vad de gjorde i min generation (vi toppade de internationella undersökningarna) så är självklart även undervisningen sämre.
Lärarhögskolan har fått svidande kritik säkert de senaste 15-20 år sedan. Såklart man får mindre respekt för läraryrket.
När lärarna tycker att det är jättebra undervisning i matematik är att räkna kottar i skogen när de går i fjärde klass, (nyexade, jättesnälla och rara, men undervisningen tja).
Vet jag förresten inte hur universiteten arbetar, såklart jag inte vet hur varje fakultet arbetar, men jag har vänner som både doktorerat och licat, min egen sambo arbetar på ett universitet. Inte sitter varje examinator och skapar nya tentor varje gång, det hade verkligen varit resursslöseri. Det finns något som heter "tentalättmetoden", man tar en drös gamla tentor och räknar igenom och med stor sannolikhet så kom samma uppgifter tillbaka och ja, vi växlade tentor mellan olika ställen i Sverige också.
Snälla du, svenska skolan är i kris, den har varit en exprimentverkstad sedan Lgr 69 (vi var de första med Hej Matematik och mängdlära, det senar har jag aldrig haft nytta av förrän på högskolenivå, men då på ett annat sätt). Detta är det tredje betygssystemet på 30 år som är nu. Och hela tiden försämras elevernas kunskap.
Nej, det var inte över 50% som körde på tentorna när jag pluggade (en tenta var det 80% som körde berättade sonen), det var på sin höjd 20-25% som körde tentorna.