• Anonym (Mamma)

    Får skolan kräva att läxorna görs?

    Nu börjar jag lessna hårt. Vi är inte hemma förens runt fem och då ska det hinnas laga middag, umgås, varvas ner och sen nattas på två timmar och på nåt sätt ska läxorna göras också. Oftast två i veckan som de får guldstjärna på vid alla rätt.

    Mitt barn går i fsk-klass och det här känns helt sinnes. Har varit så sen start, men nu har jag fått nog av den här stressen.

  • Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?
  • zdudmwml
    ABC73 skrev 2018-03-07 11:55:04 följande:
    Ser inte hur Sextiontalist skulle vara studiefientlig.

    Att inte vara för dåliga läxor, eller vara kritisk mot lärarutbildningen och nivån på en del lärare är inte att vara studiefientlig.

    Min far som arbetat som civilingenjör i många år gick en pedagogisk påbyggnadsutbildning på Malmö Lärarhögskola för ca 15 år sedan, och växlade därefter mellan att kalla den för Lärarlågskolan och Lärarlekskolan. Har hört liknande kommenterar från en del lärare i bekantskapskretsen.

    Det finns fantastiska lärare, men bara för att man blivit lärare betyder det inte att man automatiskt är en duktigt lärare, eller ens en kompetent lärare.

    I många år har intagningsbetygen på lärarutbildningen varit rätt så låga.  Det innebär krasst sett att ett relativt stort antal personer på lärarutbildningen kan ha knappt godkända betyg i t.ex. matematik och svenska från gymnasiet.

    Ska man undervisa riktigt bra är det en fördel om man har en djupare förståelse för ämnet, vilket faktiskt inte alla lärare har.
    Det är inte konstigt att lärarutbildningen kallas så av teknologer. Det finns ett utbrett förakt för allt som inte är strikt logiskt hos teknologer. Så att utbildningen är så himla dålig bara för att civilingenjörer påstår det säger mer om ingenjörens fördomar än om faktiska förhållanden.

    Betyg i skolan säger ganska lite om hur en människa passar för sitt yrke. I början av digitaliseringen skedde ett misstag i antagningen till läkarlinjen. Istället för att ta in de 10 bästa så antogs de 10 sämsta. Men är man antagen så är man så därför kunde de inte sparkas ut.
    Istället följde man dem för att se när de misslyckades. Resultatet?
    De lyckades i allmänhet bättre än genomsnittet.

    Poängen är att man kan inte säga annat än att betyg är ett utgallringsinstrument som inte säger ett skit om hur bra en utbildning är eller hur bra människor generellt sett blir i yrket.

    Att i generella drag påstå att lärare är dåliga och basera det på egna subjektiva upplevelser där man tom ibland agerat fel i ren okunnighet ÄR i mina ögon att vara studiefientlig.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 12:22:28 följande:
    Jag säger inte emot gnället som sådant. Jag konstaterar att det varit exakt samma gnäll i 30 år. Gnället stämmer inte överens med faktiska förhållanden utan är en Platoneffekt om dagens ungdom minsann...

    Jag vet att du har en tradition av lärare, du upprepar det i var och vartannat inlägg. Du får inte mer tyngd bakom du säger för det utan istället undrar man varför du bara grundar dina åsikter på hörsägner. För det är en röd tråd i detta, att du aldrig grundar åsikterna på fakta utan på att någon annan sagt någonting.

    Matematiken är inte identisk. Det vet teknologerna själva. Knappast du som bara har hörsägner att gå på. Sprid inte lögner kring dig för det du säger är inte sant. Pröva att prata med fler än din son och få fler åsikter än hans uppfattning.

    Att du inte haft det betyder inte att det är så i andra kurser. Du påstår att man inte räknar så mycket på högre nivå - vilket självklart också är ett falskt påstående eftersom högre nivå innebär så mycket mer än just det du upplevt och det du hört din som upplevt.

    Som jag sa tidigare, du är direkt lärar- och studiefientlig tack vare att du grundar dina åsikter på allt annat än fakta.
    OK, då tar vi det än en gång, de provet som vi fick när vi började på cth, var så gott som identiskt som det som mina syskon fick på kth några år senare och är faktiskt nästan identiskt med det som min son fick, som läser på en annan högskola i höstas.

    Ja, kurserna det första året var så gott som identiska, det spelade ingen roll om du gick i Luleå, Lund, Göteborg, Uppsala, KTH, Linköping, hur jag vet det. För att vi faktiskt hade kontakt.
    Studieansvariga i de olika kårstyrelserna pratade med varandra, man jämförde, kollade av, dessutom skickade examinatorerna tentor mellan varandra. Så första mattekursens tenta på Chalmers, kunde två eller tre år senare vara tenta på KTH, LiTH, LTH eller LuTH.
    Jag är allt annat än studiefientlig, då hade jag inte suttit i timmar med min son för att kompensera det som missades i skolan, då hade jag inte varit ett ständigt bollplank under hans gymnasietid.
    Lärarfientlig är jag inte heller, jag har själv haft toppenlärare och sonen hade underbara lärare under gymnasiet framför allt, men även ett par guldkorn under högstadiet. Däremot så är jag så förbaskat trött på lärare som har kunskapsbrist. Jag har råkat ut för lärare som varit pinsamt okunniga och lärt ut felaktigheter, faktamässiga felaktigheter, lärare som inte kan stava, lärare som blivit sura för att man inte accepterar en text med massor av grammatiska fel och stavfel, sonen fick inte ett enda felstavat ord rättat, det var jag som lärde hur man sätter ut komman, ny mening etc.

  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 12:33:01 följande:
    Det är inte konstigt att lärarutbildningen kallas så av teknologer. Det finns ett utbrett förakt för allt som inte är strikt logiskt hos teknologer. Så att utbildningen är så himla dålig bara för att civilingenjörer påstår det säger mer om ingenjörens fördomar än om faktiska förhållanden.

    Betyg i skolan säger ganska lite om hur en människa passar för sitt yrke. I början av digitaliseringen skedde ett misstag i antagningen till läkarlinjen. Istället för att ta in de 10 bästa så antogs de 10 sämsta. Men är man antagen så är man så därför kunde de inte sparkas ut.
    Istället följde man dem för att se när de misslyckades. Resultatet?
    De lyckades i allmänhet bättre än genomsnittet.

    Poängen är att man kan inte säga annat än att betyg är ett utgallringsinstrument som inte säger ett skit om hur bra en utbildning är eller hur bra människor generellt sett blir i yrket.

    Att i generella drag påstå att lärare är dåliga och basera det på egna subjektiva upplevelser där man tom ibland agerat fel i ren okunnighet ÄR i mina ögon att vara studiefientlig.
    Från ditt eget fackförbund

    http://lararnastidning.se/hard-kritik-mot-lararutbildningen/
  • zdudmwml
    t bevisar att all undervisning sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
    OK, då tar vi det än en gång, de provet som vi fick när vi började på cth, var så gott som identiskt som det som mina syskon fick på kth några år senare och är faktiskt nästan identiskt med det som min son fick, som läser på en annan högskola i höstas.

    JA pratar om mattekurser och inte prepkurser. Tror du på fullt allvar att det provet visar att all annat matteutbildning är i stort sett identisk? För det är vad du påstår.
    sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
    Ja, kurserna det första året var så gott som identiska, det spelade ingen roll om du gick i Luleå, Lund, Göteborg, Uppsala, KTH, Linköping, hur jag vet det. För att vi faktiskt hade kontakt.
    Studieansvariga i de olika kårstyrelserna pratade med varandra, man jämförde, kollade av, dessutom skickade examinatorerna tentor mellan varandra. Så första mattekursens tenta på Chalmers, kunde två eller tre år senare vara tenta på KTH, LiTH, LTH eller LuTH.
    Seriöst?
    Universiteten byter inte tentor med varandra på det sätt du påstår.
    De kan ha ett visst samarbete men universitetsvärlden använder inte ett gemensamt material som du påstår.
    Det här är faktiskt helt absurt.
    Du vet inte hur universiteten arbetar så du sitter bara och hittar på för att du saknar argumentation.
    sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
    Jag är allt annat än studiefientlig, då hade jag inte suttit i timmar med min son för att kompensera det som missades i skolan, då hade jag inte varit ett ständigt bollplank under hans gymnasietid.


    Du har gett minst ett exempel på där du inte förstått pedagogik och lärandeprocesser och indirekt kallat lärare inkompetenta.
    Du är studiefientlig då du fördömer allt som du inte förstår.
    sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
    Lärarfientlig är jag inte heller, jag har själv haft toppenlärare och sonen hade underbara lärare under gymnasiet framför allt, men även ett par guldkorn under högstadiet. Däremot så är jag så förbaskat trött på lärare som har kunskapsbrist. Jag har råkat ut för lärare som varit pinsamt okunniga och lärt ut felaktigheter, faktamässiga felaktigheter, lärare som inte kan stava, lärare som blivit sura för att man inte accepterar en text med massor av grammatiska fel och stavfel, sonen fick inte ett enda felstavat ord rättat, det var jag som lärde hur man sätter ut komman, ny mening etc.

    Du är lärarfientlig då du hela tiden i generella ordalag förklarar att lärare gör ett dåligt jobb. Då du inte har kunskap att bedöma det utan bara har en enda upplevelse bakom, mycket grundat på ditt oförstånd, så är du lärarfientligt inställd.

    Tycker du ska fundera mer på varför du är det istället för att försöka bortförklara dig.
  • Åsa
    ABC73 skrev 2018-03-07 11:55:04 följande:

     Det finns fantastiska lärare, men bara för att man blivit lärare betyder det inte att man automatiskt är en duktigt lärare, eller ens en kompetent lärare. 


    Instämmer. Och att konstatera att sådana brister finns är inte att vara lärarfientlig.

    Jag har sett och hört olika saker om utbildningskvalitén och (därmed i viss mån sammanhängande) kunskaperna på de studenter som tar sig igenom. Jag skulle säga att det är möjligt att skaffa sig en utmärkt utbildning på lärarhögskolorna men att det - inom vissa inriktningar om inte alla - också är möjligt att ta sig igenom utbildningen med stora brister inom både förståelse och ämneskunskaper. Att det finns de som tar sig igenom en lärarutbildning på helfart jämsides med heltidsarbete (sett ett par exempel på det) kan man kanske dra några slutsatser av.

    Brister är förstås inte alltid lika relevanta. Personligen kan jag tycka att stavningsbrister hos en mattelärare på gymnasiet, även om de riskerar att dra ner intrycket, spelar mindre roll, eller att andraklassare kanske inte behöver en lärare som är jättehaj på kemi (även om det vore kul).
  • zdudmwml
    Åsa skrev 2018-03-07 13:26:24 följande:
    Instämmer. Och att konstatera att sådana brister finns är inte att vara lärarfientlig.

    Jag har sett och hört olika saker om utbildningskvalitén och (därmed i viss mån sammanhängande) kunskaperna på de studenter som tar sig igenom. Jag skulle säga att det är möjligt att skaffa sig en utmärkt utbildning på lärarhögskolorna men att det - inom vissa inriktningar om inte alla - också är möjligt att ta sig igenom utbildningen med stora brister inom både förståelse och ämneskunskaper. Att det finns de som tar sig igenom en lärarutbildning på helfart jämsides med heltidsarbete (sett ett par exempel på det) kan man kanske dra några slutsatser av.

    Brister är förstås inte alltid lika relevanta. Personligen kan jag tycka att stavningsbrister hos en mattelärare på gymnasiet, även om de riskerar att dra ner intrycket, spelar mindre roll, eller att andraklassare kanske inte behöver en lärare som är jättehaj på kemi (även om det vore kul).
    Jag har inte sagt emot det du säger. Däremot protesterar jag mot att man drar slutsatsen att "lärarutbildning" generellt är dålig därför att civilingenjörer kallar det något nedsättande! När man gör sådant så är man utbildningsfientlig.

    Det finns brister där precis som på många andra utbildningar. Och det är som du säger, att man kan trots det få en bra utbildning och vice versa.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 12:48:33 följande:
    JA pratar om mattekurser och inte prepkurser. Tror du på fullt allvar att det provet visar att all annat matteutbildning är i stort sett identisk? För det är vad du påstår.
    sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
    Ja, kurserna det första året var så gott som identiska, det spelade ingen roll om du gick i Luleå, Lund, Göteborg, Uppsala, KTH, Linköping, hur jag vet det. För att vi faktiskt hade kontakt.
    Studieansvariga i de olika kårstyrelserna pratade med varandra, man jämförde, kollade av, dessutom skickade examinatorerna tentor mellan varandra. Så första mattekursens tenta på Chalmers, kunde två eller tre år senare vara tenta på KTH, LiTH, LTH eller LuTH.
    Seriöst?
    Universiteten byter inte tentor med varandra på det sätt du påstår.
    De kan ha ett visst samarbete men universitetsvärlden använder inte ett gemensamt material som du påstår.
    Det här är faktiskt helt absurt.
    Du vet inte hur universiteten arbetar så du sitter bara och hittar på för att du saknar argumentation.
    Du har gett minst ett exempel på där du inte förstått pedagogik och lärandeprocesser och indirekt kallat lärare inkompetenta.
    Du är studiefientlig då du fördömer allt som du inte förstår.
    sextiotalist skrev 2018-03-07 12:36:33 följande:
    Lärarfientlig är jag inte heller, jag har själv haft toppenlärare och sonen hade underbara lärare under gymnasiet framför allt, men även ett par guldkorn under högstadiet. Däremot så är jag så förbaskat trött på lärare som har kunskapsbrist. Jag har råkat ut för lärare som varit pinsamt okunniga och lärt ut felaktigheter, faktamässiga felaktigheter, lärare som inte kan stava, lärare som blivit sura för att man inte accepterar en text med massor av grammatiska fel och stavfel, sonen fick inte ett enda felstavat ord rättat, det var jag som lärde hur man sätter ut komman, ny mening etc.
    Du är lärarfientlig då du hela tiden i generella ordalag förklarar att lärare gör ett dåligt jobb. Då du inte har kunskap att bedöma det utan bara har en enda upplevelse bakom, mycket grundat på ditt oförstånd, så är du lärarfientligt inställd.

    Tycker du ska fundera mer på varför du är det istället för att försöka bortförklara dig.
    Nähä, visst samarbetar dom, de kanske inte tar hela tentor, men nog sjutton har de utbyte när det gäller uppgifter. De återanvänder även uppgifter när de skriver tentor och hämtar uppgifter från andra lärosäten.  Och du, eftersom vi är tre generationer som nu läser/läst på tre olika lärosäten så kan jag absolut jämföra. Sambons äldsta och jag hade samma kursmaterial i en kurs (jag hade boken kvar och han hade också den). Sonen prepmatte var samma som min (ja, jag har boken , så jag kunde jämföra).
    Ja, eftersom skolan har många gånger blivit sämre (började med kommunaliseringen) och svenska elever presterar betydligt sämre än vad de gjorde i min generation (vi toppade de internationella undersökningarna) så är självklart även undervisningen sämre.
    Lärarhögskolan har fått svidande kritik säkert de senaste 15-20 år sedan. Såklart man får mindre respekt för läraryrket.
    När lärarna tycker att det är jättebra undervisning i matematik är att räkna kottar i skogen när de går i fjärde klass, (nyexade, jättesnälla och rara, men undervisningen tja).
    Vet jag förresten inte hur universiteten arbetar, såklart jag inte vet hur varje fakultet  arbetar, men jag har vänner som både doktorerat och licat, min egen sambo arbetar på ett universitet. Inte sitter varje examinator och skapar nya tentor varje gång, det hade verkligen varit resursslöseri. Det finns något som heter "tentalättmetoden", man tar en drös gamla tentor och räknar igenom och med stor sannolikhet så kom samma uppgifter tillbaka och ja, vi växlade tentor mellan olika ställen i Sverige också.

    Snälla du, svenska skolan är i kris, den har varit en exprimentverkstad sedan Lgr 69 (vi var de första med Hej Matematik och mängdlära, det senar har jag aldrig haft nytta av förrän på högskolenivå, men då på ett annat sätt). Detta är det tredje betygssystemet på 30 år som är nu. Och hela tiden försämras elevernas kunskap.

    Nej, det var inte över 50% som körde på tentorna när jag pluggade (en tenta var det 80% som körde berättade sonen), det var på sin höjd 20-25% som körde tentorna.


  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2018-03-07 14:09:36 följande:
    Nähä, visst samarbetar dom, de kanske inte tar hela tentor, men nog sjutton har de utbyte när det gäller uppgifter. De återanvänder även uppgifter när de skriver tentor och hämtar uppgifter från andra lärosäten.  Och du, eftersom vi är tre generationer som nu läser/läst på tre olika lärosäten så kan jag absolut jämföra. Sambons äldsta och jag hade samma kursmaterial i en kurs (jag hade boken kvar och han hade också den). Sonen prepmatte var samma som min (ja, jag har boken , så jag kunde jämföra).
    Ja, eftersom skolan har många gånger blivit sämre (började med kommunaliseringen) och svenska elever presterar betydligt sämre än vad de gjorde i min generation (vi toppade de internationella undersökningarna) så är självklart även undervisningen sämre.
    Lärarhögskolan har fått svidande kritik säkert de senaste 15-20 år sedan. Såklart man får mindre respekt för läraryrket.
    När lärarna tycker att det är jättebra undervisning i matematik är att räkna kottar i skogen när de går i fjärde klass, (nyexade, jättesnälla och rara, men undervisningen tja).
    Vet jag förresten inte hur universiteten arbetar, såklart jag inte vet hur varje fakultet  arbetar, men jag har vänner som både doktorerat och licat, min egen sambo arbetar på ett universitet. Inte sitter varje examinator och skapar nya tentor varje gång, det hade verkligen varit resursslöseri. Det finns något som heter "tentalättmetoden", man tar en drös gamla tentor och räknar igenom och med stor sannolikhet så kom samma uppgifter tillbaka och ja, vi växlade tentor mellan olika ställen i Sverige också.

    Snälla du, svenska skolan är i kris, den har varit en exprimentverkstad sedan Lgr 69 (vi var de första med Hej Matematik och mängdlära, det senar har jag aldrig haft nytta av förrän på högskolenivå, men då på ett annat sätt). Detta är det tredje betygssystemet på 30 år som är nu. Och hela tiden försämras elevernas kunskap.

    Nej, det var inte över 50% som körde på tentorna när jag pluggade (en tenta var det 80% som körde berättade sonen), det var på sin höjd 20-25% som körde tentorna.


    Nyss cirkulerade tentorna. Anledning till varför det inte går till som du påstår stavas upphovsrättsbrott.
    Lika lite som det finns ett nationellt samarbete i grundskolan så finns det på universiteten.

    Att lektorer kan byta arbetsplats och ta med sig delar av materialen eller att material är mycket snarlika är inte bara troligt, det förekommer allt som oftast. Tre generationer av hörsägner är knappast en generell sanning...
    Att gamla farmor kommer ihåg exakt rätt och dessutom dra slutsatser idag av hur deåg ut då är fruktansvärt osakligt och subjektivt.

    Därifrån är det ljusår från dina påståenden som är ren lögn och osakligheter.

    Att skolan är i kris lär knappast få förneka och du gör det bästa för att sänka den än mer. Din argumentation bygger helt och hållet på hörsägner och subjektiviteter så det verkar mer som att du för något sorts personligt korståg mot utbildningsväsendet i stort.

    Att respekten brister för läraryrket har inget med utbildningen att göra utan föräldrar som ständigt ifrågasätter, som tror att de är bättre pedagoger än lärarna och som tycker att lärarna är inkompetenta som lär ut stolen istället för trappan. SÅNT sänker respekten.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2018-03-07 14:24:57 följande:
    Nyss cirkulerade tentorna. Anledning till varför det inte går till som du påstår stavas upphovsrättsbrott.
    Lika lite som det finns ett nationellt samarbete i grundskolan så finns det på universiteten.

    Att lektorer kan byta arbetsplats och ta med sig delar av materialen eller att material är mycket snarlika är inte bara troligt, det förekommer allt som oftast. Tre generationer av hörsägner är knappast en generell sanning...
    Att gamla farmor kommer ihåg exakt rätt och dessutom dra slutsatser idag av hur deåg ut då är fruktansvärt osakligt och subjektivt.

    Därifrån är det ljusår från dina påståenden som är ren lögn och osakligheter.

    Att skolan är i kris lär knappast få förneka och du gör det bästa för att sänka den än mer. Din argumentation bygger helt och hållet på hörsägner och subjektiviteter så det verkar mer som att du för något sorts personligt korståg mot utbildningsväsendet i stort.

    Att respekten brister för läraryrket har inget med utbildningen att göra utan föräldrar som ständigt ifrågasätter, som tror att de är bättre pedagoger än lärarna och som tycker att lärarna är inkompetenta som lär ut stolen istället för trappan. SÅNT sänker respekten.
    Men snälla du, tentatal är inte material som är belagda med upphovsrätt (tentor både kopieras och delas ut friskt med examinatorernas goda minne). Ja, det jag menar med tentor är att tentorna delas mellan olika högskolor, men självklart så tar man inte alltid alla uppgifter ur en tenta.
    OK, du skriver hörsägen, fast det är egna erfarenheter, det får stå för dig. Men det är INTE hörsägen, det är egna och andras upplevelser, självklart så har man inte sparat tentorna som bevismaterial för en eventuell forumdiskussion 35 år fram i tiden.  

    Vet du en sak, teknologer mellan olika lärosäten träffas och kan prata med varandra, vi, liksom examinatorerna sitter inte i isolerade öar. Samarbete mellan högskolorna är a och o. Min sambo arbetar i den världen och man reser mellan lärosätena inom Sverige, utomlands, ta del av varandras erfarenheter, dessutom sker mycket forskning genom samarbete mellan olika högskolor.

    Tja, jag anser nog att det finns föräldrar som kan lära ut saker bättre än lärare, vet du, det är just exakt vad vi föräldrar gör hela tiden, vi lär våra barn. Det var inte i skolan sonen lyckades få kunskaper för att gå från knappt uppnått målen till att få A i matematik, det var inte läraren som satt timme efter timme och förklarade grundläggande matematik (han låg ett år efter i samtliga kärnämnen när vi flyttade till Malmö) och tränade stavning, grammatik, gick igenom grundläggande fysik, förklarade hur atomen är uppbyggd, hur jonbindningar fungerar, grundläggande ellära, matematik (sambon fick ta engelskan för där jag urkass)


Svar på tråden Får skolan kräva att läxorna görs?