• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Sannasofia

Har vart i kontakt med gyn för att veta hur länge man kan eller borde plusa efter missfall eller i mitt fall MA. Från den dagen jag avslutade graviditeten medicinskt. 4v efter avslutad graviditet kan man plusa på stickan. Jag har avslutat min för lite mer än 2v sedan. Tog ett ägglossningstest den 21 och fick fertil tänkte att hormoner kan spela mig ett spratt så fortsatte ta test 22, 23 och idag 24e alla var negativa efter. Hoppas att jag hade ägglossning den 21e!

• Sannasofia

Har vart i kontakt med gyn för att veta hur länge man kan eller borde plusa efter missfall eller i mitt fall MA. Från den dagen jag avslutade graviditeten medicinskt. 4v efter avslutad graviditet kan man plusa på stickan. Jag har avslutat min för lite mer än 2v sedan. Tog ett ägglossningstest den 21 och fick fertil tänkte att hormoner kan spela mig ett spratt så fortsatte ta test 22, 23 och idag 24e alla var negativa efter. Hoppas att jag hade ägglossning den 21e!

• Agnesmamma2012
    Sannasofia skrev 2018-08-24 07:58:29 följande:

Skönt det verkar kommit igång för dig <3 här väntar jag bara på allt ska bli som vanligt . Inte fått mens än (fick behandling för ma efter jag börjat störtblöda vid midsommar ) . Drygt om det ska börja strula nu med långa cykler :/. Är inte gravid har tagit test :/.
  • Anonym (Mf)

Vilka erfarenheter har ni av mens efter missfall?

Jag fick tidigt mf för fyra veckor sedan, hade äl dag 18 på cykeln och borde ha BIM idag då jag har 28 dagars cykel. Men ingen mens i sikte.

Negativt på nog billigt test igår.

När kom er mens om ni hade koll på äl?

• sussovich

Idag kom äntligen min mens efter mitt MA, så glad över detta haha.. Hur kan man vara glad över lite mens igentligen haha, men a det är ju ett litet kvitto på att kroppen är i balans igen :D.

Så här vart det för mig:

*Fick konstaterat MA på VUL i v8+4, då jag va hos gynakuten efter att jag hade haft bruna flytningar i 5 dagar..

*Påbörjade cytotec behandling dagen efter besöket hos gynakuten och kroppen kom igång att blöda efter 6 timmar, tog och klippte gräset rastakt på timme 5:a eftersom det inte hänt något och det fick blödningarna att komma igång ordentligt. Smärta och sammandragningar hade jag redan efter 30min, smärtan va på en nivå av 6/10-7/10 så ändå helt okej, dagen efter när jag rörde på mig tyckte jag va nästan värre ca 8/10.. Blödde mycket med mycket klumpar i 2 dagar, dag 3-4 va det ljusrött och slemmigt, dag 5-6 bruna flytningar och dag 7+ ingenting.

*Dag 10, negativt på ägglossningstest och gravtest.

*Va på återbesök hos gyn dag 14, där hon kollade om jag hade rester kvar och att allt såg bra ut. Hon sa då att allt såg fint ut, inga rester kvar, inga cystor, fina äggblåsor och ägglossningen va redan på G.

*Dag 10-15 negativt på ägglossningstest (testade detta då jag ville se när ÄL hade tänkt o komma igång igen).

*Dag 16 positivt på ägglossningstest och enligt Natural Cykles ägglossning dag 17.

*Dag 17 negativt ägglossningstest, ville kolla om jag hade en lång stegring.

*Dag 31, äntligen ville mensen komma igång. Jag har en cykel på 26 dagar i normala fall.

Så nu är det bara o hoppas på att kroppen känner sig i balans och vänta in nästa ÄL, så får vi se om det tar sig fort igen :) .

• Anonym (Mf)
    sussovich skrev 2018-08-24 18:46:47 följande:

Idag kom äntligen min mens efter mitt MA, så glad över detta haha.. Hur kan man vara glad över lite mens igentligen haha, men a det är ju ett litet kvitto på att kroppen är i balans igen :D.

Så här vart det för mig:

*Fick konstaterat MA på VUL i v8+4, då jag va hos gynakuten efter att jag hade haft bruna flytningar i 5 dagar..

*Påbörjade cytotec behandling dagen efter besöket hos gynakuten och kroppen kom igång att blöda efter 6 timmar, tog och klippte gräset rastakt på timme 5:a eftersom det inte hänt något och det fick blödningarna att komma igång ordentligt. Smärta och sammandragningar hade jag redan efter 30min, smärtan va på en nivå av 6/10-7/10 så ändå helt okej, dagen efter när jag rörde på mig tyckte jag va nästan värre ca 8/10.. Blödde mycket med mycket klumpar i 2 dagar, dag 3-4 va det ljusrött och slemmigt, dag 5-6 bruna flytningar och dag 7+ ingenting.

*Dag 10, negativt på ägglossningstest och gravtest.

*Va på återbesök hos gyn dag 14, där hon kollade om jag hade rester kvar och att allt såg bra ut. Hon sa då att allt såg fint ut, inga rester kvar, inga cystor, fina äggblåsor och ägglossningen va redan på G.

*Dag 10-15 negativt på ägglossningstest (testade detta då jag ville se när ÄL hade tänkt o komma igång igen).

*Dag 16 positivt på ägglossningstest och enligt Natural Cykles ägglossning dag 17.

*Dag 17 negativt ägglossningstest, ville kolla om jag hade en lång stegring.

*Dag 31, äntligen ville mensen komma igång. Jag har en cykel på 26 dagar i normala fall.

Så nu är det bara o hoppas på att kroppen känner sig i balans och vänta in nästa ÄL, så får vi se om det tar sig fort igen :) .

Oj då blev din cykel ganska mycket längre. Då kanske jag får vänta lite till.
  • sussovich
    Anonym (Mf) skrev 2018-08-24 19:55:10 följande:

Oj då blev din cykel ganska mycket längre. Då kanske jag får vänta lite till.

Om du hade äl dag 18, så räkna på ca 14+. Blir då ca dag 32 som mensen kanske kommer. Annars ta ett gravtest dag 35 om den inte skulle ha kommit igång innan det :).
  • Agnesmamma2012

[quote=78993433][quote-nick]Anonym (Mf) skrev 2018-08-24 16:12:59 följande:[/quote-nick]Vilka erfarenheter har ni av mens efter missfall?

Jag fick tidigt mf för fyra veckor sedan, hade äl dag 18 på cykeln och borde ha BIM idag då jag har 28 dagars cykel. Men ingen mens i sikte.

Jag fick konstaterat MA 2 dagar före midsommar , min mens har inte kommit än :/. Drygt om det ska börja strula nu . Regelbundet innan gravidteten . Tagit gravtest ?

• sussovich
    Agnesmamma2012 skrev 2018-08-24 21:22:47 följande:

[quote=78993433][quote-nick]Anonym (Mf) skrev 2018-08-24 16:12:59 följande:[/quote-nick]Vilka erfarenheter har ni av mens efter missfall?

Jag fick konstaterat MA 2 dagar före midsommar , min mens har inte kommit än :/. Drygt om det ska börja strula nu . Regelbundet innan gravidteten . Tagit gravtest ?

Har du pratat med någon om detta? Kan vara så att din kropp behöver lite hjälp med att komma igång.. Finns mediciner för att få igång kroppen så att du ska komma i balans igen.
  • carolol
    Agnesmamma2012 skrev 2018-08-24 21:22:47 följande:

Jag fick konstaterat MA två dagar efter midsommar och har hunnit haft mens två omgångar efter det, håller med sussovich att det kan vara bra att kolla upp så allt är i sin ordning eller om kroppen behöver hjälp..
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt