• EIJ90

Bli gravid efter missfall följas åt

Startar denna tråden för att vi som drabbats av missfall kan följas åt och stötta varandra fram till en lyckad graviditet.

Vår första graviditet slutade tyvärr i missfall i v 7 för några veckor sedan. Man känner sig ensam och klart orolig även om man i efterhand förstår att det är ganska vanligt. Vi blev gravida relativt snabbt (andra "riktiga" försöket) så får vara glada för det. Vi hann aldrig berätta för någon och nu känns det inte aktuellt så känns bättre att skriva av sig här. Nu inväntar vi nästa Äl och hoppas på att bli gravida snart igen.

Under min graviditet upplevde jag nästan inga symtom förutom molvärk, trötthet och metallsmak. Trodde tidigt att något inte stämde eftersom cb med veckoindikatorn visade en vecka för lite redan från start plus avsaknanden av illamående. Jag tempar med NC och nu har äntligen tempen varit nere på normala temperaturer i 5 dagar. När borde Äl komma igång igen?

Finns det fler som är i samma sits? Känns så stressande att man inte vet om det kommer fungera nästa gång och känns som att alla runtomkring en blir gravida direkt, oplanerat jag och utan problem. Livet känns orättvist.

Finns det fler som försöker bli gravida efter missfall och kanske nån som drabbades i sin första graviditet? Nån med erfarenhet där det gått bra efter missfall? All stöttning är välkommen!

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt
  • Linepj
    Elinmariajosefin skrev 2018-08-15 05:57:16 följande:

Beklagar ditt missfall. Vet precis hur känslosamt det är. Hur mycket man blöder är väldigt olika. Jag har haft ett ma som upptäcktes i v11, fostret hade avstannat i v6. Den gången blödde jag otroligt mycket och mitt hb sjönk från 130-93 på två veckor. Slutade med skrapning då allt inte kom ut och sen blödde jag ca 1v efteråt. Hade ingen äl direkt efter men mensen kom 28 dagar efter skrapningen och sen rullade allt på som vanligt igen.

Ett par månader senare hade jag ett mf i v6. Blödde otroligt mycket i 2 dygn, sen ingenting mer. Möjligtvis lite bruna flytningar. Äl kom efter ca 15 dagar (tror jag, jag testade aldrig men hade alla symptom) och mens ca 28 dagar efter missfallet. Månaden efter blev jag gravid och nu går jag in i v12.

Hoppas att det går smidigt för dig! De läkare jag har träffat har sagt olika om att försöka igen. Vissa rekommenderar att man ska ha en mens först medan andra menar att det inte spelar någon roll.

Tack snälla och tack för dina svar, känns så skönt att höra från någon annan när man känner sig såhär vilsen. Jag är så ledsen för din skull, att tvingas gå igenom både ma och mf, jag kan inte ens föreställa mig...

Vilken glädje (och också tröst för mig) att du är gravid igen, grattis! Hur mår du? Och hur känner du? (Om det är okej att fråga) Jag känner redan nu att jag, om jag har lyckan att bli gravid igen, kommer vara så orolig att något ska gå fel igen :(
  • Linepj
    Anonym (Mf) skrev 2018-08-15 08:52:03 följande:

Jag fick Mf i vecka 5+0 och blödde i sju dagar, de sista dagarna var det bara brunt. Jag tog gravtest fyra dagar efter blödningen började och den visade då inte gravid.

Jag fick äl (fast gubbe på äl stickor) 11 dagar efter blödningen slutade (alltså cd 18 om jag räknar från första blödningsdagen)

Jag är på äl +3 idag så jag vet inte om det har tagit sig, men vi försökte iaf :)

Hoppas din cykel kommer igång snabbt igen.

Tack för dina svar, jag beklagar ditt mf.

Började du ältesta direkt efter du slutat blöda? Jag hoppas och håller tummarna för att det tog sig och allt går bra!
  • Elinmariajosefin
    Linepj skrev 2018-08-15 19:24:58 följande:

Tack snälla och tack för dina svar, känns så skönt att höra från någon annan när man känner sig såhär vilsen. Jag är så ledsen för din skull, att tvingas gå igenom både ma och mf, jag kan inte ens föreställa mig...

Vilken glädje (och också tröst för mig) att du är gravid igen, grattis! Hur mår du? Och hur känner du? (Om det är okej att fråga) Jag känner redan nu att jag, om jag har lyckan att bli gravid igen, kommer vara så orolig att något ska gå fel igen :(

Jag har mått väldigt illa och varit galet trött. Fruktansvärt orolig såklart så jag har gjort 3 vul på privata kliniker. Idag fick jag se en vinkande bebis med tickande hjärta och för första gången släppte oron lite!
  • Linepj
    Elinmariajosefin skrev 2018-08-15 19:33:58 följande:

Jag har mått väldigt illa och varit galet trött. Fruktansvärt orolig såklart så jag har gjort 3 vul på privata kliniker. Idag fick jag se en vinkande bebis med tickande hjärta och för första gången släppte oron lite!

Vad härligt! :) Den här gången kommer allt gå bra!
  • Anonym (Mf)
    Linepj skrev 2018-08-15 19:31:46 följande:

Tack för dina svar, jag beklagar ditt mf.

Började du ältesta direkt efter du slutat blöda? Jag hoppas och håller tummarna för att det tog sig och allt går bra!

Tack

Ja jag började äl testa direkt för att jag absolut inte skulle missa den ;)
  • Agnesmamma2012
    Anonym (Mf) skrev 2018-08-12 11:24:24 följande:

Fick idag glad fast gubbe på äl test. 18 dagar efter missfallets första blödningsdag.

Så skönt att se att jag fick ägglossning direkt efter missfallet :)

Nu håller jag tummarna stenhårt för att det tar sig!!

Hoppas det tar sig :). Behöver man ta äl test varje morgon eller det räcker med varannan ? Eller då kan man missa positivt äl test ??
  • Anonym (Mf)
    Agnesmamma2012 skrev 2018-08-16 07:07:12 följande:

Hoppas det tar sig :). Behöver man ta äl test varje morgon eller det räcker med varannan ? Eller då kan man missa positivt äl test ??

Varje morgon eftersom det kan gå snabbt i svängarna. Jag tar CB advance digitaltest och bara för att jag får blinkande gubbe betyder inte det att jag kommer få fast gubbe och äl. Hoppar jag då över en dag kan den blinkande gubben gå till tom ring, då vet jag ju inte om det blev en fast gubbe eller inte den månaden.

Med stickorna följer du ju ökningen på sträckens färg, men där har jag ingen erfarenhet så det vet jag inte.

Men jag hade testat varje dag för annars hade jag bara blivit stressad över att missa något. Jag är lugnare med äl test än utan :D
  • carolol

Jag är nu på Äl+10 och BIM -5. Då jag känt en del symtom, dock små symtom som mest nog varit inbillning tyvärr, så kunde jag inte hålla mig idag och tog ett tidigt test som visade totalnegativt. Blev lite ledsen men är ju första försöket efter MAt i slutet på juni så får hoppas det går vägen nästa gång, för nu känns det ju ganska hopplöst denna månad.

• Tremblement de Terre

Idag har jag testat negativt för första gången efter utomkvedset. Känns så himla bra, och konstigt att bli glad över ett minus!!

• Anonym (Mf)
    carolol skrev 2018-08-18 15:08:22 följande:

Jag är nu på Äl+10 och BIM -5. Då jag känt en del symtom, dock små symtom som mest nog varit inbillning tyvärr, så kunde jag inte hålla mig idag och tog ett tidigt test som visade totalnegativt. Blev lite ledsen men är ju första försöket efter MAt i slutet på juni så får hoppas det går vägen nästa gång, för nu känns det ju ganska hopplöst denna månad.

Det är lite tidigt att testa så ge inte upp än :)
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt