• Morr123

Vaccin

Hej!

Min trettonåring dotter ska ta HPV-vaccin denna vår. Hon är väldigt spruträdd och har sagt att vi måste hålla fast henne om hon ska ta den.

Jag undrar om jag ska hålla fast henne medans hon tar sprutan eller om jag ska låta henne slippa ta den.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vaccin
  • Tveksamt

Mer dumheter från antivaccinlobbyn. Om man låter bli att ta sin ?fakta? från bloggar och youtube är det lättare att hitta riktiga svar.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Morr123
    Kattflickan skrev 2018-04-02 00:43:38 följande:

Jag tror att det enda sättet är att hon är tillräckligt motiverad. Om hon undviker den här sprutan nu kommer hennes rädsla bara att öka och en vacker dag kommer det att dyka upp en situation när hon måste ta en spruta eller blodprov och då kommer hon att få ännu mer panik.

Jag var spruträdd innan jag gjorde min första ivf. Redan vid utredningen fick jag ta en del blodprov och vid stimuleringen var det en spruta i magen varje dag. Tre ivf:er har jag gjort. Jag bestämde mig helt enkelt för att jag var tvungen att komma över min rädsla. Jag ville verkligen ha barn, det var min drivkraft. För mig var det bättre att ta sprutan själv än att låta min man göra det. Under graviditeten fick jag ta många blodprov och fick graviditetsdiabetes och fick sticka mig i fingret en massa så det blev som en KBT behandling.

Processen kan bli en bra grej för din dotter. Att inse att ibland måste man göra saker man inte gillar, för ett bra syfte. Jag antar att du berättat om cancern hon kan förebygga, en cancerform som inte är så vanlig fast med hög dödlighet.

Jag tar regelbundet blodprov idag, pga hypotyreos och varje gång ser jag på när de tar blodprovet för att möta rädslan.

Menar du att jag ska hålla fast henne? För hon vägrar ta det annars.
  • Morr123
    Pentra skrev 2018-04-02 01:59:26 följande:

Och hur stolt förälder kommer du att vara efter du låtit hållit fast din dotter för att mot hennes vilja spruta in gifter i hennes blod; gifter som dokumenterat orsakar bl.a. underlivsmissbildningar, förstörda äggstockar, infertilitet, GBS, genmutationer, cancer och tom. dödsfall, och mer därtill! Intet ont anande tonårsflickor uppmanas och manas att ta Gardasil; och godtrogna och oförståndiga föräldrar låter sig luras och vilseledas; men detta vaccin innehåller bl.a. polysorbat-80, och polysorbat-80 är bevisat cancerframkallande! Vaccinet innehåller även aluminium, vilket även detta har konstaterats ge hemska/livsfarliga biverkningar. I många länder tas Gardasils farlighet på allvar, medan man leker rysk roulette med svenska flickors liv och hälsa! I Sverige verkar Gardasils farlighet sopas under mattan och idogt undanhållas befolkningen, så var inte så lättlurad och godtrogen utan googla även på vad forskning kommit fram till i andra länder. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Men om jag håller fast henne kommer hon i alla fall ha fått sprutan.

Skolan sade att det var väldigt liten risk att få biverkningar.
  • Tveksamt
    Morr123 skrev 2018-04-02 08:36:56 följande:

Men om jag håller fast henne kommer hon i alla fall ha fått sprutan.

Skolan sade att det var väldigt liten risk att få biverkningar.

Det är för att det är väldigt liten risk för allvarliga biverkningar.

Ni måste jobba med barnet, hon måste lära sig att ta sprutor. Att hålla fast henne kan traumatisera henne väldigt mycket och gå ut över er relation.

Ta henne till en psykolog om det är vad som krävs.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (Steril)
    Tveksamt skrev 2018-04-02 00:19:12 följande:

Nope, det där är bullshit. Det är en myt som med glädje sprids av antivaccin-tomtarna för att skrämma folk till att inte ta vaccinet. Vilket man också hittar information om när man använder Google.

Som sagt har en vän vars dotter blev sjuk och läkaren säger att det är pga vaccinet. Är inte BS. I många länder är det förbjudet pga alla biverkningarna..
  • Anonym (Steril)
    Tveksamt skrev 2018-04-02 08:16:41 följande:

Mer dumheter från antivaccinlobbyn. Om man låter bli att ta sin ?fakta? från bloggar och youtube är det lättare att hitta riktiga svar.

Jag tror att läsa om de som blivit riktigt sjuka är sunt JA innan man tar besluter
  • Tveksamt
    Anonym (Steril) skrev 2018-04-02 08:46:38 följande:

Som sagt har en vän vars dotter blev sjuk och läkaren säger att det är pga vaccinet. Är inte BS. I många länder är det förbjudet pga alla biverkningarna..

Säger inget om din väns barn även om jag är starkt skeptisk till att din vän förstått det rätt. Det är livsfarligheten jag pratar om.

Givetvis finns risk för biverkning när man tar vaccin, som med all annan medicin, men man måste titta på forskning och inte enstaka individers berättelser.

Tyvärr är relevant forskning ofta svårläst och svårare att hitta än skräckhistorierna som en bloggande morsa satt ihop på sin egna hemsida vilket gör att de får mycket bättre spridning.

I vilka länder är vaccinet förbjudet pga biverkningar?
  • Kattflickan
    Morr123 skrev 2018-04-02 08:33:31 följande:

Menar du att jag ska hålla fast henne? För hon vägrar ta det annars.

Nej, jag menar att ni måste bearbeta det här mer. Hålla fast är ingen bra lösning. Kanske KBT-behandling kan vara rätt.
  • Morr123
    Tveksamt skrev 2018-04-02 08:41:27 följande:

Det är för att det är väldigt liten risk för allvarliga biverkningar.

Ni måste jobba med barnet, hon måste lära sig att ta sprutor. Att hålla fast henne kan traumatisera henne väldigt mycket och gå ut över er relation.

Ta henne till en psykolog om det är vad som krävs.

Okej, om jag ska ta henne till en psykolog, vart ska jag ringa då?
  • Morr123
    Kattflickan skrev 2018-04-02 09:23:49 följande:

Nej, jag menar att ni måste bearbeta det här mer. Hålla fast är ingen bra lösning. Kanske KBT-behandling kan vara rätt.

Aha, missuppfatta dig! Men KBT-behandling kan nog vara bra.
Svar på tråden Vaccin