Morr123 skrev 2018-04-01 13:37:12 följande:
Hej!
Min trettonåring dotter ska ta HPV-vaccin denna vår. Hon är väldigt spruträdd och har sagt att vi måste hålla fast henne om hon ska ta den.
Jag undrar om jag ska hålla fast henne medans hon tar sprutan eller om jag ska låta henne slippa ta den.
Vad tycker ni?
Jag har själv som förälder märkt att jag tenderar att ta mina barns känslor och vad de säger om dem på alldeles för stort allvar. Låt henne prata om rädslan och bekräfta med lite hummanden och förstående ögonkast märka att du lyssnar på henne, men gör ingen sak av det, försök inte tala förstånd med henne, försök inte övertyga henne, dvs bekräfta inte att du tar hennes rädsla på allvar.
När tiden har kommit för henne att ta sprutan kanske hon kan gå till skolsyster själv, och då kanske skolsyster får ta sprutan ändå, för att hon inte vågar protestera när det är en annan vuxen än föräldrarna. Skolsköterskor är riktiga proffs som för det mesta vet hur man pratar med barn för att inge förtroende. Det är trots allt bara ett stick och kanske lite smärta, men inget särskilt svårartat, kommer hon att märka.
Skulle det ändå hända att hon faktiskt vägrar, får ni försöka skapa en annan strategi.