• Morr123

Vaccin

Hej!

Min trettonåring dotter ska ta HPV-vaccin denna vår. Hon är väldigt spruträdd och har sagt att vi måste hålla fast henne om hon ska ta den.

Jag undrar om jag ska hålla fast henne medans hon tar sprutan eller om jag ska låta henne slippa ta den.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vaccin
  • Anonym (Vaccinera för framtidens skull)
    Anonym (Steril) skrev 2018-04-02 08:46:38 följande:
    Som sagt har en vän vars dotter blev sjuk och läkaren säger att det är pga vaccinet. Är inte BS. I många länder är det förbjudet pga alla biverkningarna..
    Vilka länder då?
    Pentra skrev 2018-04-02 01:59:26 följande:

Och hur stolt förälder kommer du att vara efter du låtit hållit fast din dotter för att mot hennes vilja spruta in gifter i hennes blod; gifter som dokumenterat orsakar bl.a. underlivsmissbildningar, förstörda äggstockar, infertilitet, GBS, genmutationer, cancer och tom. dödsfall, och mer därtill! Intet ont anande tonårsflickor uppmanas och manas att ta Gardasil; och godtrogna och oförståndiga föräldrar låter sig luras och vilseledas; men detta vaccin innehåller bl.a. polysorbat-80, och polysorbat-80 är bevisat cancerframkallande! Vaccinet innehåller även aluminium, vilket även detta har konstaterats ge hemska/livsfarliga biverkningar. I många länder tas Gardasils farlighet på allvar, medan man leker rysk roulette med svenska flickors liv och hälsa! I Sverige verkar Gardasils farlighet sopas under mattan och idogt undanhållas befolkningen, så var inte så lättlurad och godtrogen utan googla även på vad forskning kommit fram till i andra länder. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Det du skriver är direkt felaktigt.
    Det stämmer helt enkelt inte.

Angående överdriften med faran med aluminium i Gardasil...

"Mängden aluminium i vaccinet motsvarar den mängd ett spädbarn får via modersmjölksersättningen under två dygn."

Källa: 1177
  • Anonym (Avvakta)
    Morr123 skrev 2018-04-01 21:03:39 följande:
    Nej, eller vad täncker du på? Man ska väll ge det innan dem har haft samlag för att få effekt?
    Du får väl snacka med henne om det, en 13-åring "ska" väl ändå inte ha sex på några år får man hoppas. Kanske är hon mer mogen och modig vid 15.
  • Tveksamt
    Morr123 skrev 2018-04-02 09:38:01 följande:

Okej, om jag ska ta henne till en psykolog, vart ska jag ringa då?

Vet inte, googla på psykolog och din stad så kommer det säkert upp många förslag. Annars ring din vårdcentral och beskriv problemet så kan de säkert guida dig någonstans.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
    Anonym (Avvakta) skrev 2018-04-02 10:28:50 följande:
    Du får väl snacka med henne om det, en 13-åring "ska" väl ändå inte ha sex på några år får man hoppas. Kanske är hon mer mogen och modig vid 15.
    Det kan man aldrig vara för säker på...
  • AnnaZL
    Morr123 skrev 2018-04-01 19:53:46 följande:
    Ja, det är det vaccinet mot livmodershalscanser. Jag vill ju att hon tar det så hon inte får canser och dör.
    Det är inte ett vaccin mot livmoderhalscancer. Det är ett vaccin mot några varianter (inte alla!) av HPV-virus som kan orsaka livmoderhalscancer. De flesta läker dock ut av sig själva. Och, som sagt, skyddar bara mot vissa varianter. Vaccinet har gjort flera flickor permanent sjuka.
    AnnaZL skrev 2018-04-02 11:43:53 följande:
    Det är inte ett vaccin mot livmoderhalscancer. Det är ett vaccin mot några varianter (inte alla!) av HPV-virus som kan orsaka livmoderhalscancer. De flesta läker dock ut av sig själva. Och, som sagt, skyddar bara mot vissa varianter. Vaccinet har gjort flera flickor permanent sjuka.
    Och det har du någon säker källa på?
    Och då menar jag inte bloggar eller antiwax-sidor.
  • AnnaZL
    Morr123 skrev 2018-04-02 08:36:56 följande:
    Men om jag håller fast henne kommer hon i alla fall ha fått sprutan.

Skolan sade att det var väldigt liten risk att få biverkningar.

Har du läst på om hur allvarliga biverkningarna är? Är du villig att riskera att din dotter får ett liv där hon kan studera, arbeta, bilda familj etc?

Nu är vaccinet inköpt och de måste använda det, hur skulle det se ut med en massa oanvänt dyrt vaccin? Såklart de inte informerar om biverkningar.

• AnnaZL
    Anonym (Vaccinera för framtidens skull) skrev 2018-04-02 11:46:12 följande:
    Och det har du någon säker källa på?
    Och då menar jag inte bloggar eller antiwax-sidor.

De biverkningarna som omöjliggör ett liv utan vårdgivare är tillräckligt allvarliga för att jag inte skulle tillåta det ifall jag hade en dotter. Har läst tillräckligt mycket för att vara skeptisk, men eftersom jag inte arbetar med det eller behöver det i min familj har jag ingen lista att ge dig (det var också flera år sedan jag läste om det mer på djupet). 

Är det ett beslut du själv behöver fatta rekommenderar jag att läsa på ordentligt, inte bara information från de som säljer vaccinet, har köpt det, eller får mutor från företaget som tillverkar det.

• Anonym (Avvakta)
    Anonym (Vaccinera för framtidens skull) skrev 2018-04-02 11:40:55 följande:
    Det kan man aldrig vara för säker på...
    Nej men du är inte säker att vaccinet hjälper heller, det är inget 100 % skydd.

Sedan är det inte så att det är onödigt att vaccinera om tjejen haft sex ett par gånger, eller hur. 
Svar på tråden Vaccin