• Morr123

Vaccin

Hej!

Min trettonåring dotter ska ta HPV-vaccin denna vår. Hon är väldigt spruträdd och har sagt att vi måste hålla fast henne om hon ska ta den.

Jag undrar om jag ska hålla fast henne medans hon tar sprutan eller om jag ska låta henne slippa ta den.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vaccin
  • Anonym (Vaccinera för framtidens skull)
    Anonym (Steril) skrev 2018-04-02 12:33:47 följande:
    Flera länder b.la Indien
    Uppenbarligen inte... fler länder?
  • AnnaZL
    Tveksamt skrev 2018-04-02 12:09:44 följande:
    Problemet med sådana som dig är att ni litar mer på bloggar från okända människor än kliniska studier. För så fort man presenterar studier, eller visar på källor som faktiskt har med sjukvård att göra så är de alla mutade, lurade, går tillverkarnas ärenden eller något annat lika befängt.

Era källor från någon bloggande morsa i Texas är däremot stensäker och skulle aldrig vara påhittad...
    Det är ett problem att lita på kliniska studier betalade av de som tjänar pengar på att sälja produkten. Och att säga att personal inom sjukvården inte är mutade av läkemedelsföretagen- då vet jag inte riktigt vilken planet du pratar om. Det finns gott om seriös journalistik som beskriver det.
  • Iarwain
    AnnaZL skrev 2018-04-02 14:33:06 följande:
    Det är ett problem att lita på kliniska studier betalade av de som tjänar pengar på att sälja produkten. Och att säga att personal inom sjukvården inte är mutade av läkemedelsföretagen- då vet jag inte riktigt vilken planet du pratar om. Det finns gott om seriös journalistik som beskriver det.
    Peka ut specifika fall (den seriösa journalistik du hänvisar till) , så det går att bemöta, är du snäll.

Det är väldigt svårt att bemöta svepande kritik.
  • Anonym (Miso)

Vet inte om någon redan nämnt det - men hur skulle det vara med Emla kräm? Går att köpa receptfritt på apotek och om det för sitta tillräckligt länge så känner hon förmodligen ingenting alls. Köp en extra förpackning så kan ni prova innan så får hon känna hur helt bedövat det blir? Jag har själv använt det nyss till en slags injektioner med jättegrov nål och det hjälper verkligen! Från att jag nästan lipade- till noll smärta.

• AnnaZL
    Iarwain skrev 2018-04-02 14:47:31 följande:
    Peka ut specifika fall (den seriösa journalistik du hänvisar till) , så det går att bemöta, är du snäll.

Det är väldigt svårt att bemöta svepande kritik.

Gärna det, när du presenterar seriösa källor som visar att läkemedelsföretag inte mutar läkare. 

Men jag är vänlig och ger dig en studie från förra året: jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2623607

• Anonym (Miso)

För övrigt avled min mamma i livmoderhalscancer för tre år sedan. Det är inte ett trevligt avslut och inget jag önskar någon.

• Iarwain
    AnnaZL skrev 2018-04-02 15:05:54 följande:

Gärna det, när du presenterar seriösa källor som visar att läkemedelsföretag inte mutar läkare. 

Men jag är vänlig och ger dig en studie från förra året: jamanetwork.com/journals/jama/fullar ticle/2623607

Men jag har inte påstått att så skulle vara fallet.

Tack för länken, jag läser och återkommer med analys ur en HPV-vinkel.
  • Iarwain
    AnnaZL skrev 2018-04-02 15:05:54 följande:

Men jag är vänlig och ger dig en studie från förra året: jamanetwork.com/journals/jama/fullar ticle/2623607

Ser nu att studien varken har att göra med mutor eller HPV-vaccin att göra.

Vad ville du påvisa med denna länk?
  • Morr123
    Anonym (Miso) skrev 2018-04-02 14:57:40 följande:

Vet inte om någon redan nämnt det - men hur skulle det vara med Emla kräm? Går att köpa receptfritt på apotek och om det för sitta tillräckligt länge så känner hon förmodligen ingenting alls. Köp en extra förpackning så kan ni prova innan så får hon känna hur helt bedövat det blir? Jag har själv använt det nyss till en slags injektioner med jättegrov nål och det hjälper verkligen! Från att jag nästan lipade- till noll smärta.

Någon har redan nämt emla plåster, men tack ändå
  • Morr123
    cosinus skrev 2018-04-02 13:16:46 följande:

Bestäm om ni tycker hon ska ha vaccinet.

Är svaret ja så fundera på hur ni kan underlätta för dottern, eller om ni vid något tillfälle kan slå två flugor i en smäll.

Min spruträdda son får lugnande hos tandläkarna (om det behövs bedövning), på barnmottagningen ska han få prova lustgas för att se om de lyckas ta blodprov.

När det blir dags för nästa vaccin i skolan så kommer det inte tas där utan det får de fixa på barnmottagningen och då gärna tillsammans med annan provtagning om det är något på tapeten inom den närmsta tiden. Finns inte en chans skolan lyckas stoppa en spruta i honom.

Han kommer behöva någon form av terapi på sikt men just nu tror jag inte han är mottaglig så jag väntar lite med att efterfråga det.

Tack, vi får kanske ta det på barnmottagningen istället
Svar på tråden Vaccin