• Morr123

Vaccin

Hej!

Min trettonåring dotter ska ta HPV-vaccin denna vår. Hon är väldigt spruträdd och har sagt att vi måste hålla fast henne om hon ska ta den.

Jag undrar om jag ska hålla fast henne medans hon tar sprutan eller om jag ska låta henne slippa ta den.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vaccin
  • Morr123
    1234568 skrev 2018-04-02 16:35:03 följande:

Tycker ni ska ge det. Vi har fått en fin möjlighet att rädda våra döttrar från en tidig död, och den ska man ta.

Om du funderar på hur mycket skulle du ångra dig om du inte gav vaccinet, och din dotter får cancer? Svaret har du där...

Ja, du har helt rätt
  • Morr123
    Anonym (testa) skrev 2018-04-02 16:41:48 följande:

Jag har själv som förälder märkt att jag tenderar att ta mina barns känslor och vad de säger om dem på alldeles för stort allvar. Låt henne prata om rädslan och bekräfta med lite hummanden och förstående ögonkast märka att du lyssnar på henne, men gör ingen sak av det, försök inte tala förstånd med henne, försök inte övertyga henne, dvs bekräfta inte att du tar hennes rädsla på allvar.

När tiden har kommit för henne att ta sprutan kanske hon kan gå till skolsyster själv, och då kanske skolsyster får ta sprutan ändå, för att hon inte vågar protestera när det är en annan vuxen än föräldrarna. Skolsköterskor är riktiga proffs som för det mesta vet hur man pratar med barn för att inge förtroende. Det är trots allt bara ett stick och kanske lite smärta, men inget särskilt svårartat, kommer hon att märka.

Skulle det ändå hända att hon faktiskt vägrar, får ni försöka skapa en annan strategi.

Det försökte vi med när hon tog en spruta i tvåan och det gick inte. Slutade med att hon inte tog den sprutan, pågrund utav att hon inte litade på skolsköterskan.
  • Morr123

[quote=78601911][quote-nick]Anonym (Nej) skrev 2018-04-02 17:53:07 följande:[/quote-nick]Tänk att så många tror på att hälsa kommer via en spruta! Hälsa och välmående kommer INTE via vaccinationer. Aldrig och då menar jag ALDRIG skulle jag om jag hade en dotter ge henne denna spruta. Jag skulle lära henne från tidig ålder att en bra hälsa får man genom att ta hand om sig själv, ge sin kropp det den verkligen behöver, näring är a och o när det kommer till hälsa och välmående, inte fylla den med en massa gifter! Tänk att så fort vacciner nämns så blir det en sån enorm hets, vaccinerar du inte kommer du att dö ???? vad är det för dumheter Egentligen? Vi människor är idag så rädda att lita på vår egen tro, vi lyssnar blint på vad alla andra säger och har tappat kontakten totalt med våra kroppar. Men hur som helst till sist vill jag bara säga att alla gör som dom vill, vill du tvinga din dotter gör då det, eller så väljer ni helt enkelt att inte ta sprutan..[/quote

Men jag vill inte att hon får canser och dör.

• Morr123
    Anonym (Men...) skrev 2018-04-02 18:42:06 följande:

Är det verkligen bara jag som tycker att det inte är så hemskt om hon slipper? Klart att det är bättre att hon tar sprutan men om hon inte gör det får hon vara extra noga med skydd och cellprover när hon är äldre. Gissar att ts och hennes generation inte vaccinerades mot hpv och ts har ju lika stor risk att utveckla cancer som hennes ovaccinerade dotter.

Men låt skolsköterskan prata med henne och emla var ju en kanonidé.

Ja, hon kanske får slippa den. Hon ligger och skriker mitt i natten av mardrömmar hon har. Mardrömmarna handlar om att hon får olika sprutor. :(
  • Anonym (Men...)
    Morr123 skrev 2018-04-02 19:17:02 följande:

Ja, hon kanske får slippa den. Hon ligger och skriker mitt i natten av mardrömmar hon har. Mardrömmarna handlar om att hon får olika sprutor. :(

Jag förstår din oro över cancer, men vaccinet är ingen garanti för att slippa samtidigt som att inte ta vaccinet garanterar att bli sjuk. Tycker synd om henne om hon är så rädd. Om jag utgår från mig själv hade jag pratat med henne och sagt att jag gärna såg att hon vaccinerats men att jag inte skulle tvinga henne. Sedan kan ni kanske kolla upp om det är möjligt att vaccinera i framtiden.
  • Anonym (Mmmm)

Jag är själv, eller har varit helt livrädd för nålar och blod och egentligen allt som har med sjukhus och göra så länge jag kan minnas.

När jag var i din dotters ålder var jag tvungen att ta en spruta som jag som tur var hade tid att förbereda mig för. Så skolsköterskan och min mamma kontaktade en psykolog som hjälpte mig att våga ta sprutan både mamma och psykologen var med när jag tog den för att jag LITADE på dem och kände mig TRYGGARE med dem med. Nej jag blev INTE av med fobin men jag tog den av egen fri vilja vilket gjorde mig stolt och jag visste att jag klarade det även om jag var hysteriskt rädd!

Och jag hade ALDRIG förlåtit min mamma om hon hade tvingat mig och hållt fast mig för att ta den, det hade garanterar gjort saken värre, och då hade jag kanske aldrig klarat av att få fobin under kontroll som jag har idag vilket har gjort att jag vågat skaffa barn.

Istället för att tvinga din dotter till något som faktiskt är hemskt att tvinga någon till, tänk dig själv ifall någon skulle hålla fast dig för att ge en spruta, du skulle inte behöva ha en fobi för att tycka det var oerhört obehagligt! Hjälp henne att våga vilja ta den själv! Det kommer hjälpa henne i längden.

• Anonym (Miso)

Låter ju hemskt- stackars barn. Tycker absolut att du ska kontakta barnmottagning, de är ofta jätteduktiga. Vägrar hon fortfarande så tycker jag inte du ska tvinga henne. Du kan alltid försöka om nåt år igen. Vaccinet är ju fortfarande bra att ta även hon haft sexdebut, men självklart bäst innan. Jag var också livrädd i den åldern...

viruset ger ju inte garanterat cancer, men ökar ju risken markant. Vårat screeningprogram är bra också om man går på sina provtagningar. Livmoderhalscancer utvecklas mycket långsamt (från onormal cell till cancercell) och oftast så hinner det upptäckas genom cellprovtagning om man går som man ska.

Men att tvinga henne tror jag är fel väg att gå.
  • Solarn
    Har hon sån fobi för sprutor måste hon ju få hjälp, så ska hon ju inte behöva ha det. Kontakta BUP.
  • Morr123
    Anonym (Men...) skrev 2018-04-02 20:58:18 följande:

Jag förstår din oro över cancer, men vaccinet är ingen garanti för att slippa samtidigt som att inte ta vaccinet garanterar att bli sjuk. Tycker synd om henne om hon är så rädd. Om jag utgår från mig själv hade jag pratat med henne och sagt att jag gärna såg att hon vaccinerats men att jag inte skulle tvinga henne. Sedan kan ni kanske kolla upp om det är möjligt att vaccinera i framtiden.

Hon kommer nog få vaccinet lite senare. För jag vill inte hålla fast henne.
  • Morr123
    Anonym (Mmmm) skrev 2018-04-02 21:06:44 följande:

Jag är själv, eller har varit helt livrädd för nålar och blod och egentligen allt som har med sjukhus och göra så länge jag kan minnas.

När jag var i din dotters ålder var jag tvungen att ta en spruta som jag som tur var hade tid att förbereda mig för. Så skolsköterskan och min mamma kontaktade en psykolog som hjälpte mig att våga ta sprutan både mamma och psykologen var med när jag tog den för att jag LITADE på dem och kände mig TRYGGARE med dem med. Nej jag blev INTE av med fobin men jag tog den av egen fri vilja vilket gjorde mig stolt och jag visste att jag klarade det även om jag var hysteriskt rädd!

Och jag hade ALDRIG förlåtit min mamma om hon hade tvingat mig och hållt fast mig för att ta den, det hade garanterar gjort saken värre, och då hade jag kanske aldrig klarat av att få fobin under kontroll som jag har idag vilket har gjort att jag vågat skaffa barn.

Istället för att tvinga din dotter till något som faktiskt är hemskt att tvinga någon till, tänk dig själv ifall någon skulle hålla fast dig för att ge en spruta, du skulle inte behöva ha en fobi för att tycka det var oerhört obehagligt! Hjälp henne att våga vilja ta den själv! Det kommer hjälpa henne i längden.

Bra att du har blivit av med din fobi lite grann! Jag har bestämt mig för att jag inte ska hålla fast henne. En psykolog verkar nog bra att kontakta.
Svar på tråden Vaccin