• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • Anonym (Vuxnamänniskor)

Skäms du inte, har man valt att ingå ett förhållande med någon som har barn får man acceptera barnet. Han älskar sitt barn mest utav allt precis som han älskar sin andra son han har med dig, ingen skillnad. Min bonusdottern är 10 år jag älskar henne precis lika mycket som min som och skulle aldrig vilja leva utan henne. Jag gör inte skillnad, kommer heller aldrig att göra skillnad. Det är inte barnets fel, ställ dig istället frågan vad du och barnets papp borde göra för honom!

• Ess
    Anonym (illa) skrev 2018-05-21 09:44:13 följande:
    Eller kanske såhär?

"Min pappa och jag har känt varann hela mitt liv och nu har han skaffat en ny kärring sen fyra år tillbaka. De har också fått en snorunge tillsammans som är ett år. Jag har aldrig lyckats tycka om pappas nya kärring, jag blir bara  irriterad på allt hon gör och tar mer och mer avstånd.

Hon har varit hos oss varannan helg men nu är det prat om att hon ska flytta in! Hon ska vara hos oss så mycket som det passar henne.

När hon är här sitter hon bara i soffan och kollar på telefonen eller målar naglarna. Hon lämnar skräp överallt och har sjal på sig vid matbordet! Jag tycker det är så skönt när jag åker till mamma för då slipper jag pappas kärring. Det låter hems,t. Jag kan inte förklara det. Men jag känner ingenting för henne och tycker mest hon är i vägen. Min pappa ställer inga krav på henne. Det känns som att hon kommit in i vår familj som en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt hon gör."
    Du ska kanske lägga till: Jag tvingas betala hennes nagellack och mat med min månadspeng. Ska vi göra något allihop, så tvingas jag också ta av min månadspeng för hon har ingen egen inkomst och pappa har inte råd att bjuda henne. 

Det är ju bara så att lika lite som sonen har några skyldigheter gentemot ts, så har ts lika lite skyldigheter mot sonen. Det är helt krasst så att de två har noll intresse av varann. Det är nog så att om pappan vill ha någon relation till någon av dem så får han börja ta sitt ansvar gentemot sonen och inte hänga honom runt ts hals, för det kommer aldrig sluta bra.

• Ess
    Anonym (Vuxnamänniskor) skrev 2018-05-21 13:41:38 följande:

. Han älskar sitt barn mest utav allt precis som han älskar sin andra son han har med dig, ingen skillnad. Min bonusdottern är 10 år jag älskar henne precis lika mycket som min som och skulle aldrig vilja leva utan henne. Jag gör inte skillnad, kommer heller aldrig att göra skillnad. Det är inte barnets fel, ställ dig istället frågan vad du och barnets papp borde göra för honom!

Öhhh tar du inte i lite väl mycket nu. Det är ts som får betala för "nöjet" att han ska kunna ha sonen där och dessutom göra saker med honom.
    Vill han verkligen ha sonen så får han se till att ta allt själv, annars lär det inte bli så långvarigt innan ts stänger plånboken.
  • FrozenGarden

Det är nästintill otroligt att det finns så många människor här som är helt perfekta och utan en enda brist. Som kan kasta sten i glashus och namnkalla andra för att man inte har en perfekt situation och för att man har brister. Jag är åtminstone villig att titta på mig själv. Det är mer än jag kan säga för er. Och nej jag skäms inte för att jag inte är perfekt och för att jag har känslor och tankar. Tack till alla er som har empati. Er andra har jag inget till övers för. Kalla mig vad ni vill och gå sen och polera era silverskedar.

• Anonym (Jadu)
    FrozenGarden skrev 2018-05-21 21:10:05 följande:

Det är nästintill otroligt att det finns så många människor här som är helt perfekta och utan en enda brist. Som kan kasta sten i glashus och namnkalla andra för att man inte har en perfekt situation och för att man har brister. Jag är åtminstone villig att titta på mig själv. Det är mer än jag kan säga för er. Och nej jag skäms inte för att jag inte är perfekt och för att jag har känslor och tankar. Tack till alla er som har empati. Er andra har jag inget till övers för. Kalla mig vad ni vill och gå sen och polera era silverskedar.

Men jösses - ta av dig offerkoftan! Du är inget offer i detta utan DU har valt detta, det har inte den stackars pojken!

Du kan lätt åtgärda Ditt problem genom att flytta! Det valet har inte heller den stackars sonen utan han blir påtvingad dig!

Ta ett beslut, ta RÄTT beslut - flytta snarast!

Håller med dig, och tycker synd om TS självklart. Men denna lilla killen har inte valt denna situationen och man borde ställa sig frågan varför han agerar som han gör, tror inte han gör det utan någon anledning. Barnet kanske inte mår bra. Sedan behöver han kanske hjälp med sitt beteende absolut.

Anonym (Jadu) skrev 2018-05-21 21:15:14 följande:

Men jösses - ta av dig offerkoftan! Du är inget offer i detta utan DU har valt detta, det har inte den stackars pojken!

Du kan lätt åtgärda Ditt problem genom att flytta! Det valet har inte heller den stackars sonen utan han blir påtvingad dig!

• Fennyxx
    FrozenGarden skrev 2018-05-21 21:10:05 följande:

Men å vad synd det är om dig som tvingas bo ihop med någon du inte valt.. eller vänta lite nu, var det du eller sonen som valde den här situationen?

Fattar inte hur det kan krylla av trådar med kvinnor som skaffat barn med någon som redan är pappa och sedan går och är besvikna över att pappan inte förskjuter sina första barn.

Och ja, man har rätt till sina känslor, men när man suttit och kännt efter en stund får man inse att det inte hjälper att sitta och önska att saker vore magiskt annorlunda.

Du är en av de vuxna i den här situationen. Ni har ansvaret att fixa det här, inte en stackars tioåring.
  • Anonym (c)
    Anonym (Jadu) skrev 2018-05-21 21:15:14 följande:

Där hamnar alltså diskussionen för dig: håll käft eller flytta! Vem är det som ägnar sig åt att peka ut offer? Du har bestämt att det finns en stackars pojke och att han är ett offer. Några konkreta lösningar, förutom "håll käft eller flytta" har du inte. 

På vilket sätt hjälper det någon i den här historien? Du pekar ut ts som den som har gjort ett val. Vilka val har pojkens pappa gjort? Vilka val har pojkens mamma gjort? Vad har du att säga till dom? 
    Kanske kommer ts att ta det val du förespråkar, så småningom, men alla är inte som du att de ger upp i första taget, en del försöker sträcka ut en hand och se om det kan finnas någon annan lösning innan man gör det som du förespråkar, nämligen att ge upp.

Ts har gjort ett val att starta en tråd på familjeliv. Vart pappan och mamman, och för all del pojken, vänder sig med sina problem, det vet inte du. Pojken kanske har kamrater som han kan prata med och kalla ts för både det ena och det andra, det vet inte du. 

Att man väljer att öppet tala om att man befinner sig i en situation som man varken tycker om eller vet hur man ska hantera innebär för den sakens skull inte att man är omedveten vilka val man har gjort och att man alltid har ett val att lämna. Men för den sakens skull kan man väl ändå få våga sig på att lyfta upp problemen till ytan och se om det kanske, kanske går att få en lösning på problemet, bara genom att prata om det. 
    Om ts flyttar så kommer pojken fortfarande att ha samma mamma och samma pappa och vilka val de gör i framtiden och hur det påverkar honom vet inte du, det lär du ju inte få läsa om i den här tråden. Men du inbillar dig alltså att allt som behövs för att den här pojken ska få ett bättre liv är att ts flyttar ut så fort som möjligt.
    Jag vet inte om du har missat det, men ts har ett barn ihop med pappan så det är inte som att hon kommer att försvinna helt och fullt ur pojkens liv bara för att hon flyttar.

Hur ska folk här hjälpa henne, är bättre att söka riktig hjälp hos folk som arbetar och är kunniga inom dessa områden. Här säger folk saker man ibland inte vill höra. Jag reagerade på hur hon i inlägget skrev jag gillar inte min sambos son, det är ett barn vi pratar om. Hur kan man ogilla ett oskyldigt barn som dessutom är hennes barns syskon.

Anonym (c) skrev 2018-05-21 21:50:59 följande:

Där hamnar alltså diskussionen för dig: håll käft eller flytta! Vem är det som ägnar sig åt att peka ut offer? Du har bestämt att det finns en stackars pojke och att han är ett offer. Några konkreta lösningar, förutom "håll käft eller flytta" har du inte. 

På vilket sätt hjälper det någon i den här historien? Du pekar ut ts som den som har gjort ett val. Vilka val har pojkens pappa gjort? Vilka val har pojkens mamma gjort? Vad har du att säga till dom? 

Kanske kommer ts att ta det val du förespråkar, så småningom, men alla är inte som du att de ger upp i första taget, en del försöker sträcka ut en hand och se om det kan finnas någon annan lösning innan man gör det som du förespråkar, nämligen att ge upp.

Ts har gjort ett val att starta en tråd på familjeliv. Vart pappan och mamman, och för all del pojken, vänder sig med sina problem, det vet inte du. Pojken kanske har kamrater som han kan prata med och kalla ts för både det ena och det andra, det vet inte du. 

Att man väljer att öppet tala om att man befinner sig i en situation som man varken tycker om eller vet hur man ska hantera innebär för den sakens skull inte att man är omedveten vilka val man har gjort och att man alltid har ett val att lämna. Men för den sakens skull kan man väl ändå få våga sig på att lyfta upp problemen till ytan och se om det kanske, kanske går att få en lösning på problemet, bara genom att prata om det. 

Om ts flyttar så kommer pojken fortfarande att ha samma mamma och samma pappa och vilka val de gör i framtiden och hur det påverkar honom vet inte du, det lär du ju inte få läsa om i den här tråden. Men du inbillar dig alltså att allt som behövs för att den här pojken ska få ett bättre liv är att ts flyttar ut så fort som möjligt.

Jag vet inte om du har missat det, men ts har ett barn ihop med pappan så det är inte som att hon kommer att försvinna helt och fullt ur pojkens liv bara för att hon flyttar.

• Anonym (c)
    Anonym (Vuxnamänniskor) skrev 2018-05-21 22:10:48 följande:

Hur ska folk här hjälpa henne, är bättre att söka riktig hjälp hos folk som arbetar och är kunniga inom dessa områden. Här säger folk saker man ibland inte vill höra. Jag reagerade på hur hon i inlägget skrev jag gillar inte min sambos son, det är ett barn vi pratar om. Hur kan man ogilla ett oskyldigt barn som dessutom är hennes barns syskon.

Vilka är det som är kunniga inom dessa områden då? Kan inte du rekommendera något? 

Jag kan förstå att du inte gillar rubriken på tråden men visst kan man ogilla vissa barn, alla barn är inte riktigt så där oskyldiga men på ett eller annat sätt förhåller man sig till att det är just barn man har med att göra. Det typiska i styvfamiljer är att förälderns partner får en situation som gör att det blir svårare och svårare att förhålla sig till barnet. Det gäller inte alla styvfamiljer, men i de fall som problemen uppstår så är det typiskt att det är situationen runt omkring som gör att det blir svårt att förhålla sig till barnet.

Svar på tråden Tycker inte om min sambos son