Anonym (illa) skrev 2018-05-21 09:44:13 följande:
"Min pappa har en ny sambo, dom har varit tillsammans i över fyra år och har en son tillsammans. Pappas sambo blir bara irriterad på allt jag gör och tar bara mer och mer avstånd. Jag har varit hos dom varannan helg och det är vidrigt men nu är det prat om varannan vecka.
När jag är hos pappa och hans sambo kollar jag mest bara på youtube hela dagarna. Jag har kepsen på mig för att slippa se dem vid matbordet. Det är så skönt när jag får åka hem igen.
Pappas sambo verkar mest tycka att jag är i vägen. Min pappa har knappt varit närvarande under hela mitt liv. Det känns lite som att pappa bygger ny familj nu och där är jag bara en oönskad fripassagerare. Hans sambo blir orimligt irriterad på allt jag gör."
Känns det okej?
Eller kanske såhär?
"Min pappa och jag har känt varann hela mitt liv och nu har han skaffat en ny kärring sen fyra år tillbaka. De har också fått en snorunge tillsammans som är ett år. Jag har aldrig lyckats tycka om pappas nya kärring, jag blir bara irriterad på allt hon gör och tar mer och mer avstånd.
Hon har varit hos oss varannan helg men nu är det prat om att hon ska flytta in! Hon ska vara hos oss så mycket som det passar henne.
När hon är här sitter hon bara i soffan och kollar på telefonen eller målar naglarna. Hon lämnar skräp överallt och har sjal på sig vid matbordet! Jag tycker det är så skönt när jag åker till mamma för då slipper jag pappas kärring. Det låter hems,t. Jag kan inte förklara det. Men jag känner ingenting för henne och tycker mest hon är i vägen. Min pappa ställer inga krav på henne. Det känns som att hon kommit in i vår familj som en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt hon gör."
Det kan finnas en poäng i att som du gör, vända på perspektiven. Om vi skulle fullfölja den här tanken, vilken respons tänker du dig att pojken får på de här inläggen?
På det första inlägget kanske någon skulle fråga, var är din mamma? Vad säger din mamma? Varför ska du bo där varannan vecka i stället för varannan helg? Vad säger din pappa när du berättar att du känner så här? Varför har din pappa knappt varit närvarande?
Och sen en massa empati förstås, "jag förstår att det är jobbigt", "så där har jag också känt det", osv.
Betänk inlägg nummer två. Vilket gensvar hade pojken fått på det? Han kallar henne kärring och bebisen för snorunge? Vilket gensvar hade pojken fått på det? Vad hade ts fått för gensvar om hon hade använt motsvarande ord på pojken? Min misstanke är att många tycker att det är helt legitimt för pojken att uttrycka sig så här men aldrig i livet att ts har rätt att känna sina känslor, och då har ts inte uttryckt sig med öknamn.
Jag vet vad jag skulle ställa för fråga till inlägg nummer två: "jag förstår att du inte trivs hos din pappa och att du tycker det är skönt att åka till din mamma, men jag förstår inte, varför vill då din mamma och din pappa att du ska bo mer hos din pappa när du vantrivs där? Vad säger dom när du berättar hur du känner det?"