• FrozenGarden

Tycker inte om min sambos son

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

• Svar på tråden Tycker inte om min sambos son
  • mamaleona

Just pga att ingen kan veta hur man börjar känna o tänka i en ny konstellation - inte pappan/mamman, inte den nya, o inte barnet/barnen - efter att man LEVT IN DEN en LÄNGRE TID, är det enl mig så oerhört viktigt att inte skaffa nya kärleksbarn för snabbt. Blir det så sedan, att nån mår dåligt är ju hela nyfamiljen på sikt ett minne blott. Byggs inte grunden rätt så faller hela byggnaden. Detta har alltför många svårt att inse idag, när man skiljer sig, träffar en ny, flyttar ihop med den nya o skaffar barn med den nya ....på typ 1-2ÅR. Det är väl nästan klart som korvspad att barnen spec inte hinner med här, reaktioner kommer o allt börjar svaja. Om det är den stora kärleken - vart hsr man då så bråttom????

• Ess
    mamaleona skrev 2018-05-20 17:20:44 följande:

Just pga att ingen kan veta hur man börjar känna o tänka i en ny konstellation - inte pappan/mamman, inte den nya, o inte barnet/barnen - efter att man LEVT IN DEN en LÄNGRE TID, är det enl mig så oerhört viktigt att inte skaffa nya kärleksbarn för snabbt. Blir det så sedan, att nån mår dåligt är ju hela nyfamiljen på sikt ett minne blott. Byggs inte grunden rätt så faller hela byggnaden. Detta har alltför många svårt att inse idag, när man skiljer sig, träffar en ny, flyttar ihop med den nya o skaffar barn med den nya ....på typ 1-2ÅR. Det är väl nästan klart som korvspad att barnen spec inte hinner med här, reaktioner kommer o allt börjar svaja. Om det är den stora kärleken - vart hsr man då så bråttom????

Det är nog snarare så att det inte är läge att vänta alltför länge med att skaffa barn pga åldersskäl. Det är inget ovanligt att en äldre man träffar en barnlös yngre kvinna, och då är det inte läge att vänta tills han blir 65-70 år gammal.

Sen kan jag bara svara för mig själv att jag skulle inte slängt bort min tid på en man som ville vänta med att skaffa barn, för då rätt som det är så hade han tyckt han var för gammal eller att det var bekvämt med att vi skulle leka familj med hans tidigare barn. Totalt ointressant i mina ögon och god bajs fortare än kvickt.

Sen tror jag att den vanligaste anledningen till att det faller är att mannen tror att kvinnan ska ta hand om alla barnen, och glömmer bort att de första bara är hans.
  • FrozenGarden

Han sitter inte och spelar och kollar Youtube på sitt rum utan i vardagsrummet för vi har inte så vi kan dra kablar till hans rum. Så det är irriterande ljud från spel och löjliga videor på Youtube från han vaknar till han somnar. Det blir också ett irritationsmoment för jag undkommer det inte. Sen tillkommer att jag får betala för allt. Han tackar inte för maten och tar inte ens av sig kepsen. Jag bakade och han går och tar utan att varken fråga eller tacka. Han petar konstant på mina saker och ställer miljoner frågor allt som är bagateller blir gigantisk irritation för att det bara växer och gnager i mig. En sån liten sak som att han leker med min sons boll kan göra mig jättearg och jag vill vara skrika att "Det där är inte din vill för helvete!". Jag vet att det är en liten sak men det blir så stort av allt underliggande...

• Anonym (Veronica)
    FrozenGarden skrev 2018-05-20 19:02:42 följande:

Han sitter inte och spelar och kollar Youtube på sitt rum utan i vardagsrummet för vi har inte så vi kan dra kablar till hans rum. Så det är irriterande ljud från spel och löjliga videor på Youtube från han vaknar till han somnar. Det blir också ett irritationsmoment för jag undkommer det inte. Sen tillkommer att jag får betala för allt. Han tackar inte för maten och tar inte ens av sig kepsen. Jag bakade och han går och tar utan att varken fråga eller tacka. Han petar konstant på mina saker och ställer miljoner frågor allt som är bagateller blir gigantisk irritation för att det bara växer och gnager i mig. En sån liten sak som att han leker med min sons boll kan göra mig jättearg och jag vill vara skrika att "Det där är inte din vill för helvete!". Jag vet att det är en liten sak men det blir så stort av allt underliggande...

Men flytta ut då. Problem solved.
  • Ess

Säg till din sambo att allt detta är saker han måste lösa innan sonen är välkommen igen.
    Att dra sladdar till hans rum borde väl sambon klara av, eller få någon annan att göra det. Gör han inget åt sin ekonomi så kan han inte ha sonen på umgänge, så strama åt rejält vad du lägger dina pengar på och lägg ett större ansvar på sambon att han sköter och betalar allt när sonen är på umgänge. 
    Sen får han börja ha koll på vad han gör och tar, och säga åt honom att han inte får gå och plocka i skåpen. 
    Sen får du börja säga åt honom att detta är dina saker och de får han inte röra.
  • Anonym (....)

Varför får han sitta och kolla så mycket då? Så förbannat dåligt föräldraskap från din sambo.
  • Anonym (c)

Inte okej. Börja med att köpa ett par hörlurar, behöver inte kosta så mycket. För även när ni har dragit kablar till pojkens rum kommer du att höra det där irriterande ljudet.
    Jag hade faktiskt samma problem med min sambos barn i början men då fanns det redan hörlurar som han kunde använda. Jag tyckte ändå inte det var okej att han satt och ockuperade teven för att spela sex-sju timmar på en dag. 
    Säger du till pojken vad du tycker? Det här med spel och Youtube tycker jag bara ni ska fixa så att han kan spela på sitt rum så får du honom ur vägen. Sen får pappan ta tag i själva problemet med att han sitter hela dagen och spelar.

Men allt det andra, säger du att du vill att han säger tack, att du vill att han ska ta av sig kepsen vid matbordet? Vad händer då? Självklart ska han lära sig att han inte kan förse sig utan att fråga. Att han ställer frågor låter lite så där som ungar kan vara, icke desto mindre irriterande men du ska kanske visa tålamod efter ålder, du kan snällt be honom när det blivit för mycket att nu skulle du vilja ha en stund för dig själv, att du inte orkar svara på fler frågor nu och att han får gå och göra nåt annat. Petar på grejer, hur då petar på dina grejer? Jag blev tokig på min sambos barn som tyckte sig ha rätt att låna mina grejer utan att fråga men samtidigt inte tyckte jag hade rätt att sätta andra gränser för jag var inte hans mamma. 

Jag har själv haft väldigt svårt att säga ifrån för jag har burit på så mycket irritation att jag varit rädd att ta i för mycket när jag väl ska säga till. Det har gjort att jag många gånger valt att inte säga något, ungefär som du beskriver att jag är rädd att skälla ut honom för att han rör en boll. Ibland har jag sagt ifrån, ibland har det blivit ganska starkt men oftast blir det mest väldigt krystat och jag känner att det mest gör att jag känner mig skakig efteråt, utan att jag ens känner att jag nått fram. Det är all irritation som byggts upp. Det har blivit bättre sen jag skjutit över på pappan att han måste hantera allt. 
  • Anonym (c)
    Anonym (Mamiisolskenet) skrev 2018-05-20 16:26:53 följande:

Alltså , vad hårda folk är mot dig TS. 

Jag kan sätta mig in i hur du känner. Jag har gått igenom liknande - men faktiskt varit föräldern som har barn som sambon inte alltid kunnat knyta an till. 

Jag ser mig själv som en riktigt bra förälder - men det tyckte inte sambon alltid. Det viktiga för henne var att man inte glömde bort det vanliga vardagliga livet när barnen kom. Att vi fortfarande var en familj med regler och ansvar. (tex är en regel att vi inte har mössa och keps vid bordet. Det har du all rätt att säga till om). Jag ville väl, som många föräldrar som kanske bara har barnen varannan helg, ha det extra mysigt när de kom, och undvek gärna konflikter. Konsekvenserna blev ju att tillvaron blev tämligen regelfri. 

Just den där känslan av kompensation för att man inte kan vara närvarande dagligen gjorde att det blev helt snett i rollerna hemma när barnen var hemma. Jag fortsatte dessutom vara som en förälder som hade hjälp av den andra föräldern, men det var ju inte med honom jag levde längre. Och jag tog det lite för givet att sambon skulle förstå föräldraskap. Så jag missade att sånt som var så självklart för mig i föräldrarollen inte var så självklart för min sambo som inte ens hade barn då. 

Under ungefär ett års tid bodde barnen hos sin pappa och kom till mig på helgerna. Sen flyttade ett av barnen till oss på heltid. Vi trodde att det skulle fungera jättebra, det hade funkat rätt hyfsat på helgerna. Men omställningen blev väldigt stor, från helgmys till vardagsliv. Och jag hade inte förmågan att förklara för min sambo vad det innebar, och inte heller förmågan att förstå att omställningen var alldeles för stor att ta in för sambon. 

Dock en stor eloge till sambon som INTE tog detta inför barnet, som aldrig klagade. Utan gjorde som du. Försökte behandla barnet som en i familjen och när den tillfälligt utökades av syskonet varannan helg försökte vi vara en bra och fin familj. Men under ytan pyrde det och vi småtjafsade utanför barnens närhet. Så rann bägaren över och när den gjorde det blev det en jättekris. 

Den har vi tagit oss förbi nu men det tog två år av kämpande och i den krisen blev förstås barnen drabbade i att sambon verkligen hade öppet svårt för barnen och de för sambon. Men nu har de hittat tillbaka till varann mer och mer. 

Nämnas kan att jag blev med barn helt hastigt och oväntat med pappan till barnen första gången vi var med varann. Dock försökte vi vara en familj och det höll några år iallafall. 

Nämnas kan också att det inte är så lätt att bara bryta upp och gå, inte heller ska man behöva säga nej till den stora kärleken och sin egen lycka pga ett ex och ett barn. Det där med barnet och anknytning kan du jobba på - men inte genom barnet utan genom sambon. Låt honom förstå hur du känner - det är en del av ditt ansvar som vuxen att tala om för din sambo hur du känner och mår, och sen är det hans ansvar att se till att skaffa de verktyg som behövs för att du och pojken ska kunna stärka er relation. Ta professionell hjälp om så behövs.

Att göra något åt exet kan vara svårt men även där måste du ha förståelse och stöd från sambon. Kanske bär också han tankar och funderingar och kan ni delge varann finns absolut hopp om att detta ska bli bra en dag. 

Tycker du gör helt rätt som vågar stå för dina känslor och sträcker ut en hand i ett forum för att få tips och ideer och stöd. Tyvärr verkar det vara magert med det här. 

Till er som dömer pappan: Skämmes ta mig fan! Är ni så jävla perfekta själva undrar man ju? Har inte folk rätt till en andra chans? 

Vad bra skrivet! Det här har jag misstänkt länge med min sambo men han skulle aldrig erkänna att det är så. Han har haft varannan vecka så länge jag känt honom och det är många problem som sopats under mattan för att barnet ändå ska till mamman snart. Sen bodde barnet hos oss på heltid ett tag, när mamman ville göra nåt roligare, och hur jobbigt jag än såg för mig att det skulle bli med heltid så tänkte jag att en positiv sak skulle vara att det där vardagslivet bara måste infinna sig och att vi skulle fungera bättre av det. Men nej, det gick att undvika även då. Det var väl för att det var synd om barnet som hade en morsa som betedde sig så dumt, antar jag. 
    Jag tycker det är starkt av dig att erkänna dina egna brister, det skulle vara mycket enklare att komma åt problemen om det gick att diskutera sånt här öppet.
  • Anonym (illa)
    FrozenGarden skrev 2018-05-18 15:09:13 följande:

Min sambo och jag har varit tillsammans i över 4 år. Vi har en son tillsammans på drygt 1 år. Min sambo har en son sen innan på 10 år. Jag har aldrig lyckats knyta än till honom. Jag blir bara irriterad på allt han gör och tar mer och mer avstånd. Vi har honom varannan helg men det är nu prat på varannan vecka. Pojkens mamma har ensam vårdnad och styr och ställer som hon vill. Nu har hon bestämt att vi ska ha honom så mycket när det enligt inte henne passade innan. Hon vägrar att göra det lagligt för hon får mindre pengar då. Hon vägrar att ens ge oss halva barnbidraget. Men vi ska ha råd att försörja ännu ett barn på halvtid. Pojken i fråga sitter bara och spelar tv-spel och tittar på Youtube hela dagarna, sitter med keps vid matbordet, lämnar skräp överallt. Det är bagateller men det är som en inre irritation hos mig som byggts upp. Jag tycker det är så skönt när han ska hem. Det låter hemskt. Jag in inte förklara det. Men jag känner ingenting för honom och tycker mest han är i vägen. Min sambo ställer inga krav på honom och har under större delen av hans uppväxt inte tagit ansvar alls. Det känns lite som att vi skulle bygga vår familj och den här pojken är en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt han gör

"Min pappa har en ny sambo, dom har varit tillsammans i över fyra år och har en son tillsammans. Pappas sambo blir bara irriterad på allt jag gör och tar bara mer och mer avstånd. Jag har varit hos dom varannan helg och det är vidrigt men nu är det prat om varannan vecka. 

När jag är hos pappa och hans sambo kollar jag mest bara på youtube hela dagarna. Jag har kepsen på mig för att slippa se dem vid matbordet. Det är så skönt när jag får åka hem igen. 

Pappas sambo verkar mest tycka att jag är i vägen. Min pappa har knappt varit närvarande under hela mitt liv. Det känns lite som att pappa bygger ny familj nu och där är jag bara en oönskad fripassagerare. Hans sambo blir orimligt irriterad på allt jag gör."

Känns det okej?

Eller kanske såhär?

"Min pappa och jag har känt varann hela mitt liv och nu har han skaffat en ny kärring sen fyra år tillbaka. De har också fått en snorunge tillsammans som är ett år. Jag har aldrig lyckats tycka om pappas nya kärring, jag blir bara  irriterad på allt hon gör och tar mer och mer avstånd.

Hon har varit hos oss varannan helg men nu är det prat om att hon ska flytta in! Hon ska vara hos oss så mycket som det passar henne.

När hon är här sitter hon bara i soffan och kollar på telefonen eller målar naglarna. Hon lämnar skräp överallt och har sjal på sig vid matbordet! Jag tycker det är så skönt när jag åker till mamma för då slipper jag pappas kärring. Det låter hems,t. Jag kan inte förklara det. Men jag känner ingenting för henne och tycker mest hon är i vägen. Min pappa ställer inga krav på henne. Det känns som att hon kommit in i vår familj som en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt hon gör."
  • Anonym (c)
    Anonym (illa) skrev 2018-05-21 09:44:13 följande:
    "Min pappa har en ny sambo, dom har varit tillsammans i över fyra år och har en son tillsammans. Pappas sambo blir bara irriterad på allt jag gör och tar bara mer och mer avstånd. Jag har varit hos dom varannan helg och det är vidrigt men nu är det prat om varannan vecka. 

När jag är hos pappa och hans sambo kollar jag mest bara på youtube hela dagarna. Jag har kepsen på mig för att slippa se dem vid matbordet. Det är så skönt när jag får åka hem igen. 

Pappas sambo verkar mest tycka att jag är i vägen. Min pappa har knappt varit närvarande under hela mitt liv. Det känns lite som att pappa bygger ny familj nu och där är jag bara en oönskad fripassagerare. Hans sambo blir orimligt irriterad på allt jag gör."

Känns det okej?

Eller kanske såhär?

"Min pappa och jag har känt varann hela mitt liv och nu har han skaffat en ny kärring sen fyra år tillbaka. De har också fått en snorunge tillsammans som är ett år. Jag har aldrig lyckats tycka om pappas nya kärring, jag blir bara  irriterad på allt hon gör och tar mer och mer avstånd.

Hon har varit hos oss varannan helg men nu är det prat om att hon ska flytta in! Hon ska vara hos oss så mycket som det passar henne.

När hon är här sitter hon bara i soffan och kollar på telefonen eller målar naglarna. Hon lämnar skräp överallt och har sjal på sig vid matbordet! Jag tycker det är så skönt när jag åker till mamma för då slipper jag pappas kärring. Det låter hems,t. Jag kan inte förklara det. Men jag känner ingenting för henne och tycker mest hon är i vägen. Min pappa ställer inga krav på henne. Det känns som att hon kommit in i vår familj som en fripassagerare som bara finns där för att irritera mig. Det är konstanta saker och jag blir orimligt irriterad på allt hon gör."
    Det kan finnas en poäng i att som du gör, vända på perspektiven. Om vi skulle fullfölja den här tanken, vilken respons tänker du dig att pojken får på de här inläggen? 
    På det första inlägget kanske någon skulle fråga, var är din mamma? Vad säger din mamma? Varför ska du bo där varannan vecka i stället för varannan helg? Vad säger din pappa när du berättar att du känner så här? Varför har din pappa knappt varit närvarande?
    Och sen en massa empati förstås, "jag förstår att det är jobbigt", "så där har jag också känt det", osv.

Betänk inlägg nummer två. Vilket gensvar hade pojken fått på det? Han kallar henne kärring och bebisen för snorunge? Vilket gensvar hade pojken fått på det? Vad hade ts fått för gensvar om hon hade använt motsvarande ord på pojken? Min misstanke är att många tycker att det är helt legitimt för pojken att uttrycka sig så här men aldrig i livet att ts har rätt att känna sina känslor, och då har ts inte uttryckt sig med öknamn. 

Jag vet vad jag skulle ställa för fråga till inlägg nummer två: "jag förstår att du inte trivs hos din pappa och att du tycker det är skönt att åka till din mamma, men jag förstår inte, varför vill då din mamma och din pappa att du ska bo mer hos din pappa när du vantrivs där? Vad säger dom när du berättar hur du känner det?"
Svar på tråden Tycker inte om min sambos son