• Anonym (kattägaren)

    Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?

    Vi bor i stan nu och jag gå ut med katten koppel. Nu planerar vi att flytta ut till en mindre ort. Sambon tycker att katten självklart ska få gå lös när vi flyttat medan jag vill fortsätta gå ut med henne i koppel. 

    Sambons argument:
    - Det är jobbigt att behöva hålla koll så katten inte springer ut.

    Mina argument:
    - Jag vill inte att katten skiter i grannars sandlådor eller stör på annat sätt
    - Jag vill inte att katten blir påkörd eller råkar ut för annan olycka
    - Jag vill inte att katten får i sig något giftigt
    - Jag vill inte att någon idiot plågar henne
    - Jag vill inte att katten får för sig att flytta hem till någon annan (hände med hennes förra ägare)

    Dom argumenten har alltså inte fungerat...Han tycker att "katter är inte dumma så det kommer inte hända något/det är sjukt osannolikt att hon skulle bli påkörd" Att jag vet minst 10 katter som blivit påkörda eller försvunnit (varav 3 i min familj) , har haft en katt som blev förgiftad och konstant läser som kattplågare spelar ingen roll. "Jag förstår att det är jobbigt att förlora en katt" svarar min sambo på det.

    Så hur ska jag övertyga honom? 

  • Svar på tråden Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?
  • Dennadagdettaårdennastund
    molly50 skrev 2018-05-21 21:22:54 följande:

    Jag håller inte med. Vi har haft katter här som har varit hur sociala som helst.

    Som har varit svåra att schasa bort.

    Du skriver att alla vill inte ha djur så nära.

    Ändå så anser du att katter ska få ströva fritt vind för våg.

    Hur går det ihop?

    Katter kan dessutom också orsaka allergier.

    Vi har katter här som legat på våra stolsdynor och maken är jätteallergisk.

    De har kissat i hans dyra jägarstövlar som han hade ute på vädring.

    Kissat på barnens dockvagn,på vår grill och bajsat på vårt altangolv.

    Och kissat på grannens uthängda nät och bajsat på nätet de la på sina rosenbuskar.

    Det tycker du alltså är helt ok och något man får stå ut med?

    Numer har vi en dynbox och lock på sandlådan.

    Och vi tar in det vi kan.

    Så vi har gjort det vi kan,

    Men det är ändå inte trevligt.

    Jag har sett katter som blivit påkörda och tagna av räven här. Så olyckor kan ske.

    Jag tycker om katter,men tycker att ska de gå lösa så har de det bäst ute på landet.

    Inte i tätbebyggt område.


    Nej jag har inte skrivit att jag tycker det är ok. Synd att den katten nära era beter sig så men det innebär inte att alla katter gör så, de flesta kastrerade katter pissar inte på saker och vanligtvis så gräver de ner sitt bajs. Men synd i ditt fall att det varit så men som sagt alla katter gör inte så, och ska då alla katter vara innekatter bara för att vissa inte kan sköta sig?
  • Dennadagdettaårdennastund
    Fennyxx skrev 2018-05-21 20:30:33 följande:

    Jag är ledsen, varken etik eller moral funkar på det viset att om du kan hitta något annat som orskar lidande så är det ok att du gör det också. Bara för att naturen kan vara grym är det inte ok att du är det.

    Det är för övrigt rätt stor skilnad på att tex en rovfågel jagar för att mata sina ungar och att du släpper ut ett rovdjur som inte hör hemma här som roar sig med småfåglarnas nyutflugna.


    Ja fast de hör hemma i naturen också, gör ju alla!
  • Dennadagdettaårdennastund
    Pr0nographic skrev 2018-05-21 21:35:13 följande:

    Jag blir mörkrädd av den här tråden.

    Jag har fött upp raskatter innan i flera år och idag har jag två kastrerade (huskatter) kattgubbar på 16år.

    De är innekatter och går ut med mig utan koppel på tomten ibland och följer mig som hundar när jag går in. Dvs jag har uppsikt och har koll på vart de är.

    Katter går att träna exakt precis likadant som hundar.

    Jag skulle aldrig utsätta mina katter för sjukdomar (det finns många därute som giardia, fiv/felv, fip, tritrichomonas mfl), att de blir dödade eller blir skadade.

    Katten är för det första inget flockdjur och dessutom är de så pass domestikerade att det inte finns någon bortförklaring att de "måste va ute".

    Jag hoppas också att nya lagen för katt går igenom nästa månad.

    Lag om utevistelse, krav på id märkning, chip och registrering, kastrering och hårdare straff på folk som inte tar hand om sina katter och släpper dem vind för våg.

    Skäms.

    Kan du inte stimulera din katt eller ge den det den behöver så ska du fan inte ha en katt.


    Fast detta är ju bara din syn på hur det ska vara.
  • Dennadagdettaårdennastund
    molly50 skrev 2018-05-21 21:24:30 följande:

    Då tycker jag att kattägare kan göra det istället för att kräva att grannarna ska anpassa sig och sina hem efter deras katter.


    Ja fast jag delar inte din syn, jag ser inga problem med att katter är fria. Och om katter går in på min tomt tycker jag det är jätte trevligt, så länge de såklart inte kissar på saker men de flesta gör inte så. Ibland blir det bara en hets om att katter ska vara inne pga att de ställer bara till oreda. Många verkar känna sånt hat till katter, och oftast är de inga trevliga personer överlag. De personerna blir arga enbart av att en katt går o genom deras tomt, ja kanske rent av att se dem. Det är dem jag blir störd av.
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:01:21 följande:
    Nej jag har inte skrivit att jag tycker det är ok. Synd att den katten nära era beter sig så men det innebär inte att alla katter gör så, de flesta kastrerade katter pissar inte på saker och vanligtvis så gräver de ner sitt bajs. Men synd i ditt fall att det varit så men som sagt alla katter gör inte så, och ska då alla katter vara innekatter bara för att vissa inte kan sköta sig?
    Men du tycker ändå att katter ska få ströva fritt vind för våg.
    Och då händer sådana saker som jag beskrivit.
    Det är inte bara en katt som går här utan flera.
    Och de gräver inte ner bajset efter sig.
    Så man vill knappt gå ut barfota på sommaren eller låta barnen springa barfota.
    Ja,det kan säkert vara en okastrerad katt som gör så.
    Jag vet att åtminstone en av grannarna har tagit ungar på sina katter.
    Men det är då bara ännu mer oansvarigt att släppa ut katten.
    Det borde vara lag på att den ska vara kastrerad och chipmärkt.
    Man måste ju kunna hänga ut tvätt och ha andra saker ute utan att få det nerpinkat. (Som vår granne fick med sin tvätt)
    Carpe Diem
  • molly50
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:14:53 följande:
    Ja fast jag delar inte din syn, jag ser inga problem med att katter är fria. Och om katter går in på min tomt tycker jag det är jätte trevligt, så länge de såklart inte kissar på saker men de flesta gör inte så. Ibland blir det bara en hets om att katter ska vara inne pga att de ställer bara till oreda. Många verkar känna sånt hat till katter, och oftast är de inga trevliga personer överlag. De personerna blir arga enbart av att en katt går o genom deras tomt, ja kanske rent av att se dem. Det är dem jag blir störd av.
    Men om man har problem med katter som gör sina behov på ens gård och ens saker,hårar ner ens utemöbler eller kanske repar lacken på ens bil så tröttnar man till slut.
    Har man själv aldrig upplevt det så är det kanske inte så lätt att förstå.
    Jag tänker att har man inte valt att skaffa katt så ska man inte behöva anpassa sig efter andras.
    Och har man valt att skaffa katt så ska man ta ansvar för det. Precis som med alla andra husdjur.
    För övrigt så förstår jag inte vitsen med att skaffa ett husdjur som man sedan släpper ut och inte ser skymten av på dagarna.
    Kanske inte på flera dagar.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2018-05-22 10:42:29 följande:
    Men om man har problem med katter som gör sina behov på ens gård och ens saker,hårar ner ens utemöbler eller kanske repar lacken på ens bil så tröttnar man till slut.
    Har man själv aldrig upplevt det så är det kanske inte så lätt att förstå.
    Jag tänker att har man inte valt att skaffa katt så ska man inte behöva anpassa sig efter andras.
    Och har man valt att skaffa katt så ska man ta ansvar för det. Precis som med alla andra husdjur.
    För övrigt så förstår jag inte vitsen med att skaffa ett husdjur som man sedan släpper ut och inte ser skymten av på dagarna.
    Kanske inte på flera dagar.
    Jag ska tillägga att jag är ingen katthatare bara för att jag har tröttnat på att få min gård förvandlad till kattoalett.
    Men det verkar vara en vanlig sak att ta till när folk kritiserar ägare till utekatter.
    Carpe Diem
  • Anonym (Ansvariga kattägare)

    Jag tycker också om katter, men jag vill fortfarande att ägarna ska ta ansvar för dem. När jag flyttade hit fanns två utekatter i området och de syntes nästan aldrig. De höll sig borta från gården och bajsade aldrig i sandlådan eller på folks altaner. Sen har fler och fler flyttat hit och nu är det bedrövligt.

    En av dem smet in hos oss och gömde sig under en säng medan vi höll på och packade bilen för att åka bort i två veckor förra sommaren, rena turen att ett grannbarn såg den och berättade för oss, annars hade den blivit instängd i två veckor utan tillgång till vare sig mat eller vatten!

  • DeathByPickles
    Pr0nographic skrev 2018-05-21 21:35:13 följande:

    Jag blir mörkrädd av den här tråden.

    Jag har fött upp raskatter innan i flera år och idag har jag två kastrerade (huskatter) kattgubbar på 16år.

    De är innekatter och går ut med mig utan koppel på tomten ibland och följer mig som hundar när jag går in. Dvs jag har uppsikt och har koll på vart de är.

    Katter går att träna exakt precis likadant som hundar.

    Jag skulle aldrig utsätta mina katter för sjukdomar (det finns många därute som giardia, fiv/felv, fip, tritrichomonas mfl), att de blir dödade eller blir skadade.

    Katten är för det första inget flockdjur och dessutom är de så pass domestikerade att det inte finns någon bortförklaring att de "måste va ute".

    Jag hoppas också att nya lagen för katt går igenom nästa månad.

    Lag om utevistelse, krav på id märkning, chip och registrering, kastrering och hårdare straff på folk som inte tar hand om sina katter och släpper dem vind för våg.

    Skäms.

    Kan du inte stimulera din katt eller ge den det den behöver så ska du fan inte ha en katt.


    Jag trugar mig djupt! 


    100% ägaransvar borde gälla precis som för hundar, så att kattägaren blr skyldig att betala för all eventuell skadegörelse på andra människors egendom och husdjur. ID och registrering också, absolut! 
    Höj kattens status och se till att den som väljer att ha katt Måste engagera sig i sitt djur. Hjärta


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Pr0nographic
    DeathByPickles skrev 2018-05-22 18:44:08 följande:

    Jag trugar mig djupt! 

    100% ägaransvar borde gälla precis som för hundar, så att kattägaren blr skyldig att betala för all eventuell skadegörelse på andra människors egendom och husdjur. ID och registrering också, absolut! 

    Höj kattens status och se till att den som väljer att ha katt Måste engagera sig i sitt djur. 


    Jajjamen! Alla gånger. Borde bli böter att sälja huskatter som inte är chippade/vaccinerade. Samma lag som för hundar!

    Och om folk kunde ge fan i att medvetet avla fram dom och kanske fokusera på de som inte har hem idag.
  • Fennyxx
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:03:50 följande:

    Ja fast de hör hemma i naturen också, gör ju alla!


    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:03:50 följande:

    Ja fast de hör hemma i naturen också, gör ju alla!


    De är husdjur. Det betyder att de har en ägare som är ansvarig för att ta hand om dem och borde se till att de inte varken utsätts för eller orsakar onödiga skador och lidande.

    Katter hör dessutom inte hemma i svensk natur, varken vilda eller tama. Kolla med australiensarna, det är inte bara att släppa ut vad som helst och låtsas som om det regnar. Alla djur hör verkligen inte hemma överallt.
  • DeathByPickles
    Pr0nographic skrev 2018-05-22 20:31:12 följande:
    Jajjamen! Alla gånger. Borde bli böter att sälja huskatter som inte är chippade/vaccinerade. Samma lag som för hundar!

    Och om folk kunde ge fan i att medvetet avla fram dom och kanske fokusera på de som inte har hem idag.
    <3 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • molly50
    Fennyxx skrev 2018-05-22 21:30:01 följande:
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2018-05-22 09:03:50 följande:

    Ja fast de hör hemma i naturen också, gör ju alla!


    De är husdjur. Det betyder att de har en ägare som är ansvarig för att ta hand om dem och borde se till att de inte varken utsätts för eller orsakar onödiga skador och lidande.

    Katter hör dessutom inte hemma i svensk natur, varken vilda eller tama. Kolla med australiensarna, det är inte bara att släppa ut vad som helst och låtsas som om det regnar. Alla djur hör verkligen inte hemma överallt.
    Carpe Diem
Svar på tråden Hur ska jag övertyga min sambo att inte låta katten gå lös ute?