• oanonym

Ni gör mig så jävla äcklad!

Voyager skrev 2018-08-25 14:39:23 följande:

Nej, så kan det nog vara även om det började med att hon "frivilligt" sög av killar utan en tanke på prostitution. Det tragiska i alla de underlag som ingår i utredningar av frågan är att detta inte är någon unik berättelse utan bara ett av många exempel.

Hon tog betalt redan i början.

Ja, det finns tusentals sådana här berättelser.

Men nu gällde ju frågan varför det som valt att jobba med sex inte får komma till tals.
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-25 14:40:45 följande:

Om du varken har egen erfarenhet av sexköp eller någon empirisk evidens för din uppfattning är det ju verkligen "en position a priori" som jag skrev tidigare, d.v.s. utan grund.

Fan, då kan jag inte uttala mina åsikter om mord.
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-25 16:26:53 följande:

Men där finns ju omfattande evidens, från kriminologisk forskning, psykologi, sociologi, medicin, neurovetenskap m.m. Det är ju precis så man gör när man inte har egen erfarenhet. Då inhämtar man andras erfarenheter på systematisk väg, genom intervjuer, statistik, brottsregister och andra källor.

Jag trodde du menade egen empiriskk evidens.

Plus att jag var självklart inte seriös ....
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-25 20:22:22 följande:

Hur lyckas man bli kåt på en prostituerad (eller behövs det inte)?

Varför skulle män inte kunna bli kåt på en prostituerad ?

Kan en kvinna som tar betalt inte vara attraktiv, menar du?

Fast du kanske bara kan utgå från din egna sexualitet?
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-26 04:24:23 följande:

Jag kanske skiljer mig från de ca 5-10 procent män som köper sex men blir direkt avtänd om jag märker minsta tecken på om.kvinnan är mer intresserad av pengar än av sex. Dessutom fattar jag inte varför man ska betala för något som är gratis.

Jag skiljer mig från de som gillar sex med samma kön, analsex, BDSM och mycket mer.

Men jag skulle aldrig säga: Hur kan man bli kåt på någon av samma kön?

Så det som tänder dig och mig kanske inte vi ska packa på andra?
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-26 11:32:31 följande:

Vilket argument skulle få dig att ändra åsikt?

Om svaret är "inget" då finns inget mer att diskutera och dina ogrundade synpunkter inget att ta notis om.

Om svaret är några av de standardargument som ofta framförs finns svaren behandlade i flera av de underlag jag presenterat (men som få här verkligen verkar ha läst).

Om svaret är andra argument kan jag återkomma med andra källor som behandlar dem.

(Om du får betalt för att skriva här eller har ekonomiska intressen i sexköp är du givetvis inte intresserad av argument överhuvud taget utan bara att få fler kunder.)

Om det gick att styrka att ALLA kvinnor som sålt sex har varit tvingad, då skulle jag ändra mig. Om ingen kvinna självmant kommit på iden att ta betalt för sex, då skulle jag ändra mig.

Då menar jag friska kvinnor utan historia av att blivit utsatt för sexuella brott.

Just nu lutar jag mer åt att det finns kvinnor som vill leva på detta, och då ska de få göra det.

Så ser jag på saken. Däremot så skulle jag avråda tjejer att jobba med detta, men det är en helt annan sak.
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-26 12:40:46 följande:

Nu hade du en väldigt tur!

Jag har nämligen gjort något endast ett fåtal har gjort - vetenskapligt utvärderade test ("Big five") som visar att jag är MER öppen, nyfiken och ärlig än genomsnittet av människor överlag i större internationella studier.

Det finns också ett finurligt konstruerat test (implicit.harvard.edu/implicit/) som visar om man har fördomar man inte ens erkänner för sig själv i synen på kön, etnicitet, homosexualitet, fetma, funktionsnedsättningar. Eftersom det inte går att "lura" testet genom att försöka vara "politiskt korrekt" (inte ens för de konstruerat testet) vet jag att jag hamnar ungefär på ett neutralt läge i förhållande till egenskaperna ovan.

(Det skulle vara intressant att se testresultat från andra som skrivit i den här tråden och vill ni kanske jag kan ordna det.)

Eftersom jag är så extremt öppen för olika uppfattningar, alternativ och olikheter kan en del kanske vara förvånade över min inställning till prostitution - men det beror helt enkelt på den omfattande internationella empiriska evidens som finns för alla negativa konsekvenser av den (inte att den kan fungera i något enstaka fall, vilket man nästan aldrig ser i den internationella forskningen).

Jag kan återkomma lite senare till detta men har nu några andra arbetsuppgifter som måste få gå före till skillnad från hallikar som med näbbar och klor vill försöka etablera sexhandel i Sverige trots det massiva motståndet här och kanske tänker att man kan försöka "luckra upp" åsikterna här. Som en professor i juridik uttryckte det:

Sverige har nästan en manual för hur man utrotar prostitution!

Om du är så öppen som du påstår, hur kan du då inte förstå att män kan bli kåt på prostituerade?

Om du är så öppen som du påstår, varför har du så många argument som utgår från dina egna sexuella preferenser?
  • oanonym
    Voyager skrev 2018-08-27 06:39:44 följande:

Då är det lätt att förstå att vi kommer till helt olika slutsatser - om du kräver 100 procent.

För mig räcker 89 procent för att vara emot!

Det är nämligen så många som i en av de senaste större internationella studierna uppger att de främst behöver lämna prostitutionen - men inte vet hur. (Var ligger "frivilligheten" i detta? Är "värdet" av prostitution så stort att 11 procent "frivilliga" räcker om ens det stämmer?)

Dessa kvinnor är dessutom ofta utsatta för våld, övergrepp, fattigdom, kunder går längre än man kom överens om, en kondom kan slitas av och mannen ejakulera i ansiktet trots att det inte ingick i priset m.m. och de har ofta börjat som minderåriga. Många prostituterade har PTSD på liknande nivå som krigsveteraner, torterade och våldtagna. (Om barnprostitution är fel, vad förändras när en flicka är 17 år och 366 dagar? frågar sig Catharine MacKinnon, professor i juridik.)

En studie i Kanada visade t.ex. att prostituterade hade 40 gånger(!) högre dödsrisk än andra personer i motsvarande ålder. (Vad är så bra med detta?) I Tyskland har de förväntat positiva effekterna av legalisering uteblivit där man nu överväger att ändra bestämmelserna, trots att där finns många fler förespråkare än i Sverige. (Hur kom de till denna slutsats?)

Om det är den världen med dessa negativa konsekvenser du förespråkar förstår jag din synpunkt - men håller självklart inte med, eftersom jag vill se en helt annan värld med individens frihet och jämställdhet mellan män och kvinnor.

Om du är hallik och behöver fler kunder förstår jag - men håller inte med.

(Lönsamheten i Sverige har minskat eftersom prostituterade numera måste eskorteras till kunderna som är livrädda för att deras sexköp ska bli känt. Det tar därför längre tid per kund och ger mindre i kassan för dem som oftast tar hand om pengarna. De allra flesta sexköp innebär att män köper av män och 84 procent av prostituerade internationellt kontrolleras av andra. Vad ger "oss" män ett sådant särskilt privilegium att köpa "du-gör-som-jag-säger-sex" på andra människors bekostnad?)

Om du själv tycker det är bekvämare att betala för sexuella tjänster än att ge och få dem gratis förstår jag - men har en helt annan uppfattning.

Om du inte har något emot att dina barn eller deras mor hamnar i prostitution, kan jag inte göra mycket för att du ska ändra dig - men jag kommer ändå att arbeta för att det inte sker - eller att de kan komma ur prostitution om de hamnar där och inte blir några av de 89 procenten ovan.

?Remember, all women can become prostituted. What if our country is invaded, do you really think that the women in Yugoslavia were imagining a future in prostitution before the war started?? (Ekberg 2004)

Ha, ha, du är rolig du. Jag förespråkar ingenting, förutom att kvinnor som vill sälja sex ska kunna göra det under ordnade former.

Om det innebär 10 procent eller 20 procent av dagens antal är irrelevant för mig.

Dina siffror om att andra, än de prostutierade, tar in pengarna är också irrelevant, då det är detta jag vill få bort. Allt du tar upp som har med tvång att göra är inget argument mot mig, då jag redan håller med dig där.

Hur vet du att kvinnor som säljer sex frvilligt, utan hallick, är med i dessa undersökningar?

Vet du hur frågorna är ställd i undersökningen? Tänk om det kom fram att 80 procent av alla stöderskor egentligen ville byta jobb? En sådan undersökning vore lätt att ta fram, bara frågorna var rätt ställd.

Nu säger jag inte att dina undersökningar är så, men det är svårt att veta hur deltagarna valts ut.
  • oanonym
    Anonym (Eh!) skrev 2018-08-27 11:28:30 följande:

Hade det inte varit bättre att säga "Om det går att styrka att alla kvinnor som säljer sex gör det 100% frivilligt då är jag för"???

Visst, det finns säkert enstaka kvinnor som verkligen vill sälja sex, men varför anser du att det är viktigare att värna dessa få än alla de som lider av det?

Varför inte båda delarna?

Och när har jag sagt att en grupp är viktigaren än en annan?

Dessutom är jag inte för prostutition, jag är för att det valet ska finnas.

Ungefär som abort, där är jag heller inte för abort, jag är för att valet ska finnas.

Kvinnor ska få bestämma över sina egna kroppar.

Och nej, jag jämför inte abort med prostutition. Vill tillägga det, då det finns folk som inte förstår liknelser ibland.
Svar på tråden Ni gör mig så jävla äcklad!