Anonym (anonym) skrev 2018-07-04 23:10:55 följande:
När de Rumänska och Nigerianska kvinnorna intervjuas om sina liv som prostituerade i Nederländerna, Tyskland eller i Norden får man en bättre representativ bild av sexarbetare eftersom det är dessa som dominerar inom prostitution. Många tänker nog inte på att det inte sällan är barn till romska tiggare som säjer sex eller att tiggarna är fd. prostituerade som blivit för gamla för prostitution.
Är det den Utopiska idén du/ni är ute efter?
Om det är så, vad får dig och tro den någonsin kommer ändra sig och avslutas?
Och är då inte denna insikt en anledning till börja bry sig om kvinnorna, för det gör du/ni eller?
Vill du dessa kvinnor väl?
Om svaret är ja, hur tror du kan hjälpa dessa kvinnor om de är fast i kriminella nätverk?
Vars enda intresse är pengar och inte kvinnan.
Sen vet jag att få bort de kriminella nätverken är svårt, även när det är legaliserat.
Men ha det olagligt så är det 100% omöjligt.
Kanske detta är en sak för staten att sköta, även om jag ogillar den idén en del.
Sen när man lyckats separerat bort de kriminella nätverk, så kan ju det öppna upp sig för licenser senare.
Men skiter man i dessa kvinnor, och tycker de ska ha den skit de får.
Ja, då föreslår man nuvarande system, som även de kriminella nätverken älskar.
Men måste tillstå och säga jag är extremt förvånad man spelar ut kortet "det är för kvinnorna det är olagligt", och sen allt man säger och gör bevisar det är ett falskt påstående.
Och då undrar jag varför man ens har en åsikt ifrån början, när inte ens anledningarna stämmer till varför man vill ha det olagligt.
För mig är detta en icke fråga, inte för jag skiter i kvinnor, men just pga allt stigma och skit som följer och av dom som anser sig vara på den prostituerade sida.
Och en sådan paradox kan göra alla galna.
Och även ska det alltid vara ett val och inte tvång som nu, och är man villig utföra detta arbete för man behöver arbete, så ska man ställa upp på dessa kvinnor och skydda dom på riktigt.
Svammel om jag eller annan kan tänka sig och jobba som prostituerad, är inget som är av vikt när vi pratar om att det ska vara frivilligt och skydda kvinnan.
Det är uppenbart vi inte kan skydda kvinnan överhuvudtaget om det är olagligt och i kriminella nätverks händer.
Så varför är det olagligt ens, jo, svaret är att det är en moralpaniklag, som inte har nått intresse än blidka vissa med moralpanik.
Sen låter det så bra också, tycker även jag.
Men verkligheten är en helt annan, och då låter det väldigt dåligt helt plötsligt.