• Krilledill

Pojke uppfostrad till transvestit?

Hej

Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.

7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?

Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst

Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.

Mina frågeställningar nedan..

*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?

* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?

(Jag är inget emot transvestiter)

• Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?
  • Krilledill
    Coccolina skrev 2018-10-02 10:27:12 följande:

Då frågar jag dig igen, om du skulle se att ditt barn mådde dåligt, fruktansvärt dåligt.... Och det skulle konstateras att det som det handlade om var könsdysfori, och du genom att helt enkelt låta ditt barn klä sig på ett annat sätt skulle kunna få ditt barn att må bra. Hade du tvingat det att klä sig enligt normen ändå? Vad är viktigast kläder eller ditt barns mående? 

Allt handlar inte om könsdysfori - Jag tror inte att bara för att man tar på sig vissa kläder så mår man bra. Lösningen är pedagogisk vägledning och att sätta gränser i tid. Jag pratar nu om den generella vilja hos barn & att vissa gränslösa fix idéer bör man vägleda & stoppa. I de flesta fallen handlar det om impulsiva barnatankar (som tråden handlar om och vad jag pratar om nu). I mer sällsynta fall handlar det om.. Könsdysfori 

Som sagt du verkar inte vara personen som respekterar pronomen.... Här ser vi det. Vampyria2 säger klart och tydlig att hon har en son, en kille, men du säger att hon har en dotter.... 

För mig faller det naturligt att använda riktiga pronomen. För personen vi pratar om - tvärtom.

Och om jargongen är sån på ditt barns skola så är det föräldrarnas fel. Det är de som måste lära sina barn att viss jargong inte är ok. Hör barn att man använder vissa ord som skällsord så kommer de imitera det. Hör barn att det är något konstigt med en pojke som har klänning kommer de agera som om det är något konstigt med en pojke med klänning. Men om ingen vuxen har lärt dem att bög skulle vara ett skällsord, eller att det är löjligt med klänning på pojkar så kommer de inte tycka det när de är små. Det är det man som förälder bör jobba för, och är man på besök i skolan och hör dem använda en jargong som inte är ok så skall man som vuxen ingripa. Säga ifrån till dem att det inte är ok, påpeka för lärare att man behöver prata om det så barnen förstår att det inte är ok. 

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Det går inte enbart att lasta en förälder för att barnet på någotvis har taskig jargong. Det handlar i det stora hela om betydligt mer.. umgänge, internet & att inte lyssna etc. Däremot rättfärdigas inget.

Tyg är bara tyg, det är INTE könsidentitet. Förr så var det manligt att ha spets och högklackat... Det är det inte längre för att tiden ändras.

Det är det visst. Det är normen idag, normen för 50år sedan och normen om 50år eftersom majoriteten klär sig så. Har man ett annat önsketänkande är det just vad det är - en strävan.
  • LFF
    Krilledill skrev 2018-10-02 11:29:37 följande:
    Det är det visst. Det är normen idag, normen för 50år sedan och normen om 50år eftersom majoriteten klär sig så. Har man ett annat önsketänkande är det just vad det är - en strävan.
    För 50 år sedan var normen för kvinnor att ha kjol eller klänning. Hur det är om 50 år har vi ingen aning. När rosa var en manlig färg trodde ingen att flickor skulle ha rosa. Normer för kläder förändras konstant!

Är detta en kvinna eller en man?

www.gannett-cdn.com/media/2018/06/29/USATODAY/USATODAY/636658636952112256-GTY-945510900-99135701.JPG&quality=50
  • tobbe01

Jag är säker på att man FÖDS till HBTQ-person och inget man fostras till! Man kan inte fostra ett barn att bli T EX homo likväl som man inte kan fostra ett barn att INTE bli det. Barn är inte helt oskrivna blad som man kan forma hur man vill. De föds med personlighet och läggning.

• LFF
    Krilledill skrev 2018-10-02 13:12:24 följande:

Ja. Det är en man.

hade jag rätt eller fel?

Fel och rätt. Hon är visserligen född pojke men har vetat att hon varit flicka sen hon var 4 år gammal. Hon är 17-18 idag och har just genomgått en könskorrigering. Så om du möter denna kvinna skulle du då säga "Han" om henne eftersom du tycker att hon är en man?
  • LFF
    LFF skrev 2018-10-02 13:19:51 följande:
    Fel och rätt. Hon är visserligen född pojke men har vetat att hon varit flicka sen hon var 4 år gammal. Hon är 17-18 idag och har just genomgått en könskorrigering. Så om du möter denna kvinna skulle du då säga "Han" om henne eftersom du tycker att hon är en man?
    Med tanke på att du anser att Vampyrias son är en hon i ett tidigare inlägg.
  • KlunsSmurfen
    Wench85 skrev 2018-10-01 10:41:24 följande:
    Jag tänker tvärtom - vad underbart att höra att föräldrarna låter barnet vara precis som det är och ger alla möjligheter! Om han önskar sig kjol och bikini och peruker etc, klart han ska få det! Det är så sorgligt med föräldrar som säger att deras barn bara får leka/tycka om/klä sig/ta del av hälften av alla möjligheter, oavsett vad de själva säger. 

Du funderar på om pojken identifierar sig som tjej. Så kan det vara, och då är föräldrar och omgivinings stöd och förståelse oerhört viktigt. Det kan även vara så att han identifierar sig som kille som gillar smink och klänningar. Det låter som en stark och kreativ unge. Jag kommer att tänka på operasångaren Rickard Söderbergs sommarprat, hur han redan som barn älskade att leka med smink och uttryck och hur hans mamma stöttade det. Vad vackert det var att höra! Hade intreset istället mötts med förbud och skam hade det antagligen inte blivit en trygg och framgångsrik man av honom.... 

Men visst kan det visa sig att barnet identifierar sig som tjej. Du funderar när det är dags att säga nej till att uppmuntra det... jag tänker tvärtom, det är dags att främja att barnet får vara den som den är från första dag. Könsdysfori, att ha en kropp som inte stämmer överens med den könstillhörighet som personen känner, är något som ofta uttrycks redan tidigt. Barn som när de inser att omgivningen kallar dem för han eller hon rättar dem till motsatsen exempelvis. Exempelvis finns det mycket intressant att läsa om enäggstvillingarna Jonas och Nicole Maines exemplevis här: www.dailymail.co.uk/femail/article-3274371/Identical-twins-born-boys-family-coped-one-came-transgender-transitioned-Wyatt-Nicole.html Nicole frågade redan som två-åring när hennes snopp skulle ramla av så hon skulle se ut som den tjej hon var.

När tycker du att ett barn är moget nog att själv ha en uppfattning om vem den är? Räknas ett barns intressen och vilja bara när det faller inom ramen? Jag skulle säga att redan från första dag i livet börjar barnet vara den person den är och ska ges all kärlek och alla möjligheter i världen. 
    "Exempelvis finns det mycket intressant att läsa om enäggstvillingarna Jonas och Nicole Maines"

ja, t.e.x vidrig barnmisshandel som vissa håller på med, vissa borde låsas in.
    At about 12, Nicole was given puberty blockers to stop the development of secondary sexual characteristics like male body hair, which can later make sex reassignment surgery more painful and expensive.
    abcnews.go.com/Health/identical-twin-boys-transgender-brother-sister/story
  • KlunsSmurfen
    Coccolina skrev 2018-10-01 15:57:03 följande:
    [...]

Sen tycker jag du har konstiga åsikter som anser att kläder är viktigare än att ett barn mår bra. Det är ju bevisat (inte pseudo vetenskap utan riktig vetenskap) att transsexuella har hjärnor som är konstruerade mer som deras upplevda kön än deras biologiska. Det syns redan på barn. Så redan som barn kan du uppleva könsdysfori. Annan vetenskap (åter en gång äkta inte pseudo) visar att HBTQ barn och ungdomar som har fått stöttning och respekt hemifrån, som har fått vara som de är, har en radikalt minskad risk till självmord. Vad är då viktigast egentligen? Att stötta ett barn, genom att låta den klä sig som den känner är rätt, eller att du tycker det är obekvämt med en som är född pojke i klänning? 

[...]

beror ju på vad man vill att vetenskapen ska visa
    The suprachiasmatic nucleus (SCN) of the anterior hypothalamus has also been found to relate to sexual orientation, as it is larger in size and more elongated in shape in homosexual males than in heterosexual males and females. The vasopressin-containing subnucleus of the SCN of homosexual men is twice as large and has 2.1 times as many cells than the vasopressin-containing subnucleus of the SCN in heterosexual men

en.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_and_sexual_orientation

n another study published in 2008, Swaab and a coauthor examined the postmortem volume of the INAH3 subnucleus, an area of the hypothalamus previously linked to sexual orientation. The researchers found that this region was about twice as big in cisgender men as in women, whether trans- or cisgender.4

www.the-scientist.com/features/are-the-brains-of-transgender-people-different-from-those-of-cisgender-people-30027

Previous research has shown that homosexuality is associated with gender-variant behaviour in childhood. All 11 studies following gender dysphoric children over time show the same finding ? if they don't transition, 60 to 90 per cent desist upon reaching puberty and grow up to be gay.

www.theglobeandmail.com/opinion/dont-treat-all-cases-of-gender-dysphoria-the-same-way/article37711831/
Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?