• Krilledill

Pojke uppfostrad till transvestit?

Hej

Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.

7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?

Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst

Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.

Mina frågeställningar nedan..

*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?

* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?

(Jag är inget emot transvestiter)

• Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?
  • Entriss
    Krilledill skrev 2018-10-01 17:45:59 följande:
    Nej. Jag är emot en helt förbluffat flummig uppfostran.

Vad är det egentligen som är flummigt i dessa föräldrars uppfostran? 

Kläder är bara kläder, tygbitar att ha på kroppen för att skyla sig. Hur menar du att det påverkar deras uppfostran? 

• Krilledill
    Coccolina skrev 2018-10-01 18:03:12 följande:

Krilledill skrev 2018-10-01 17:13:26 följande:
    Iaktagelsen korrekt

Det är längre avstånd från pojkar att klä sig som flickor

Och kortare avstånd för tjejer att klä sig som pojkar

Jag finner det okej för flickor att gå i pojkläder samt kort har. Däremot håller jag inte med i extrema ting som snagga flickanstackaren. Då har man systemkollaps i huvudet.

Hmmmmmm från det jag var 5 så vägrade jag klänningar.... och mitt hår... ja det gav mina föräldrar upp om. Höll de det inte kortklippt så klippte jag det själv, så fort jag hade minsta lilla chans. Det handlade inte om systemkollaps.... Utan om att jag inte gillade mitt långa hår! Nu hade inte jag könsdysfori. Jag var bara det som kallades pojkflicka.... Älskade He-Man, tv-spel, Star Wars, fiske, ville alltid ha shorts eller jeans, Blev arg när brorsan fick ha cool kostym på festen och jag tvingades i en hemsk fluff klänning för den gick bara inte att leka i på samma sätt... Jag var alltid den som var i högsta trädet och stack iväg uppför berget snabbt som en vessla. Gud vad jag hatade mina föräldrar som tvinga mig att ha klänning, kunde gråta så jag spydde innan de fick på mig den till slut... Och då var jag ändå väldigt bekväm och hemma med att jag var tjej. Finns bilder från olika kalas när jag var liten och det syns hur dåligt jag mådde. Andra bilder med mig som jag själv ville vara klädd så ser jag ut som vilken glad knasunge som helst!

Märk väl, så var jag hela min uppväxt. Det slog om när jag var kring 20 årsåldern, då slutade jag ha byxor... har knappt haft ett par sedan dess.... :-P Men mitt hår är fortfarande snaggat för det är så jag är bekväm med mig själv. 

Jag måste bara fråga, bor du i en större stad eller på landet? För jag har hört mer dina tankegångar från personer som bor på landet och inte har rest så mycket och därför inte kommer i kontakt med så mycket människor som inte passar i "standard normen" då de som inte passar i den oftast lämnar mindre orter för att hitta personer som är som dem i de stora städerna. Jag kan inte gå långt i Göteborg utan att se folk som på ett eller annat sätt sticker ut ur normen. Det är inget konstigt. Det ses liksom inte som udda då det "udda" på ett eller annat sätt är lika normalt som det "normala".... 

Roligt att du vill dela med dig din berättelse. Tycker det var intressant att höra din bakgrund vad som gör dig till den du är.

Hela min frågeställning handlar egentligen om just föräldrar och speciellt mammor som verkar tycka det är roligt att experimentera med könsroller på sina barn som levande objekt & om vart man sätter gränser för barn (innan tonår).

Jag bor i en av Sveriges två största städer - uppvuxen i en av Sveriges 10 rikaste kommuner, bra barndom. Har barn & ett bra jobb med många tjänsteresor i framförallt Sverige men också övriga Europa. En åsikt _kan_ vara stereotypisk beroende på vart man bor, där har du helt rätt då urbaniserade samhällen oftast är lite ''friare'' med det mesta.

vampyria2 skrev 2018-10-01 22:56:02 följande:

Som mamma till en kille som är transgender (född flicka) så vet jag att det går inte att uppfostra barn till varken transgener eller transer, det är något de föds till och de mår absolut bäst om de får stöttning och får leva so den de vet att de är.
    Är de älskade av de sina och vet att de alltid har stöttning i bland dem så kommer det att gå bra för dem.

Sen kommer ni att bli förvånade över hur öppna barn i dag är för andras olikheter och hur sällan de faktiskt inte accepterar andras sätt att leva på, de bryr sig extremt lite om såna saker i dag faktiskt.
    Det skriver jag både som mamma till min son och som någon som jobbar inom skolans värld och ser dagligen hur bra bemötta dessa barn faktiskt blir i dag.

Sluta sätta dina fördomar på barn och tro inte att bara för att du tänker att det är konstigt så kommer barn att göra det, de flesta barn har inte såna fördomar längre faktiskt, som tur är :)

Min son har faktiskt aldrig råkat illa ut pga det. 

I vilken ålder märkte du att din dotter ville se ut/vara kille?

Jag vet inte om det är beroende på plats eller tillfälle. Det kan vara så att ditt barn går på en bra skola. Känner inte riktigt igen mig i din beskrivning om hur barn är idag - De är lika elaka idag som igår som för 20 år sedan. Det baserat på att jag själv har barn i skolålder och hör hur jargongen är i korridor/raster. Det är mycket b*g mycket svordomar.

med det sagt önskar jag inget annat än gott till er.

Entriss skrev 2018-10-02 07:33:58 följande:

Vad är det egentligen som är flummigt i dessa föräldrars uppfostran? 

Kläder är bara kläder, tygbitar att ha på kroppen för att skyla sig. Hur menar du att det påverkar deras uppfostran? 

Det är lite det _här_ jag menar.

SPECIELLT Mammor - som gillar att experimentera med könsroller/genus & låter barnen vara levande skyltdockor för hur de uttrycker sina gränslöst normbrytande åsikter. Barnen blir måltavlor!. Det är total brist på insikt och total brist på ansvar.

Tyg är inte bara tyg. Det är identitet för kvinna/man.

''Det är klart lille gubben, du ska få ha klänning till förskolan'' (FEL)

''Nej - kan du inte ha det här på dig istället?'' (RÄTT)

• elsi
    Krilledill skrev 2018-10-01 17:13:26 följande:
    Iaktagelsen korrekt

Det är längre avstånd från pojkar att klä sig som flickor

Och kortare avstånd för tjejer att klä sig som pojkar

Jag finner det okej för flickor att gå i pojkläder samt kort har. Däremot håller jag inte med i extrema ting som snagga flickanstackaren. Då har man systemkollaps i huvudet.
    Det är nog bäst att du skriver nåt slags kungörelse över hur människor får se ut och bete sig så att vi alla kan anpassa oss efter Krilledills värderingar och preferenser. 

Med tiden och ändrade värderingar i samhället kommer det att vara kortare avstånd för alla människor att ha sin egen stil och klä sig som de har lust. Det kommer inte ens att räknas som normbrytande. Och konservativa bakåtsträvare som du kommer att skrika er hesa för att stoppa utvecklingen, men det kommer tyvärr inte att fungera. 

Du har systemkollaps i huvudet. Men det har inget med någons klädsel eller frisyr att göra. Det är snarare ett personlighetsdrag hos dig, eller kanske en funktionsnedsättning.
  • Ignoramus

Det har ju redan klarlagt att transgenders hjärnor mer liknar det könet de identifierar sig med, snarare än det de har mellan benen. Hur kan du tro att kläder kan förändra detta? Hela tankesättet påminner skrämmande mycket om tron att homosexualitet också har med uppfostran att göra.

Det är ju ett politiskt statement även att klä flickor i prinsessklänningar och pojkar som spiderman, medvetet eller ej.

Finns massvis av små pojkar som gillar att ha klänningar när de är små, anledningen kan vara alltifrån att de är snyggare till att de är lättare att springa i eller roliga att snurra i eller att det blir svalare för benen. Sen kommer det alltid någon (skrämmande ofta en annan förälder) som förklarar att killar inte kan ha klänningar, och redan där är de skadliga könsrollerna som kommer förfölja barnen hela livet igång. Jag tycker inte man ska tvinga barnet att bära kläder det inte vill ha, och det går såklart åt bägge hållen.

Krilledill skrev 2018-10-02 08:23:53 följande:

SPECIELLT Mammor - som gillar att experimentera med könsroller/genus & låter barnen vara levande skyltdockor för hur de uttrycker sina gränslöst normbrytande åsikter. Barnen blir måltavlor!. Det är total brist på insikt och total brist på ansvar.

• Teresia0407

Det är runt 7 års åldern, innan man kommit in i puberteten, som man vet om man är född i fel kön eller inte. Då är det betablockerare som gäller innan puberteten kommer. Att uppfostras till transvestit är lång ifrån sanningen! Dessutom är man inte transvestit utan man har könsdysfori. Googla upp det! Transvestit är nåt annat.

• Krilledill

elsi skrev 2018-10-02 09:13:47 följande:
    Det är nog bäst att du skriver nåt slags kungörelse över hur människor får se ut och bete sig så att vi alla kan anpassa oss efter Krilledills värderingar och preferenser. 

Det här är vad du skrev & det här är din upplevelse. Jag kan inte ansvara för att du missförstår det stora hela. Det är inte fel att diskutera/vädra åsikter & det tror jag de flesta är överens om i ett demokratiskt samhälle.

Med tiden och ändrade värderingar i samhället kommer det att vara kortare avstånd för alla människor att ha sin egen stil och klä sig som de har lust. Det kommer inte ens att räknas som normbrytande. Och konservativa bakåtsträvare som du kommer att skrika er hesa för att stoppa utvecklingen, men det kommer tyvärr inte att fungera. 

Det är iallafall en utopi för några. Vi får se var utvecklingen går i framtiden. Det är  alltid en liten klick som drar i båda motpoler. Lagom är bäst.

Du har systemkollaps i huvudet. Men det har inget med någons klädsel eller frisyr att göra. Det är snarare ett personlighetsdrag hos dig, eller kanske en funktionsnedsättning.
    Känner inte igen mig i vad du skriver men.. Varför blanda in personer med funktionsnedsättning på något outgrundligt vis? känsloargument förmodar jag.
  • Krilledill
    Teresia0407 skrev 2018-10-02 09:52:37 följande:

Det är runt 7 års åldern, innan man kommit in i puberteten, som man vet om man är född i fel kön eller inte. Då är det betablockerare som gäller innan puberteten kommer. Att uppfostras till transvestit är lång ifrån sanningen! Dessutom är man inte transvestit utan man har könsdysfori. Googla upp det! Transvestit är nåt annat.

Tack för intressant input. Könsdysfori är ordet vi alltså letat efter.
  • Teresia0407
    Krilledill skrev 2018-10-02 09:59:28 följande:

Tack för intressant input. Könsdysfori är ordet vi alltså letat efter.

Just precis, googla fram det och läs på så tror jag ni får lite mer förståelse för det. Kontakta sjukvården och be om en undersökning, för OM det är könsdysfori så måste könskorrigering ske före puberteten och för pojkar är spannet ca 9-14 år (kommer inte helt ihåg, men pojkar har två års spann senare än tjejer). Jag kan säga dig att inom det transsexuella samhället så är självmordsbenägenheten mycket stor om inte rätt stöd ges från början! Tänk på det.
  • Coccolina

Roligt att du vill dela med dig din berättelse. Tycker det var intressant att höra din bakgrund vad som gör dig till den du är.

Hela min frågeställning handlar egentligen om just föräldrar och speciellt mammor som verkar tycka det är roligt att experimentera med könsroller på sina barn som levande objekt & om vart man sätter gränser för barn (innan tonår).

Jag bor i en av Sveriges två största städer - uppvuxen i en av Sveriges 10 rikaste kommuner, bra barndom. Har barn & ett bra jobb med många tjänsteresor i framförallt Sverige men också övriga Europa. En åsikt _kan_ vara stereotypisk beroende på vart man bor, där har du helt rätt då urbaniserade samhällen oftast är lite ''friare'' med det mesta.

Då frågar jag dig igen, om du skulle se att ditt barn mådde dåligt, fruktansvärt dåligt.... Och det skulle konstateras att det som det handlade om var könsdysfori, och du genom att helt enkelt låta ditt barn klä sig på ett annat sätt skulle kunna få ditt barn att må bra. Hade du tvingat det att klä sig enligt normen ändå? Vad är viktigast kläder eller ditt barns mående? 

Det finns visserligen föräldrar som kan göra dumma val när barnen är små och inte kan säga ifrån. Men tro mig när barn når en viss ålder kommer du ALDRIG kunna tvinga på en kille en klänning till skolan om han inte vill ha det på sig! 9 år har du gått förbi den gränsen med RÅGE! 

En av Sveriges två största städer så antingen Stockholm eller Göteborg. På båda orter ser man lika många personer som på ett eller annat sätt sticker ut från  normen som man ser personer som passar in i normen. Så om du nu bor i en sån stad behöver du inte oroa dig, våga vara lite annorlunda, och du kommer bli förvånad över hur många som kommer acceptera dig utan att blinka. Kanske du till och med skulle få fördelar i att inte vara som normen föreskriver. 

I vilken ålder märkte du att din dotter ville se ut/vara kille?

Jag vet inte om det är beroende på plats eller tillfälle. Det kan vara så att ditt barn går på en bra skola. Känner inte riktigt igen mig i din beskrivning om hur barn är idag - De är lika elaka idag som igår som för 20 år sedan. Det baserat på att jag själv har barn i skolålder och hör hur jargongen är i korridor/raster. Det är mycket b*g mycket svordomar.

med det sagt önskar jag inget annat än gott till er.

Som sagt du verkar inte vara personen som respekterar pronomen.... Här ser vi det. Vampyria2 säger klart och tydlig att hon har en son, en kille, men du säger att hon har en dotter.... 

Det handlar inte om att barnet vill vara en pojke utan att barnet är en pojke. 

Och om jargongen är sån på ditt barns skola så är det föräldrarnas fel. Det är de som måste lära sina barn att viss jargong inte är ok. Hör barn att man använder vissa ord som skällsord så kommer de imitera det. Hör barn att det är något konstigt med en pojke som har klänning kommer de agera som om det är något konstigt med en pojke med klänning. Men om ingen vuxen har lärt dem att bög skulle vara ett skällsord, eller att det är löjligt med klänning på pojkar så kommer de inte tycka det när de är små. Det är det man som förälder bör jobba för, och är man på besök i skolan och hör dem använda en jargong som inte är ok så skall man som vuxen ingripa. Säga ifrån till dem att det inte är ok, påpeka för lärare att man behöver prata om det så barnen förstår att det inte är ok. 

Tyg är bara tyg, det är INTE könsidentitet. Förr så var det manligt att ha spets och högklackat... Det är det inte längre för att tiden ändras.

Och dina exempel på rätt och fel att hantera situationen är inte vettiga. För du har ingen förståelse för situationen. Du tror att barn inte kan ha insikt i hur de ser sig själva. 

"Det är klar vännen att du får ha klänning på dig på förskolan, men det kanske är bättre med något mer praktiskt så du kan leka bättre, men ta och välj vad du vill som praktiska kläder (rosa, glitter osv helt ok) så ar du klänningen till när du vill vara extra fin."

Det är inte fel att låta sin son ha klänning. Det är däremot fel tvinga sitt barn att klä sig på ett sätt som får det att må dåligt. 

Jag frågar dig som sagt åter en gång. 

Ditt barn visar med allt tydlighet om att det mår dåligt när du klär det på ett visst sätt. Vi snackar inte bara lite ledsen och tjurig, utan mår på riktigt dåligt. Du vet om att om du låter barnet klä sig lite annorlunda så kommer det må bättre, men det kanske blir en konstig situation för dig då du är rädd för att sticka ut från normen. Men ditt barn skulle må bra! Vad prioriterar du? Att du skall känna dig bekväm eller att barnet mår bra? 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Malin70
    trazan12 skrev 2018-09-30 22:36:43 följande:

Ring soc och gör en anmälan.

Det va nog fan det dummaste jag hört ????
Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?