• Krilledill

Pojke uppfostrad till transvestit?

Hej

Min sambo har en systerson i 9års ålder (vi kallar honom Erik) som sedan tidig ålder Blev förtjust i filmen ?frost? han var då runt 4-5 år och var som vilken liten pojke somhelst men känslig & intelligent. Han fick ögonen för prinsessan Elsa i filmen. Vem har inte som liten pojke haft kvinnliga karaktärer som man gillar? Jag gillade Mulan.. Däremot börjades det spexas och klä ut sig vilket heller inte är så konstigt. Den stora förändringen kom när Erik började önska sig klänningar och peruker till födelsedagar. Sagt som gjort uppmuntrades detta av mamman / morföräldrar. Allt Erik fick på sin 6årsdag var Allt som hade med Elsa att göra.. klänningar,peruker,klackskor, glitter. Jag tyckte det var konstigt men min sambo trodde bara Erik hade en fas av spex. Nåväl det hela utvecklades till mer och mer av den varan.

7:e födelsedagen (träffas inte så ofta) då öppnar Erik dörren i tajts/kjol och smink. Rummet han har är nu rosa med smink/nagellack och allt vad töser har i den åldern. Tydligen går pojken så till skolan och offentligt utomhus.. jag frågar än en gång min sambo lite försiktigt om inte lille Erik identifierar sig som en tjej? Min sambo tror bara att Erik gillar spex återigen & ibland kommer disskutionen upp att varför inte föräldrarna reagerar?

Jag såg nyligen semesterbilder på Erik där han offentligt badade i bikini samt gick klädd i röd kjol med kort röd magtröja..pojken är uppfostrad till fullfjädrad transvestit helt omdömeslöst

Jag tycker man får vara den man vill OM man är mogen nog. En förälders vägledning där föräldrarna vet bäst är ovärderlig. Det är enligt mitt tycke en fruktansvärt handling att Uppmuntra en liten 6årig pojk till att bli en liten transvestit genom att köpa klänningar smink och allt vad det innebär till vardagen.

Mina frågeställningar nedan..

*När är det egentligen dags att säga nej till uppmuntrandet av att låta söner växa upp helt utan tyglar med att vara precis hur de vill?

* Hur kan man på ett pedagogiskt sett Vägleda?

(Jag är inget emot transvestiter)

• Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?
  • Ignoramus

Och varför är det längre avstånd? Jo för att maskuliniteten är "farligare" att frångå och lättare att välkomnas in i. Killar kan förstå att tjejer vill vara som dem, för "vem skulle inte vilja det?" typ. Det är som du säger mycket mer accepterat. Medan killar som vill vara tjejer däremot är helt oförlåtligt, eftersom feminimitet är förknippat med så mycket negativt; känsligt, töntigt etc. Men båda delarna har väldigt mycket med mansnormen att göra, och det gör det hela väldigt orättvist. Speciellt för de killar som inte kan eller vill passa in i den.

Krilledill skrev 2018-10-04 09:26:46 följande:

Stavas normer

Typiskt kvinnligt

Typiskt manligt

Samt längre avstånd till att killar klär sig i flickdresser än att flickor klär sig som pojkar.

Gillar man inte detta får man klassa sig som utbrytare av normer som majoriteten av planeten förhåller sig till.

• Ignoramus

Haha det absurda i att det är så otänkbart att en man inte vill vara en typisk man, att det istället måste ligga någon "gaaalen kvinna" bakom som egentligen ville ha en dotter men nu tvingar på sonen klänningar och Frost...

• Krilledill
    Entriss skrev 2018-10-04 10:19:10 följande:

Därför att du förespråkar genom hela den här tråden att man ska uppfostra pojkar och flickor enligt normerna, det vill säga uppehålla samhällets strukturer med ALLT vad det innebär. 

Det är väl "ingen" som tycker det är rätt med våld, ändå förekommer det ÖVERALLT bland män och pojkar. Varför? Och vad är då så farligt med att uppfostra pojkar att bejaka sina feminina egenskaper? Då blir dom ju iaf garanterat inte våldsamma. 

Varför manskulturen är farlig? Se dig omkring, prova själv att vara kvinna en vecka så kommer du att förstå! 

Du har låtit väldigt vältalig och intelligent i dina inlägg här (förutom stenåldersåsikter) så jag tänker att du förstår precis vad jag menar om du bara tänker efter. 

Vad är för övrigt herregud med mina barn? Nåt fel på dom tycker du? Dom är båda väldigt väluppfostrade, artiga och socialt kompetenta. 

Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma med mer inslag av feminin uppfostran ån utan? Det sitter i hormonerna. Testosteron bidrar till aggressivitet / hårdhet medan östrogen mer mjukhet & känslor. Mig veterligen finns det inga studier på hur man modulerar hormoner genom uppfostran. Däremot torde barn vara mer formbara då kroppen inte riktigt växlat upp produktionen i väldigt ung ålder.

Jag tycker man bör kunna diskutera även om åsikter är motpols & det uppskattar jag att du liksom några andra också tillämpar. Ibland hettar det till och tonläget höjs men likaväl på en vuxen nivå.
    Ignoramus skrev 2018-10-04 10:29:38 följande:

För att det är ett citat. Och jo, du använder ju mobbning som en anledning till att Erik inte ska klä sig som han vill.

Nej - då är det din uppfattning som säger så. Jag förtydligar ännu en gång att jag beskriver extremt troliga konsekvenser.
  • Ignoramus
    Krilledill skrev 2018-10-04 12:35:46 följande:

Nej - då är det din uppfattning som säger så. Jag förtydligar ännu en gång att jag beskriver extremt troliga konsekvenser.

Fast du använder de konsekvenserna som en anledning till att inte klä sig så, eller har jag missförstått dig? Varför tar du annars upp mobbning?
  • LFF
    Krilledill skrev 2018-10-04 12:35:46 följande:
    Varför skulle pojkar bli mindre våldsamma med mer inslag av feminin uppfostran ån utan? Det sitter i hormonerna. Testosteron bidrar till aggressivitet / hårdhet medan östrogen mer mjukhet & känslor. Mig veterligen finns det inga studier på hur man modulerar hormoner genom uppfostran. Däremot torde barn vara mer formbara då kroppen inte riktigt växlat upp produktionen i väldigt ung ålder.

Jag tycker man bör kunna diskutera även om åsikter är motpols & det uppskattar jag att du liksom några andra också tillämpar. Ibland hettar det till och tonläget höjs men likaväl på en vuxen nivå.
    Ignoramus skrev 2018-10-04 10:29:38 följande:

För att det är ett citat. Och jo, du använder ju mobbning som en anledning till att Erik inte ska klä sig som han vill.

Pojkar som uppfostras på liknande sätt som flickor (inte för att bli flickor) får bättre skolresultat! Det om något säger att det är fel att uppfostra pojkar på det sätt vi gjort hittills!

"

Så länge det har funnits skolstatistik I Sverige, har flickor klarat sig bättre i skolan än pojkar. Varför det är så, har varit föremål för mycket forskning.

En hypotes är att det finns en kultur bland pojkar som inte uppmuntrar till studier. Att plugga betraktas helt enkelt som någonting töntigt. 

Men det tycks inte vara hela förklaringen. I alla fall inte om man får tro resultatet i Fredrik Zimmermans doktorsavhandling.

? Min undersökning är genomförd på en skola med studiemotiverade elever, där det inte finns någon anti-pluggkultur bland pojkarna. Ändå presterade de generellt sämre än flickorna, säger Zimmerman.

Resultatet av undersökningen går att förklara med att det finns skilda sociala förväntningar på pojkar och flickor, menar Fredrik Zimmerman.

? Det förväntningar som finns på flickor, förbereder dem på ett bättre sätt för skolan. De utvecklar förmågor som gynnar skolarbetet i tidig ålder.

Framförallt handlar det om att utöva självdisciplin och vara empatisk, hävdar Fredrik Zimmerman.

? Flickor kan ha krav på sig att göra saker som de inte vill göra just nu, som att plocka undan från bordet fast de helst vill gå ut och leka, säger Zimmerman

? En annan sak är att flickor uppfostras att visa mer omsorg, och blir bättre på att uppfatta andras signaler. Flickor utvecklar en högre empatisk förmåga, och har därmed lättare att prata med vuxna och förstå vad det är läraren vill, fortsätter han.

De pojkar som klarar sig bäst i skolan, är de pojkar som har fått en uppfostran som mer liknar den som många flickor får, enligt Fredrik Zimmerman
    "

www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/

• LFF
    Krilledill skrev 2018-10-04 09:26:46 följande:
    Stavas normer

Typiskt kvinnligt

Typiskt manligt

Samt längre avstånd till att killar klär sig i flickdresser än att flickor klär sig som pojkar.

Gillar man inte detta får man klassa sig som utbrytare av normer som majoriteten av planeten förhåller sig till.
    Normer är till för att brytas! Och din sambos syskons familj är då normbrytare och låt dem vara det! Försök inte få det till att du värnar om pojken bara för att de uppfostrar honom på ett annat sätt än du tycker är ok.

Jag hoppas verkligen att du lär dina barn att acceptera att alla barn är olika men att det inte är ok att gå på någon för att den inte faller in i normen!

Varför är det längre avstånd för killar att klä sig som tjejer än tvärtom? Jo, för att traditionellt kvinnliga egenskaper ses som sämre, svagare, mindre attraktiva. Varför då? Tänk på uttryck vi använder i vardagen:

"X kör som en kärring"
    "Cykeln som är till salu är tjejkörd"
    "Sluta upp att vara en kärring" (om en kille som inte beter sig som killar traditionellt ska)
    "Det är löjligt att gråta"
    "Man up! Ta ansvar!"
    "Pojkar är pojkar" om pojkars gränslösa beteenden gentemot andra människor.

På vilket sätt är det bra att fortsätta i dessa hjulspår?

• LFF
    Ignoramus skrev 2018-10-04 12:54:58 följande:
    Fast du använder de konsekvenserna som en anledning till att inte klä sig så, eller har jag missförstått dig? Varför tar du annars upp mobbning?
    För att TS fortfarande inte förstått att det inte spelar någon roll hur Erik klär sig för om han blir mobbad eller inte. TS tror att "normbrytning" är den enda orsaken till mobbning. Om man inte "sticker ut" så slipper man bli mobbad.
  • KlunsSmurfen
    Entriss skrev 2018-10-04 10:19:08 följande:

Därför att du förespråkar genom hela den här tråden att man ska uppfostra pojkar och flickor enligt normerna, det vill säga uppehålla samhällets strukturer med ALLT vad det innebär. 
    Det är väl "ingen" som tycker det är rätt med våld, ändå förekommer det ÖVERALLT bland män och pojkar. Varför? Och vad är då så farligt med att uppfostra pojkar att bejaka sina feminina egenskaper? Då blir dom ju iaf garanterat inte våldsamma. 

Varför manskulturen är farlig? Se dig omkring, prova själv att vara kvinna en vecka så kommer du att förstå! 

Du har låtit väldigt vältalig och intelligent i dina inlägg här (förutom stenåldersåsikter) så jag tänker att du förstår precis vad jag menar om du bara tänker efter. 

Vad är för övrigt herregud med mina barn? Nåt fel på dom tycker du? Dom är båda väldigt väluppfostrade, artiga och socialt kompetenta. 

Stämmer inte det heller.

"Varför manskulturen är farlig? Se dig omkring, prova själv att vara kvinna en vecka så kommer du att förstå! "

Läs inläggen jag länkade till.
  • KlunsSmurfen
    LFF skrev 2018-10-04 13:17:14 följande:
    Pojkar som uppfostras på liknande sätt som flickor (inte för att bli flickor) får bättre skolresultat! Det om något säger att det är fel att uppfostra pojkar på det sätt vi gjort hittills!

"

Så länge det har funnits skolstatistik I Sverige, har flickor klarat sig bättre i skolan än pojkar. Varför det är så, har varit föremål för mycket forskning.

En hypotes är att det finns en kultur bland pojkar som inte uppmuntrar till studier. Att plugga betraktas helt enkelt som någonting töntigt. 

Men det tycks inte vara hela förklaringen. I alla fall inte om man får tro resultatet i Fredrik Zimmermans doktorsavhandling.

Min undersökning är genomförd på en skola med studiemotiverade elever, där det inte finns någon anti-pluggkultur bland pojkarna. Ändå presterade de generellt sämre än flickorna, säger Zimmerman.

Resultatet av undersökningen går att förklara med att det finns skilda sociala förväntningar på pojkar och flickor, menar Fredrik Zimmerman.

? Det förväntningar som finns på flickor, förbereder dem på ett bättre sätt för skolan. De utvecklar förmågor som gynnar skolarbetet i tidig ålder.

Framförallt handlar det om att utöva självdisciplin och vara empatisk, hävdar Fredrik Zimmerman.

? Flickor kan ha krav på sig att göra saker som de inte vill göra just nu, som att plocka undan från bordet fast de helst vill gå ut och leka, säger Zimmerman

? En annan sak är att flickor uppfostras att visa mer omsorg, och blir bättre på att uppfatta andras signaler. Flickor utvecklar en högre empatisk förmåga, och har därmed lättare att prata med vuxna och förstå vad det är läraren vill, fortsätter han.

De pojkar som klarar sig bäst i skolan, är de pojkar som har fått en uppfostran som mer liknar den som många flickor får, enligt Fredrik Zimmerman
    "

www.expressen.se/gt/forskaren-uppfostra-era-pojkar-som-flickor/

Fredrik Zimmerman är en genus"vetare".
    Hypotes är det enda genus"forskare" har eftersom det är inte hållbart i teorin.
    Ska man falsifiera teorierna gör man det med riktig forskning och då håller det inte.

har kritiserat det i ett antal inlägg.
    www.familjeliv.se/forum/thread/79015769-med-sd-inget-fl/12
    www.familjeliv.se/forum/thread/79100353-genus-genusteori-genusvetenskap-genusmedvetenhet-genus-what-ever/1/nick/79102363

för att verkligheten ser inte ut som genus"vetare" säger.
    I artiklar och undersökningar antyds det att detta eftersläp beror på en anti-pluggkultur bland pojkar, vilken Genussekretariatet, som forskar om genus, kopplar till samhällets maskulinitetsideal.

[...]

Ett projekt i Kanada, Boys? Literary Teacher Inquiry Project, tyder just på detta. I provinsen Ontario tillämpades nya lärosätt i syfte att förbättra pojkars skolprestationer. Resultaten visar att skolsystemet, mer än maskulinitetsnormer, spelar en stor roll för pojkernas eftersläp i studiemiljön.
    www.dn.se/asikt/vi-behover-anpassa-skolan-till-pojkar/

Tänk om - låt pojkar uppfostras som pojkar (psykiatern David Eberhard)
     www.expressen.se/debatt/tank-om-lat-pojkar-uppfostras-som-pojkar/

Markus Heilig - Linköpings universitet (psykiater, stress & beroendeforskare)
    liu.se/medarbetare/marhe41
    Katarina Gospic (hjärnforskare)
    sv.wikipedia.org/wiki/Katarina_Gospic
    7:40

en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Peterson (psykolog)

• KlunsSmurfen
    LFF skrev 2018-10-04 13:22:10 följande:
    Normer är till för att brytas! Och din sambos syskons familj är då normbrytare och låt dem vara det! Försök inte få det till att du värnar om pojken bara för att de uppfostrar honom på ett annat sätt än du tycker är ok.

Jag hoppas verkligen att du lär dina barn att acceptera att alla barn är olika men att det inte är ok att gå på någon för att den inte faller in i normen!

Varför är det längre avstånd för killar att klä sig som tjejer än tvärtom? Jo, för att traditionellt kvinnliga egenskaper ses som sämre, svagare, mindre attraktiva. Varför då? Tänk på uttryck vi använder i vardagen:

"X kör som en kärring"
    "Cykeln som är till salu är tjejkörd"
    "Sluta upp att vara en kärring" (om en kille som inte beter sig som killar traditionellt ska)
    "Det är löjligt att gråta"
    "Man up! Ta ansvar!"
    "Pojkar är pojkar" om pojkars gränslösa beteenden gentemot andra människor.

På vilket sätt är det bra att fortsätta i dessa hjulspår?
    " Jo, för att traditionellt kvinnliga egenskaper ses som sämre, svagare, mindre attraktiva. Varför då?"
    För att det inte är lika attraktivt hos kvinnor?
Svar på tråden Pojke uppfostrad till transvestit?