• Anonym (Uppgiven)

Gravid nybliven tonåring

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

• Svar på tråden Gravid nybliven tonåring
  • Anonym (Lika)

Uppenbarligen blev du ju själv mamma som väldigt ung. Barn gör inte som vi säger utan som vi själva gör vettu....Äpplet faller inte långt från trädet.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Lika) skrev 2018-10-31 06:42:54 följande:

Uppenbarligen blev du ju själv mamma som väldigt ung. Barn gör inte som vi säger utan som vi själva gör vettu....Äpplet faller inte långt från trädet.

För det är ingen skillnad alls på 13 och 18 med ett tre år långt förhållande?
  • Anonym (...)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 06:44:51 följande:

Båda lika omogna tonåringar när det kommer till gravidfrågan.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (...) skrev 2018-10-31 06:47:27 följande:

Båda lika omogna tonåringar när det kommer till gravidfrågan.

Nej, långt ifrån.
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 06:44:51 följande:
    Klart det är skillnad. Men även som 18 är man ett barn och barn ska inte ha barn.
    Tyvärr blir det ofta så för ungar till unga föräldrar. Som att det går i arv. Tragiskt
  • Anonym (Mom)

Din dotter borde få prata med någon utomstående om sitt beslut att behålla eller ta bort graviditeten. Kan ju annars lätt hända att hon bara vill revoltera mot dig. Någon kurator inom mödravården borde kunna kopplas in?

Om jag var du skulle jag ringa och fråga både på mvc och soc. Det borde ju finnas någon handlingsplan för unga föräldrar.

Om man ska polisanmäla Beror på hur gammal pappan är?

Är bägge 13 så kommer väl ändå soc behöva bli inkopplade men det är ju knappast ett brott.

Är pappan över 18 så är det ju definitivt ett brott.

Däremellan är det gråzon enligt mig men de kommer ju behöva stöd i föräldraskapet ändå.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Hmm...) skrev 2018-10-31 06:49:05 följande:

Klart det är skillnad. Men även som 18 är man ett barn och barn ska inte ha barn.

Tyvärr blir det ofta så för ungar till unga föräldrar. Som att det går i arv. Tragiskt

Men herregud, nej jag var inget barn. Att du råkar ha såna 18-åringar runt dig säger inget om någon annan. Jag hade redan flyttat hemifrån och klarat mig själv i över två år vid det laget.
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 06:52:47 följande:
    Men herregud, nej jag var inget barn. Att du råkar ha såna 18-åringar runt dig säger inget om någon annan. Jag hade redan flyttat hemifrån och klarat mig själv i över två år vid det laget.
    När man är 18 så TROR man att man är så mogen och vuxen. Men nej, du var en omogen tonåring.
    Känner flera som flyttat hemifrån vid 16 och INGEN var vuxen och mogen för barn vid 18. Själv flyttade jag som 18 åring och hade definitivt inte skaffat barn då.
    Hoppas du får hjälp med din unge men du kan inte gnälla alltför mycket eftersom detta är vad du fostrat henne till då du själv gjort liknande.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Hmm...) skrev 2018-10-31 07:05:51 följande:

När man är 18 så TROR man att man är så mogen och vuxen. Men nej, du var en omogen tonåring.

Känner flera som flyttat hemifrån vid 16 och INGEN var vuxen och mogen för barn vid 18. Själv flyttade jag som 18 åring och hade definitivt inte skaffat barn då.

Hoppas du får hjälp med din unge men du kan inte gnälla alltför mycket eftersom detta är vad du fostrat henne till då du själv gjort liknande.

Nej jag har inte fostrat henne till det här och inte har jag gjort liknande heller.
  • Anonym (Mom)
    Anonym (Hmm...) skrev 2018-10-31 06:49:05 följande:

Anonym (Lika) skrev 2018-10-31 06:42:54 följande:

Det är extremt stor skillnad mellan 18 och 13. Nu får ni faktisk ge er. Förutom rent fysiskt och psykiskt så finns det dessutom en juridisk gräns för när man blir vuxen råkar vara just 18 vilket har enormt stor betydelse.
Svar på tråden Gravid nybliven tonåring