• Anonym (Uppgiven)

Gravid nybliven tonåring

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

• Svar på tråden Gravid nybliven tonåring
  • Pope Joan II
    Anonym (Jisses) skrev 2018-11-01 07:12:57 följande:

Men herregud. Sluta skyll på TS det ger inget.

Gällande lagen är det alltid olagligt för någon som är fyllda femton år och äldre att ha sex med någon under femton, även om alla involverade deltog frivilligt. Sedan finns det en praxis att döma förmildrande när det var just frivilligt om dem låg nära i ålder tex.fjorton och femton.

Detta finns i text och går inte att diskutera bort så sluta nu.

Döma förmildrande? Du menar att det finns ungdomar (eller ens en enda ungdom) i detta land som blivit dömda för att ha haft frivilligt sex med annan ungdom i samma eller närliggande ålder? 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-11-01 00:51:38 följande:

Lite snabb räkning säger ju att du själv klämde ur dig dottern vid 18. Folk som får barn i ung ålder har vanligen barn som själva får barn i ung ålder.

Varför har du inte diskuterat säkert sex med henne? Varför har du inte sett till att hon skyddar sig om hon är sexuellt aktiv? Vart är ditt ansvar som förälder? Att skrika polisanmälan för att rikta blickarna åt andra håll ändrar ju inte att du misslyckats som förälder här.

Missade du informationen om att dottern blev våldtagen?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-11-01 00:51:38 följande:

Lite snabb räkning säger ju att du själv klämde ur dig dottern vid 18. Folk som får barn i ung ålder har vanligen barn som själva får barn i ung ålder.

Varför har du inte diskuterat säkert sex med henne? Varför har du inte sett till att hon skyddar sig om hon är sexuellt aktiv? Vart är ditt ansvar som förälder? Att skrika polisanmälan för att rikta blickarna åt andra håll ändrar ju inte att du misslyckats som förälder här.

Anonym (Uppgiven) skrev 2018-11-01 05:32:32 följande:

För att hon inte var sexuellt aktiv innan detta.

Men man ska ju prata med barnen INNAN de debuterar...

(Men ja, jag vet att sexet här inte var frivilligt, men ändå.)

Har du pratat med killens föräldrar?
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Pia) skrev 2018-11-01 08:26:48 följande:

Missade du informationen om att dottern blev våldtagen?Men man ska ju prata med barnen INNAN de debuterar...

(Men ja, jag vet att sexet här inte var frivilligt, men ändå.)

Har du pratat med killens föräldrar?

Varför? Mina föräldrar pratade aldrig med mig om det och mina kompisar har heller inte haft det samtalet med sina föräldrar. Vi lever inte på medeltiden, all information finns öppet att få tag i.
  • Pope Joan II
    Anonym (Pia) skrev 2018-11-01 08:25:11 följande:
    Det missade jag också. Vad jag kan se så skriver ts att ts dotter sagt att pojken pressade ts dotter till att ha sex, vad det kan betyda är förstås något som bör utredas men inte innan dess likställas med våldtäkt. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-11-01 08:35:09 följande:
    Varför? Mina föräldrar pratade aldrig med mig om det och mina kompisar har heller inte haft det samtalet med sina föräldrar. Vi lever inte på medeltiden, all information finns öppet att få tag i.
    Varför man ska tala med sina ungdomar om sex? Det ska man exempelvis göra för att ge dem kraft att stå emot press, våga visa den de har för avsikt att ligga med vad de vill och inte, själva kunna prata om sex, slippa känna skam och skuld över att de har eller inte har sex och mycket mycket mer. Det är klart att man ska tala med sina ungdomar om sex och relationer, det är både viktigt och värdefullt att göra det!
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2018-11-01 08:11:50 följande:
    Döma förmildrande? Du menar att det finns ungdomar (eller ens en enda ungdom) i detta land som blivit dömda för att ha haft frivilligt sex med annan ungdom i samma eller närliggande ålder? 
    Fast om man läser TS senare inlägg så var det tydligen inte frivillig sex, utan flickan blev pressad till att ha sex.
    Ja, det har hänt att det blivit rättsfall i Sverige när tonåringar har haft sex, där den yngre har varit under 15, även i en relation.

http://www.barometern.se/kalmar/tonaring-falld-for-sexbrott-mot-13-aring/
  • LFF
    Så du tycker att det är bättre att dina barn får information på internet än att du tar det snacket med dem och att de vågar anförtro såna samtal till dig? Att det är bättre att de lär sig om hur tjejer ska bete sig via porrfilmer än att du berättar att de inte behöver gå med på vad som helst?
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2018-11-01 08:50:39 följande:
    Fast om man läser TS senare inlägg så var det tydligen inte frivillig sex, utan flickan blev pressad till att ha sex.
    Ja, det har hänt att det blivit rättsfall i Sverige när tonåringar har haft sex, där den yngre har varit under 15, även i en relation.

http://www.barometern.se/kalmar/tonaring-falld-for-sexbrott-mot-13-aring/
    Jag har läst ts inlägg. Jag brukar göra det. Och som du kanske ser har jag även citerat det hon skrivit om vad dottern uppgett. 

Ditt exempel är inte ett exempel på frivilligt sex mellan ungdomar i samma eller närliggande ålder och alltså inte applicerbart på det jag talade om. 
  • Anonym (anonym)
    Klart man ska prata med sina barn och inte låta dem få information från exempelvis porr de hittar på nätet eftersom de då som 13-åringar inte lyckas stå emot 15-åriga pojkvänner som övertalar dem att ha sex, sex som slutar med graviditet.
Svar på tråden Gravid nybliven tonåring