• Anonym (Uppgiven)

Gravid nybliven tonåring

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

• Svar på tråden Gravid nybliven tonåring
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2018-11-01 08:56:01 följande:
    Jag har läst ts inlägg. Jag brukar göra det. Och som du kanske ser har jag även citerat det hon skrivit om vad dottern uppgett. 

Ditt exempel är inte ett exempel på frivilligt sex mellan ungdomar i samma eller närliggande ålder och alltså inte applicerbart på det jag talade om. 
    Men nu var det inte heller frivillig sex, utan övertalningssex (som förut ansågs frivilligt).
    Jag tvivlar att 13-åringar frivilligt går med på att ha sex, utan ofta är det övertalningssex.
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2018-11-01 09:01:31 följande:
    Men nu var det inte heller frivillig sex, utan övertalningssex (som förut ansågs frivilligt).
    Jag tvivlar att 13-åringar frivilligt går med på att ha sex, utan ofta är det övertalningssex.
    Det måste naturligtvis låtas utredas, vilket jag också skrev. Men sådant ska skötas av de som innehar de kunskaper som behövs för att kunna göra det. Och för att få det i rullning måste ju mamman agera!

Jag för min del tvivlar inte alls på att det finns 13-åringar som har sex frivilligt och gärna. Däremot finns det förstås många som ångrar sig när föräldrar och övrig vuxenvärld slår ner på att de har sexuella relationer. Men så finns den gruppen ungdomar som far illa och som blir utnyttjade - och allt sådant är förstås oerhört beklagligt (och inte blir det bättre av att det finns föräldrar som i vuxen ålder blivit för pryda för att prata sex och samlevnad med sina ungdomar).

Vad är det som gör att du känner dig så sugen på att argumentera emot mig att du till och med länkar till något som över huvud taget inte hade med vad jag pratade om att göra? 
  • Anonym (Uppgiven)
    LFF skrev 2018-11-01 08:54:07 följande:

Så du tycker att det är bättre att dina barn får information på internet än att du tar det snacket med dem och att de vågar anförtro såna samtal till dig? Att det är bättre att de lär sig om hur tjejer ska bete sig via porrfilmer än att du berättar att de inte behöver gå med på vad som helst?

Finns annan information än via porr.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-01 09:00:06 följande:

Klart man ska prata med sina barn och inte låta dem få information från exempelvis porr de hittar på nätet eftersom de då som 13-åringar inte lyckas stå emot 15-åriga pojkvänner som övertalar dem att ha sex, sex som slutar med graviditet.

Han har aldrig varit hennes pojkvän.
  • Anonym (Kate)

TS - du har absolut inte misslyckats i ditt föräldraskap p g a att du själv fick barn i tonåren och att din egen dotter nu blivit gravid i tonåren. Men att hon nu blivit gravid så ung hänger ändå ihop med det, barn påverkas och formas av uppväxtmiljö och omgivning.

Men på samma sätt som du inte vill bli skuldbelagd för din dotters graviditet ska du inte heller dra för snabba växlar på att hon säger att hon blivit pressad till detta. Det KAN vara hennes sätt att lägga över skuld och ansvar på någon annan - att skydda sig själv. Precis som du vill skydda dig själv när andra här vill skuldbelägga dig för hennes graviditet.

Självklart ska du inte misstro henne, men du kanske behöver prata närmare med henne exakt om hur det gick till. Har de haft samlag en enda gång som resulterade i en graviditet? På vilket sätt blev hon isf pressad? Övertalad? Fasthållen?

Förklara att du självklart hjälper henne att göra en anmälan om hon blivit tvingad (i min värld låter tvingad och pressad som lite skilda saker), förklara dock vilka konsekvenser det kan få för killen men att han naturligtvis ska ta konsekvenserna om han är skyldig.

Sedan tycker jag att du borde använda dina egna erfarenheter av att vara ung mamma till att förklara för henne vilka svårigheter och ansvar som uppstår och varför det vore fördelaktigt att vänta med att skaffa barn. Förklara att du naturligtvis inte ångrar att du fått henne men att du önskar att det var senare i livet när du hunnit skaffa dig ett stabilt liv med boende/ekonomi/fast förhållande/utbildning/hunnit leva livet innan - vilket argument du nu tycker funkar.

• LFF
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-11-01 09:14:21 följande:
    Finns annan information än via porr.
    Och det vanligaste stället att hitta information är... via porr. Tyvärr. Och många andra ställen där allt går ut på "så behagar du honom" och "så tillfredsställer du honom". Inte mycket om hur tjejer ska få det bra eller att de faktiskt har rätt att säga nej, att killar gör fel om de, som i detta fall, övertalar eller på annat vis gör det mot hennes vilja.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Kate) skrev 2018-11-01 09:16:01 följande:

TS - du har absolut inte misslyckats i ditt föräldraskap p g a att du själv fick barn i tonåren och att din egen dotter nu blivit gravid i tonåren. Men att hon nu blivit gravid så ung hänger ändå ihop med det, barn påverkas och formas av uppväxtmiljö och omgivning.

Men på samma sätt som du inte vill bli skuldbelagd för din dotters graviditet ska du inte heller dra för snabba växlar på att hon säger att hon blivit pressad till detta. Det KAN vara hennes sätt att lägga över skuld och ansvar på någon annan - att skydda sig själv. Precis som du vill skydda dig själv när andra här vill skuldbelägga dig för hennes graviditet.

Självklart ska du inte misstro henne, men du kanske behöver prata närmare med henne exakt om hur det gick till. Har de haft samlag en enda gång som resulterade i en graviditet? På vilket sätt blev hon isf pressad? Övertalad? Fasthållen?

Förklara att du självklart hjälper henne att göra en anmälan om hon blivit tvingad (i min värld låter tvingad och pressad som lite skilda saker), förklara dock vilka konsekvenser det kan få för killen men att han naturligtvis ska ta konsekvenserna om han är skyldig.

Sedan tycker jag att du borde använda dina egna erfarenheter av att vara ung mamma till att förklara för henne vilka svårigheter och ansvar som uppstår och varför det vore fördelaktigt att vänta med att skaffa barn. Förklara att du naturligtvis inte ångrar att du fått henne men att du önskar att det var senare i livet när du hunnit skaffa dig ett stabilt liv med boende/ekonomi/fast förhållande/utbildning/hunnit leva livet innan - vilket argument du nu tycker funkar.

Att säga något sånt hade varit att ljuga, för jag har aldrig känt så.

Vi har alltid haft det bra ställt ekonomiskt och jag lever fortfarande med hennes pappa.

Hon säger att det bara varit den gången och att det var under en övernattning hos en kompis.
  • Anonym (Uppgiven)
    LFF skrev 2018-11-01 09:20:16 följande:

Och det vanligaste stället att hitta information är... via porr. Tyvärr. Och många andra ställen där allt går ut på "så behagar du honom" och "så tillfredsställer du honom". Inte mycket om hur tjejer ska få det bra eller att de faktiskt har rätt att säga nej, att killar gör fel om de, som i detta fall, övertalar eller på annat vis gör det mot hennes vilja.

Hon är väldigt insatt i hela grejen med metoo, så att hon har rätt att bestämma över sin egen kropp är hon fullt införstådd med.
  • sextiotalist
    Anonym (Kate) skrev 2018-11-01 09:16:01 följande:

Nej, det ska hon INTE, hon ska bara lyssna och inte hålla något jäkla förhör. Det är ett barn som vi pratar om, en flicka, som enligt egen utsago har blivit övertalad/pressad till sex, de har inte ens haft sällskap. Hon blev gravid (alltså de han har troligen inte ens tagit sig tid att använda kondom).
    Flickan ska inte skuldbeläggas det minsta och det är exakt vad hon görs om man agerar som du rekommenderar

• Anonym (Kate)
    sextiotalist skrev 2018-11-01 09:39:03 följande:

Nej, det ska hon INTE, hon ska bara lyssna och inte hålla något jäkla förhör. Det är ett barn som vi pratar om, en flicka, som enligt egen utsago har blivit övertalad/pressad till sex, de har inte ens haft sällskap. Hon blev gravid (alltså de han har troligen inte ens tagit sig tid att använda kondom).

Flickan ska inte skuldbeläggas det minsta och det är exakt vad hon görs om man agerar som du rekommenderar

Exakt - lyssna. Prata med henne närmare om vad som hänt.

Om/när det anmäls kommer hon också få genomgå regelrätta förhör med polis exakt om vad som hänt.
Svar på tråden Gravid nybliven tonåring