• Anonym (Uppgiven)

Gravid nybliven tonåring

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

• Svar på tråden Gravid nybliven tonåring
  • Anonym (anonym)
    Panduro skrev 2018-10-31 13:56:59 följande:
    Det är väl inte riktigt så enkelt att socialen tar alla barn till föräldrar som går hos psykolog.
    Om en 13-åring ska kunna tänkas att få behålla och uppfostra ett barn så tas det självfallet hänsyn till om barnet har regelbunden kontakt med psykolog. Få barn i Sverige har barn och de få där barnen inte placerats i familjehem är barn till riktigt stabila och mogna barn med ett stort stöd från omgivningen.
  • Limeblad
    Anonym (anonym) skrev 2018-10-31 12:26:49 följande:

Polisanmälan kommer att läggas ned eftersom det inte finns något olagligt med att barn som 13 och 15 år har sex med varandra uppenbarligen är det heller ingen våldtäkt heller

Eh va? Det är våldtäkt mot barn alternativt sexuellt utnyttjande av barn. Femtonåringen är straffmyndig.
  • Anonym (anonym)
    Limeblad skrev 2018-10-31 15:26:08 följande:
    Eh va? Det är våldtäkt mot barn alternativt sexuellt utnyttjande av barn. Femtonåringen är straffmyndig.
    Nej det bedöms inte automatiskt som våldtäkt eller utnyttjande av barn bara för att den ena är yngre än 15 år är det nära i ålder så blir det inte något brott om det varit frivilligt
  • neverpreggo
    Anonym (anonym) skrev 2018-10-31 15:56:59 följande:
    Nej det bedöms inte automatiskt som våldtäkt eller utnyttjande av barn bara för att den ena är yngre än 15 år är det nära i ålder så blir det inte något brott om det varit frivilligt
    Så du räknar inte med det faktum att killen pressat henne?
  • Limeblad
    Anonym (anonym) skrev 2018-10-31 15:56:59 följande:

Krävs att det är uppenbart att det inte varit något tvång. Lägg till ändringen om samtycke som trätt i kraft. Du skriver rätt tvärsäkert att anmälan kommer läggas ner och att det inte är ett brott. Varför uppmana att inte få det prövat när det inte är solklart?
  • Anonym (...)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 06:48:55 följande:

Nej, långt ifrån.

Faktiskt inte.
  • Anonym (...)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 06:52:47 följande:

Men herregud, nej jag var inget barn. Att du råkar ha såna 18-åringar runt dig säger inget om någon annan. Jag hade redan flyttat hemifrån och klarat mig själv i över två år vid det laget.

Du flyttade alltså hemifrån innan du var myndig och dessutom påstår du att du var vuxen. Sådan mor sådan dotter...
  • Anonym (Om det var jag)

Var det mitt barn så hade jag först och främst tagit med mitt barn till ungdomsmottagningen och sett till att hon får prata med en utomstående. Sedan hade jag också polisanmält 15-åringen som hade sex med min dotter, speciellt eftersom hon sagt att det inte var helt frivilligt. Sedan det viktigaste; jag hade pratat med min dotter och förklarat att jag kommer var där för henne hur hon än väljer att göra. Hon är ett barn och behöver sin mammas stöd och kärlek. Det är ingen optimal situation men att tvinga till abort eller ställa ultimatum osv kommer inte funka. Förhoppningsvis kommer dottern förstå att hon inte kan behålla barnet och vilja göra abort med egen vilja. Vill hon behålla så hoppas jag TS ställer upp för sin dotter.

• Tiina87
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 07:19:59 följande:

Han är 15, men hon säger att hon inte ville egetligen, att han pressade henne.

Ringde hennes psykolog på bup igår, ska få komma dit i morgon, osäkert om jag får med mig henne bara.

Om han har pressat henne till sex så ska hon eller du anmäla honom för våldtäkt.

Anmälan kommer nog dock inte gå till åtal eller ens utredas men ska ändå anmälas.
  • Tiina87
    Anonym (anonym) skrev 2018-10-31 12:26:49 följande:

Polisanmälan kommer att läggas ned eftersom det inte finns något olagligt med att barn som 13 och 15 år har sex med varandra uppenbarligen är det heller ingen våldtäkt heller

Om en 15-åring pressar en 13-åring till sex så är det våldtäkt.
Svar på tråden Gravid nybliven tonåring