• Anonym (Uppgiven)

Gravid nybliven tonåring

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

• Svar på tråden Gravid nybliven tonåring
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Mom) skrev 2018-10-31 06:50:57 följande:

Din dotter borde få prata med någon utomstående om sitt beslut att behålla eller ta bort graviditeten. Kan ju annars lätt hända att hon bara vill revoltera mot dig. Någon kurator inom mödravården borde kunna kopplas in?

Om jag var du skulle jag ringa och fråga både på mvc och soc. Det borde ju finnas någon handlingsplan för unga föräldrar.

Om man ska polisanmäla Beror på hur gammal pappan är?

Är bägge 13 så kommer väl ändå soc behöva bli inkopplade men det är ju knappast ett brott.

Är pappan över 18 så är det ju definitivt ett brott.

Däremellan är det gråzon enligt mig men de kommer ju behöva stöd i föräldraskapet ändå.

Han är 15, men hon säger att hon inte ville egetligen, att han pressade henne.

Ringde hennes psykolog på bup igår, ska få komma dit i morgon, osäkert om jag får med mig henne bara.
  • Anonym (B)

Fyfan. Men ja, vad ska man säga?

Barn som får barn tenderar att få barn som får barn. Synd att du inte lärt henne bättre trots att hon var i riskzonen.

Bara att beklaga! Hoppas hon får det bra i sin husvagn med alla ungarna och pojkvännerna... och bidrag.

• OlgaElvira

Vet du vem som är pappan? Är han vuxen, anmäl, viktigt om inte annat för att skydda andra barn då han inte verkar ha insikt om det Felaktiga i det han gör.

Hur långt gången är hon, är det bråttom om hon skulle välja en abort. Först ta med henne till MVC och ta det därifrån, ni får då hjälp med kontakt med kurator och de sociala myndigheterna.

Om hon ändå väljer att föda barnet så inse att det inte är det värsta som kunnat hända.

Om ni som föräldrar är de som pressar för abort så finns det risk att hon inte vill bara för att det är ni som säger det. Hon är trots allt tonåring och då revolterar man. Försök i den frågan var så neurtrala ni kan, ni bör naturligtvis vara tydliga med er syn. Oavsett hur allt slutar så vill ni säkert en tillitsfull relation till ett barn. Låt andra vara de som visar på konsekvenser och svårigheter. Ni har kanske andra i familjen som kan ta den rollen, någon favoritmoster/-faster kanske.

• Anonym (Mom)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 07:19:59 följande:

Ringde hennes psykolog på bup igår, ska få komma dit i morgon, osäkert om jag får med mig henne bara.

Ville hon inte så skulle jag definitivt anmäla.

Det kommer väl ändå bli ett fall för soc eftersom han är så ung. Bra att hon får samtalsstöd. Men du tror inte hon skulle behöva prata om det att behålla barnet med någon också? Det innebär ju att hon blir bunden till killen hela livet?!

Ska hon behålla så kommer hon ju ändå vara tvungen att gå på mvc regelbundet så att få prata med en barnmorska om vad graviditet och förlossning innebär kan ju inte vara fel- hon kanske kommer på andra tankar då?
  • sextiotalist
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 06:39:45 följande:

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

Snabba ryck, jag tycker du ska ta flickan med dig till den närmaste ungdomsmottagningen, de är vana att hantera sådant (är rätt säker på att du inte kommer vara den enda mamman som tar med dig alltför ung dotter i en sådan situation). Se till att hon får kuratorskontakt och även en polisanmälan kan vara på plats (det är olagligt att tvinga någon till sex, även man är 15 år).
    Soc kommer ta hand om killen, ni får ta hand om dottern.

Ni kan självklart inte tvinga henne till abort, men det gäller att få henne inse det orimliga att bli förälder när man fortfarande är barn, dels för barnets skull, men även för att hon varken är kroppsligt eller mentalt redo för den rollen.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 07:19:59 följande:

POLISANMÄL!!!
  • Anonym (Lika)

Ta ditt föräldraansvar och se till att din dotter gör abort och polisanmäl sedan våldtäkten hon blivit utsatt för!

• sarafamilj
    sextiotalist skrev 2018-10-31 07:46:31 följande:
    Snabba ryck, jag tycker du ska ta flickan med dig till den närmaste ungdomsmottagningen, de är vana att hantera sådant (är rätt säker på att du inte kommer vara den enda mamman som tar med dig alltför ung dotter i en sådan situation). Se till att hon får kuratorskontakt och även en polisanmälan kan vara på plats (det är olagligt att tvinga någon till sex, även man är 15 år).
    Soc kommer ta hand om killen, ni får ta hand om dottern.

Ni kan självklart inte tvinga henne till abort, men det gäller att få henne inse det orimliga att bli förälder när man fortfarande är barn, dels för barnets skull, men även för att hon varken är kroppsligt eller mentalt redo för den rollen.
  • beccagranen

Boka snarast in möte på ungdomsmottagningen. Hon ska inte känna sig tvingad till abort, men hon ska få ett val att fortsätta få vara ett barn. Låt henne prata med en utomstående på UM. Bolla tankar och idéer. En 13 åring är ofta ganska naiv och ser den förskönade bilden av att strosa runt med en snäll bebis och köpa söta kläder. Låt henne inse verkligheten, att det är slitsamt, dyrt och hon kommer inte ha sina vänner kvar, för hon har inte tid att vara med kompisar som mamma. Säg att du kan stötta henne, genom att hon får bo kvar med barnet, men det blir hennes ansvar. Gör en kalkyl vad ett barn kostar varje månad. Få henne att inse hur annorlunda hennes liv skulle bli. Och jämför med hur annorlunda det är när man är färdig med sin ungdom, har en partner att dela längtan med etc.

• neverpreggo

Dra med henne till BUP, hon får inte välja. Killen ska anmälas! Tipsar om att se x antal avsnitt av 16&Pregnant, avskräckande.

Fattar inte hur folk kan vara så vidriga, kan ni inte ens skärpa er i Känsliga Rummet? Ja, föder man barn tidigt så går det ofta "i arv" men påhopp hjälper ingen nu. TS barn är redan fött så att hacka på det ger ingen något.

Svar på tråden Gravid nybliven tonåring