• Anonym (Uppgiven)

Gravid nybliven tonåring

Att bli mormor vid 31 var inte planen, så vad fan gör man? Är det bara att acceptera att en totalt omogen trettonåring inte vill göra abort? Ungen är inte ens byxmyndig, nåt måste man väl kunna göra!? Anmäla den sk pappan? Vad skulle hända?

• Svar på tråden Gravid nybliven tonåring
  • Tiina87
    Anonym (Sara) skrev 2018-10-31 19:06:55 följande:

Förklara för dottern att om hon behåller barnet så innebar det kontakt med barnets pappa i minst 18 år framöver.

Har du pratat med hans föräldrar, dom kommer bli inblandade, oavsett du polisanmäler eller inte, han kommer också bli förälder med alla dom rättigheter det innebär, skyldigheterna kan han dock lätt smita undan, men underhållet kommer han inte undan i 18 år. 

Ska dottern ha barn är det dags att hon också börjar ta ett vuxet ansvar hemma om hon inte gör det, disk, städ, tvätt, skura toaletten, rensa avloppet, planera mat, ansvara för budget osv. 

Jag förstår att du är chockad, jag hoppas allt löser sig till det bästa. 

Finns dock inget som säger att hon behöver ha kontakt med pappa i minst 18 år.
  • Tiina87
    Panduro skrev 2018-10-31 19:28:37 följande:

Tänker du på adoption och dylikt? Ja, sånt är kanske en möjlighet, men det är väl väldigt mycket byråkrati osv när det gäller sånt? Eller menade du att det ibland kan gå bra för en 13-åring som är mamma? Det KAN säkert gå bra, men sannolikheten är väl inte så stor tyvärr.

Tycker heller inte en 13-åring ska gå igenom en graviditet, förlossning och separation (vid bortadopterande) från barnet. Usch vad jobbigt läge.

Adoption? Ja, en möjlighet. Men det jag menade att abort inte alltid är en självklarhet för en tonåring.
  • Anonym (Lag och rätt. oc)
    Anonym (haha) skrev 2018-10-31 19:47:12 följande:
    1. Spelar det någon roll? Oavsett om det var frivilligt eller inte så är det ju tydligt att hon som 13-åring inte är mogen att fatta ett sådant beslut och den 15-åriga killen skulle såklart sagt NEJ om det var så att flickan ville.

2. Soc indragna kan vara hjälp, inte stjälp.

6. Om hon ljuger för att slippa ansvar visar det återigen att hon är för ung för att fatta beslutet och killen som är 15 borde ha avstått!

Varför tror du att flickan ljuger? Hon är 13! Och hon slipper inget ansvar över graviditeten, det är hon som måste göra abort eller föda.
    1. Fel, de var barn båda två.

2. Absolut men det är inget man önskar någon, oavsett.

6. Återigen, båda två är barn.

Jag tror inte att hon ljuger, jag tror inte att hon talar sanning. Det jag tror är att hon mycket lätt kan ljuga för sin mamma. Det är så barn gör när de vill lägga skulden på någon annan.
    Ungefär som att slå sönder en ruta... fast med mycket större konsekvenser.
  • Tiina87
    Anonym (Lag och rätt. oc) skrev 2018-10-31 19:23:35 följande:

1. Flickan säger att samlag inte var frivilligt. Det är klart att hon säger! 

2. Soc kommer bli indragna i båda eventuella tonårsföräldrarnas liv.

3. Är man fyllda 15 så är man straffmyndig och kallas till rättegång i tingsrätt om åklagare ser att det finns chans till fällande dom. Vill man sedan överklaga så blir det hovrätt. Den åtalades föräldrar kallas också och vid fällande dom får även de betala böter. Skadeståndet hamnar på den omyndiga, men straffmyndiga.

4. Som barn som förälder till ett barn kommer soc att övervaka under oöverskådlig tid. Ställer inte mormor eller annan mycket nära i hemmet ut som stöd så kommer barnet att omhändertas, av den enkla anledning att ett barn inte klarar att ta hand om sitt barn utan hjälp.

5. Vill ts inte bli mer eller mindre mamma på nytt så riskerar alltså hennes dotter att bli av med sitt barn enligt LVU. Ingen mormor kan tvingas att bli småbarnsmamma mot sin vilja.

6. Återigen, flickan SÄGER... varför tror ni alla att hon talar sanning? Vet ni verkligen inte att ungar ofta ljuger för att slippa ta ansvar?

1. Fortfarande olagligt för en 15-åring att ha sex med en under 15. Dvs det spelar egentligen ingen roll om 13-åringen ville eller ej.

2. Ja, det är stor risk att soc blir indragen. Vilket absolut kan vara väldigt positivt och inte alls behöver vara till proböem för framtiden.

3. Det krävs att ts tar mod till sig och anmäler.

4. Nej, det är absolut inte säkert Soc kommer att övervaka över lång tid. Inte heller säkert att barnet blir omhändertagen pga att mormor/annan vuxen inte vill ta på sig föräldraranavaret. Hurvida det blir tal om omhändertagande veror på den enskilde situation hur det ev kan bli i detta fallet vet ingen ännu.

5. Nej.

6. Oavsett om hon talar sanning eller inte så har det begåtts ett brott av den 15-åriga killen.

Och nej, finns många barn/tonåringar som inte ljuder för att slippa ansvar.
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (anonym) skrev 2018-10-31 17:19:37 följande:

Nu är ju killen inte över 15 år utan just 15 år och det är då inte olagligt dock om det föreligger tvång så är det olagligt oavsett ålder

Över femton innebär femton år fyllda och uppåt, jisses.
  • Anonym (haha)
    Anonym (Lag och rätt. oc) skrev 2018-10-31 20:06:59 följande:
    1. Fel, de var barn båda två.

2. Absolut men det är inget man önskar någon, oavsett.

6. Återigen, båda två är barn.

Jag tror inte att hon ljuger, jag tror inte att hon talar sanning. Det jag tror är att hon mycket lätt kan ljuga för sin mamma. Det är så barn gör när de vill lägga skulden på någon annan.
    Ungefär som att slå sönder en ruta... fast med mycket större konsekvenser.
    1. Men det ena barnet var mer barn än det andra. Det händer ganska mycket både psykiskt och fysiskt mellan 13 och 15 och oavsett, den äldre som ÄR byxmyndig är den med skyldighet/ansvar/ev straff om personen väljer att ha sex med någon som INTE är byxmyndig.

Byxmyndig betyder ju just att man förväntas kunna ta det ansvaret.

2. varför inte? Man måste inte vara rädd för soc utan tvärtom kan det vara bra för en familj att få den hjälpen, särskilt i ts och hennes dotters situation om dottern bestämmer sig för att behålla.

• Colourfulrainbow

Varför utgå från att flickan ljuger? Hon sa att hon inte ville - och då får man lita på henne. Även om det visar sig att hon ville, så kvarstår faktum - det är ett brott med tanke på hennes låga ålder. 

När det kommer till sexuella övergrepp blir offret, särskilt om det är en kvinna/flicka, alltid ifrågasatt om allt möjligt mellan himmel och jord. Och folk undrar varför så få anmälningar görs. Suck.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2018-10-31 07:19:59 följande:

Han är 15, men hon säger att hon inte ville egetligen, att han pressade henne.

Ringde hennes psykolog på bup igår, ska få komma dit i morgon, osäkert om jag får med mig henne bara.

Jag har själv en 13åring och kan med säkerhet säga att ett sådant val att inte följa med skulle inte finnas
  • Anonym (Elisa)

En 13-åring är ett barn och ska inte få barn enligt mig.

• Anonym (Emma)
    Tiina87 skrev 2018-10-31 17:22:03 följande:

Jo, det är olagligt eftersom ts dotter är 13 är, dvs ubder 15 år.

Det hade dock inte varit olagligt om det varit uppenbart att båda ville, att det inte skedde något uttnyttjande och att dom låg nära i ålder. Det är inte automatiskt olagligt att ha sex med någon under 15.
Svar på tråden Gravid nybliven tonåring