• honkie

Låta barnet gråta?

Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

• Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • Dementoria
    lussebulle25 skrev 2018-11-11 12:27:12 följande:

"Dessutom är det svårt för mammahjärtat att skita i barnet"

Precis! Det går liksom inte att strunta i sitt ledsna barn. Jag vill inte strunta i mitt ledsna barn. Vill göra allt för att hon inte ska vara ledsen. Vill att hon ska vara nöjd och tillfreds. Mår inte hon bra och är lugn, så mår inte jag bra och är lugn.

Du kommer tänka annorlunda den dagen du får barn TS. Man har många olika tankar innan man själv får barn, om hur man ska göra osv. Sen ändras det oftast när man får barn. Om du nu blir mamma i framtiden så kommer du att bli en toppenmamma, åt just ditt barn

Det finns gott om föräldrar/mammor som kör den där typen av sovmetoder på sina barn. Tycker du de är "toppenmammor"? På riktigt?

Jag har väldigt svårt för den där frasen "du är den bästa mamman för ditt barn". Herregud så många dåliga föräldrar det finns där ute och vilken kränkning mot barnet. Var den skräpföräldern allt just det barnet förtjänade eller hur ska man tänka?

TS, du kommer vara en skitdålig förälder till ditt barn om du använder dig av liknande sovmetod på framtida barn så låt hellre bli att skaffa barn om du inte med säkerhet vet att du aldrig kommer använda dig av en sådan.
  • lussebulle25
    Dementoria skrev 2018-11-11 12:44:26 följande:

Det finns gott om föräldrar/mammor som kör den där typen av sovmetoder på sina barn. Tycker du de är "toppenmammor"? På riktigt?

Jag har väldigt svårt för den där frasen "du är den bästa mamman för ditt barn". Herregud så många dåliga föräldrar det finns där ute och vilken kränkning mot barnet. Var den skräpföräldern allt just det barnet förtjänade eller hur ska man tänka?

TS, du kommer vara en skitdålig förälder till ditt barn om du använder dig av liknande sovmetod på framtida barn så låt hellre bli att skaffa barn om du inte med säkerhet vet att du aldrig kommer använda dig av en sådan.

Det jag menade var att ts antagligen inte kommer att använda sig utav den metoden mot sitt barn. Man tror att man kommer göra så mycket, och sedan ser verkligheten annorlunda ut. De allra flesta mammor gör sitt bästa mot sina barn. Och sedan finns det några som inte gör det, och dom är såklart inte dom bästa mammorna för sina barn.
  • GGN

Vi gör inte så, ingen i familjen gör så. Vi lägger ner barnet och säger godnatt och går därifrån. De skriker inte.

• Erla

Självklart kommer barnet tillslut somna, men troligen till priset av trygghet och anknytning till den vuxna som borde varit där och stöttat. Ja barn kan behöva hjälp att varva ner och för att kunna somna. Vissa barn kräver en förälders närvaro, medan andra bara behöver någon som kommer in i rummet och visar att den kommer om det behövs. Säger som övriga här att du inte borde skaffa barn om du inte är villig att offra några trevliga middagar med vänner, för att ditt barn ska få må bra. Det är liksom ditt ansvar att ta hand om barnet du sätter till världen.

• GGN

Sen är det skillnad på gråt och gråt. En del verkar ta all gråt som att barnet kommer bli psykiskt sjukt och ta livet av sig, men en lugn och trygg förälder hör skillnaden.

• elyse

Barn är olika. Mina barn har som bebisar kunnat somna i famnen/ammat till sömns och inte behövt ha mörkt och tyst. Ja, egentligen inte nu vid ett och fyra heller, men nu är de ju inte så roliga att ha med av andra skäl.

• honkie
    Sommarskuggan skrev 2018-11-11 11:24:23 följande:

Om du nu verkligen är seriös, så läs på om barn anknytning. Tänk på att barnet och dess känslor ALLTID ska komma först. Man kan inte bara låsa in en bebis i en bur (spjälsäng) när man blir less på att ta hand om den.

Men det handlar väl mycket om att bekräfta sitt barns känslor och visa att man är där om det behövs? Om barnet skriker och skriker och ens närvaro inte verkar göra någon skillnad, varför bara inte ge barnet lite egen tid att varva ner? Självklart hade jag ju kollat till barnet ofta för att se så inget hänt.
  • honkie
    Aryanangel skrev 2018-11-11 11:26:20 följande:

Ja, snälla tänk om. Du ska finnas där för barnet. Är du inte beredd att faktiskt trösta, så skaffa inte barn.

Du skadar seriöst barnets psyke, finns forskning.

Dessutom är det svårt för mammahjärtat att skita i barnet...

Vad blir konsekvenserna? Har försökt leta men hittar att mest studier där det handlar om varandras raka motsatser. Typ missbrukare som jämförs med superföräldrar. Det måste finnas något mellanting tänker jag.
Svar på tråden Låta barnet gråta?