• honkie

Låta barnet gråta?

Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

• Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • Jemp
    honkie skrev 2018-11-11 14:41:12 följande:

Men barn i den åldern kan väl inte ha så många behov? Det bör väl bara finnas en handfull saker man kan testa? Om man testat allt utom att just lämna så kanske man i alla fall borde försöka för att se om ens barn har just det som ett av sina väldigt få behov. Om det är ens närvaro som får barnet att skrika sig röd i ansiktet så lär man ju misshandla barnet betydligt mer genom att stanna kvar och "såja såja".

Små barns största behov är närhet. Om barnet somnar bäst själv lär man sig det som förälder men det är inte det vanligaste. Särskilt inte på annan plats skulle jag tro med svårigheter att varva ner osv.

Att det tar en halvtimme att lägga barnet är ju inte samma sak som att det skriker konstant i en halvtimme.
  • molly50
    honkie skrev 2018-11-11 14:41:12 följande:
    Men barn i den åldern kan väl inte ha så många behov? Det bör väl bara finnas en handfull saker man kan testa? Om man testat allt utom att just lämna så kanske man i alla fall borde försöka för att se om ens barn har just det som ett av sina väldigt få behov. Om det är ens närvaro som får barnet att skrika sig röd i ansiktet så lär man ju misshandla barnet betydligt mer genom att stanna kvar och "såja såja".
    Spädbarn kan visst ha flera olika behov. De kan vara trötta,hungriga,ha en full blöja eller ha ont i magen. Eller bara vill ha närhet.
    Man lär sig oftast vad barnet vill ha. Men ibland så är det svårt att veta.
    Och då får man prova sig fram till vad som fungerar och vad som lugnar barnet.
    Att bara lämna ett skrikande barn funkar oftast inte då så små barn inte kan tänka så att mamma eller pappa snart kommer tillbaka.
    De kan tvärtom känna sig helt övergivna.
    Jag tycker du ska vänta med att skaffa barn om du inte kan förstå dessa saker.
    Carpe Diem
  • EnAnonumius
    honkie skrev 2018-11-11 14:51:32 följande:
    Nej det har jag nog inte, inte vad jag vet iaf. Men hur länge kan de skrika? Snackar vi timmar i sträck?
    Hur gör man med kolik? Kan man ha dem i famnen medan man lyssnar på en ljudbok med hörlurar som stänger ute ljud?
    Med ditt resonemang så är du knappast mogen att skaffa barn. Nej man sätter inte på "hörlurar och lyssnar på musik/ljudbok" om man har ett barn, med eller utan kolik.
    Barnets skrik är det ENDA sättet barnet har att kommunicera på, och även om det har kolik så kan skrikandet ändra karaktär för att exempelvis tala om att den har bajsat/kissat eller är törstig, eller annat. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sdy1

Hahaha

Nog för att man tänkt mycket om bebisar och barn innan man fick ett eget men det här är nåt annat.

Man ger barnet vad han eller hon behöver.

• sextiotalist
    honkie skrev 2018-11-11 10:27:48 följande:

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

Jag kan lugnt påstå att jag har ändrat min uppfattning om det mesta när det gäller barn sedan jag själv fick ett. Det brukar de flesta göra (alltid lättare att vara förälder utan att ha egna barn).
    Jag tyckte ungefär som du gjorde innan, efteråt så ändrade jag mig helt. Samsov (vem sjutton sover med barn? ), låg bredvid mitt barn tills det somnade (men vad är det för fel på att lära barnen somna själv), tog upp det så fort det skrek (barn mår väl bra att träna sina lungor och man ska inte skämma bort barnet).
    Däremot tog jag alltid bort sonen från sammanhanget om det skrek, satt aldrig med ett skrikande ban vid bordet på en bjudning, utan då gick jag in i ett annat rum, tog en promenad med vagnen, eller vilket som passade och fungerade bäst.
  • isolande

TS, jag är en av de onda typerna.

Jag körde typ 2-minutersmetoden med mina barn eftersom att det inte gick på annat vis. För vår familj. Jag blev otålig och fick panik av att bära omkring en gallskrikande bebis. Har dessutom ryggproblem så det gick inte efter några månader. Jag klarar inte att ligga bredvid en unge som bara kravlar runt utan att bli irriterad.

Vi resonerade som att hellre att de gråter lite i spjälsängen och får regelbunden tröst av samlade föräldrar än att vi föräldrar blir irriterade och frustrerade på barnet.

Vi har inte samsovit med våra barn efter att de blev typ 1 vecka gamla. Främst för att barnen inte verkat sova bättre av det och för att vi inte sover en blund med barn i sängen = trötta och utbrända, dåliga föräldrar.

Såna är vi. Kanske borde vi inte fått skaffa barn. De är 5 och 7 nu och underbara, glada barn. Hoppas det håller i sig.

• honkie
    isolande skrev 2018-11-12 10:41:44 följande:

TS, jag är en av de onda typerna.

Jag körde typ 2-minutersmetoden med mina barn eftersom att det inte gick på annat vis. För vår familj. Jag blev otålig och fick panik av att bära omkring en gallskrikande bebis. Har dessutom ryggproblem så det gick inte efter några månader. Jag klarar inte att ligga bredvid en unge som bara kravlar runt utan att bli irriterad.

Vi resonerade som att hellre att de gråter lite i spjälsängen och får regelbunden tröst av samlade föräldrar än att vi föräldrar blir irriterade och frustrerade på barnet.

Vi har inte samsovit med våra barn efter att de blev typ 1 vecka gamla. Främst för att barnen inte verkat sova bättre av det och för att vi inte sover en blund med barn i sängen = trötta och utbrända, dåliga föräldrar.

Såna är vi. Kanske borde vi inte fått skaffa barn. De är 5 och 7 nu och underbara, glada barn. Hoppas det håller i sig.

Tack för svar!

Någon nämnde i tråden att barnen kan ha svårt att visa känslor om man gör så du gjort. Är det något du känt av? Kommer de till er om de är ledsna? Har de svårt att prata om känslor?
  • Dementoria
    honkie skrev 2018-11-12 19:07:20 följande:
    Tack för svar!

Någon nämnde i tråden att barnen kan ha svårt att visa känslor om man gör så du gjort. Är det något du känt av? Kommer de till er om de är ledsna? Har de svårt att prata om känslor?
    Ställ den frågan om 15-20 år i stället när barnen vuxit upp och ska in i egna relationer, kanske skaffa barn osv. 

(med det sagt behöver det inte ha skadat isolandes barn)
  • Lilyje
    honkie skrev 2018-11-11 10:27:48 följande:

Skaffa inte barn.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Drottningen1970
    honkie skrev 2018-11-12 19:07:20 följande:

Tack för svar!

Det är inte det som det handlar om.. om 7 åringar kan prata om känslor...

Anknytningsskador manifesterar sig ofta i vuxen ålder...
Svar på tråden Låta barnet gråta?