• honkie

Låta barnet gråta?

Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

• Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • sextiotalist
    honkie skrev 2018-11-12 21:12:23 följande:
    Tack för ditt svar. Jo jag antar att känslor och framförallt viljor kan förändras över en natt när en ett barn kommer till livet. Men vad var det som fick dig att ändra tanke?
    EnAnonumius skrev 2018-11-12 10:18:12 följande:

Med ditt resonemang så är du knappast mogen att skaffa barn. Nej man sätter inte på "hörlurar och lyssnar på musik/ljudbok" om man har ett barn, med eller utan kolik.

Barnets skrik är det ENDA sättet barnet har att kommunicera på, och även om det har kolik så kan skrikandet ändra karaktär för att exempelvis tala om att den har bajsat/kissat eller är törstig, eller annat. 

Jemp (ovanför ditt inlägg) skriver att största behovet är närhet. Vad vore väl bättre än att sitta lugn och avslappnad i en fåtölj med hörlurar och hålla barnet mot sitt bröst?
    Magkänslan och att man lärde känna sitt barn
  • Dementoria
    honkie skrev 2018-11-12 20:58:52 följande:
    Men borde det inte visa sig i småbarnsåldern också? Och varför förutsätter vi att eventuell konsekvens är en skada?
    Det finns ett flertal bra svar ang detta mellan detta inlägget och upp till mitt andra.
  • brallison

Håller med de flesta när det gäller frågan om hur man ska behandla bebisar. Dock håller inte med "du ska inte skaffa barn". Precis som sexiotalist så hade jag massor med ideer om uppfostran, hur man sköter barn och sånt innan jag fick min dotter.
    När ett barn kommer förändras ditt liv totalt. Du inte längre tänker på dig själv i första hand, du bryr dig inte lika mycket om sakerna som inte berör ditt barn, du ändrar hela din världsuppfattning. Jag har också inte planerat alls att samsova, men redan på BB har vi (både jag och min man) insett att antingen vi sover alla 3 i samma säng eller sover ingen, då vår dotter hade väldigt stark behov av taktil kontakt. Hon har aldrig sovit hela natten (jo, börjat med det för ca 2 år sedan och hon är 8 år nu). Ungefär då kunde vi äntligen börja lägga henne, säga "godnatt" och gå därifrån (men även nu vissa kvällar är det "Mamma, kan du komma?" 5 ggr innan hon somnar).
    Så, nej, du behöver inte komma fram till massor med insikt innan du skaffar barn (vissa insikt kommer inte alls innan dess), däremot du ska inte ha den inställning OCH vara ung, för det är oftast då det går fel. Jag var 32 när min dotter föddes och var mentalt förberedd att livet kan förändras och man ska behöva offra vissa saker i sitt liv (dock kunde jag inte ens föreställa exakt vad och hur).

• Bananböjaren

Du ska inte lyssna så mycket på snöflingorna här. Håller man på och nattar barnet i  timmtal så växer de upp till osjälvständiga och lättkränkta mesar som inte klarar sig själv överhuvudtaget. Se bara på dagens generation unga vuxna. Överkänsliga och bölar över precis allt för att de blev vaggade för länge som små.

Kör du femminutersmetoden om du vill, det räcker med en två veckor sen har du en självständig bebis som kan somna tryggt och kommer att växa upp till en VD istället för en inredningsbloggare. Hur tror du såna som har fem-sex barn gör? Sitter med dom en timme var på morgon och kväll?
    Du ska dock vara redo på att snöflingorna och kränktmaffian kommer att hata dig eftersom du har mod att inte göra precis som alla andra, klarar du inte av det faktumet så är nog femminutersmetoden inget för dig.

• sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2018-11-13 12:22:26 följande:

Du ska inte lyssna så mycket på snöflingorna här. Håller man på och nattar barnet i  timmtal så växer de upp till osjälvständiga och lättkränkta mesar som inte klarar sig själv överhuvudtaget. Se bara på dagens generation unga vuxna. Överkänsliga och bölar över precis allt för att de blev vaggade för länge som små.

Kör du femminutersmetoden om du vill, det räcker med en två veckor sen har du en självständig bebis som kan somna tryggt och kommer att växa upp till en VD istället för en inredningsbloggare. Hur tror du såna som har fem-sex barn gör? Sitter med dom en timme var på morgon och kväll?
    Du ska dock vara redo på att snöflingorna och kränktmaffian kommer att hata dig eftersom du har mod att inte göra precis som alla andra, klarar du inte av det faktumet så är nog femminutersmetoden inget för dig.

Oj, det vet du för att?

Nu är våra ungdomar vuxna och samtliga klarar sig utmärkt själva, bor själva, fixar sina hem själva och är allt annat än lättkränkta.

När jag avser våra, då är det mina vänner där vi följts åt sedan studietiden och ja, vi har pratat barnuppfostran och hur vi nattat våra barn

Jag har mina referenser utifrån den verklighet jag lever i, dina referenser är?

• molly50

Och hur vet du att dessa "osjälvständiga" individer är det pga hur de blev nattade som små? Har du pratat med dem? Har de sagt det själva?
    Eller är det bara en gissning från din sida?
    Carpe Diem
  • jrockyracoon

Synd att du inte är faktastyrd, utan framkastar hypoteser som saknar förankring i forskningen.

Sedan Bowlby på 50-60-talet publicerade sina teorier om anknytningsteori (som baserades på otaliga observationer av bäbisar och deras beteenden) så har forskarna haft gott om tid att pröva huruvida anknytningsteorin är valid eller inte. Den har sedan dess seglat upp som en ledande teori, och både psykodynamisk teori och KBT har införlivat den på olika sätt i sina respektive forskningsgrenar.

När det gäller det populära curling-begreppet så finns det forskning som visar att de barn som blir curlade får en större inre trygghet som vuxna än de som inte blir det. Det finns ingen forskning som visar att curling är skadligt. Det är bara en folklig myt som t.ex. du bland många andra tycks ha omfamnat.

Kort sagt, dina dräpande ord, reduceras för den kunnige snabbt ner till ditt eget lilla privata hopkok av egentillverkade teorier, utan förankring i verkligheten.

Trygga, väl omhändertagna barn växer upp till empatiska, kloka och känslomässigt balanserade vuxna! Jag har också hört att de trygga barnen utövar en dragningskraft på de otrygga barnen. D.v.s. de trygga barnen blir medelpunkten i gruppen. Kanske är det likadant med många vuxna. Andra dras till de trygga vuxna eftersom deras självkänsla och trygga bas utstrålar något som andra vill ha. 

När det gäller arbete, kan du dock ha rätt. Olyckliga och känslohandikappade människor kanske satsar mer på karriären än trygga människor som har möjlighet att prioritera arbete och relationer på ett mer balanserat sätt. Är man t.ex. empatistörd störs man inte av att man inte ger sina barn tillräckligt med tid och kärlek.

I ditt fall skulle man kunna ana en viss jobbig barndom, med tanke på ditt förakt för människor som bejakar sina känslor. Ett tips kan vara att gå i terapi. Det är möjligt att via t.ex. terapi ändra sin anknytning även i vuxen ålder!
  • Bananböjaren

Du ser TS på svaren jag fick att jag hade rätt. Flera som blev oerhört kränkta och förnärmade av att höra att dom uppfostrat lättkränkta och osjälvständiga barn. Helt uppenbart går uppfostringstekniken och således lättkränktheten i arv från generation till generation.

• IrriteradMamma
    Bananböjaren skrev 2018-11-14 11:08:04 följande:

Du ser TS på svaren jag fick att jag hade rätt. Flera som blev oerhört kränkta och förnärmade av att höra att dom uppfostrat lättkränkta och osjälvständiga barn. Helt uppenbart går uppfostringstekniken och således lättkränktheten i arv från generation till generation.

Jag ser dock bara av svaren hur fel du har. Tråkigt att du inte inser det själv. Men så kan väl inte alla göra rätt heller.
  • sextiotalist
    Bananböjaren skrev 2018-11-14 11:08:04 följande:

Men vad har du för belägg att våra barn är lättkränkta och osjälvständiga?
    Eller räcker det inte med att ens vuxna barn bor själva, klarar sitt liv själva, inte behöver åka hem till föräldrarna för att få mat, kläder tvättade etc.
    Vi är inte kränkta, utan vi försöker förklara att den bild som du målar upp inte stämmer med den verklighet vi möter.

Jag upplever faktiskt att många ungdomar är självständiga och kloka personer som gör bra livsval och ta ansvar över sitt liv.

Svar på tråden Låta barnet gråta?