• honkie

Låta barnet gråta?

Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

• Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • Guldbarb
    honkie skrev 2018-11-11 16:01:58 följande:

Men jag tycker att ett trött barn borde kunna somna efter fem minuter om man inte håller på och daltar med det.

Ett barn visar med skrik och gråt att något är fel. Ett litet barn har svårt att veta vilka känslor och behov som är vad. Till exempel ett spädbarn med ont i magen kan vilja äta för den vet inte att magontet inte är hunger. Ett barn som är ledsen kan även bli arg för den har svårt att sortera ut varför den är arg. Ett barn som är trött kan bryta ihop för den mår inte bra, den förstår inte att det blir bättre om den sover, att då dessutom bli övergiven (vilket många barn med denna metod upplever) gör inte att den relaterar sömn med trygghet. Den skriker och gråter sig till sömns tillslut för att den inte fysiskt orkar mer men den räknar tillslut inte med att du kommer när den är ledsen, rädd o.s.v.
  • GGN
    honkie skrev 2018-11-11 14:30:03 följande:

Hur gamla är barnen om jag får fråga? Har de alltid varit så eller har ni testat någon speciell metod?

Det gäller allt från en 43-åring till ettåring. Mina föräldrar gjorde så, mina systrar gör så. Vi har gjort så från start. Barnen vet alltså inget annat. Vi samsover inte heller. Syrrans ettåring har aldrig somnat med någon direkt bredvid sig.
  • IrriteradMamma

Men är det så konstigt om man tror att det skulle kunna skapa starkare och mer självständiga barn? Jag skulle absolut inte vilja experimentera för mycket, men jag tror det finns mycket att vinna på att låta sitt barn vara själv även om det skriker.

Jag menar absolut inte att jag inte vill spendera tid med mitt barn. Jag skulle älska att umgås med mitt egna barn, se det utvecklas och lära sig hantera livet. Jag skulle vilja umgås så mycket det bara går. Men jag tycker att ett trött barn borde kunna somna efter fem minuter om man inte håller på och daltar med det.

Precis allt det du skriver här går emot allt sunt förnuft och är precis vad åratal av forskning visat att man inte ska göra. Skaffa inga barn förrän du tänkt om angående detta.

"Ett trött barn borde kunna somna efter fem minuter om man inte håller på och daltar med det"

Ett spädbarn KAN man inte dalta med, det fungerar inte såså!
  • Drottningen1970

Men är det så konstigt om man tror att det skulle kunna skapa starkare och mer självständiga barn? Jag skulle absolut inte vilja experimentera för mycket, men jag tror det finns mycket att vinna på att låta sitt barn vara själv även om det skriker.

Jag menar absolut inte att jag inte vill spendera tid med mitt barn. Jag skulle älska att umgås med mitt egna barn, se det utvecklas och lära sig hantera livet. Jag skulle vilja umgås så mycket det bara går. Men jag tycker att ett trött barn borde kunna somna efter fem minuter om man inte håller på och daltar med det.

Ja det är jättekonstigt om man tror att det skapar självständiga barn om man låter de gråta i sin ensamhet. I alla fall om man är under 82 och bor i Sverige. Det är en självklarhet att bebisar inte ska bli självständiga. De behöver trygghet för att sedan när de blir äldre kunna frigöra sig och bli självständiga med en väl förankras grundtrygghet som de fått av sina föräldrar. Barn som lämnas för att ta hand om sina egna känslomässiga behov blir otrygga och skadas psykiskt vilket senare visar sig genom olika psykiska och sociala problem. Självskadebeteende, missbruk, destruktiva relationer. Bebisar skriker för att det är det enda sättet de har att kommunicera. Även om blöjan är torr så kan det vara just närhet barnet kommunicerar behov av och det ör faktiskt viktigare att tillgodose än torr blöja. Detta är så självklart att jag börjar tro att du skrivet som du gör enbart för att provocera. Finns inget som heter Dalta när det handlar om bebisar. Bebisar har ingen kapacitet att manipulera. När de gråter är det Alltid ett behov som behöver tillgodoses. Alltid. Sen finns det barn som ganska fort lär sig att tystna när ingen kommer, men det betyder inte att de blivit självständiga utan att barnet gett upp och tagit psykisk skada.
  • IrriteradMamma
    Drottningen1970 skrev 2018-11-11 17:58:09 följande:

Ja det är jättekonstigt om man tror att det skapar självständiga barn om man låter de gråta i sin ensamhet. I alla fall om man är under 82 och bor i Sverige. Det är en självklarhet att bebisar inte ska bli självständiga. De behöver trygghet för att sedan när de blir äldre kunna frigöra sig och bli självständiga med en väl förankras grundtrygghet som de fått av sina föräldrar. Barn som lämnas för att ta hand om sina egna känslomässiga behov blir otrygga och skadas psykiskt vilket senare visar sig genom olika psykiska och sociala problem. Självskadebeteende, missbruk, destruktiva relationer. Bebisar skriker för att det är det enda sättet de har att kommunicera. Även om blöjan är torr så kan det vara just närhet barnet kommunicerar behov av och det ör faktiskt viktigare att tillgodose än torr blöja. Detta är så självklart att jag börjar tro att du skrivet som du gör enbart för att provocera. Finns inget som heter Dalta när det handlar om bebisar. Bebisar har ingen kapacitet att manipulera. När de gråter är det Alltid ett behov som behöver tillgodoses. Alltid. Sen finns det barn som ganska fort lär sig att tystna när ingen kommer, men det betyder inte att de blivit självständiga utan att barnet gett upp och tagit psykisk skada.

Väl skrivet! Du fick med precis allt jag ville skriva men inte orkade, blir fortfarande helt matt i huvudet av att höra sånt trams. Min mormor hävdar bestämt att man ska låta barnet skrika för att då lär det sig till slut. Det enda barnet lär sig är att ingen lyssnar och att det inte är någon ide att försöka förmedla sina känslor. Går sönder lite inombords när jag tänker på att vissa körmed detta än idag.
  • Fru Ve

Ungefär som du beskriver är det för oss vid nattning. Alltså i ditt värsta scenario. Så är det att ha barn ibland. Vi tar inte med barnen till folk på middag av den anledningen. Det går ändå inte att vi båda sitter lugnt och äter. Visst finns det såna barn som alltid somnar på 5 min och aldrig vaknar på natten/kvällen men det hör nog inte till det vanliga. Om du inte känner dig redo så vänta med barn.

• Mrs Green

Det enda jag möjligtvis kan hålla med om är att det inte alltid är bäst att lyfta upp (om det är det du menar med "dalta") ett barn som är trött och gråter. Med en del barn funkar det bra, men andra barn somnar snabbare när de ligger ner och då kan det vara bättre att lägga sig bredvid barnet och hålla om det tills det lugnar sig och somnar. Men man kan självklart inte lämna barnet ensamt. 

• Erla

Självständiga barn skapas med hjälp av trygghet. Jag fick praktiskt taget bära runt på mitt barn konstant de första månaderna. Hon grät så fort man la ifrån sig henne. Nu somnar hon oftast själv och stör sig på att någon är kvar i rummet. M.a.o vi kan säga god natt, lämna rummet och stänga dörren. Troligen beror det på att hon vet att någon kommer om hon behöver det. Ibland kan det dock behövas lite extra närhet och då ger vi det till henne, även om det så innebär att någon av oss får sitta bredvid hennes säng eller bära på henne en timma. Det har varit värt varenda buren minut, för att skapa denna trygga individ.

Jag förstår vad du menar med att man måste kunna testa att lämna barnet om man misstänker att barnet blir stört av närvaron, men man måste också förstå att det då bör ta mycket mindre än fem minuter för barnet att komma till ro om det är det som är felet. Du bör verkligen inte lämna ett gråtande barn, som fortsätter att gråta efter ett par minuter. Då är det något annat som barnet behöver. Och visst är det skillnad på gråt och gråt, men ett konsekvenstänk kommer först senare. En bebis kommer inte fatta att du låter barnet vara ifred för att du uppfattar att din närvaro inte hjälper, den kommer bara tro att du inte kommer tillbaka.
  • thetardis
    Drottningen1970 skrev 2018-11-11 17:58:09 följande:
    Bra skrivet!
Svar på tråden Låta barnet gråta?