• honkie

Låta barnet gråta?

Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

• Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • Sommarskuggan
    honkie skrev 2018-11-11 14:23:38 följande:

Men det handlar väl mycket om att bekräfta sitt barns känslor och visa att man är där om det behövs? Om barnet skriker och skriker och ens närvaro inte verkar göra någon skillnad, varför bara inte ge barnet lite egen tid att varva ner? Självklart hade jag ju kollat till barnet ofta för att se så inget hänt.

För då gör du fel. Om barnet fortsätter skrika så måste du testa något annat. Men lämna aldrig ditt barn ensam gråtandes, det är fan misshandel.
  • honkie
    viseversa skrev 2018-11-11 12:38:43 följande:

Att låta ett barn gråta/skrika sig till söms utan tröst är misshandel. Så nej funderar du på att behandla ditt barn så kanske du ska tänka om ang att skaffa barn. När man skaffat barn måste deras behov komma före allt annat. Så är det.

Men vad är behovet? Föräldrarna som jag ser ta hand om sina skrikande barn testar ju allt, utom att just lämna barnet ifred. Och ändå slutar barnet inte skrika. Så behovet kanske är att få en lugn stund själv?
  • honkie
    GGN skrev 2018-11-11 13:11:46 följande:

Vi gör inte så, ingen i familjen gör så. Vi lägger ner barnet och säger godnatt och går därifrån. De skriker inte.

Hur gamla är barnen om jag får fråga? Har de alltid varit så eller har ni testat någon speciell metod?
  • honkie
    Sommarskuggan skrev 2018-11-11 14:26:54 följande:

För då gör du fel. Om barnet fortsätter skrika så måste du testa något annat. Men lämna aldrig ditt barn ensam gråtandes, det är fan misshandel.

Men barn i den åldern kan väl inte ha så många behov? Det bör väl bara finnas en handfull saker man kan testa? Om man testat allt utom att just lämna så kanske man i alla fall borde försöka för att se om ens barn har just det som ett av sina väldigt få behov. Om det är ens närvaro som får barnet att skrika sig röd i ansiktet så lär man ju misshandla barnet betydligt mer genom att stanna kvar och "såja såja".
  • Jag är bara jag

Ja, jösses, du har aldrig stött på kolik/hnb- barn. Vi har en sån. Och han får ta tid och kraft i anspråk, det är ju liksom inte hans fel att han finns och inte mår bra lille skrutten! Vi har t.v avstått gäster p.g.a det. Vår första gick ha bland folk för han skrek ytterst lite. Men ingen baby oavsett sort lägger man ner vaken och stänger dörren!

• honkie
    GGN skrev 2018-11-11 13:13:52 följande:

Sen är det skillnad på gråt och gråt. En del verkar ta all gråt som att barnet kommer bli psykiskt sjukt och ta livet av sig, men en lugn och trygg förälder hör skillnaden.

Intressant. Jag tycker jag kan höra skillnad på gråten hos de barn jag träffar mer frekvent.

Ett av barnen kan ibland skrika i ren panik, högt, nästan som att han är på väg att explodera. Och då fattar man ju att något är fel. Men när han är trött så hör man liksom hur han anstränger sig och samlar kraft mellan ropen, och att han antagligen borde må bättre av att bara sluta skrika, om han bara försökte. Och då tänker jag ibland att det bästa kanske vore om han inte hade någon publik att gråta inför.
  • honkie
    Jag är bara jag skrev 2018-11-11 14:44:08 följande:

Ja, jösses, du har aldrig stött på kolik/hnb- barn. Vi har en sån. Och han får ta tid och kraft i anspråk, det är ju liksom inte hans fel att han finns och inte mår bra lille skrutten! Vi har t.v avstått gäster p.g.a det. Vår första gick ha bland folk för han skrek ytterst lite. Men ingen baby oavsett sort lägger man ner vaken och stänger dörren!

Nej det har jag nog inte, inte vad jag vet iaf. Men hur länge kan de skrika? Snackar vi timmar i sträck?

Hur gör man med kolik? Kan man ha dem i famnen medan man lyssnar på en ljudbok med hörlurar som stänger ute ljud?
  • Jag är bara jag
    honkie skrev 2018-11-11 14:51:32 följande:
    Nej det har jag nog inte, inte vad jag vet iaf. Men hur länge kan de skrika? Snackar vi timmar i sträck?
    Hur gör man med kolik? Kan man ha dem i famnen medan man lyssnar på en ljudbok med hörlurar som stänger ute ljud?
    Vissa med kolik skriker timmar i stäck ja. Vår kanske 30 minuter, men flera gånger per dag ibland. Och hysteriskt då, vi pratar falsett och decibel som skär i örat. Man håller honom i famnen, rullar vagn, tröstar så gott man kan. Ljudbok skulle aldrig falla mig in. Jag vill höra exakt hur mitt barn mår. Trött, hungrig, koliken/magen som spökar? Sånt lär man sig med tiden.
  • honkie
    Drottningen1970 skrev 2018-11-11 12:52:53 följande:

Jo det är klart man kan göra. Om man är en psykoförälder som aldrig borde ha skaffat barn...

Men är det så konstigt om man tror att det skulle kunna skapa starkare och mer självständiga barn? Jag skulle absolut inte vilja experimentera för mycket, men jag tror det finns mycket att vinna på att låta sitt barn vara själv även om det skriker.

Jag menar absolut inte att jag inte vill spendera tid med mitt barn. Jag skulle älska att umgås med mitt egna barn, se det utvecklas och lära sig hantera livet. Jag skulle vilja umgås så mycket det bara går. Men jag tycker att ett trött barn borde kunna somna efter fem minuter om man inte håller på och daltar med det.
  • elyse
    honkie skrev 2018-11-11 16:01:58 följande:

Men är det så konstigt om man tror att det skulle kunna skapa starkare och mer självständiga barn? Jag skulle absolut inte vilja experimentera för mycket, men jag tror det finns mycket att vinna på att låta sitt barn vara själv även om det skriker.

Jag menar absolut inte att jag inte vill spendera tid med mitt barn. Jag skulle älska att umgås med mitt egna barn, se det utvecklas och lära sig hantera livet. Jag skulle vilja umgås så mycket det bara går. Men jag tycker att ett trött barn borde kunna somna efter fem minuter om man inte håller på och daltar med det.

Javisst. Finns en metod av Anna Wahlgren som går ut på det. Du kan ju googla på hur hennes relation till barnen ser ut idag, när de är vuxna.
Svar på tråden Låta barnet gråta?