• Anonym (Nybörjare)

Bakgrundskoll inför dejt

Strax över 40 år och tänkte börja dejta lite . Har lagt upp en profil på HappyPancake så vi får väll se hur det går, blir ju lite nervös efter att ha läst lite trådar här men är egentligen inte speciellt orolig.

Funderade bara lite på om ni gör några sk bakgrundskontroller innan ni faktiskt beger er iväg på en dejt? Tex Ratsit, Facebook, inkomstkontroll osv.

Tror inte jag kollar så mycket, men nyfiken på vad andra kanske kollar om mig!?

• Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt
  • baralillatant

Självklart kollar man om basic grejer som säger verkar stämma. Vart dom bor, ålder osv. Efter jag var nära att bli våldtagen av en dejt och fick reda på att han redan var dömd för en våldtäkt så kollar jag även Lexbase.

Men jag gissar att dom flesta inte gör det.

• Anonym (spioner och kontrollfreaks)

Har aldrig kollat någon och har själv alltid profiler som inte går att kolla upp. Har varken Facebook eller mitt riktiga namn. Tycker man tar reda på saker om varann lite i taget, inte spionerar innan. Ska jag hem till nån kille kan jag däremot ge adressen till en vän och be att de ringer mitt i dejten som en säkerhetsåtgärd.

• Anonym (Nybörjare)

Det verkar som om jag ska dubbelkolla vilka bilder jag har öppna på FB! Kanske tänka igenom dessa lite .

• Anonym (Absolut)

För mig var det självklart att kolla upp om det min dejt, numera man, sagt om sig själv. Var han bott, ev. barn och annat som går att kolla upp. Risken är för stor.

• Anonym (Nybörjare)
    baralillatant skrev 2019-02-09 22:42:24 följande:

Självklart kollar man om basic grejer som säger verkar stämma. Vart dom bor, ålder osv. Efter jag var nära att bli våldtagen av en dejt och fick reda på att han redan var dömd för en våldtäkt så kollar jag även Lexbase.

Men jag gissar att dom flesta inte gör det.

Beklagar! Bra att du kollar nu!!
  • Anonym (drz)

Lite allmänt googlande japp.
    Gör jag på mej själv med ibland, på flashback har jag ganska många sidor på ett par trådar. Mer än hälften är bullskit men speglar ju ens förflutna endel.

• Anonym (Hnbxf)

Kollar Ratsit och Lexbase pga att det finns en del gifta/upptagna män som utger sig för att vara singlar. Lexbase kollar jag då jag inte vill dejta någon som har ett kriminellt förflutet.

• Chattisen

Tror jag skiter i att dejta.. verkar ju galet om man måste leta rätt på någons förflutet.

• Anonym (Hnbxf)
    Chattisen skrev 2019-02-09 23:27:20 följande:

Tror jag skiter i att dejta.. verkar ju galet om man måste leta rätt på någons förflutet.

Ja har man något att dölja är det större risk att bli avslöjad nuförtiden. De som hänger på datingsiter är nog mer försiktiga/misstänksamma idag än för typ 10-15 år sedan pga det numera finns fler idioter (både kvinnor och män) som har oärliga avsikter.
  • Anonym (kvinna)

När jag får någons telefonnummer kollar jag telefonnumret - är det ingen person och adress kopplat till numret så går jag inte vidare med att ge mitt tel till personen eftersom har man mitt tel så hittar man mitt namn (som är det enda i sverige så det går direkt att hitta allt offentligt om mig då). Går hans telnr till hans offentliga uppgifter så litar jag på att han faktiskt är intresserad av att träffas, inte är en serie-dejtare utan faktiskt är ärlig med vem han är innan vi ses. Då kan man se namn, adress kanske googla någon bild. Likaså kan han göra på mig när vi kommit till att byta tel för att ses. Tycker det är viktigt att personen vågar visa sig så här så att man innan i a f känner att det inte är en cat-fish. Träffar alltså bara de som ger ut sitt nummer som är registrerat på namn/adress. På så vis sållas oseriösa bort och de som bara är ute efter en anonym flirt/sex för de skulle aldrig blotta sin identitet om de inte var seriösa tänker jag.

Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt