• Anonym (Nybörjare)

Bakgrundskoll inför dejt

Strax över 40 år och tänkte börja dejta lite . Har lagt upp en profil på HappyPancake så vi får väll se hur det går, blir ju lite nervös efter att ha läst lite trådar här men är egentligen inte speciellt orolig.

Funderade bara lite på om ni gör några sk bakgrundskontroller innan ni faktiskt beger er iväg på en dejt? Tex Ratsit, Facebook, inkomstkontroll osv.

Tror inte jag kollar så mycket, men nyfiken på vad andra kanske kollar om mig!?

• Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt
  • Anonym (Hmmmmm.....)

Har en väninna vars far, som var polis, alltid kollade hennes dejter. Fast då var vi i 20-årdåldern.

• Anonym (Hmmmmm.....)
    baralillatant skrev 2019-02-09 22:42:24 följande:

Självklart kollar man om basic grejer som säger verkar stämma. Vart dom bor, ålder osv. Efter jag var nära att bli våldtagen av en dejt och fick reda på att han redan var dömd för en våldtäkt så kollar jag även Lexbase.

Men jag gissar att dom flesta inte gör det.

Tyvärr bör man nog göra det. Många gifta män ljuger och låtsas vara singlar dessutom.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Kermit1561 skrev 2019-02-10 08:49:44 följande:
    Det är väl snarare våltäktsanklagelser som är den stora oron för män. Kan ruinera ens liv och är omöjliga att försvara sig mot.
    Jag kan lova dig att risken för våldtäkt är extremt mycket högre än att som man bli oskyldigt anmäld för våldtäkt. Konsekvenserna är också extremt större.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Chattisen skrev 2019-02-10 21:34:52 följande:
    Hur gjorde kvinnorna för 15 år sen?

Dom intog försiktighet, var sunda i sitt möte med nya människor. Det är nätet som är fel, inte verkligheten utanför.
    ...och de råkade ut för våldtäktsmän!
  • Anonym (Alltid funnits.)

Tja, varför inte.

Det har ju alltid funnits, bara på annat sätt. Datorn har bara ersatt andra typer av förmedlare. I andra länder har man ju bakgrundskoll innan giftermål.

• Kermit1561
    Anonym (Hmmmmm.....) skrev 2019-02-11 15:30:08 följande:

Jag kan lova dig att risken för våldtäkt är extremt mycket högre än att som man bli oskyldigt anmäld för våldtäkt. Konsekvenserna är också extremt större.

Ja det är lätt för dig att säga.
  • Anonym (ML)
    Anonym (Hmmmmm.....) skrev 2019-02-11 15:26:34 följande:

Har en väninna vars far, som var polis, alltid kollade hennes dejter. Fast då var vi i 20-årdåldern.

Det finns ju ett skäl till att vissa yrkeskategorier är mer försiktiga än andra. Han hade nog sett en del genom jobbet.

Det är upp till var och en men jag blir beklämd när jag läser att en del tror att de kan gå magkänsla av romantiska skäl. Problemet är att det inte fungerar för då skulle inga kvinnor råka illa ut, vilket de gör.

Farliga personer är ofta otroligt skickliga på att manipulera. Det ligger i sakens natur. Om de visade sitt rätta jag i dejtstafiet skulle det förstås var mycket enklare. Det är väldigt vanskligt att förlita sig på magkänslan med sådana personer. De scannar av sitt offer efter svagheter, som naivitet, och utnyttjar dem.
  • Isastar84

Gör alltid bakgrundskoll. Ratsit, lexbase, Facebook och omvänd bildsökning på Google.m.m. Har avslöjat 4 bedragare på ett år. Det går att hitta väldigt mycket info om människor med väldigt lite info.

• Isastar84

Ekonomi bryr jag mig inte om, så det har jag aldrig kollat. Däremot är det ju bra att veta om personen varit efterlyst av interpol för bedrägeri som en av killarna jag hade kontakt med. Eller finns på riktigt, vilket en annan inte gjorde (total catfish, ljög ihop allt, falskt namn, stulen profilbild) ????

• Anonym (Linda)

Jag är också 40+ och har nyss skilt mig, och börjat "tindra". Skrattande
    Jag kollar upp killar av ren nyfikenhet, och för att inte slösa bort min/hans tid på något som inte känns värt att fortsätta. Jag kollar inte inkomst/domar osv, utan ser om jag hittar något på FB, Google, osv. Ofta kollar jag innan jag swipar.

T. ex. kände jag inte igen företagsnamnet, kollade upp det och såg att han bodde 50 mil bort. Hittade någon på FB och såg bilder på små barn - nej tack. En som jag skrivit med hittade jag på något psykologiforum där han skrivit att han höll på att ta livet av sig vid två tillfällen. Vill inte ha en karl med pistol och snara i högsta hugg...

Hur mycket personen tjänar är inte viktigt, men föredrar män med utbildning och kvalificerat arbete. 

Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt