• Anonym (Nybörjare)

Bakgrundskoll inför dejt

Strax över 40 år och tänkte börja dejta lite . Har lagt upp en profil på HappyPancake så vi får väll se hur det går, blir ju lite nervös efter att ha läst lite trådar här men är egentligen inte speciellt orolig.

Funderade bara lite på om ni gör några sk bakgrundskontroller innan ni faktiskt beger er iväg på en dejt? Tex Ratsit, Facebook, inkomstkontroll osv.

Tror inte jag kollar så mycket, men nyfiken på vad andra kanske kollar om mig!?

• Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt
  • Anonym (23)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2019-02-10 14:37:40 följande:

Spännande att så många ändå kollar en hel del!

Är lite förvånad att fler inte kollar ekonomin, men det kanske beror på att det syns hyfsat ändå. Tänker på hur man bor, reser och vilken bil man har. Visst, det är inte 100% men ganska få med kass ekonomi kör en sprillans ny Volvo/Volkswagen modell större. Eller så är det faktiskt så att det inte är en viktig parameter i partnerval.

Hur mkt någon tjänar eller vilken bil de kör säger ganska lite om någons ekonomi.

Förmodar att du sett Lyxfällan någon gång? Nu behöver det inte vara så illa, men att man har en ny bil, som kan vara leasad, innebär inte att man har en bra ekonomi. Inte ens om man har en bra lön behöver man ha en bra ekonomi.
  • elin1989

Jag bor utomlands så kan inte kolla inkomst, domar, ålder etc. Jag brukar kolla Instagram och Facebook, det räcker för mig!

• Anonym (Japp)

Kollar alltid upp personer jag ska på dejt med. Kollar framförallt Ratsit (gift eller inte?) och Birthday (bor själv eller ihop med nån?). Har visat sig rätt lönsamt för det är många som har sambos eller som är gifta som är ute på dejtsidor. Inkomst har jag aldrig kollat. 

• Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Japp) skrev 2019-02-14 13:53:52 följande:

Kollar alltid upp personer jag ska på dejt med. Kollar framförallt Ratsit (gift eller inte?) och Birthday (bor själv eller ihop med nån?). Har visat sig rätt lönsamt för det är många som har sambos eller som är gifta som är ute på dejtsidor. Inkomst har jag aldrig kollat. 

Ja tyvärr väldigt vanligt. Skrämmande vanligt faktiskt. Deras fru/sambo blir bedragna samtidigt som tjejer som letar seriös partner kan få napp på någon som sedan isar sig vara skit.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Hmmmmm.....) skrev 2019-02-14 14:32:03 följande:
    Ja tyvärr väldigt vanligt. Skrämmande vanligt faktiskt. Deras fru/sambo blir bedragna samtidigt som tjejer som letar seriös partner kan få napp på någon som sedan isar sig vara skit.
    Vanligare än man tror. I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna. 
  • Anonym (Nyfiken)
    Isastar84 skrev 2019-02-11 17:30:39 följande:

Gör alltid bakgrundskoll. Ratsit, lexbase, Facebook och omvänd bildsökning på Google.m.m. Har avslöjat 4 bedragare på ett år. Det går att hitta väldigt mycket info om människor med väldigt lite info.

Vad är omvänd bildsökning?
  • Isastar84
    Anonym (Nyfiken) skrev 2019-02-15 12:58:52 följande:

Vad är omvänd bildsökning?

Man söker med bild istället för text på Google, så hittas liknande bilder eller den bilden om den finns på nätet. Kom på en kille jag pratade med på det sättet. Han hade snott en bild från någon forskare i Turkiet. Det var alltså inte han på profilbilden. Finns även en app som heter catfish finder som gör samma sak.
  • Anonym (tillvilkengrad?)

Någon som vet om det går att få reda på vad som hänt om något kommer upp på MrKoll? Kollade upp en potentiell dejt och det står att han är åtalad, han sa att det gällde fortkörning. Måste jag bli medlem på tex Lexbase för att känna mig säker...?

• Anonym (kvinna)
    Anonym (tillvilkengrad?) skrev 2019-10-25 08:40:18 följande:

Någon som vet om det går att få reda på vad som hänt om något kommer upp på MrKoll? Kollade upp en potentiell dejt och det står att han är åtalad, han sa att det gällde fortkörning. Måste jag bli medlem på tex Lexbase för att känna mig säker...?

Man hamnar inte i Lexbase för fortkörning.
  • Kjell2
    Anonym (tillvilkengrad?) skrev 2019-10-25 08:40:18 följande:

Vänd dig till tingsrätten och begär ut domen.
Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt