Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Nybörjare)

Bakgrundskoll inför dejt

Strax över 40 år och tänkte börja dejta lite . Har lagt upp en profil på HappyPancake så vi får väll se hur det går, blir ju lite nervös efter att ha läst lite trådar här men är egentligen inte speciellt orolig.

Funderade bara lite på om ni gör några sk bakgrundskontroller innan ni faktiskt beger er iväg på en dejt? Tex Ratsit, Facebook, inkomstkontroll osv.

Tror inte jag kollar så mycket, men nyfiken på vad andra kanske kollar om mig!?

• Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt
  • Kjell2
    Anonym (kvinna) skrev 2019-10-25 12:23:01 följande:

Man hamnar inte i Lexbase för fortkörning.

Jo, om det går till rättegång och fällande dom.
  • Anonym (tillvilkengrad?)

Vad är det som hamnar på MrKoll då? Är det fortkörning det med..?

• Anonym (kvinna)
    Kjell2 skrev 2019-10-25 12:28:27 följande:

Jo, om det går till rättegång och fällande dom.

Det går bara till rättegång om man nekar. Det finns ju alltid filmade bevis för fortkörning så alla får fällande dommar som kör för fort. Då skulle alltså var och varannan person finnas i lexbase eftersom alla kör för fort. Vårdslös körning i 400 km i timmen kanske gör skillnad i och för sig. Hon får fråga hur fort han körde tycker jag. Ingen av oss andra som fått fortkörningsböter har hamnat i lexbase. Har du gjort det, för fortkörning? Är det i så fall annorlunda om man kör i en hastighet där man blir av med körkortet på plats? Varför skulle det bli rättegång om inte filmade bevis finns och om bevis finns hur leder det då till rättegång - personen är en idiot och nekar till det som finns på film? Hur som helst så är han ingen att dejta om han varit så korkad att blåneka bevis, hamnat i rättegång för något så banalt som fortkörning. Jag skulle valt bort honom och gått vidare, han är inte intelligent. Men har man inget önskemål om intelligens på den man dejtar så tycker jag ändå att man ska välja bort denne person för den verkar vara problem/skapa problem som kunde undvikits. En sån där som blånekar till uppenbara bevis är ju kanske inte så attraktiv att ha en relation med, skulle jag resonerat. Hamnat i rättegång för fortkörning är riktigt onödigt. Ingen vettig person hamnar i rättegång för en småsak som kan undvikas med ett enkelt erkännande att man gjort ett misstag och kört lite för fort.
  • Kjell2
    Anonym (kvinna) skrev 2019-10-25 12:52:22 följande:
    Det går bara till rättegång om man nekar. Det finns ju alltid filmade bevis för fortkörning så alla får fällande dommar som kör för fort. Då skulle alltså var och varannan person finnas i lexbase eftersom alla kör för fort. Vårdslös körning i 400 km i timmen kanske gör skillnad i och för sig. Hon får fråga hur fort han körde tycker jag. Ingen av oss andra som fått fortkörningsböter har hamnat i lexbase. Har du gjort det, för fortkörning? Är det i så fall annorlunda om man kör i en hastighet där man blir av med körkortet på plats? Varför skulle det bli rättegång om inte filmade bevis finns och om bevis finns hur leder det då till rättegång - personen är en idiot och nekar till det som finns på film? Hur som helst så är han ingen att dejta om han varit så korkad att blåneka bevis, hamnat i rättegång för något så banalt som fortkörning. Jag skulle valt bort honom och gått vidare, han är inte intelligent. Men har man inget önskemål om intelligens på den man dejtar så tycker jag ändå att man ska välja bort denne person för den verkar vara problem/skapa problem som kunde undvikits. En sån där som blånekar till uppenbara bevis är ju kanske inte så attraktiv att ha en relation med, skulle jag resonerat. Hamnat i rättegång för fortkörning är riktigt onödigt. Ingen vettig person hamnar i rättegång för en småsak som kan undvikas med ett enkelt erkännande att man gjort ett misstag och kört lite för fort.
    Långt ifrån alla fortkörningar som leder till böter eller åtal filmas.

Ja, man kanske är en idiot om man vägrar ta ett strafföreläggande men det finns folk som gör det. Därefter blir det åtal och rättegång och oftast en fällande dom.

En bekant till mig gjorde det och blev friad. Bilden från fartkameran ansågs inte tillräckligt tydlig för att fastställa att det var han som körde.

• Anonym (tillvilkengrad?)

Jag gör alltid en snabb check på de jag skulle vilja träffa. Det har aldrig kommit upp något tidigare så det har aldrig varit något jag tänkt på. Hur allvarliga saker måste vara för att komma upp som en anmärkning på MrKoll alltså.. Måste det ha varit en utdragen process eller kan det vara så enkelt att han körde så pass fort? En fartdåre är inte precis attraktivt heller i mina ögon då men.. Lite skillnad mot våld- eller sexualbrott kan jag tycka..

• Mandel

Kollar upp mobilnumret jag får så jag ser om jag har fått ett korrekt namn och så ser man om det bor fler på adressen och skulle det då vara en kvinna i snarlik ålder som mannen så är det något knas.

Sedan väljer jag att träffa människan istället för att kolla upp en massa.
    Har inte missbedömt någon magkänsla med nya människor någon gång under mina 45 år.
    Inte råkat ut för konstiga (kriminella/psykiskt störda osv) personer eller situationer heller.
    Udda män har jag stött på, men jag är väl udda på mitt vis så jag dömer ingen på förhand!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (tillvilkengrad?) skrev 2019-10-25 13:07:03 följande:

Jag gör alltid en snabb check på de jag skulle vilja träffa. Det har aldrig kommit upp något tidigare så det har aldrig varit något jag tänkt på. Hur allvarliga saker måste vara för att komma upp som en anmärkning på MrKoll alltså.. Måste det ha varit en utdragen process eller kan det vara så enkelt att han körde så pass fort? En fartdåre är inte precis attraktivt heller i mina ögon då men.. Lite skillnad mot våld- eller sexualbrott kan jag tycka..

Det man kan göra är efter en tids dejtande och lära kännande och man överväger att typ kanske skapa familj ihop är att köpa uppgifterna till hela domen. Det är offentliga handlingar, så inget konstigt att göra. Snarare dumt att inte göra det. Självklart vill du veta. Då ser man i första hand om personen talat sanning om vad domen rör om han är pålitlig och ärlig. Eller om man har att göra med en oärlig, om domen handlar om något annat än det han sagt. Tycker man ska läsa sådant. Lexbase finns ju till för att alla ska informeras om vem som är brottsling, vad den gjort så att man ska kunna skydda sig från de som har gjort grova brott.
  • Kjell2
    Anonym (kvinna) skrev 2019-10-25 13:34:42 följande:
    Det man kan göra är efter en tids dejtande och lära kännande och man överväger att typ kanske skapa familj ihop är att köpa uppgifterna till hela domen. Det är offentliga handlingar, så inget konstigt att göra. Snarare dumt att inte göra det. Självklart vill du veta. Då ser man i första hand om personen talat sanning om vad domen rör om han är pålitlig och ärlig. Eller om man har att göra med en oärlig, om domen handlar om något annat än det han sagt. Tycker man ska läsa sådant. Lexbase finns ju till för att alla ska informeras om vem som är brottsling, vad den gjort så att man ska kunna skydda sig från de som har gjort grova brott.
    Varför betala för något som man kan hämta ut gratis på domstolen?
  • Anonym (kvinna)
    Kjell2 skrev 2019-10-25 13:38:13 följande:

Varför betala för något som man kan hämta ut gratis på domstolen?

Hur hämtar man det från domstolen?
  • Kjell2
    Anonym (kvinna) skrev 2019-10-25 13:40:04 följande:
    Hur hämtar man det från domstolen?
    Man ringer eller skriver och ber domstolen skicka domen per post eller email. Eller så går man dit och får den direkt i handen.

• Anonym (kvinna)
    Kjell2 skrev 2019-10-25 13:46:59 följande:

Man ringer eller skriver och ber domstolen skicka domen per post eller email. Eller så går man dit och får den direkt i handen.

Hur vet man vilken domstol det är? Finns det bara en?
  • Kjell2
    Anonym (kvinna) skrev 2019-10-25 13:49:45 följande:
    Hur vet man vilken domstol det är? Finns det bara en?
    Nej, det finns flera domstolar. Viste du inte det?

Man får chansa lite, börja med de geografiskt nära.

Kan vara värt besväret för att slippa göda företag som blir rika genom att hänga ut folk på nätet. Finns nog med problem redan med staking, påverkan av vittnen mm för att det ska uppmuntras med massor av info på nätet

Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt