Anonym (kvinna) skrev 2019-10-25 12:52:22 följande:
Det går bara till rättegång om man nekar. Det finns ju alltid filmade bevis för fortkörning så alla får fällande dommar som kör för fort. Då skulle alltså var och varannan person finnas i lexbase eftersom alla kör för fort. Vårdslös körning i 400 km i timmen kanske gör skillnad i och för sig. Hon får fråga hur fort han körde tycker jag. Ingen av oss andra som fått fortkörningsböter har hamnat i lexbase. Har du gjort det, för fortkörning? Är det i så fall annorlunda om man kör i en hastighet där man blir av med körkortet på plats? Varför skulle det bli rättegång om inte filmade bevis finns och om bevis finns hur leder det då till rättegång - personen är en idiot och nekar till det som finns på film? Hur som helst så är han ingen att dejta om han varit så korkad att blåneka bevis, hamnat i rättegång för något så banalt som fortkörning. Jag skulle valt bort honom och gått vidare, han är inte intelligent. Men har man inget önskemål om intelligens på den man dejtar så tycker jag ändå att man ska välja bort denne person för den verkar vara problem/skapa problem som kunde undvikits. En sån där som blånekar till uppenbara bevis är ju kanske inte så attraktiv att ha en relation med, skulle jag resonerat. Hamnat i rättegång för fortkörning är riktigt onödigt. Ingen vettig person hamnar i rättegång för en småsak som kan undvikas med ett enkelt erkännande att man gjort ett misstag och kört lite för fort.
Långt ifrån alla fortkörningar som leder till böter eller åtal filmas.
Ja, man kanske är en idiot om man vägrar ta ett strafföreläggande men det finns folk som gör det. Därefter blir det åtal och rättegång och oftast en fällande dom.
En bekant till mig gjorde det och blev friad. Bilden från fartkameran ansågs inte tillräckligt tydlig för att fastställa att det var han som körde.