• Anonym (Nybörjare)

Bakgrundskoll inför dejt

Strax över 40 år och tänkte börja dejta lite . Har lagt upp en profil på HappyPancake så vi får väll se hur det går, blir ju lite nervös efter att ha läst lite trådar här men är egentligen inte speciellt orolig.

Funderade bara lite på om ni gör några sk bakgrundskontroller innan ni faktiskt beger er iväg på en dejt? Tex Ratsit, Facebook, inkomstkontroll osv.

Tror inte jag kollar så mycket, men nyfiken på vad andra kanske kollar om mig!?

• Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt
  • Anonym (ML)
    Anonym (spioner och kontrollfreaks) skrev 2019-02-10 11:17:33 följande:

De flesta är numera så medvetna om att de kan bli kollade så de har kontantkort och den mesta konversationen sker på nätet bakom påhittade nics och kik/snap.

Många hatar också prata i telefon av den yngre generationen så det är lätt att vara anonym då. Jag ger inte mitt nummer från långt in i dejtadet när man setts och så där och pratat mycket. Kan säkert skrämma bort många att man inte "uppkollningsbar" på nätet men jag förutsätter att folk månar om sin integritet och tycker det är ett sundhetstecken. I de där s k rena mjölpåsarna brukar det finnas en hel del tvivelaktigt.

Det är ganska enkelt att hitta info ändå. Det räcker med några detaljer för att hitta någon om man vill.

Jag hade kontakt med en man som var väldigt kryptisk och hävdade att det berodde på hans jobb. Det gjorde mig lite misstänksam så baserat på några få detaljer kunde jag kolla upp honom. Det är iofs en fallenhet jag har.

Det visade sig att han hade ett jobb som är riskfyllt även för hans närmaste, vilket gjorde att jag backade. Jag ångrar att jag inte berättade för honom att han gick att hitta men det är några år sedan nu.

Anledningen till att jag kollar upp personer är mycket dåliga erfarenheter. Jag sprider aldrig uppgifterna eller ens memorerar dem. Det handlar enbart om min säkerhet och den kompromissar jag inte med. Det har visat sig några gånger att män har ljugit, ofta om banala saker som ålder, men även om att de är singlar.

Jag gillar inte folk som ljuger generellt. Jag är öppen med vem jag är och utgår ifrån att mannen kollar upp mig, vilket förstås är helt ok.
  • Anonym (Nybörjare)

Spännande att så många ändå kollar en hel del!

Är lite förvånad att fler inte kollar ekonomin, men det kanske beror på att det syns hyfsat ändå. Tänker på hur man bor, reser och vilken bil man har. Visst, det är inte 100% men ganska få med kass ekonomi kör en sprillans ny Volvo/Volkswagen modell större. Eller så är det faktiskt så att det inte är en viktig parameter i partnerval.

• Anonym (ML)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2019-02-10 14:37:40 följande:

Spännande att så många ändå kollar en hel del!

Är lite förvånad att fler inte kollar ekonomin, men det kanske beror på att det syns hyfsat ändå. Tänker på hur man bor, reser och vilken bil man har. Visst, det är inte 100% men ganska få med kass ekonomi kör en sprillans ny Volvo/Volkswagen modell större. Eller så är det faktiskt så att det inte är en viktig parameter i partnerval.

Ekonomi har jag aldrig kollat. Det är inte intressant för min del. Jag gör mig inte ekonomiskt beroende av män och vill inte bli sambo så egentligen rör det inte mig.

Att kolla upp någon i förväg handlar bara om säkerhet för min del.
  • Havin
    Chattisen skrev 2019-02-10 09:58:27 följande:

Det finns verkligen galningar, både kvinnor och män. Men att ständigt vara på sin vakt, att ha kontroll över allt som händer en, det tar bort livskvalitén.

Ibland är naiv och lyckligt ovetande ett ok alternativ, annars skulle vi säkert stanna hos en och samma person, (om man ens vågar träffa någon).

Det gäller kanske att dejta bland dem man vet vilka det är, vänners vänner, etc. då slipper man leka polis och stalka någons förflutna.

Helt rätt, håller med!

Vill inte veta för mycket.
  • Anonym (spioner och kontrollfreaks)

Ger verkligen ingen rättvis bild av människor att snoka runt i människors privatliv, ekonomi och annat. Sånt är meningen att man ska få veta efterhand om en människa och vissa saker skulle inte spela någon som helst roll om man lärde känna människans helhet och kemin. Det kan snarare ha motsatt verkan...att man blir avtänd pga fördomar och missförstånd, så att man istället missar kärleken i sitt liv eller en fin person att dela något med.

• Anonym (ML)
    Anonym (spioner och kontrollfreaks) skrev 2019-02-10 20:54:56 följande:

Ger verkligen ingen rättvis bild av människor att snoka runt i människors privatliv, ekonomi och annat. Sånt är meningen att man ska få veta efterhand om en människa och vissa saker skulle inte spela någon som helst roll om man lärde känna människans helhet och kemin. Det kan snarare ha motsatt verkan...att man blir avtänd pga fördomar och missförstånd, så att man istället missar kärleken i sitt liv eller en fin person att dela något med.

Så om man inte ser de där tre domarna för våldtäkt och kvinnofridskränkning i Lexbase så skulle det inte spela någon roll "om man lärde känna människans helhet och kemi"?

Kvinnor ska kolla upp främmande män från nätet av ren självbevarelsedrift. Domar är offentliga liksom civilstatus. Efter att ha sett en del bl.a. genom yrket rekommenderar jag ingen att vara naiv och "gå på magkänsla". Man behöver bara ta reda på det mest grundläggande, inte snoka runt i folks övriga privatliv.

Och nej, den typen av män förtjänar inte en andra chans. Det är klassiska upprepningsbrott och många kvinnor har ångrat att de inte tog det på allvar.

Man ska inte vara paranoid utan förnuftig.
  • Chattisen
    Anonym (ML) skrev 2019-02-10 21:28:32 följande:

Så om man inte ser de där tre domarna för våldtäkt och kvinnofridskränkning i Lexbase så skulle det inte spela någon roll "om man lärde känna människans helhet och kemi"?

Kvinnor ska kolla upp främmande män från nätet av ren självbevarelsedrift. Domar är offentliga liksom civilstatus. Efter att ha sett en del bl.a. genom yrket rekommenderar jag ingen att vara naiv och "gå på magkänsla". Man behöver bara ta reda på det mest grundläggande, inte snoka runt i folks övriga privatliv.

Och nej, den typen av män förtjänar inte en andra chans. Det är klassiska upprepningsbrott och många kvinnor har ångrat att de inte tog det på allvar.

Man ska inte vara paranoid utan förnuftig.

Hur gjorde kvinnorna för 15 år sen?

Dom intog försiktighet, var sunda i sitt möte med nya människor. Det är nätet som är fel, inte verkligheten utanför.
  • CitronTulo

Har aldrig kollat upp någon inför första dejten. Men kanske gjort lite efterforskningar senare för att veta om det verkar vara något som jag vill satsa på?

• Anonym (A.)
    Anonym (spioner och kontrollfreaks) skrev 2019-02-10 20:54:56 följande:

Så bra skrivet. En blomma till dig.
Svar på tråden Bakgrundskoll inför dejt