• emphz

Letrozol - följas åt?

Hej.

Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

• Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • Mikkans
    Javelina skrev 2020-09-30 11:03:25 följande:

Hej, jag har använt mig av letrozol en enda gång vid ett ivf-försök. En äggblåsa växte och jag fick ovitrelle för att den skulle släppa. (har pco och väldigt sällan egen äl). Tyvärr lyckades inte ivf:en och vi ska försöka själva ett par månader med hjälp av letrozol.

Min fråga är om ni går på vul vid varje ny cykel eller är det endast första gången? Jag fick till svar att jag skulle använda äl-stickor men de kan missvisa när man har pco...

Lycka till alla som kämpar!

Ultraljud varje gång vid varje ägglossningsstimulering. :)
  • Javelina
    Hews skrev 2020-09-30 12:33:52 följande:

Jag var på vul idag (cd 12). Liten äggblåsa på 12 mm precis som första och förra gången m letrozole. Den gången utvecklades inte ägget och jag fick inte mens förrän 3 månader senare med hjälp av primolut... Ska på nytt vul på måndag för att se om det växer, men med uppmaning att ligga i helgen för att inte missa OM det växer. Annars blir det primolut och sen dubbel dos letrozol :/

Hej, jag läste om någon som fick ta små doser Ovitrelle i några dagar för att hjälpa ägget att växa, kanske något att fråga om?
  • Mikkans
    Javelina skrev 2020-09-30 19:49:11 följande:

Tack för svar!

Vad olika det verkar vara, en del går på en massa vul och har jättekoll. Många verkar dessutom spola äggledarna, inget som nämnts för mig heller. Kanske blir aktuellt senare.

Går man alltid på vul om man ska ta Ovitrelle? Eller räcker äl-tester där med?

Efter hela ivf-köret med all info och protokoll hit och dit känner jag mig rätt utelämnad nu. Men jag ska ge letrozol en ärlig chans. Läste att man kan kombinera det med bisolvon och varför inte liksom, ska inte ens dricka en kopp kaffe när jag börjar med pillren. Vore ett mirakel om det fungerar.

Jag förstår inte, gör du ivf eller ägglossningsstimulering?:)

Jag gjorde iaf spoling på första besöket, för har inteäggledarna fritt flöde så spelar det ingen roll. Även kollat spermier och tagit blodprov. En så kallad fertilitetsutredning. :)
  • Javelina
    Mikkans skrev 2020-09-30 19:56:46 följande:

Jag förstår inte, gör du ivf eller ägglossningsstimulering?:)

Jag gjorde iaf spoling på första besöket, för har inteäggledarna fritt flöde så spelar det ingen roll. Även kollat spermier och tagit blodprov. En så kallad fertilitetsutredning. :)

Som jag skrev så har vi precis avslutat en ivf-behandling och ska försöka själva med letrozol i ett par månader. Sedan får vi se om vi ska ge ivf en chans till, jag har ett barn sedan tidigare genom ivf.

Fick Pergotime för ett antal år sedan som inte fungerade alls, och inför ivfen fick jag nu prova letrozol som gav äl! Blev väldigt förvånad och vi valde därför att prova det själva ett par månader. Ivf är såå påfrestande och dyrt dessutom så om detta skulle fungera vore det magiskt.

Det borde vara praxis att spola äggledarna inför stimulering... Vi har ju genomgått alla möjliga tester redan men inte spolning, ska efterfråga det om inte första försöket fungerar.

Tack för svaret! :)
  • Mikkans
    Javelina skrev 2020-09-30 20:32:18 följande:

Som jag skrev så har vi precis avslutat en ivf-behandling och ska försöka själva med letrozol i ett par månader. Sedan får vi se om vi ska ge ivf en chans till, jag har ett barn sedan tidigare genom ivf.

Fick Pergotime för ett antal år sedan som inte fungerade alls, och inför ivfen fick jag nu prova letrozol som gav äl! Blev väldigt förvånad och vi valde därför att prova det själva ett par månader. Ivf är såå påfrestande och dyrt dessutom så om detta skulle fungera vore det magiskt.

Det borde vara praxis att spola äggledarna inför stimulering... Vi har ju genomgått alla möjliga tester redan men inte spolning, ska efterfråga det om inte första försöket fungerar.

Tack för svaret! :)

Ah, okej. Då är jag med! Ja, det tycker jag absolut att du ska fråga. Det borde dem göra om du påtalar det :D
  • Asplövet18

Hej,

CD 11 var jag på vul och mätte en blåsa på 14 mm, detta var en torsdag. Ägget skulle släppa sön-mån sa läkaren. På tisdagen en vecka senare lämnade jag progesteronprov som kom tillbaka på 15 bara. 
    Tror ni äl skedde? Enligt NC hade jag äl på cd 16.

• Truuly
    Asplövet18 skrev 2020-10-01 09:17:23 följande:

Hej,

CD 11 var jag på vul och mätte en blåsa på 14 mm, detta var en torsdag. Ägget skulle släppa sön-mån sa läkaren. På tisdagen en vecka senare lämnade jag progesteronprov som kom tillbaka på 15 bara. 

Tror ni äl skedde? Enligt NC hade jag äl på cd 16.

Hur brukar din temp se ut efter äl tidigare gångerna? Den verkar ganska låg, men det är säkert olika för alla.

Menar du att resultatet på progesteronet var 15? Jag har för mig att det ska ligga på minst 20 för att äl ska ha skett?
  • Asplövet18
    Truuly skrev 2020-10-01 11:44:56 följande:
    Hur brukar din temp se ut efter äl tidigare gångerna? Den verkar ganska låg, men det är säkert olika för alla.

Menar du att resultatet på progesteronet var 15? Jag har för mig att det ska ligga på minst 20 för att äl ska ha skett?
    Den brukar vara såhär men den brukar vara lägre före äl än var den var före denna eventuella äl.

Ja exakt så!! Läkaren skulle ringt mig men de har inte gjort det :/ 
  • Hews

Ni som använder NC i kombination med letrozol, märker ni skillnad i temp hos er? Jag åt primolut för att få en blödning och kunna börja med letrozol. Då blev min temp mycket högre under mens än vad jag haft de 2 cykler jag har mätt innan (började med NC för ett halvår sedan och har bara haft 4 cykler, varav primolut "skapade" en och den nuvarande är på letrozol)...

Nu undrar jag om tempen reagerar även på letrozol, för jag tycker den ligger rätt högt? På gränsen liksom. Inväntar ÄL just nu, men kan vara så att ÄL uteblir och ägget går i regression. Ska på nytt vul på måndag för att kontrollera om ägget växer eller ej. Har ej fått utslag på Äl-test ännu. Har PCO-bild.

• Truuly
    Hews skrev 2020-10-04 09:03:16 följande:

Ni som använder NC i kombination med letrozol, märker ni skillnad i temp hos er? Jag åt primolut för att få en blödning och kunna börja med letrozol. Då blev min temp mycket högre under mens än vad jag haft de 2 cykler jag har mätt innan (började med NC för ett halvår sedan och har bara haft 4 cykler, varav primolut "skapade" en och den nuvarande är på letrozol)...

Nu undrar jag om tempen reagerar även på letrozol, för jag tycker den ligger rätt högt? På gränsen liksom. Inväntar ÄL just nu, men kan vara så att ÄL uteblir och ägget går i regression. Ska på nytt vul på måndag för att kontrollera om ägget växer eller ej. Har ej fått utslag på Äl-test ännu. Har PCO-bild.

Min temp låg ungefär som det brukar under letrozol. Kanske möjligen liiite förhöjt. Men inte så att jag tänkte på det. Men min temp brukar vara ganska hackig. Under en cykel var den dock väldigt jämnt. Nästan som en rak horisontell linje hehe.

Lycka till på måndag! :D
Svar på tråden Letrozol - följas åt?