• emphz

Letrozol - följas åt?

Hej.

Vi ska precis påbörja letrozol behandling igen för att försöka få ett syskon till vår dotter - född 17.

Npgon som vill följas åt? Behöver givetvis inte vara syskonförsök.

• Svar på tråden Letrozol - följas åt?
  • oshark
    brooklyn skrev 2019-10-28 09:59:18 följande:

Hej! Spännande att läsa hur det går för alla. Nu verkar det som jag äntligen fått ägglossning efter trippelkur letrozol :) Fick inget svar på enkel så testade trippel direkt och hade en äggblåsa på 14 mm och en på 12 mm på CD 14. Nu har jag ju ingen naturlig menscykel utan fick ta provera för att få mens. Men är BIM alltid 14 dagar efter ägglossning eller kan det variera? Undrar så jag vet när jag ska ta gravtest. CD 1 var 11 Oktober.

Det varierar. 12-16 dagar är normalt, har man mindre än så kan det vara ett problem.

Gravtest kan man ta från ca ÄL+10, men inte alltid säkert man får rätt resultat så tidigt. Vid Ovitrelle kan man dock få falska positiva tester i ca 10 dagar efter. Så jag skulle säga att om du kan vänta 14 dagar. Annars ta ett test ÄL+9/10 och se om det är positivt. Är det det så fortsätt testa varje dag. Antingen blir det negativt och det var Ovitrellen eller så fortsätter det vara positivt och du är gravid.
  • brooklyn
    oshark skrev 2019-10-28 12:56:39 följande:
    Det varierar. 12-16 dagar är normalt, har man mindre än så kan det vara ett problem.

Gravtest kan man ta från ca ÄL+10, men inte alltid säkert man får rätt resultat så tidigt. Vid Ovitrelle kan man dock få falska positiva tester i ca 10 dagar efter. Så jag skulle säga att om du kan vänta 14 dagar. Annars ta ett test ÄL+9/10 och se om det är positivt. Är det det så fortsätt testa varje dag. Antingen blir det negativt och det var Ovitrellen eller så fortsätter det vara positivt och du är gravid.
    Tack för svar! Att man aldrig kan lära sig hur ens kropp fungerar. Okej, har inte tagit ovitrelle utan ägglossat själv eller vad man ska säga så då antar jag att ett resultat inte kan vara "falskt" positivt även om man tar det tidigare än 14 dagar? 
  • oshark
    brooklyn skrev 2019-10-28 14:14:45 följande:

Tack för svar! Att man aldrig kan lära sig hur ens kropp fungerar. Okej, har inte tagit ovitrelle utan ägglossat själv eller vad man ska säga så då antar jag att ett resultat inte kan vara "falskt" positivt även om man tar det tidigare än 14 dagar? 

Ok, nej då är det högst otroligt att man skulle få ett falskt positivt.

Jag tog Leteozol när jag blev gravid i april (hade egen ÄL men långt emellan och oregelbundet). Ingen Ovitrelle behövdes. Hade en lutealfas (tiden mellan ÄL och mens) på 12 dagar i mina egna cykler. Plussade på digitalt Clearblue test ÄL+11.

Lycka till!
  • Nelle83
    brooklyn skrev 2019-10-28 09:59:18 följande:

Hej! Spännande att läsa hur det går för alla. Nu verkar det som jag äntligen fått ägglossning efter trippelkur letrozol :) Fick inget svar på enkel så testade trippel direkt och hade en äggblåsa på 14 mm och en på 12 mm på CD 14. Nu har jag ju ingen naturlig menscykel utan fick ta provera för att få mens. Men är BIM alltid 14 dagar efter ägglossning eller kan det variera? Undrar så jag vet när jag ska ta gravtest. CD 1 var 11 Oktober.

Wow va häftigt snart så blir det ägglossning! Tjohoo!

Ja den är alltid 14-16 dagar efter ÄL.

Lycka till!
  • oshark
    Nelle83 skrev 2019-10-28 21:23:59 följande:

Wow va häftigt snart så blir det ägglossning! Tjohoo!

Ja den är alltid 14-16 dagar efter ÄL.

Lycka till!

Nej BIM är inte alltid 14-16 dagar efter ÄL. Jag har 12 dagar mellan ÄL och mens
  • Nelle83
    oshark skrev 2019-10-28 21:37:39 följande:

Nej BIM är inte alltid 14-16 dagar efter ÄL. Jag har 12 dagar mellan ÄL och mens

Förlåt för totalt värdelöst svar ;)

Jag skrev inte helt rätt.. Min mens kommer alltid efter 14-16 dagar.

Det jag skulle ha skrivit var att oftast kommer mensen mellan 12-16 dagar efter ÄL men det finns variationer åt alla håll!
  • okheei

Idag fick jag blinkade smily på ägglossningstestet på morgonurin på dag 10 i cykeln, imorgon ska jag på vul, hoppas på positivt besked :)

Hur går de för er andra?

• oshark
    Nelle83 skrev 2019-10-29 12:52:35 följande:

Förlåt för totalt värdelöst svar ;)

Jag skrev inte helt rätt.. Min mens kommer alltid efter 14-16 dagar.

Det jag skulle ha skrivit var att oftast kommer mensen mellan 12-16 dagar efter ÄL men det finns variationer åt alla håll!

• Vicktoria88

Vad kul att läsa att det är några som har plussat här i tråden! :)

Jag påbörjar dubbelkur Letrozol idag, hoppas att det ger någon effekt denna gång! Fick dock tid till vul på cd 11 då det var fullt längre fram, hoppas inte det är för tidigt för att se om något ägg växt till sig bara.

• okheei
    Vicktoria88 skrev 2019-10-30 16:33:45 följande:

Vad kul att läsa att det är några som har plussat här i tråden! :)

Jag påbörjar dubbelkur Letrozol idag, hoppas att det ger någon effekt denna gång! Fick dock tid till vul på cd 11 då det var fullt längre fram, hoppas inte det är för tidigt för att se om något ägg växt till sig bara.

Jag gör vul imorgon på cd 11, får se hur de går :)
Svar på tråden Letrozol - följas åt?