• Anonym (Bonus­föräld­er till NPF-ba­rn)
    Äldre 4 Mar 08:46
    7827 visningar
    264 svar
    -3 +2
    264
    7827

    Äcklas av min bonus

    Man har inga förpliktelser att vara en förälder till sin partners barn om man inte har det/dem gemensamt.


    Jag har en bonus som är skitjobbig och vi är nu involverade i en kontakt med soc där jag fått bolla mina avsmakliga känslor för min sambos barn. Jag känner ingenting för barnet mer än att det samt allt runtomkring det är jobbigt och jag kan inte alls ta till mig det. Barnet är ett npf-barn och medicineras för ADHD. Min sambo blir såklart jättebekymrad men vill inte att vi ska bryta vår relation. Barnet bor hos oss på heltid då den andra föräldern inte mäktar med det.


    Det är en felaktig inställning att man måste se sin partners tidigare barn som en bonus och gåva från ovan med en inställning att man MÅSTE ta hand om dem som om dem vore ens egna. Jag har levt med detta barn i snart 10 år och vår relation blir INTE bättre pga barnets låga begåvning och NPF-diagnostik.


    I början fanns en viss förståelse då barnet var såpass litet men nu när man borde kunna kräva mer så är det otroligt svårt för mig att vara pedagogisk och tålmodig.


    Min partner jobbar väldigt mycket o jag sätts således med att se efter detta barn. Egentligen tycker jag så oerhört synd om det för ingen av föräldrarna vill finnas där så mycket som det behövs. O jag som inte har något band till det kan verkligen förstå varför. Det är skitjobbigt. Men som förälder till ett eget barn kan jag inte alls förstå föräldrar som lämpar över sina barn på sin partner, oavsett om barnen är gemensamma eller bonusar.


    Mitt eget barn lämnar jag sällan med min sambo i samma utsträckning som bonus är med mig. För jag inte vill bli lämnad med bonus. Men det tas ingen hänsyn till det utan hänvisas alltid till ekonomi och behov av att jobba. Fast det finns inte något sådant behov?mer än att slippa avar hemma o ta hand om barnet. Jag vet att att min sambo tycker barnet är jobbigt och krävande.

    Jag önskar så att barnet kunde få komma till en ny familj då det just nu bara har mig som tar hand om det. O jag varken kan eller vill vara ett substitut till någon av dess föräldrar.

    Problemet är inte att barnet beter sig illa....utan att det är så oerhört lågbegåvat och ständigt måste påminnas. Samt ofta beter sig som ett litet barn i 4-års ålder o inte som den faktiska åldern.


    Jag förstår inte hur somliga tänker eller är funtade, dom som höjer ALLA bonusars värde till skyarna och förkastar oss som inte alls kan ta till oss dem med kommentarer som att vi "är dåliga människor och borde steriliseras så vi inte sätter fler som oss till världen". Det är ju jättebra att vissa av dessa människor finns så en del av dessa barn får den kärlek dom har rätt till. Men jag kan inte ge min sambos barn mer än mat på bordet, kläder i rätt storlek, skjuts till/från skola. INGEN form av fysisk kontakt kan jag ge det. Inga kramar eller dylikt då jag äcklas av dess brist på egen hygien och känsla för vad som är ok. Ungen är snart 12 år o kan inte ens torka sig ordentligt efter toabesök. Inte heller se om toaletten behöver torkas av. Petar sig i näsan och munnen. O tro nu inte att jag inte försökt lära det under alla dessa år. Det är just det som är så fruktansvärt jobbigt. Att alltid, varje dag...trots att rutinerna är desamma...behöva påminna...påpeka?tjata?
    Det kan inte ens känna själv om skorna sitter på fel fot. Eller förstå att man inte har gymnastik i jeans. Borsta tänderna själv går inte heller?nu skiter jag faktiskt i att hjälpa till med det då jag inte längre ORKAR bry mig. Jag tar barnet till tandläkaren för föräldrarna kan inte få barnet att sitta still i stolen utan att få panik.


    Jag känner det ofta som att barnet är rädd för mig men efter att ha pratat med pedagoger på skolan som själva har den här typen av diagnos/er i olika omfattning eller utbildning inom området så har jag förstått att barnet letar efter bekräftelse och styrning från mig då jag är väldigt rak och tydlig i min kommunikation med det.


    En bonus behöver inte vara eller behandlas som ens eget barn!
    Det är förälderns ansvar att ge det vad det behöver. Inte den nya partnerns. Bara för att man lever med någon som har barn sedan tidigare behöver man inte ta på sig en roll som förälder till det.


    Jag vill bara lyfta denna fråga då det är många styvföräldrar som känner likadant men inte vågar stå för det.
    Jag måste ha en anonym signatur då min partners x stalkar allt jag gör o skriver på sociala medier mm.


     HUUUUR orkar man vara styvförälder till npf-barn? HUUUR gör ni som orkar?

  • Svar på tråden Äcklas av min bonus
  • Anonym (Usch)
    Äldre 4 Mar 08:50
    #1
    -2 +4

    Stackars barn. Två värdelösa föräldrar och sedan ett monster till styvmor.

  • Zizazi
    Äldre 4 Mar 08:58
    #2
    +2

    Tycker det låter som en sjuk situation. Men du har också ett "eget" barn så jag menar vad förväntar du dig av livet egentligen? Tänk om din partner hade äcklats av ditt barn, det kanske han gör, men i smyg. Precis som du.

    Ni är ju familj nu, självfallet delar man bördan i en familj. Det är ju glasklart! Annars är man ju inte familj!

    Nu har ni er glada stjärnfamilj och ni behöver öva på att känna er lyckliga tillsammans. Övning ger färdighet.

  • Anonym (Bonus­föräld­er till NPF-ba­rn) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 08:58
    #3
    +2
    Anonym (Usch) skrev 2019-03-04 08:50:08 följande:

    Stackars barn. Två värdelösa föräldrar och sedan ett monster till styvmor.


    Ja jag förstår att det låter hemskt men blir nyfiken på vad du själv har för erfarenhet i ämnet?


    Ingen har stridit för detta barn mer än mig. INGEN. Men jag kan inte mer nu. Vi har haft för mycket turbulens kring vårdnad och omsorg mm.


    Om du själv har erfarenhet i ämnet, lyft det gärna. Men racka inte ner på mig som kämpat i nästan 10 år för någon annans barn.


    Det enda monster i den här frågan än myndigheterna och socialen som inte omplacerar barnet.
    Jag har gjort flera orosanmälningar på det och ändå gör dom ingenting.

  • Äldre 4 Mar 09:05
    #4
    +5
    Anonym (Usch) skrev 2019-03-04 08:50:08 följande:

    Stackars barn. Två värdelösa föräldrar och sedan ett monster till styvmor.


    Nej.. två monster till föräldrar och en styvmor som bara är människa..

    Heja dig ts!! Vilken tur ändå att detta stackars barn har dig i sitt liv som en fast och orubblig punkt som är så pass distanserad att du inte när detta stackars barns problem utan fungerar som ett ankare i en värld som aldrig vill vara still!!

    Tycker du låter som en fantastisk människa och du gör säkert allt du kan (och betydligt mer än vad du skulle behöva) för detta stackars barn! Du behöver inte alls älska detta barn, men det verkar det som om du innerst inne gör, fast på ditt eget sätt, annars hade du inte ställt upp så som du gör!!

    <3
  • Anonym (Usch)
    Äldre 4 Mar 09:06
    #5
    -2 +3
    Anonym (Bonusförälder till NPF-barn) skrev 2019-03-04 08:58:07 följande:

    Ja jag förstår att det låter hemskt men blir nyfiken på vad du själv har för erfarenhet i ämnet?

    Ingen har stridit för detta barn mer än mig. INGEN. Men jag kan inte mer nu. Vi har haft för mycket turbulens kring vårdnad och omsorg mm.

    Om du själv har erfarenhet i ämnet, lyft det gärna. Men racka inte ner på mig som kämpat i nästan 10 år för någon annans barn.

    Det enda monster i den här frågan än myndigheterna och socialen som inte omplacerar barnet.

    Jag har gjort flera orosanmälningar på det och ändå gör dom ingenting.


    Men snälla. Gör dig inte till. Du har inte stridit för detta barn i 10 år. Du har försökt stå ut med barnet och försökt bli av med barnet för att få vara med pappan. Att du försökt göra dig av med barnet så att du får ha din lilla familj ifred är ingen hedersgrej att skryta om. Ja pappan är uppenbarligen en usel förälder. Vad säger det om dig som både flyttat ihop med denna människa och dessutom utsätter ditt egna barn för honom?
  • Anonym (Bonus­föräld­er till NPF-ba­rn) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 09:06
    #6
    Zizazi skrev 2019-03-04 08:58:01 följande:

    Tycker det låter som en sjuk situation. Men du har också ett "eget" barn så jag menar vad förväntar du dig av livet egentligen? Tänk om din partner hade äcklats av ditt barn, det kanske han gör, men i smyg. Precis som du.

    Ni är ju familj nu, självfallet delar man bördan i en familj. Det är ju glasklart! Annars är man ju inte familj!

    Nu har ni er glada stjärnfamilj och ni behöver öva på att känna er lyckliga tillsammans. Övning ger färdighet.


    Min partner tar väl hand om mitt barn. Bättre om mitt än om sitt eget. Mitt barn är normalt i sin utveckling.


    Jag delar bördan. Jag gör nästan allt hemma o med barnen. Fixar aktiviteter, skjutsar, lagar mat, köper kläder. Det enda jag inte kan ge det här barnet är fysisk kontakt och pedagogik på samma sätt som med mitt eget barn. För denna unge är lågbegåvad och förstår inte...

    Finns det några kurser man kan gå eller dylikt.


    Jag vill ju få detta att funka. Därför försöker jag få lite input här...

  • Äldre 4 Mar 09:08
    #7
    +1

    Ta kontakt med LSS och be om hjälp via habilitering. Finns massor av både hjälpmedel i hemmet för barnet och er vuxna, en massa kurser att gå samt möjlighet till avlastning på olika sätt. Rekommenderar er att gå på deras egna familjerådgivning.

    Att Soc inte agerar beror nog mest på att du bor där och ändå tillgodoser barnets basic behov.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 4 Mar 09:08
    #8
    +1

    Men vad säger pappan när du kräver att han tar lite mer hand om sitt eget barn? Hur skulle han lösa situationen om du inte fanns? 

    Soc kan hjälpa till att hitta en avlastningsfamilj. 

    Du skriver om omplacering, men det görs bara om de anser att föräldrarna inte är tillräckligt kapabla. Har de inte kört LVU (och finns det två föräldrar så måste båda anses inkapabla) så är det väl inte tillräckligt "illa"? 

    Jag har 2 barn med NPF, visst har det varit tufft emellanåt men det du beskriver låter värre, men det kanske också beror just på föräldrarna?

    Vad säger skolan? Om inte dina orosanmälningar räcker, kan det hjälpa om fler anmäler - eller är det så att de lägger ner dina anmälningar för att din bild inte helt stämmer? Jag menar med tanke på vad jag skrev ovan, om att placera barnet någon annanstans? Att det är jobbigt för dig förstår jag men det i sig kanske inte är tillräckligt för att Soc ska anse att det ska dras igång kring omplacering? 

    Jag undrar vilket stöd pappan/mamman får av Soc? 

  • Äldre 4 Mar 09:09
    #9
    +1

    Usch vilken hemsk sitaution. Nu har jag ingen erfarenhet alls av bonusbarn så kan inte relatera alls. Känner mest att det är barnets föräldrar som brister? Varför har ena föräldern gett upp?? Man kan inte bara skjuta undan barnet för att man inte orkar..??
    I din text framstår det som att det är du som har huvudansvaret för barnet, är det så? Och varför har det blivit så? Jobba och tjäna pengar i all ära men detta barn verkar behöva ha sin förälder hemma mera så hen kan så stöd och hjälp.
    Jag har svårt för föräldrar som satt barn till världen och sen inte mäktar med...Undrar därför hur du står ut med din partner? Hur orkar du acceptera detta?
    Du kämpar på bra, det märker jag. Starkt och väldigt fint gjort av dig. För barnets skull. Känns som att du ändå tycker om barnet lite grann trots alla svårigheter.

  • Anonym (Usch)
    Äldre 4 Mar 09:09
    #10
    +2
    Nonym skrev 2019-03-04 09:05:15 följande:

    Nej.. två monster till föräldrar och en styvmor som bara är människa..

    Heja dig ts!! Vilken tur ändå att detta stackars barn har dig i sitt liv som en fast och orubblig punkt som är så pass distanserad att du inte när detta stackars barns problem utan fungerar som ett ankare i en värld som aldrig vill vara still!!

    Tycker du låter som en fantastisk människa och du gör säkert allt du kan (och betydligt mer än vad du skulle behöva) för detta stackars barn! Du behöver inte alls älska detta barn, men det verkar det som om du innerst inne gör, fast på ditt eget sätt, annars hade du inte ställt upp så som du gör!!

    <3


    Ja inget säger jag älskar dig lika mycket som ?du är en skitjobbig äcklig unge som jag försöker få bort?. Omskriven kärlek i princip du är så klarsynt.
Svar på tråden Äcklas av min bonus