• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • Körsbärsdalen
    Anonym (bell) skrev 2019-05-26 18:18:18 följande:

okej, men vad skulle ni säga är prio ett att införskaffa sig?

försöker skriva en lista men tankarna är lite överallt :P

vad är viktigast/vad är onödigt?

ni som har barn sedan innan

Det beror så mycket på er, hur ni bor och vilken sorts bebis ni får!

Med vår första kom det mesta till användning: Många ombyten, babynest, liggvagn, babygym, babysitter, bumbostol osv osv osv. Tvåan ville bli buren hela tiden och bodde typ i filtar 99 % av tiden. Så med tvåan var en hel del onödigt som använts flitigt med ettan.

Mitt bästa råd är att INTE köpa på sig en massa som man "måste" ha förrän barnet faktiskt kommer och ni ser vad som används.

Det ni däremot kan räkna med är ju många ombyten, och bor man då i lägenhet utan tvättmaskin så behövs helt enkelt fler ombyten än om ni har tvättmaskin. Som exempel. Sånt kan ni ju fundera på innan
  • osofin
    Anonym (bell) skrev 2019-05-26 18:18:18 följande:

okej, men vad skulle ni säga är prio ett att införskaffa sig?

försöker skriva en lista men tankarna är lite överallt :P

vad är viktigast/vad är onödigt?

ni som har barn sedan innan

Jag håller med föregående inlägg. Vissa saker kan man verkligen vänta med (men vill man det? ;) )

Det bebis behöver är någonstans att sova. Ett nest, en säng eller vagn går också bra.

Jag har varit glad åt babysittern för alla mina barn. Sådan som man kan ha från födseln och som man kan gunga på.

Sen är ju skötbord bra att ha. Men inte ett måste det heller....man kan ju byta på handdukar på golvet om man vill :)

Livsviktigt är dock babyskydd (alltså bilbarnstol för bebisar) om man har bil.

Kläder går åt en hel del ja. Det finns massor av bra saker där ute och en massa onödigt med. Mitt bästa tips är nog att köpa det man tror sig behöva men inte luras att spendera gör mycket pengar. Många begagnade saker är som nya och tex kläder är ju jättebra att köpa upptvättade. Skulle man dessutom märka att man köpt ett babygym som man ALDRIG använde men betalade 50-100kr för istället för 500kr kankse det inte känns lika bortkastat :)
  • FridaLeee

Någon mer än jag som mår skit rent ut sagt ?

Varit sängliggandes nästintill varje dag nu i drygt 1 månads tid :( sjukskriven sen dess pga blödningar och illamående varvat med yrsel :(

Är i vecka 10 med andra barnet .

• Pumpan90

Vi ska måste bli klara med extrarummet vi har haft som snickarboa innan vi kan göra alltför mycket.

Det enda vi gjort än är att jag börjat provsy lite kläder till bebisen och kolla på vad vi behöver köpa. Har det mesta kvar sedan sonen var bebis, så vi byter nog bara ut lite saker.

Skötbord eller blöjbyte plats måste vi lösa på något sätt, har tyvärr inte plats i badrummet :(

Anonym (bell) skrev 2019-05-26 01:34:33 följande:

fått se bebis å allt såg super ut , pjuh!

när ska ni börja ?boa?? jag vill ju börja redan nu!!

• osofin
    FridaLeee skrev 2019-05-27 21:01:46 följande:

Någon mer än jag som mår skit rent ut sagt ?

Varit sängliggandes nästintill varje dag nu i drygt 1 månads tid :( sjukskriven sen dess pga blödningar och illamående varvat med yrsel :(

Är i vecka 10 med andra barnet .

Stackare som mår så dåligt! Hoppas det vänder snart för dig....
  • oshark

Var hos BM för blodprov och blodtryck idag och passade på att göra ett UL. Vi kommer inte göra KUB så kändes skönt att göra ett UL nu precis innan vi berättar för alla, för att se att allt ser bra ut.

Såg två fina hjärnhalvor, armar och ben som fladdrade lite och en bebis som mätte 10+2 först sen 10+1 (är i 10+0 enligt ÄL-test). Så overkligt (första barnet).

• Fian89

Åh jag vill också se lilla knytet men får vänta till RUL. Min mage har verkligen ploppat ut nu, började i förrgår på 12+1 och idag går det inte att missa. Är det fler som fått mage så tidigt med första barnet? Eller ska jag ställa in mig på åttlingar?! Haha

• oshark
    Fian89 skrev 2019-05-28 15:15:33 följande:

Åh jag vill också se lilla knytet men får vänta till RUL. Min mage har verkligen ploppat ut nu, började i förrgår på 12+1 och idag går det inte att missa. Är det fler som fått mage så tidigt med första barnet? Eller ska jag ställa in mig på åttlingar?! Haha

Jag har liite mage nu i 10+0 men det mesta är tarmarna än så länge. När jag ligger på rygg i sängen kan jag dock ana en liten kula som inte går att dra in. Efter mat ser jag typ ut som v 30 haha

Mm, det var så skönt. Betalade för det själv (600 kr) eftersom det inte var ordinerat av BM men det var det så värt!
  • GL95

Hejsan alla!

Har också Bf i december, är i vecka 13 (12+3) ska på mitt andra ultraljud imorgon så det blir spännande att få se vad som finns där ????

Mvh

• Poopoo82

Hej varit på UL för KUB idag. Blev framflyttad så BF blir 2 december. Gick in i vecka 14 idag. Fick en väldigt låg risk för trisomi 21 så det kändes ok, även fast både jag och min sambo inte värderat vårt barn mindre eller så om vi fått ett annat besked. Så känslomässigt att få se det lilla livet i magen. Det blev än mer verkligt. Magen börjar synas rejält nu, då detta är mitt 3:e barn. Vi har inte berättat för våra befintliga barn än men det går inte att dölja länge till. Måste dock vänta en vecka till då vi får hem alla barnen. *suck*. Hur syns magen på er andra?

Svar på tråden BF december 2019