• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Anonym (Mis)

Generellt skulle jag säga kring 40 000 kr. Då kan man leva ett gott liv även om man inte badar i pengar. Man klarar även utan problem ett familjeliv som ensamstående med barn.

• Anonym (Q)
    sextiotalist skrev 2019-04-18 12:20:28 följande:
    Hur många 55-åringar tjänar 55 000? eller 75 000?
    Rätt så många vad jag vet i alla fall.
    Som TS sa, man färgas av sin bakgrund.
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 13:15:31 följande:

Jag kollade här:

pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/

5% av befolkningen som är 55 år gamla tjänar över 55 000 kr/månaden.

Är det verkligen ganska många?
  • Körsbärsdalen

Jag tycker det är SÅ svårt att sätta en siffra på sånt där... I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.

En annan grej är ålder. En 25-åring som känner 35 000 kontra en 55-åring som tjänar 35 000. Där är det, min åsikt, en bra lön för 25-åringen (utan att veta mer), men högst medioker för 55-åringen (utan att veta mer).

Så jag kan verkligen inte svara rakt av på din fråga TS.

• sextiotalist
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:

Jag tycker det är SÅ svårt att sätta en siffra på sånt där... I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.

En annan grej är ålder. En 25-åring som känner 35 000 kontra en 55-åring som tjänar 35 000. Där är det, min åsikt, en bra lön för 25-åringen (utan att veta mer), men högst medioker för 55-åringen (utan att veta mer).

Medioker lön när närmare 90% tjänar mindre vid den åldern om man är kvinna drygt 70% tjänar mindre om man är man?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 13:15:31 följande:
    Om man nu färgas av sin bakgrund, så kan ju inte din bakgrund vara allmängiltig för hela landet...
  • Anonym (Lisa)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:

Om lönen är bra eller inte har inte med utgifterna att göra, tycker jag. Om man inte har råd med sitt boende pga av att man tjänar 45 000, har man med all sannolikhet inte för låg lön, utan för dyrt boende.
  • sextiotalist
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 13:45:51 följande:
    Om man nu färgas av sin bakgrund, så kan ju inte din bakgrund vara allmängiltig för hela landet...
    Exakt, har man en krets där alla har en gedigen högskoleutbildning, satsat på karriär och inom en bransch med generellt höga löner, då ligger lönerna generellt mycket högre än medianlönen i Sverige.
    I min bransch så är det ett fåtal experter och höga chefer, även om de har en gedigen utbildning, som kommer upp i dessa lönser
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-18 13:47:52 följande:

Om lönen är bra eller inte har inte med utgifterna att göra, tycker jag. Om man inte har råd med sitt boende pga av att man tjänar 45 000, har man med all sannolikhet inte för låg lön, utan för dyrt boende.

Jag håller inte riktigt med. Absolut, om man tjänar sexsiffrigt och inte klarar det. Däremot kan jag se att en ensamstående med, på pappret bra lön, kan få det knapert utan att kunna dra ner på utgifterna särskilt lätt. Har man t.ex. många barn så behöver man kanske ett nog stort boende för att barnen i alla fall ska kunna dela rum 2 och 2. Är barnen dessutom äldre ska säkert en del aktiviteter betalas för, det ska vara busskort, ytterkläder varje år o.s.v. 45 000 är ju trots allt som att det var ett par där vardera part tjänar 22500kr var. Man skulle inte tycka att de paret var särskilt rikt i det läget, men en ensamstående med samma mängd barn ska klara det på "samma" lön.
  • Körsbärsdalen
    sextiotalist skrev 2019-04-18 13:44:26 följande:

Medioker lön när närmare 90% tjänar mindre vid den åldern om man är kvinna drygt 70% tjänar mindre om man är man?

Japp, jag tycker inte att det är en objektivt bra lön för någon i den åldern.
Svar på tråden Bra lön?