• Anonym (funderar)

Bra lön?

Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

"Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

• Svar på tråden Bra lön?
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 10:16:48 följande:
    Absolut, tolka det så.
    Du behöver inte bli snorkig. Jag vill bara förstå hur tankegångarna går.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 19:00:32 följande:
    Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:56:21 följande:
    Har man t.ex. många barn så behöver man kanske ett nog stort boende för att barnen i alla fall ska kunna dela rum 2 och 2. Är barnen dessutom äldre ska säkert en del aktiviteter betalas för, det ska vara busskort, ytterkläder varje år o.s.v.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:

I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.

För det du säger här är att om du privat har lite att röra dig med efter att alla utgifter betalats så har du en dålig lön. Har du mycket att röra dig med har du en bra lön. Oavsett om du tjänar 22 tusen eller 72 tusen.

Jag har svårt att se sambandet mellan hur boendet, civilstatus, antal barn och deras aktiviteter osv. har att göra med om ens lön är bra eller dålig.

När de flesta blir lönesatta ta man inte alls i beaktande hur privatlivet ser ut. Utan man går på arbetslivserfarenhet, ansvar, relevant utbildning osv.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:08:54 följande:

Du behöver inte bli snorkig. Jag vill bara förstå hur tankegångarna går.För det du säger här är att om du privat har lite att röra dig med efter att alla utgifter betalats så har du en dålig lön. Har du mycket att röra dig med har du en bra lön. Oavsett om du tjänar 22 tusen eller 72 tusen.

Jag har svårt att se sambandet mellan hur boendet, civilstatus, antal barn och deras aktiviteter osv. har att göra med om ens lön är bra eller dålig.

När de flesta blir lönesatta ta man inte alls i beaktande hur privatlivet ser ut. Utan man går på arbetslivserfarenhet, ansvar, relevant utbildning osv.

Som sagt, jag menar att en på pappret bra lön inte behöver upplevas som en bra lön i det enskilda fallet.
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:

I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre.

För säg att den här personen som har 45.000kr/mån är 24 år (ja, personen började få barn tidigt, första barnet kom när denne var 14 år) och jobbar på McDonalds. Då är inte lönen bra längre?
  • Anonym (maja)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 10:12:53 följande:

Men om man upplever sig vara rik/fattig har ju egentligen ingeting med själva lönen att göra. Det du pratar om är "bra" resp. "dåliga" utgifter.

Har man en månadslön på 100.000kr och utgifter på 120.000kr/mån menar du att den lönen skulle vara dålig? Eller alltså, jag fattar inte.

Ens upplevelse av lönen hänger ju ihop med utgifterna. Den som lever med stress över att gå i personlig konkurs kommer alltid tycka att lönen är dålig. Sedan är det ju skillnad på att ha utgifter på 100 000 och 10 000 i månaden. De på 100 000 har man större möjlighet att påverka och sänka. Så det kommer aldrig vara lika stressigt att leva på marginalen med utgifter på 100 000.
  • Anonym (Q)
    Anonym (maja) skrev 2019-04-19 11:18:17 följande:
    Ens upplevelse av lönen hänger ju ihop med utgifterna. Den som lever med stress över att gå i personlig konkurs kommer alltid tycka att lönen är dålig. Sedan är det ju skillnad på att ha utgifter på 100 000 och 10 000 i månaden. De på 100 000 har man större möjlighet att påverka och sänka. Så det kommer aldrig vara lika stressigt att leva på marginalen med utgifter på 100 000.
    Jag skulle vilja påstå att det är svårare att sänka sina utgifter om man har snuskigt mycket utgifter. Det innebär ju att man har många dyra grejer som löpande kostar mycket. Typ ett gigantiskt hus. Det går liksom inte att sälja på dagen. Du har till exempel en lägenhet i de nya höghusen vid Norrtull i stockholm som legat ute på hemnet i snart 900 dagar. 
    Det finns liksom en extremt liten och nischad marknad för sådana extravaganta grejer och det är omöjligt att hitta en köpare.
  • Anonym (maja)
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:30:42 följande:

Jag skulle vilja påstå att det är svårare att sänka sina utgifter om man har snuskigt mycket utgifter. Det innebär ju att man har många dyra grejer som löpande kostar mycket. Typ ett gigantiskt hus. Det går liksom inte att sälja på dagen. Du har till exempel en lägenhet i de nya höghusen vid Norrtull i stockholm som legat ute på hemnet i snart 900 dagar. 

Det finns liksom en extremt liten och nischad marknad för sådana extravaganta grejer och det är omöjligt att hitta en köpare.

Fast vad har man för möjligheter att påverka utgifter på 10 000? Någonstans måste man ju bo och fasta kostnader har man oavsett. Vad värre lär man sakna realiserbara tillgångar.

Höga fasta kostnader kan på sikt mycket lättare sänkas än låga.
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:13:10 följande:

För säg att den här personen som har 45.000kr/mån är 24 år (ja, personen började få barn tidigt, första barnet kom när denne var 14 år) och jobbar på McDonalds. Då är inte lönen bra längre?

Hur upplever 24-åringen sin lön?
  • Körsbärsdalen
    Anonym (Q) skrev 2019-04-19 11:13:10 följande:

Faktorer jag ser här:

Lönen för åldern: Bra

Lönen för arbetsplatsen: Bra

Lönen som förälder till en tioåring: Bra

Lönen som förälder med ett barn: Bra
  • Anonym (Q)
    Anonym (maja) skrev 2019-04-19 11:33:14 följande:
    Fast vad har man för möjligheter att påverka utgifter på 10 000? Någonstans måste man ju bo och fasta kostnader har man oavsett. Vad värre lär man sakna realiserbara tillgångar.

Höga fasta kostnader kan på sikt mycket lättare sänkas än låga.
    Höga kostnader kan man på sikt sänka mer på sikt, men lättare? Nä, inte ett dugg.
    Och på sikt, då pratar vi ju om typ 5 år. Står man vid en personlig konkurs måste man sänka kostnaderna på fem månader, inte år.

Har man låg utgift kan man lättare byta boende, oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt. Man kan lätt sälja bilen osv osv.
  • Anonym (Q)
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 11:49:41 följande:
    Hur upplever 24-åringen sin lön?
    Det spelar ingen roll, om 24-åringen tycker att denne är underbetald för att den lever i ett stort hus med många kids kommer arbetsgivaren bara hånskratta.
    Den lönen för ett restarangbiträde är ju en fantasisumma. Så det ÄR en skitbra lön.
    Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 11:51:53 följande:
    Faktorer jag ser här:

Lönen som förälder till en tioåring: Bra

Lönen som förälder med ett barn: Bra
    Det är det här jag inte verkligen inte förstår. HUR kan en bra lön baseras på hur många barn man har???
    Ska en brandman med 10 barn tjäna mer än en utan barn för att ha en lön som anses vara bra trots att de gör exakt samma jobb???
Svar på tråden Bra lön?