Körsbärsdalen skrev 2019-04-19 10:16:48 följande:
Absolut, tolka det så.
Du behöver inte bli snorkig. Jag vill bara förstå hur tankegångarna går.
Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 19:00:32 följande:
Jag tänker, som sagt, att en på pappret hög lön inte nödvändigtvis är det om man måste ha väldigt höga utgifter. Då kan lönen te sig låg-medel.
Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:56:21 följande:
Har man t.ex. många barn så behöver man kanske ett nog stort boende för att barnen i alla fall ska kunna dela rum 2 och 2. Är barnen dessutom äldre ska säkert en del aktiviteter betalas för, det ska vara busskort, ytterkläder varje år o.s.v.
Körsbärsdalen skrev 2019-04-18 13:40:25 följande:
I mina öron låter ju typ 45 000 som en bra lön - men säg att det är en person med en enorm villa (dyrt i drift), ensamstående, med jättemånga barn. Då är det ju ingen bra lön längre. Medan 45 000 per person i ett par, med 2 eller färre barn, i en normalstor villa med hyfsat billig/normal drift. Då är det absolut en bra lön.
För det du säger här är att om du privat har lite att röra dig med efter att alla utgifter betalats så har du en dålig lön. Har du mycket att röra dig med har du en bra lön. Oavsett om du tjänar 22 tusen eller 72 tusen.
Jag har svårt att se sambandet mellan hur boendet, civilstatus, antal barn och deras aktiviteter osv. har att göra med om ens lön är bra eller dålig.
När de flesta blir lönesatta ta man inte alls i beaktande hur privatlivet ser ut. Utan man går på arbetslivserfarenhet, ansvar, relevant utbildning osv.